بورس در هفته‌ای که گذشت

آیا مصوبات جدید، سبد سهامداران خرد بورس را سبزپوش می‌کند؟

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ معاون اقتصادی رئیس جمهور سه مصوبه در حمایت از بازار سرمایه از مجموعه بسته ۷+۳ را به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرد. این سه مصوبه و هفت مصوبه شورای عالی اقتصادی سران سه قوه که منتظر ابلاغ رهبر انقلاب است، آیا می‌تواند بورس را از وضعیت فعلی نجات دهد؟
کد خبر: ۱۰۵۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ 14 May 2021

آیا مصوبات جدید، سبد سهامداران خرد بورس را سبزپوش می کند؟

در هفته ای که گذشت، تقریبا بورس روند بهتری را نسبت به هفته های گذشته داشت و حتی اولین سبزپوشی قابل توجه شاخص ها در سال جاری در هفته سوم اردیبهشت ماه اتفاق افتاد.

به گزارش بورس تابناک، شاخص کل توانست در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، با رشد حدود ۱۱ هزار واحدی در مقایسه با هفته دوم اردیبهشت ماه خود را به کانال یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحدی برساند.

شاخص کل هم‌وزن هم که در روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سطح ۴۲۲ هزار و ۸۴۸ واحد بود، چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۴۱۷ هزار و ۸۶۸ واحد سقوط کرد و روندی معکوس شاخص کل داشت.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نماد‌های گروه دارویی برکت (برکت)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و بانک ملت (وبملت) در گروه نماد‌های پرتراکنش قرار داشتند. همچنین فلزات اساسی، استخراج نفت و گاز جز اکتشافات، فرآورده‌های نفتی، واسطه گری‌های مالی و پولی، فرآورده‌های نفتی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، استخراج کانه‌های فلزی، شیمیایی، استخراج ذغال سنگ، چند رشته‌ای صنعتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و خرده فروشی جزو صنایع مثبت بازار بودند.


ابلاغ مصوبات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در خصوص بازار سرمایه

نکته مهم بورس در هفته‌ای که گذشت، این بود که در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، مصوبات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در خصوص بازار سرمایه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده بود: بند الف تصمیمات جلسه ۲۰۱ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ که به تأیید ریاست جمهوری رسیده است، به شرح زیر ابلاغ می‌گردد؛

۱- بانک مرکزی در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت سرمایه واریز کند.

۲- به منظور حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی به فوریت نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام شرکت‌های سرمایه گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام نماید.

۳- سرمایه گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، جزو مصادیق سرمایه گذاری قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است. ترتیبات اجرایی این موضوع با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت کشور در شیوه نامه مربوط لحاظ شود.

شایان ذکر است، در راستای حمایت از بازار سرمایه مجموعه وزارت اقتصاد و سازمان بورس بسته‌ای را تحت عنوان ۷+۳ آماده نموده بودند که ۷ مورد از آن در شورای عالی اقتصادی شورای سران تصویب شد و منتظر ابلاغ رهبر انقلاب می‌باشد و ۳ مورد از مصوبات نیز همین سه مورد بالا بود که توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد.

آیا مصوبات جدید، سبد سهامداران خرد بورس را سبزپوش می کند؟

این مصوبات چه تاثیری بر بورس خواهند داشت؟ موافقان و مخالفان چه می گویند؟

همایون دارابی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه که موافق این بسته حمایتی ۷+۳ است، طی گفت‌وگویی اظهار داشت: عمده مشکلات ما در چند ماه اخیر به کمبود نقدینگی و نبود نقدینگی در بازار برمی گشت. هدف از در نظر گرفتن بسته حمایتی ۷ به علاوه ۳، جبران کمبود نقدینگی در بورس است.

همچنین جواد عشقی نژاد، نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: ارائه این ابلاغیه و تصویب آن باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد، چون تایید برخی از مصوبات نشان دهنده نوعی رهایی از تقابل بازار پول و بازار سرمایه است. عشقی نژاد به نخستین بند از این مصوبه تاکید کرد و گفت: در بند یک این مصوبه به موضوع تامین وجوه مورد نیاز برای صندوق تثبیت بازار سرمایه از محل صندوق توسعه ملی اشاره شده است که این اتفاق می‌تواند در قیمت‌های کنونی سهام و روند فعلی معاملات بورس بسیار موثر باشد. نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران با بیان اینکه همبستگی اجرای تصمیمات با یکدیگر می‌تواند اثربخشی آن‌ها را در بازار افزایش دهد، گفت: همزمان با تایید مصوبات، اصلاح برخی از قوانین در بازار سرمایه مانند اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا و همزمانی اجرای آن‌ها با یکدیگر سبب افزایش اهمیت این تصمیمات می‌شود و تاثیر اجرای تصمیمات را قوی‌تر خواهد کرد.

ماشاالله عظیمی، عضو سابق شورای عالی بورس نیز طی مصاحبه‌ای با اشاره به مصوبات اخیر گفت: با توجه به تصویب برخی از مفاد پیشنهادهای ۷+۳ توسط سران اقتصادی دولت، می‌توان شاهد روز‌های خوبی در بازار باشیم، زیرا یکی از مسائل کاهش ریسک در بازار انجام برخی از اقدامات توسعه‌ای در بازار است که این موضوع می‌تواند میزان اطمینان بخشی در بازار را افزایش دهد.

اما این مصوبات مخالفانی را نیز داشت؛ برای نمونه سیداحسان خاندوزی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یکی از این مخالفان بود که قبل از تصویب پیشنهاد سازمان بورس در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مخالفت خود را در توییتر منتشر کرده بود. او نسبت به اینکه تسهیلات بانکی به مقصد بورس در سال ۹۹ چند برابر تسهیلات کمک به اقتصاد کرونا بود، اعتراض کرد و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی برای کمک به بازار سرمایه را «دستبرد زدن به سهم ۸۵ میلیون نفر» دانست و تاکید داشت این اتفاق «به ویژه وقتی ارز نیست و چاپ پول است» منصفانه نخواهد بود.

علی سعدوندی نیز کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری با بیان اینکه در اقتصاد اتخاذ تصمیم‌های ناصحیح تبعات نامناسب دارد، تصریح کرد: ارزش بازارسرمایه ۴ میلیون میلیارد تومان است و نمی‌توان بازاری را که ۴ میلیون میلیارد تومان ارزش دارد با تزریق منابع کنترل کرد. مقرر بود به بهانه برداشت از صندوق توسعه ملی از بازار رفع پایه پولی شود، اما با هر نرخی که تسعیر انجام شود، تنها قادر خواهد بود که بازار را برای دو تا سه روز مثبت کند. کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری خاطرنشان کرد: ۲۰۰ میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی می‌تواند صرف فقرزدایی و ایجاد اشتغال شود و تزریق آن به بازار سرمایه تاثیری در خروج این بازار از وضع کنونی ندارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
خیر. کسری مورد نظر دولت جبران شد. از جیب مردم.
تمام مصوبات در حمایت از حقوقی های بازار بود و نه خرد سهام دار
قرار بود مابقی سود سهام عدالت قبل از ماه رمضان واریز بشه پس چی شد؟!
یه بار پول مردم رو کشیدن تو بوذس و از بین بردند حالا از کل بیت المال که مال مردمه میخوان تزریق کنن تو بوذس
عصر عصر بيت کوين هاست بورس کيلويي چنده. وقتي دولت اينقدر هوشيار داريم چرا بورس رشد کند بايد پول کشور به جيب بيگانگان منتقل شود...
بابا اشتباهي امديد اينجا ايران است و توليد و اقتصاد کشکه تا برسه بورس اش...
اين كمينه اعتقاد دارم كه دولت و كليه نهادها و سازمان هاى ذيربط موظف و مكلف هستند بصورت ريشه اى و مستمر از بورس كه به مثابه خط مقدم جبهه توليدات داخلى ميباشد حمايت و پشتيبانى بكنند. اين وظيفه در شرايط فعلى كه سهام داران بدليل برخى ندانم كاريها دچار ضرر و خسارت سنگينى شده و ارزش دارايى انها به كمتر از يك سوم ( ٣٠٪؜) رسيده بيشتر احساس ميشود. متاسفانه با توجه به نظرات كارشناسى ارائه شده در مقاله حاضر مبنى بر ارزش ٤ ميليون ميلياردى ( معادل ٢٥٠-١٥٠ ميليارد دلار با نرخ ٢٥-١٥ هزار تومان براى هر دلار ) انتظار خروج از بحران فعلى با تخصيص پر سر و صداى مبلغ ناچيز ٢٠٠ ميليون دلار بيشتر به يك شوخى شباهت دارد و خواننده را ياد مبارزه احساسى و غير كارشناسى با الودگى هواى شهر تهران با پاشيدن چند صد متر مكعب اب توسط هواپيما و غيره مى اندازد. بعنوان يك عامى علاج مشكل را در تقويت نقدينگى شركت هاى توليدى با يكسان سازى قيمت توليد كنندگان با بازار ازاد ( حذف واسطه گرى و دلالى ) و تخصيص وام هاى كم بهره و طولانى مدت از طرف بانك ها و ساير سازمان هاى مالى در سطح مبالغ قابل مقايسه با وجوه خارج شده از بورس در طول ٩-٨ ماه گذشته ( به قولى ١٣٠ هزار ميليارد تومان ) مى دانم. در خاتمه براى همه دست اندر كارانى كه با تلاش صادقانه و اگاهانه قصد خدمت دارند ارزوى توفيق دارم.
در ايران سرمايه گذاري جواب نمی دهد در سال گذشته ايرانيان 4 برابر سال قبلش خانه خرديدند. معاملات بيت کوين در ايران 5000 ميليارد تومان روزانه براورد ميشود يعني انتقال پول به دست مبارک بيگانگان. حالا بيايند مردم را با مصوبات دروغين 10 ماهه سر کار بگذارند. بورس از ذهن مردم کلا پاک شده است...
ول کنین این مصوبات و ابلاغیه و بخشنامه و ... رو
رفتیم تو بورس بدبخت شدیم و پذیرفتیم بدبخت شدیم
فقط ی کاری کنین همین چِرکِه پولی که برامون مونده رو بتونیم بفروشیم و بزنیم به زخمهامون.
ما را به خیر شما امید نیست. شر مرسانید
تا اینجا که من اطلاع دارم تمام کسانی که هنوز توی بورس هستند همین خرده پاها هستند که ماندن چی می شود شاید با برجام کمی کمتر زیان ببیند ولی همان مانده پولشان به باد خواهد رفت. طمع بد چیزی است.
تو قعر دره جا خوش کرده . مصوبه سبزش کنه ؟!! خخخخخخخخخخخخخخ
هیچ تاثیری نداره
قدرت سیاسی جذب قدرت اقتصادی می شود
فکر نمی کنم بند اخر مصوبات به مصلحت کشور باشد. پیشنهاد می کنم برای رونق بورس شرط حداقل 500 هزار تومان برای انجام معامله کاهش(مثلا 200 هزار تومان) یابد
دولت تا وقتی در خصوص شرکت های بورسی منافع شرکت ها را در نظر نگیرد بطور جدی رونق نخواهد گرفت متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که در بورس دولت فقط به منافع خودش می اندیشد یعنی 95 درصد کار به عهده شرکت های تولیدی است ولی حتی در کارمزها هیچ شرکت تولیدی سهمی ندارد ولی دولت در قالب عناوین مختلف از قبیل حق فناوری و حق بورس و حق نظارت و حق سپرده گذاری و ... برای خودش منبع درآمد درست کرده است که شفاف نیست و معلوم نیست کجا هزینه می شود. اگر شرکت های تولیدی به جای دولت از این موضوع سهم می بردند نسبت به سودآوری و جذب سهامداران و خرید و فروش سهام و نقدپذیری آن بیشتر تلاش می کردند و انگیزه بیشتری حاصل می شد
با سلام، كاش بازار سرمايه را به حال خود رها مي كردند تا پيش بيني پذير باشد، شرايط سال قبل اين بازار دقيقا به خاطر لفزايش قيمت ارز و ايجاد انتظارات تورمي بود و شرايط فعلي بازار هم دقيقا به خاطر كاهش قيمت ارز و از ميان رفتن اين انتظارات مي باشد لذا هم موضع گيري مسئولان در يك مقطع خاص از سال گذشته اشتباه بود و هم حمايت آنها در اين مقطع خاص.
البته فراموش نشود كه اين بازار مناسبترين بازار براي سرمايه گذاري دراز مدت از لحاظ منافع ملي مي باشد و تشويق مسئولان از مردم براي ورود به اين بازار بايد دائمي و غيرمستقيم باشد.
اینکه دستی و مصنوعی دم انتخابات سبزش کنی شد خروج از بحران ؟!!
بورس زندگی خیلی ها را نابود کرد
خیر نمیتواند! یعنی اصلا توانش را ندارد!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل