بازدید 15863
سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری

عفو ۲۲۵ محکوم امنیتی/ دادگاه «عنابستانی» به زودی برگزار می‌شود/ به دنبال اعتبار بخشی به اسناد رسمی هستیم/ کاهش ۱۱ درصدی زندانیان تازه وارد/ منتفی بودن جنایی پرونده مرحومه نامداری

قطعاً هر یک از مسئولانی که محرز شود در انجام وظایف خودشان قصور داشته‌اند و قصور و تقصیر آن‌ها خسارات برای جامعه داشته‌اند حتماً باید پاسخگوی اعمال و رفتار خودشان باشد. پاسخگویی یک اصل در حوزه مدیریتی است و در خصوص تخلفات کرونایی هم سوال و بازخواست انجام می‌شود و با پاسخ‌های دریافتی تصمیمات لازم گرفته و به مردم اطلاع رسانی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹ 13 April 2021

تابناک اجتماعیسخنگوی قوه قضائیه در چهل و یکمین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های جمعی، آخرین جزئیات پرونده های مطرح در دستگاه قضا را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش «تابناک»؛ غلامحسین اسماعیلی در ابتدای این نشست خبری گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، این ماه فرصتی است برای همه مؤمنان در جهت بهره برداری حداکثری از ظرفیت خداداد این ماه عظیم، امیدوارم مؤمنان روزه دار از ظرفیت این ماه حداکثر بهره را ببرند و علاوه بر روزه داری، تمام اعمال و رفتارشان هم روزه دار باشد تا تقوای الهی را کسب کنند و به فکر افطاری دادن به روزه داران نیازمند و پویش کمک‌های مومنانه هم باشند.

وی گفت: بر رعایت حرمت این ماه و رعایت حرمت مؤمنان روزه دار تاکید می‌کنم، افراد باید از تظاهر به روزه خواهری اجتناب و واحد‌های صنفی هم مسائل لازم را رعایت کنند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: از این هفته تا هفته قوه قضائیه در نشست‌های سخنگویی بر عملکرد قوه قضائیه در دوره تحول مروری خواهیم داشت. تلاش ما بر این است که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های سند تحول اجرایی شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: قوه قضائیه برای تحقق شعار سال هم از جهت اعتقادی و هم در حوزه کارکردی به صورت جهادی برای تحقق شعار سال اقدام کرده است. احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی شاهد و دلیل روشنی است بر صدق این ادعا.

اسماعیلی تصریح کرد: برخی از توئیت بازان به جای همراهی و تلاش برای تولید و اشتغال عملکرد قوه قضائیه را زیر سوال بردند، ما در انجام وظیفه خودمان از کسی تشکر نمی‌خواهیم، اما فرافکنی را هم شایسته نمی‌دانیم. ما به سایر بخش‌های حاکمیتی هم می‌گوییم که شما هم در راه گره گشایی تولید قدم بردارید.

وی ادامه داد: حمایت از تولید وظیفه همگان است، در بسیاری از موارد قوه قضائیه به کمک فعالان اقتصادی بدون تشکیل حتی پرونده آمده است، در موارد دیگری که مدیران تخلف کرده بودند، روند رسیدگی قضایی به گونه‌ای بوده که توأم با اختلال کارگران و تعطیل شدن کارگاه نباشد.

اسماعیلی بیان کرد: واحد‌های قضایی سراسر کشور در سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش ۵ درصدی ورود پرونده‌های یکتا به واحد‌های قضائی بوده‌ایم، حدود ۸ درصد کار قوه قضائیه و ورودی پرونده‌ها افزایش پیدا کرده است. ۱۲ درصد هم از پرونده‌های اول سال ۹۹ کاهش موجودی داشتیم؛ یعنی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ علیرغم شرایط کرونایی ۲۰ درصد افزایش عملکرد همکاران قضائی را داشته‌ایم.

وی گفت: در سال ۹۹ بیش از یک میلیون پرونده مسن توسط همکاران قضائی رسیدگی شد، در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ میانگین ۱۵ روز نرخ زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش پیدا کرد و ابلاغات الکترونیکی به مرز ۹۰ درصد رسید که افزایش ۵ درصدی داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: صدور احکام جایگزین حبس ۲۹ درصد کاهش داشته و همچنین کاهش ۲۰ درصدی پرونده‌های تصادفات را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما به دنبال اعتباربخشی اسناد رسمی هستیم که این قانون در مجلس شورای نگهبان است، این عدم اصلاح قانون ۲۰ درصد آمار پرونده‌های ثبتی و ملکی را افزایش داده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در ایام کرونا و در سال ۹۹ اهتمام جدی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در زندان‌ها داشتیم، در دوره یک ساله کرونا در هر روز حداقل ۵۰ هزار تن از زندانیان در مرخصی بودند و در ایام اوج کرونا عدد زندانیان مرخصی رفته از ۱۰۰ هزار تن هم گذشت. در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن از محکومین مشمول عفو رهبری شدند که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۸۶ درصد و در مقایسه با ۹۷ حدود ۴۱۸ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: ۲۲۵ تن از محکومان امنیتی در سال ۹۹ مورد عفو رهبری قرار گرفتند که برخی از آن‌ها مربوط به فتنه بنزینی بود.

اسماعیلی گفت: ۱۰۳ تن از اتباع خارجه که جمعی از آن‌ها مربوط به عراق بود، مشمول عفو قرار گرفتند که در آستانه سفر آیت الله رئیسی به عراق آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ عدد زندانیان تازه وارد ۱۱ درصد کاهش داشته و در سال ۹۹ با تجهیز ۹۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک بیش از ۱۱۱ هزار دادرسی الکترونیک انجام داده شده است.

وی ادامه داد: ۳ هزار و ۲۰۰ تن زندانی تحت نظارت پابند الکترونیک قرار گرفتند و باقی محکومیتشان را در خارج از زندان سپری می‌کنند. ۲۰ هزار زندانی در طرح پایش زندانیان آزاد شدند.

اسماعیلی بیان کرد: بیش از ۵۰ هزار مورد بازدید قضات از زندانیان را در سال ۹۹ داشتیم؛ ۱۶۰ هزار حکم جایگزین مجازات حبس در سال ۹۹ صادر شده است. همچنین در سال گذشته اشتغال زندانیان به عدد ۵۴ درصد رسیده است.

به گفته وی ۸۷۸ مورد از محکومان قصاص با کمک شورا‌های حل اختلاف و خیران از قصاص رهایی یافتند.

اسماعیلی با اشاره به روند رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: این موضوع همیشه جزو اولویت‌های ما بوده است و خواهد بود، به هیچ عنوان در این حوزه کوتاه نمی‌آییم. همچنین این دادگاه‌ها، دادگاه رسیدگی به پرونده حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در شهریور ۱۳۹۹ استجازه پرونده‌های مفاسد اقتصادی تمدید شد، ۲۰۴ پرونده مربوط به مفاسد اقتصادی در شعب ویژه با ۶۲۵ متهم رسیدگی که از این تعداد ۱۲۱ پرونده در ۶ ماه دوم رسیدگی و حکم آن صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به بحث فیلترینگ کلاب هاوس گفت: نظرمان را بار‌ها در مورد فضای مجازی اعلام کرده‌ایم، این فضا نیازمند مدیریت و ساماندهی است، بار‌ها هشدار داده‌ایم که نباید فضای مجازی را رها کنیم، همان گونه فضای حقیقی کشور ساماندهی و مدیریت می‌شوند این فضا هم نیازمند ساماندهی و مدیریت است. این مسئولیت بر عهده دولت و وزارت ارتباطات است. آن‌ها باید همان گونه در فضای حقیقی اقداماتی در جهت ساماندهی انجام می‌دهند، فضای مجازی هم مدیریت کنند و در مورد قصورشان پاسخگو باشند.

وی با اشاره به آخرین جزئیات از پرونده شکایت سرباز راهور از عنابستانی تاکید کرد: این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب بررسی و کیفرخواست صادر شده و ان شاء الله به زودی جلسات دادگاه برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به استان لرستان از واحد‌های تولیدی بازدید و گفته شد که حدود ۷۰ درصد از واحد‌های تولیدی لرستان نیمه فعال یا غیر فعال هستند و مشکل برخی از آن‌ها با ورود دستگاه قضا یا مرتفع شده یا در این مسیر قرار دارد، دیگران هم بیایند کمک کنند تا مشکل مابقی واحد‌های تولیدی هم مرتفع شود تا آثار و برکات خدمات آن‌ها برای مردم ملموس شود.

اسماعیلی با اشاره به آخرین پرونده امامی گفت: پرونده این فرد، چون برخی مواردش ناقص بود دادگاه تصمیم گرفت موارد نقض به جای ارجاع به دادسرا توسط دادگاه انجام شود و چون فرایند نواقص هنوز انجام نشده فعلاً جلسه‌ای برگزار نمی‌شود، اما دادگاه این فرد غیرعلنی نیست و علنی است و در چهارچوب ضوابط و مقررات قانونی اقدام می‌شود.

وی گفت: تبیین سیاست‌های جنایی به شرایط روز است، ما معتقدیم که مجازات‌ تعزیری باید بازدارندگی لازم را داشته باشد و هم به گونه‌ای این سیاست‌ها اعمال شود که عوارض برای خانواده‌ها به حداقل برسد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به آخرین جزئیات پرونده درگذشت آزاده نامداری بیان کرد: آن چیزی که به نوعی در رسانه‌ها تکذیب شد ناظر بر این بود که هنوز نظریه پزشکی قانونی اعلام نشده است نه موضوع دیگری، تا به امروز بررسی‌های قضائی و بررسی‌های پزشکی قانونی جنایی بودن این موضوع را منتفی می‌داند.

اسماعیلی ادامه داد: برای برگزاری انتخابات وظایفی از قبیل پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، رسیدگی به سوابق داوطلبان انتخابات را بر عهده قوه قضائیه گذاشته‌اند. تا به الان بالای ۱۰۰ هزار استعلام برای داوطلبان انتخابات ارسال شده است که به زودی نتیجه تمام این استعلامات اعلام می‌شود.

«براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت اکثر مناطق کشور وارد پیک چهارم شیوع ویروس کرونا شده است، بسیاری از کارشناسان این موضوع را ناشی از سهل انگاری برخی از مسئولان تصمیم گیر در خصوص اعمال محدودیت در انجام سفر‌های نوروزی و همچنین مسدود نشدن مرز‌های مشترک با برخی کشور‌های همسایه دانسته‌اند؛ آیا مدعی العموم برای برخورد با این سهل انگاری‌ها که منجر به فوت چند برابری شهروندان و ابتلای ده‌ها هزار نفری به این ویروس شده است اقدامی انجام داده یا خواهد داد؟»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال گفت: قطعاً هر یک از مسئولانی که محرز شود در انجام وظایف خودشان قصور داشته‌اند و قصور و تقصیر آن‌ها خسارات برای جامعه داشته‌اند، حتماً باید پاسخگوی اعمال و رفتار خودشان باشد. پاسخگویی یک اصل در حوزه مدیریتی است که افراد باید پاسخگو باشند؛ حالا اینکه پاسخ افراد قانع کننده هست یا نه جای خود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در این موضوع (تخلفات کرونایی) سوال و بازخواست انجام می‌شود و با پاسخ‌های دریافتی تصمیمات لازم گرفته و به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

وی با اعلام خبر انتصاب دو نفر از مسئولان قضائی در سمت جدید افزود: آقای علی غلامی از اساتید دانشگاه و برجسته به عنوان معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه و حجت الاسلام دکتر مصدق هم به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری کشور منصوب شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برنامه مدون و مؤثر قوه قضائیه برای از بین رفتن موانع تولید گفت: در این حوزه باید بگویم قوانین متعدد و خوبی وجود دارد و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون حداکثر استفاده از خدمات تولیدی، قانون رفع موانع تولید، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون امور گمرکی، اصلاح قانون تنظیم مالی دولت و بسیاری قوانین دیگر در این حوزه وجود دارد و توصیه اول ما اجرای این قوانین است و معتقد هستیم، تمامی مخاطبان این قوانین باید وظایف قانونی خود را انجام دهند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منظور رئیس قوه قضائیه از تغییر سیاست کیفری و برخی قوانین کیفری، چگونه تغییر و در چه بخش‌هایی است، اظهار کرد: آنچه ریاست قوه قضائیه بیان کردند تبیین سیاست جنایی اسلام با لحاظ شرایط روز است که در این زمینه ما متعاقب آن تغییراتی در مجازات‌ خصوصاً در حوزه تعزیرات خواهیم داشت و ما معتقدیم مجازات‌ تعزیری هم باید بازدارندگی داشته و هم به گونه‌ای باشد که عوارض آن برای خانواده‌ها به حداقل برسد. این مرحله گام اولی است که ایشان فرمودند و با این رویکرد سیاست جنایی قوه قضائیه تببین کردند و تبیین آن بستری برای بازندگی قانون مجازات مبحث تعزیرات است که اجرایی خواهد شد.

اسماعیلی افزود: در برخی از قوانین پیش بینی شده تا شعبه ویژه تشکیل شود و برنامه‌های محول به قوه قضائیه را انجام داده‌ایم، در حوزه قاچاق کالا و ارز تأکیدات فراوانی داشتیم و بخشی را که مربوط به ما بوده است، رسیدگی کردیم و معتقد هستیم قوه قضائیه باید وظیفه خود را در حوزه تولید و رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی انجام دهد.

وی افزود: مطالبه ما از تمامی متولیان امور در جایگاه‌های مختلف این است وظایف قانونیشان را در زمان شایسته انجام بدهند. از نمایندگان مجلس تقاضا می‌کنیم علاوه بر مکاتبات از ابزار‌های قانونی خودشان مانند سوال و تحقیق و تفحص استفاده کنند. نمایندگان مواردی را که به قوه ارسال می‌کنند اگر اسناد و مدارک داشته باشد و نگاه کارشناسانه هم داشته باشد ما را به سریع رسیدگی کردن سوق می‌دهد و تقاضا می‌کنم نمایندگان نامه‌های خود را با اسناد و مدارک ارسال کنند.

وی درباره علت تأخیر پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان سازمان زندان‌ها بیان کرد: علت تأخیر عدم همکاری دولت در سال‌های مختلف بوده است و علی‌رغم تصویب این قانون در مجلس متأسفانه قبول نکردند تا در بودجه سنواتی تخصیص اعتبار داده شود و بر همین اساس امکان اجرای قانون برای پرسنل زحمتکش به لحاظ عدم تأمین اعتبار از سوی دولت و مجلس وجود ندارد.

اسماعیلی تصریح کرد: امسال شعار موضوع داده شده و دولتی‌ها تبلیغ کرده‌اند و تقاضای ما این است که پای حرف خود بایستند و در مقام تخصیص اعتبار و نه در مقام شعار اعتبار را تخصیص دهند، ما هم مانند پرسنل مطالبه‌گر هستیم و از دولت می‌خواهیم به دور از شعار و در مقام واقعیت وعده خود را عملیاتی کند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این که رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی چند درصد در سالم‌سازی فضای اقتصادی تأثیر داشته است بیان کرد: در اینکه فضای اقتصادی با توجه به رسیدگی به پرونده‌ها سالم شده است، تردیدی نیست. معتقد هستیم رسیدگی‌های قضائی نقش بسزایی در سالم سازی فضای اقتصادی داشته است و سیرنزولی پرونده‌های مفاسد اقتصادی را شاهد هستیم و این یعنی برخورد قوه قضائیه با مفسدین اثرگذار بوده است.

وی در پایان گفت: امروز جمع قابل توجهی از مفسدان در زندان هستند و تعدادی از آن‌ها نیز به اعدام محکوم شدند و مجازات شخص بوده است و بخش دیگری از آن بازگشت اموال به تاراج رفته از بیت المال بوده است، بخش قابل توجهی از اموال بیت المال را از حلقوم مفسدان بیرون آورده‌ایم و این‌ها مجموعه اثربخشی قوه قضائیه را در یک بسته کامل نشان می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
اگر عنابستانی محکوم شد دادگاه عادلانه بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
برادر من
ما همه از کار این به اصطلاح نماینده مردم منزجر هستیم
اما درستش این هست که بگیم امیدواریم دادگاه عادلانه و بدون اعمال فشار برگزار بشه
نه اینکه حکم صادر کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
احسنت، اگر محکوم بشه و نمایندگیش فسخ بشه اونوقت میشه گفت عادلانه
در مورد تولید کسی به ما مشاوره درست نمی دهد و همیشه می گویند کار دادگاه معلوم نیست چقدر طول بکشد و الان بیشتر از 25 سال است که کارخانه تولیدی صادراتی ما را شهرداری مجبور کرد تبدیل به انبار بکنیم و 60 کارگر را بیرون کنیم و تمامی ماشین آلات از بین رفتند و سرمایه ی ما و کشور نابود شد وکلای عزیز هم که فقط از ما حدود 50 میلیون گرفتند و آخرش ما از خیر این وکلای عزیز گذشتیم. واقعاً به کجا می شود شکایت کرد؟
بیمه اسامی اشخاص دیگری را در لیست ما وارد کرده بود و از ما بیش از 3 میلیون تومان جریمه دیرکرد گرفت و وقتی آن شخص را پیدا کردیم گفت من اصلاً شما را نمی شناسم و این جریمه و حق بیمه به سنوات من وارد نشده من یک کارگر کفاشی هستم!!!!!!!!! وقتی به بیمه گفتیم گفتند دنبال این موضوع را نگیر که برایت دردسر درست می شود!!!!!!!!!!! حراست هم می گوید به ما مربوط نیست. علی برکت الله.
اخلاق فرعونی برخی نمایندگان باید شکسته شود درود بر سرباز شجاع راهور خدا وهمه ما مردم ایران و مسوولین خوب پشتتیم.افرین
از اعدام بابک زنجانی چه خبر ؟!!
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
دقیقا . برای منم هم سواله
از زنجانی چه خبر؟؟
امیدواریم قاضی طبق قانون نماینده ی باعث شرمندگی همشهریان سبزواری را به سزای عمل برساند.
خداوند می فرماید؛ لا اکراه فی الدین و از طرف دیگر می فرماید؛ لا تجسسوا ..... پس این همه فشار و تبعیض و سانسور و فیلترینگ و پارازیت برای چیست؟..... شما اگر می توانید فرمایش خدا را اجرا کنید و ؛ واعدوا مستطعتم من قوه باشید، یعنی خودتان را قوی کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
چون فکر می کنند تو قرن 21 و با این سطح از سواد و علم و فهم و ارتباطات و اطلاعات، مردم از شعور کافی (ببخشید) برای درک واقعیات برخوردار نیستند!
اگر یک راننده با اشتباه محاسباتی به یک نفر بزند و او بمیرد قتل غیر عمد انجام داده است و با وثیقه میتواند آزاد شود
آیا روئسای ستاد کرونا وثیقه گذاشته اند ؟؟؟؟؟؟
آیا همه مردم با هم برابرند و برخی برابرتر
آیا 1 با 1 برابر است ? چه شد که بعد 40 سال عده ای برتر از دیگران شدند
مگر در ساختار شیعه بابت یک زره حضرت علی (ع) مقابل قاضی ننشست و یا یکی از اصهاب خود را به جرم دزدی قطع ید نکرد و در ماجرای گردنبند بیت المال نگفت که اگر ثابت نمیشد گردنبند امانت است ....
چند قرن هست که کشور ها متوجه شدن تنها راه پیشرفتشون طبعیت از قانونه بدون هیچ تبصره،استثنا و مصلحتی هر وقت ایرانمون تونست روی این اصل حرکت کنه مطمئنا در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت
اقای اسماعیلی همنی تولیدی ها وکارحانجات به حکم قضائی شمامصادره شد الان بادستور رئیسی رفع توقیف میشود اگر قانون وقاضی حق توقیف نداشت چرا بهتوقیف حکم داد اگر میتواند مگر قانون بادستور رئیس میتواند نقص شود
حدود ۷۰ درصد از واحد‌های تولیدی لرستان نیمه فعال یا غیر فعال هستند!!!
قابل توجه مسئولینی که در تلوزیون هر روز خبر از افتتاح پروژه و شوهای تبلیغاتی می دهند اینطرف را هم ببینند شما مثل کشاورزی هستید که خوب می کارید ولی وقت برداشت به محصول گند می زنید حالا هی پشت سرهم پروژه افتتاح کنید چه فایده وقتی از آن چیزی بیرون نیاید!
کسانی که دلسوز این کشور هستند باید بصوزت کارشناسی شده و مستند بررسی کنند و ببینند چرا این واحدهای تولیدی تعطیل شده اند و آنرا در اختیار مردم و نهادهای ذیربط قرار دهند تا هم مطالبه گری مردم به بلوغ برسد و هم اگر یک مسئول و یا نهاد بالیاقت و دلسوز پیدا شد برای آنها تصمیمات قطعی درست بگیرد
حکم عادلانه درمورد عنابستانی بهترین معیار برای جلب اعتماد مردم برای وجود عدالت است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر