بازدید 20511

قانون مربوط به «مالیات بر خانه‌های خالی» اصلاح شد؛ اما همچنان بی نیاز از اصلاح نیست!

در سال‌های گذشته، یکی از راه حل‌هایی که مدام بر آن تاکید می‌شد، ساماندهی خانه‌های خالی بود و کارشناسان اعتقاد داشتند که یکی از علت‌های عمده افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، موضوع خانه‌های خالی است که موجب شده با احتکار آن عرضه و تقاضا متناسب نبوده و مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در بازار و اقتصاد ایران، تبدیل به یک مشکل لاینحل شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ 09 April 2021

قانون «مالیات بر خانه های خالی» اصلاح شد اما همچنان بی نیاز از اصلاح نیست!

قانون «مالیات بر خانه های خالی» اصلاح شد اما همچنان بی نیاز از اصلاح نیست!یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کنونی خانوارهای ایرانی موضوع مسکن و داشتن سرپناهی مناسب است که در سالیان گذشته تا اکنون نه تنها سامانی نیافته بلکه روز به روز دچار اوضاع وخیم تری شده است. افزایش شدید و سرسام آور مسکن در کلیه مناطق کشور آنچنان افسارگسیخته حرکت کرده که حتی تسهیلات بانکی که برای آن درنظر گرفته شده، به هیچ وجه پاسخگوی مناسبی برای رفع این نیاز اولیه خانوارهای ایرانی نیست.

به گزارش «تابناک»؛ اصل ۳۱ قانون اساسی به سبب اهمیت موضوع، داشتن مسکن را یک حق شناسایی کرده و داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد و خانواده ایرانی تعریف و دولت‌ها را مقید به تسهیل این امر و رفع موانع آن می‌کند.

در سال‌های گذشته، یکی از راه حل‌هایی که مدام بر آن تاکید می‌شد، ساماندهی خانه‌های خالی بود، به گونه ای که کارشناسان اعتقاد داشتند، یکی از علت‌های عمده افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، موضوع خانه‌های خالی است که موجب شده است با احتکار آن عرضه و تقاضا متناسب نبوده و مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در بازار و اقتصاد ایران، تبدیل به یک مشکل لاینحل شود.

 

اما یکی دیگر از ایرادات وارد بر این قانون این است که درباره تمایز مالکان حقیقی و حقوقی تمهیدات چشمگیری درنظر گرفته نشده است درحالیکه به اذعان اکثر صاحبنظران حوزه مسکن محتکران اصلی در این بازار اشخاص حقوقی هستند که در قالب تعاونی ها یا شرکت های انبوه ساز حضور دارند و آنچنان که در مورد اشخاص حقیقی به جزییات توجه شده درمورد اشخاص حقوقی به خوبی توجه نشده و آنچنان بازدارنده نیست.

سرانجام پس از سال‌ها در سال ۱۳۹۴ یک قانون برای رفع این مشکل تهیه و تصویب شد، اما به علت عدم کارایی آن چندان اثرگذار نبود که بالاخره در سال گذشته مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم سعی کرد با پیش بینی مالیات‌هایی موضوع احتکار مسکن را حل نماید. البته این اصلاحیه که به علت تعجیل و بی توجهی طراحان آن ایرادات فراوانی داشت، از جمله اینکه حتی تعریف «خانه خالی» و یا «خانوار تک نفره» در آن بیان نشده بود، با چندین بار رفت و برگشت، به تایید شورای نگهبان رسید.

باید توجه داشت، هرچند اصل قانون مصوب می‌تواند گامی رو به جلو باشد، عدم تبیین مناسب آن ابهاماتی را بوجود آورده است. یکی از ایراد‌های قانونی وارد بر این قانون تعریف غیر شفاف اقامتگاه اصلی و فرعی است که بر اساس این قانون در شهر‌های مجزا تعریف و در نظر گرفته که با شروطی آن را در یک شهر پذیرفته است.

در بند ۲ تبصر ۸ ماده ۱۶۴ قانون مالیت‌های مستقیم بر اساس اصلاحیه نهایی مجلس بیان شده است: سرپرستان خانوارهاي تك‌نفره و بيشتر مكلفند اقامتگاه اصلي خانوار را (يك واحد ملكي يا استيجاري يا رايگان)‌ حداكثر ظرف مدت دوماه پس از انتشار دستورالعمل مذكور در بند(۱) اين تبصره، در سامانه املاك و اسكان كشور ثبت نمايند.

علاوه بر اقامتگاه اصلي، هر خانوار مي‌تواند يكي از واحدهاي تحت تملك خود را در شهري غير از شهر محل اقامتگاه اصلي، به عنوان اقامتگاه فرعي ثبت نمايد.

در صورتي كه اقامتگاه اصلي خانوار، تحت تملك يكي از اعضاي خانوار باشد، خانوار مذكور مي ­تواند حداكثر يك واحد ديگر از واحدهاي تحت تملك خود را در همان شهر محل اقامتگاه اصلي به عنوان اقامتگاه فرعي ثبت نمايد.

اقامتگا‌ه هاي موضوع اين بند مشمول ماليات مندرج در ماده (۵۴ مكرر) اين قانون نمي‌شوند.

آنچه از این بند برداشت می شود این است که هر خانوار ایرانی در اقامتگاه اصلی فقط می تواند از یک مسکن اصلی برخوردار باشد که البته اگر این مسکن در تملک یکی از اعضای خانوار باشد، از شمول قانون مالیات های مستقیم خارج می شود. اینکه برخی از خانوارهای ایرانی برای فرزندان متعدد خود در سال های گذشته و شاید ده ها سال پیش مسکنی تهیه کرده و در اختیار آن ها قرار داده اند در این قانون تعیین تکلیف شده و غیر از یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی دیگر اقامتگاه معاف از مالیات دیگری شناخته نشده است.

اما یکی دیگر از ایرادات وارد بر این قانون این است که درباره تمایز مالکان حقیقی و حقوقی تمهیدات چشمگیری در نظر گرفته نشده است، در حالی که به اذعان بیشتر صاحبنظران حوزه مسکن محتکران اصلی در این بازار اشخاص حقوقی هستند که در قالب تعاونی ها یا شرکت های انبوه ساز حضور دارند و آنچنان که در مورد اشخاص حقیقی به جزییات توجه شده، درمورد اشخاص حقوقی به خوبی توجه نشده و آنچنان بازدارنده نیست. به هر حال باید این قانون را همان گونه که در ابتدا بیان شد یک گام خوب و رو به جلو فرض کرد و امید داشت با اصلاحات مداوم به اثرگذاری آن افزوده شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۷۳
افزایش قیمت مسکن مانند خودرو و دیگر کالاها و خدمات نتیجه کاهش ارزش پول است مقصر اصلی کاهش ارزش پول هم تصمیمات مسئولان و جبران کسری بودجه با خلق پول است اما دولت دلال ها را مقصر معرفی می کند بر اساس این سیستم همه مردم دلال و احتکار کننده هستند و باید ثابت کنند که نیستند و مردم برای ثبت نام تهدید می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
با این قانون فقط مردم عادی که حداکثر دو سه واحد دارند و خیلی وقتنها در اختیار پدرو مادر یا فرزند است گرفتار می شوند ولی بانکها که دلال های اصلی خانه خالی هستند معاف می شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
دلال اصلی خود دولت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
هیچ کجای دنیا مثل ایران اجازه دلالی به مردمش را نمی دهد و آنها از فعالیت مخرب و ویران کننده دلالی به سمت کار و تولید می برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
احسنت عین واقعیت همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
امثال جناب عنابستانی که خودشان پایبند به قانون نیستند این قوانین را وضع کردند و شما دارید در موردش تحلیل می کنید.
جالبه واقعا
با قیمت زمین متر ۱۵۰ هزار تومان و هزینه کمر شکن پروانه شهرداری و هزینه سرسام آور ساخت، قیمت یک متر آپارتمان متر ۶۰ تا ۷۰ میلیون در میاد .سه سال هم زمان میبره که ساختمان ساخته بشه ...شما مشتری بیار متر ی ۷۰ میلیون...کو مشتری ؟ مرد حسابی احتکار چیه؟ کسی نمیخره
.....این قانون فقط برای خالی کردن جیب مردمه و مطمئن باشید در نهایت دودش تو چشم خریدار نهایی میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
موافقم. دودش تو چشم خریدار نهاییه.
مثل مالیات ارزش افزوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
هزینه ساخت به اعتراف اکثر کارشناسان در حد یک آپارتمان در مناطق متوسط تهران حدود 4 تا 5 میلیون تومان هست دوست عزیز! اگر شما به سودهای نجومی ساخت و ساز و متری 70 تا 80 میلیون آپارتمان عادت کردی و مردم نمی خرند بهتره قدری از طمع و سخت گیری خودت کم کنی و به سود منصفانه قانع باشی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
خسته نباشی پهلوان! متری 80 میلیون متوسط قیمت یک آپارتمان را چطوری حساب کردی؟ لابد قیمت فروشش هم باید متری 150 میلیون باشه تا سود سازنده در بیاد! بابا انصافت را شکر ... چقدر منطقی حساب کردی! همین شماها قیمت خانه را به اوج آسمان رساندید
سلام
ممنون از گزارش خوبتان
البته به نظرم برداشتتان از بند مذکور را کمی گنگ بیان کرده اید بند مذکور اشاره دارد به این که: ملکی که هر خانواری در آن ساکن است می شود اقامتگاه اصلی، حال اگر همین خانوار در شهر اقامتگاه اصلی یک واحد دیگر نیز داشته باشد (به قول شما مثلا برای فرزند دم بختش تهیه کرده باشد) می تواند ان را به عنوان خانه فرعی ثبت کند و از شمول مالیات خارج کند.
در مورد اخذ مالیات از تجربه و عملکرد کشورهای پیشرفته هم استفاده شود .این امر را برای تحقیق و بررسی به مراکز علمی کشور نظیر دانشکاه ها نیز ارائه شود تا نتیجه کار از پشتوانه تجربی و علمی کافی برخوردار باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
دانشگاه های ما خودشان ول معطلند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
در کشور پیشرفته تورم یک درصد است، در آنجا خود مردم زمین و ملک را یک کالای مصرفی می بینند، ولی در ایران، تورم دو رقمی وحشتناک، خود طبیعتا مردم وقتی نگران پولشون هستن مجبورن نگاه سرمایه ای به ملک داشته باشن و نمیشه قانون مالیات اونجا رو عینا در ایران پیاده کرد
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
جناب مهدی خان درهیچ قانون وکشوری ازخانه خالی بجرم خالی بودن مالیات گرفته نمیشودومالیات فقط ازدرآمد افراد گرفته میشود چه درآمد ازسود بانکی باشد چه ازسود سرمایه دربورس وغیره البته این درمورد کشورهائی است که تورم صفر درصد یا زیر یک درصد دارند درکشورما مردم مالیات سرسام آوری بدلیل تورم میدهند درضمن دردین مبین اسلام هم خمس وذکات وحج تمتع درصورتی واجب است که درامد داشته باشی ونه اینکه هیچ درآمدی نداشته باشی خانه بدون درآمد مثل زمین بایر غیر قابل کشت است وازکجا معلوم که خانه ای که اجاره نمیرود مالکش محتکر باشد هزاران دلیل میتواندباشدکه کسی نتواند خانه خودرااجاره دهد که جای ذکرش نیست دولت مالکین خانه های خالی را دیوانگان ومحتگران فرض کرده ومیخواهد پدرشان رادربیاورد قانون برای تنبیه مرد وضع شده
طبق این قانون کسی که دو واحد آپارتمان کوچک دارد با کسی که 10 واحد بزرگ و یا بیشتر دارد هر دو دلال هستند چرا شهرهای زیر 100 هزار نفر مانند لواسان و دماوند و ... تهران جزیره کیش، بیشتر شهرهای ویلایی شمال و ..... معاف شدند آیا هدف گسترش خانه سازی و ویلاسازی ها در طبیعت است و یا معاف کردن صاحبان ثروتمند آنها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
برای اینکه خود نمایندگان محترم در لواسان و شمال ویلا دارن، آدم که از خودش مالیات نمیگیره
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
شماناراحت این قانونی یاناراحت نگرفتن مالیات ازلواسان نشینان ویادرواقع حسودبه زندگی دیگران بیچاره ما باصاحبنظران تنگ نظری چون شما
ضرب امثلی در غرب رایج است که میگوید " مردمان را از دو چیز گریزی نیست , مالیات و مرگ " مالیات از درآمد گرفته میشود . پزشکی ایرانی در کانادا تعریف میکرد: امسال من 400 هزار دلار درآمد داشتم ولی فقط 80 هزار دلار دستم را گرفت .بقیه اش برای مالیات و هزینه مطب رفت . خوب چرا ما از مشاغل مختلف , ارگان های مذهبی و یا انقلابی مالیات نمیگیریم و توجیهات صاحبان قدرت را میپذیریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
این مثالی که زدی بخش اولش تاحدودی درست است ولی بخش دومش تماماًغلط است هزینه مطب وپول منشی وغیره کلاً جزو مخارج حساب میشود وازمالیات میکاهد مالیات درامریکا وکانا دا تادرآمدتاچهارصدهزاردلاردرسال زیادسنگین نیست والبته شما با درامدیک پزشک عمومی میتوانی گرانترین ویلا ها وگرانترین اتومبیلها وبهترین زندگی راداشته باشی البته باوام های کم بهره ودرازمدت بانکی
خدا رو شکر که سایت معتبر تابناک قبول کرد ایرادات این طرح رو و نیازش به اصلاح رو.
می دونستم وجدان بیدار افراد بالاخره بیدار میشه.
به خدا همه افراد سوای از خانواده، آدم حساب میشن، شهروند حساب میشن و حق داشتن یک مسکن دارن یا حق اجاره کردن لا اقل، طبق اصل ۳۱ قانون اساسی و طبق عقل و منطق و انصاف و عدالت.
و اینکه چون سرپرستش خونه داره ، دیگه خودش حق نداره خونه بگیره ظلم آشکاره.
اصلا خودش خانواره، چرا نباید اگه خواست جدا حساب بشه.
این طرح رو اصلاح کنید. اینطوری بی انصافیه و بیشتر هدف مالی و درآمدی داره و طبقه متوسط رو نابود می کنه.
این قانون مخالف عقل و شرع میباشد اصل مالکیت اسلام زیر سوال رفته و قانونی سوسیالیستی است م موجب فرار سرمایه از ایران و بیکاری کارگران ساختمانی و خروج ارز خواهد شد و از این مجلس و دولت انتظاری جز این نمی رفت این قانون اگر ملغی نشود بدبختی به بار خواهد اورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
یک نماینده شجاع که الاان اسمش رو یادم نیست، دقیقا در نطق مخالف با این قانون صحبت کرد و آنرا خلاف شرع و اخلاق دانست، اصل مالکیت زیر سوال میره، اگر هم مالیات میخوان بگیرن، میزان مالیات هیچ تناسبی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
نظرتان کاملا درست ومنطقی است ایکاش تا مسئولین تا دیر نشده در اجرای آنان تجدیدنظر کنند وگرنه تبعات خیلی منفی زیادی را شاهد خواهیم بود
ناشناس
| Canada |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
مگرتصورکردیدقصددیگری درکاراست آیاشما میدانیدبازاراملاک ترکیه وامارات وغیره چه خرجهائی برای تبلیغات وترویج بازارفروش مسکنشان میکنند وقتی رای نمیدهید نتیجه این میشود
هیچی دیگه ، طرف هر خانه را بگوید برای یکی از فرزندانش است و خلاص؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
بالاخره حق فرزند چی میشه؟ فرزند داره یا نه؟ ادم هستن یا نه؟
تازه فرزندان اجاره هم نمی تونن بکنن! یعنی چی؟
موقع سیاست فرزنداوری که چیز دیگه ای می گفتین!
مالیات تاثیری نداره باید یدونه قانون قطعی مبنی بر خرید و فروش ملک تصویب بشه که در صورت خرید تا ده سال حق فروش نداشته باشه اینطوری ملک و مسکن از سرمایه گذاری و دلال بازاری خارج میشه و همه هم صاحبخانه می شوند
الان حرفشو زدید خونه گرون شد وای به روزی که این قانون عملی بشود خونه دیگه قابل خرید نخواهد بود مرسی ازاین نمایندگان به فکر مردم
قانون مزخرفیه. چن سال بعد. کنسل میشه. دولت. دلش میسوزه. وام با بهره پایین. با. اقساط بلند مدت. بده. و حقوق را با توجه ب تورم. بالا ببره. تا قدرت خرید بالا ببره. قیمت بالاست و خریدار توان نداره. فروشنده. مشتری نداره. مالش را مفت اتش بزنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
نفروشه مالیاتشو بده. قانون خوبیه و باید با قدرت اجرا بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
وام جوابگو نیست مثلا در تهران باید به هر جوان بیش از ۲ میلیارد تومن وام دهند تا یک اپارتمان کوچک بتواند تهیه کند و عملا باز پرداخت وام هم غیر ممکن است . پس راهکار این نیست. مسکن طبق قانون باید از کالای سرمایه ایی بیرون بیاد
وقتی با عجله و بدون کار کارشناسی کافی -قانون وضع شود -همین می شود
از ما بهتران میدانن اززیر این قانون چطور فرار کنند
تا مسیولین اشکال این طرح رو بخوان متوجه بشن، که همه مردم بیچاره شدن.
یکی جلوی این طرح غیر منطقی رو بگیره.
از اول تا به اخر ساخت مسکن با ارز ازاد و قیمت ازاده انوقت اسم احتکار بر روی ان گذاشتید ؟! انواع و اقسام عوارض و حق و این ان و اجازه از این اداره و اون اداره البته با پرداخت انواع و اقسام پولها صدها نفر کارگر و استاد کار بر سر کار میروند انوقت اجرای این قانون از نون شب واجب تره ؟!
نمایندگان محترم که قانون را وضع کرده اند بدانند این مالیات با رقمهای وحشتناک در صورتی که از مردم گرفته شود علاوه بر اینکه بسیاری را به خاک سیاه خواهد نشاند آنها را دچار کینه خواهد کرد . شاید کسی خانه اش به قیمت واقعی فروش نمیرود و برای اجاره هم نیاز به هزینه چند ده میلیونی تعمیر باشد که طرف نداشته باشد حالا شما میخواهید مالیات با نرخ هولناک هم از او بگیرید و دها مشکل دیگر که در صورت اجرا راه را برای دست اندازی به اموال مردم بار خواهد کرد.
ایرادات این طرح نیاز به اصلاح داره.
اعضا و افراد سوای از خانواده، آدم حساب میشن، شهروند حساب میشن و حق داشتن یک مسکن دارن یا حق اجاره کردن لا اقل، طبق قانون اساسی و طبق قوانین معمولی و عقل و منطق و انصاف و عدالت.
و اینکه چون سرپرست اش خونه داره ، دیگه خودش حق نداره خونه بگیره ظلم آشکاره.
اصلا خودش خانواره، چرا نباید اگه خواست جدا حساب بشه.
این طرح رو اصلاح کنید.
اینطوری بی انصافیه و بیشتر هدف مالی و درآمدی داره و طبقه متوسط رو نابود می کنه.
الان تکلیف فردی که دو منزل 50 متری قدیمی داره، و منزل دوم رو بازسازی نکرده چون پولش رو نداره ، و هیچکسی هم بدلیل شرایط بد منزل اجاره نمی برش، و اگر بفروشه پولش رو نمیتونه در بانک بذاره که سالی 50 درصد ارزشش کم بشه، تکلیف این آدم چیه؟ بیاد مالیات 6 برابری واحد 50 متری اش رو به دولت پرداخت کنه؟؟؟ آنوقت آن شخصی که فقط یک خانه ویلایی 1000 متری در شمال تهران داره معاف از مالیاته چون خانه خالی حساب نمیشه !!!!! خدایا خودت کمک کن
اونایی که خودشون خونه ها و قیمت ها دستشونه قانون گذاشتن مه بابتش مالیات بدن؟؟؟بخدایکی از مسئولین بابت خونه خالیش یه ذره مالیات هم نمیده.یه سامانه ای زدن تا یه عده ای پول در بیارن و مردم رو یه دو ماهی مشغول کنن
یکی از قوانین متقرقی که در کشور تصویب شده و در مجلس یازدهم اصلاحات تاثیرگذاری روی آن انجام گرفت همین قانون هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
انصاف هم خوب چیزیه، شما ایراداتش رو نمی بینی؟
به خدا اگه حتی یه بار متن کاملش رو خونده باشی.
ضمنا ملت از کلمه مترقی خاطره خوبی ندارن.
یکی از قوانین متقرقی که در کشور تصویب شده و در مجلس یازدهم اصلاحات تاثیرگذاری روی آن انجام گرفت همین قانون هست.
با این وضع اقتصادی و نرخ زاد و ولد چند سال دیگر رشد جمعیت منفی می شود و همین باعث خواهد شد از جمعیت بدبخت های دنیا کم شود و مشکل مسکن هم حل می شود.
سلام
از همین الان مشکلات شروع شد چون کارشناسی نشده
۱ خانه ای که بین زن و شوهر سه دانگ و سه دانگ تقسیم شده و سند خورده و شوهر فوت کرده و انحصار وراثت سه دانگ انجام شده ولی هنوز سند سه دانگ به نام متوفی هست
و چون‌محل زندگی زن هست و فرزندان میخان خانه تا اخر عمر مادر کامل محل زن ( مادر) باشه چطور باید ثبت کنن
لطفا شما که دسترسی دارید سوال بفرمایید چون اطلاع رسانی واقعا ضعیفه
اگر ممکنه یه قسمت از سایت خبر گزاری بزارید برای سوال و جواب در مورد سامانه
هیچ کجای دنیا با سرمایه گذار اینطوری برخورد نمیشه.با این قانون چهار نفر هم که بخواهند پولشون داخل ایران سرمایه گذاری کنن فراری میدید و دود بیکاری و خرابی‌های اون هم به چشم ما میره.اصلا تورم مگه تقصیر مردمه.مگه مردم پول چاپ میکنن؟مگه سیاست‌های مردم باعث اینهمه هرج و مرج شده؟ ضمنا مگه مالیات فقط از درآمد نیست؟ملکی که قیمتش به دلیل تورمی که دولت ساخته بالا رفته چه مالیاتی باید بده؟ تازه این قانون ناقض حقوق مالکیت افراده. امروز با این روش نقض میشه و فردا به همه چیز سرایت میکنه
اگر شخصی سال 96 مبلغ هفتصد میلیون تومان در بانک سپرده گذاری کرده باشد الان قدرت خرید پولش از صد میلیون تومان هم کمتر است .مگر بانک مرکزی مسؤل حفظ ارزش پول ملی نیست! سپرده گذاران از چه کسی خسارت بگیرند!!چرا مسئولین ماخذه نمی شوند !!!کسی که سرمایه اش را به ملک تبدیل کرده فقط ارزش داراييش حفظ شده .ضمنا إيجاد اشتغال هم كرده.الآن هزينه تعميرات و نوسازي ملك انقدر بالاست كه اجاره دادن ملك در خیلی جاها بصرفه نیست.
تا زمانیکه مانند کشورهای پیشرفته برنامه ای برای کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن ان تدوین نشود مردم به ناچار جهت حفظ سرمایه خود به خرید سکه ماشین خانه و زمین مبادرت میورزند لذا این قوانین در بلند مدت اوضاع را بدتر خواهد کرد و فساد را گسترده تر
اگر می خواهید مشکل مسکن خانوارهای ایرانی را تعدیل کنید نخستین قدم بایستی دریافت مالیات از زمین های بایر شهری باشد (جلوگیری از احتکار زمین)
چرخ رو دوباره اختراع نکنید
یک نگاه به فرانسه و آلمان کنید
والسلام
باید با قدرت و بدون اغماض و رحم اجرا بشود. اجرای قوانین را از چین یاد بگیرید. قطعا ثروتمندان دوست ندارند مالیات بدهند ولی دوست داشتن یا نداشتن عده معدودی ملاک زیر پا گذاشتن منافع عامه مردم نیست. از وقتی آقای رئیسی آمدند، نشانه های تحول را در همه جا و از جمله همین قانون میبینیم‌.
بشین تا گردن کلفتا مالیات ۱۰ تا خونه خالیشونو بدن
مالیات بر در امد تعلق می گیرد وقتی خانه خالیه و در امدی نداره گرفتن مالیات شرعا درست نیست ضمنا چرا حقوق مالکین راا ضایع می کنید دولت هر جا کم میاره ازمردم مایع میزاره ا ین قانون مثله این میمونه که بگیم هر کی 3 تا ماشین داره حتما باید مسافر کشی کنه و گرنه جریمه میشه.
یک نفری که چند واحد آپارتمان ساخته و بیش از دوسال است که برای آپارتما‌هاخریدار نیامده است. این بنده خدا باید چه‌کاری باید انجام بدهد تا مشمول مالیات نشود؟
قانون باید اصلاح شود!!
حالا اگه کسی اومد یه مجموعه ساخت و بازار به رکود خورد و کسی نخرید ،تکلیف چیه؟؟؟با اینکار خیلی ها از ترس این مالیاتهای مسخره تو ساختمان سرمایه گزاری نمیکنند و این باعث بیکاری و نهایتا کمبود مسکن در دو سه سال آینده میشه ،شک نکنید ....
این طرح ایراد داره ، مثلا خانواده ای با هزار بدبختی و قرض و وام و بدهی یک یا دو آپارتمان جهت استفاده فرزندانشان تهیه کرده اند ، حالا باید به دولت تاوان بدهند ؟ خب باید سقفی تعیین شود تا کسی که برای فرزندانش ملکی را تهیه کرده مورد ظلم قرار نگیرد ، خیلی فرق هست بین کسی که چندین ملک دارد تا کسی که دوتا ملک اضافه جهت فرزندانش دارد . کسانی که مجتمع ساخته اند و خالی رها کرده اند باید مواخذه شوند .
با این مالیاتهای سنگین دیگه کسی توی ساختمان سازی سرمایه گزاری نمی کنه چون به دلیل قیمتهای بالا و رکود و نبود مشتری، شامل مالیات بر خانه های خالی میشه و نهایتا باعث بیکاری بخش ساختمان و کمبود مسکن در سالهای آینده خواهد شد
هدف مشخص شدن خانه های اجاره ایست تاازشون مالیات بگیرن خانه خالی کجا بود همش دروغه میخوان مالیات براجاره روبگیرن
کی حاضرمیشه خونشوزیر قیمت بفروشه والا مالیاتشم میده
املاک دولتی و حقوقی ها نیاز به قانون نداشت.بخشنامه دولت کافی بود. جریمه هم برا دولتی ها از این جیب به اون جیب است.اکثر احتکار ملک و نقدینگی هم مربوط به همان ها است. این قانون بیشتر مردم رو هدف قرار داده است.بخش خصوصی با این قانون از چرخه ساخت وساز خارج میشه و خصوصی سازی اقتصاد ساختمان به دولتی سازی و باز هم خصولتی و رانت وفساد تبدیل خواهد شد. باید متوقف شود. اگه درد مستاجر رو دارند تعزیرات این خانه ها رو بعد از اخطار به مالک، به نرخ مصوب اجاره بده تا سریع مشکل حل بشه.
احتیاج به این همه فکر کردن.‌قگر و بخشنامه دادن و سرگرمی نیست...به قانون اساسی بر گردید. ‌‌‌خانه به قیمت تمام شده با سود بانکی ۱۰در صد..قیمت گذاری توسط کارشناس دادگستری و تعیین قیمت مصالح ساختمانی بکار برده شده دران...ارایه خانه جهت فروش از طریق اینترنت بدون قیمت..ثبت در دفاتر اسناد رسمی دولت..حذف صنف بنگاه داری ‌‌‌که عمل بدبختی و کلاهبرداری هستد
طرح، خانه هایی که افراد برای فرزندانشون ساخته اند رو ندیده. بنده معلم هستم یک عمر نخوری کرده ام برای فرزندم یک آپارتمان کوچک تهیه نموده ام حالا باید مالیات بدهم؟
لواسان که ویلاهای ثروتمندان و وزرا در آن قرار دارد از مالیات معاف است . این قانون باز هم رعایت حال ثروتمندان و وزرا و 4 درصدی ها را کرده .
اشکالات:
1- قانون مالیات بر اجاره برای بیش از 27 میلیون اجاره در سال 30 درصد است که خیلی غیر معقوله؟ با این چیزا تو مملکت ما اجاره بالاتر میره چون همه چی برعکسه دنیا است.البته راه در رو هم داره طرف سفته برای هر ماه میگیره و نقدی حساب میکنه، تو قولنامه میزنه 10 میلیون ماهی 100 هزار تومان دولت هم هیچ کاری نمی تونه بکنه .
2- املاک ارث و میراثی که خیلی هاشون وضعیت مشخصی ندارند را چکار باید کنند.
3- الان بنگاه دارا دارند برای کد رهگیری دادن به کسایی که فرزندشون تو خونش میشینه قولنامه صادر می کنند و خیلی ها نمی دانند چکار کنند.

4- مضحکش اینه که اگه شما یه خونه 10 طبقه داشتی باشی هر طبقه 1000 متر ولی کلا" با یک سند ، یک خونه حساب میشه ولی اگه خونه دوطبقه با سند تفکیکی داشته باشی هر طبقه 30 متر ، دو تا خونه حساب میشه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دقیاقا ! افراد حقیقی خانه خالی نگه نمیدارند و اجاره میدهند تا از درآمدش استفاده کنن، اما بانک ها هستند که اجازه اجاره دادن ندارند
این قانون بشدت تورم زا است و قیمت خانه را بالا می برد تجربه ثابت کرده مالکان هر هزینه اضافی که از آنها گرفته می شود را بر روی قیمت فروش ملک می کشند مانند هزینه هایی که قبلا به ساخت و ساز اضافه شده بود مثل مالیات بر ساخت و ساز و بساز و بفروش ها و ... که در هر مقطع باعث افزایش شدید قیمت مسکن شد . چند وقت دیگخ در بنگاه ها موقع مذاکرات خرید و فروش عباراتی مانند این که بخدا فقط ۱۰۰ میلیون مالیات خالی بودن خونه رو پرداخته ام که کلید نخورده به شما بفروشم شنیده میشه
جالبه که چه تعداد نسبتا زیادی از گروه های مختلف مردم با قوانین مدیریت و برنامه ریزی و نظارت بر احتکار مسکن و دلالی ملک مخالف هستند و جالب تر این که اکثر مخاطبان احتمالا دارای املاک اضافی بوده و تازه الان از این قانون که سالها است در اکثر کشورهای جهان اعم از پیشرفته یا جهان سوم اجرا میشود نگران شده اند.
این موضوع نشان میدهد که چه حجم سرمایه کلانی در کشور ما در سنگ و خاک فریز شده و به جای تولید همه مردم ما متاسفانه یاد گرفته اند که املاک مسکونی و زمین و آپارتمان بخرند و اینها را بیندازند یک گوشه ای تا گران شود و بدون زحمت و دردسر سودهای کلان بالاتر از متوسط تورم عمومی کشور را آن هم بدون پرداخت مالیات به دست آورند.
اگر دقت کنید در مورد مغازه و املاک تجاری و اداری به دلیل اخذ مالیات های نسبتا قابل توجه بر سود سالانه هیچ وقت افراد برای خرید مغازه مسابقه نمیدهند و کسی که واقعا بتواند از آن سود بسازد و کار خدماتی کند سراغ خریدش میرود. اما حوزه آپارتمان و زمین حوزه سررمایه گذاری و خرید و فروش دلالی شده تا سکونت و نیاز مصرفی واقعی!
عجیب نیست که در چنین کشوری تولید آخرین گزینه سرمایه داران است و همه پولدارها تبدیل به دلال و ملاک شده اند و به سودهای بادآورده چند سال یک بار املاک بدون پرداخت ریالی عوارض و مالیات جدی بد عادت شده اند ... به عنوان مثال فقط سری به کشورهای اروپایی بزنید مثل انگلیس و کانادا و فرانسه و آلمان و هلند و حتی کشورهای شرق آسیا تا ببینید چطور دلالی مسکن را با ابزار مالیات کنترل کرده اند و فقط می توان از طریق تولید و خدمات سالم و اشتغال زایی واقعی در جامعه به سود منطقی دست یافت!
من سی و نه سال دارم مجرد هستم، خانه خریدم در آن زندگی می کنم جدا از پدر و مادر، الان تکلیف من چیه؟ من اگر ازدواج نتونم کنم به دلایل مختلف، تا ابد باید پیش پدر و مادر ساکن باشم؟!!!!
نظرات رو انتشار بده دیگه
بنظر میاد بعضی ها موافق و بعضی ها مخالف طرح اند ولی باید صبر کرد دید چه می شود حتما کارشناسان طرح بررسی کرده اند و نتیحه خوبی در کاهش قیمت مسکن خواهد داد
در آینده مشخص خواهد شد که این طرح هم مثل بسیاری از طرحهای دیگر به هدف خود نخواهد رسید و فقط برای مردم عادی دردسر و برای بیت المال هزینه ایجاد می کند. مثل کارت سوخت که دوبار اجرا شد! کارت ملی که هنوز برای همه صادر نشده گفتند اسم مادر باید اضافه شود! مثل پرداخت الکترونیک عوارض اتوبان که برای خرید بر چسب هزینه شد بعد با شماره پلاک هزینه پرداخت شد و الان در اتوبان تهران شمال مجددا به پرداخت نقدی تغییر پیدا کرده! مثل سامانه سجام برای دریافت سود شرکتهای بورسی که دو سال از راه اندازی و مراجعه مردم به دفاتر پیشخوان و پرداخت وجه برای آن می گذرد ولی هنوز ما در شرایط کرونا برای دریافت سود سهام آنهم به صورت وجه نقد باید در بانکها معطل بمانیم! همین الان با کد ملی همه املاک هر فرد قابل استعلام است و برای دریافت سود سهام هم می شد سودها به صورت متمرکز به حساب معرفی شده به کاگزاری هر فرد واریز شود. از شما رسانه ها انتظار است که پیگیر این موضوعات باشید که طرحهای اینچنینی چطور یک روز می آید و عده ای پولی به جیب می زنند و بعدا رها می شود و حتی بعد مجدد تکرار می شود. دلمان خیلی پر است.
تمام مالیاتها به جیب مصرف کننده بیچاره ختم میشه صاحب ملک یا میکشه روقیمت خونه که گرون بشه یا میکشه رو اجاره . تمام مالیاتها رو مصرف کننده پرداخت میکنه البته دولت هم خوب میدونه ولی اون مالیات میخواد پرداحت کننده هر کی باشه اشکال نداره.
تمام مالیاتها به جیب مصرف کننده بیچاره ختم میشه صاحب ملک یا میکشه روقیمت خونه که گرون بشه یا میکشه رو اجاره . تمام مالیاتها رو مصرف کننده پرداخت میکنه البته دولت هم خوب میدونه ولی اون مالیات میخواد پرداحت کننده هر کی باشه اشکال نداره.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی