مسیر بازار سرمایه امسال مثبت خواهد بود

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سود صنایع اصلی و شرکت‌های تاثیر گذار در بازار سرمایه، مثبت ارزیابی شده به همین دلیل مسیر بازار سرمایه در سال جاری مثبت خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۵۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸ 12 May 2021

به گزارش بورس تابناک، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص فضای کنونی بازار سرمایه افزود: بخشی از فضایی که امروز در بازار سرمایه حکمفرماست فضای روانی و غیر اقتصادی به دلیل اعتماد نداشتن مردم به این بازار است.

وی ادامه داد: دولت در نیمه نخست سال گذشته در مدیریت و نظارت خود در بازار سرمایه کوتاهی کرده و تکالیف خود را به درستی انجام نداد به همین دلیل فضای بازار سرمایه، با افت شدیدی همراه بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید با نظارت در بازار سرمایه به نحوی عمل کند که اعتماد از دست رفته مردم برگردد و بازار سرمایه از فضای روانی کنونی خارج شود.

پورابراهیمی افزود: در نیمه نخست سال ۹۸ به دلیل عدم نظارت دولت شاهد افزایش بی رویه و بدون منطق و کارشناسی برخی از سهام بودیم و مردم با قیمت‌های بالا مبادرت به خرید سهام کردند.

وی گفت: باید دولت از طریق سازمان بورس جلوی این افزایش بی رویه قیمت‌ها را می‌گرفت که این اقدام انجام نشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در نیمه نخست سال ۹۹ نیز که بازار شروع به ریزش کرد مجلس پیشنهادهای کارشناسی را به دولت ارائه داد، اما متاسفانه دولت این محورهای کارشناسی را مورد توجه قرار نداد.

پورابراهیمی گفت: اقداماتی مانند اصلاح دامنه نوسان به صورت متقارن، کاهش حجم مبنا به یک سوم، اقداماتی در خصوص صدور مجوزها و واریز ۸۰ درصد مالیات شرکت‌ها به صندوق تثبیت بازار و همچنین انتقال ۱۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، که اخیراً صورت گرفته می‌تواند اثرات مثبتی در این بازارداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که د ولت باید در نظر بگیرد قیمت گذاری دستوری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت گذاری بیش از ۴۰ درصد سهام بازار متعلق به صنایعی است که قیمت گذاری دستوری دارند و مردم با خرید آن‌ها متضرر می‌شوند.

پورابراهیمی افزود: قیمّت گذاری دستوری در صنایعی، چون فولاد، پتروشیمی و خودرو سازی مسبب ورود سالانه میلیاردها تومان به شبکه دلالی و واسطه گری است که باید با تغییر قیمت گذاری دستوری این مشکلات از بین برود.

وی با اشاره به خبرهای خوبی که از تحریم‌ها شنیده می‌شود گفت: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها هزینه شرکت‌های صادراتی و همچنین هزینه نقل و انتقالات کاهش پیدا کرده و انتقال منابع به کشور آسان‌تر انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تامین مالی شرکت‌های بورسی به واسطه فاینانس‌های خارجی نیز منابع خوبی وارد بازار سرمایه خواهد شد.

پورابراهیمی گفت:سود شرکت‌های بزرگ و صنایع تاثیر گذار در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و شرکت‌های بورسی که در خرداد ماه مجامع خود را برگزار می‌کنند سود بالایی را برای شرکت‌های خود پیش بینی می‌کنند.

وی با انتقاد از فضای روانی و عدم اعتمادی که در بازار سرمایه وجود دارد افزود: امیدواریم با اتفاقات مثبتی که در بازار سرمایه خواهد افتاد این فضای روانی از بین رفته و بازار سرمایه دوباره با رونق گذشته همراه باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی خاطر نشان کرد: بهبود بازار سرمایه می‌تواند در میان مدت و بلند مدت اثر روانی خودش را نشان دهد.

منبع: بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر