راهکارهای مجلس برای خانه دار کردن مردم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی مواد باقی مانده از طرح جهش تولید و تامین مسکن، راهکارهایی را جهت تامین زمین رایگان و خانه دار کردن مردم پیش بینی و تصویب کردند.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ 07 April 2021

هادی سامع: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی مواد باقی مانده از طرح جهش تولید و تامین مسکن، راهکار‌هایی را جهت تامین زمین رایگان و خانه دار کردن مردم پیش بینی و تصویب کردند.

به گزارش «تابناک»؛ دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون عمران در طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص داشت.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وزارت کشور را موظف کردند با همکاری با وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد از هرگونه موازی‌کاری در مراحل صدور پروانه، تفکیک سند و تمامی مراحل کارشناسی ساخت مسکن جلوگیری کند؛ مصوبه‌ای که در راستای جلوگیری از موازی کاری‌های فعلی و افزایش هزینه برای ساخت و ساز است.

در این باره محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس توضیح داد: در حال حاضر این سه دستگاه جداگانه و تکراری به این موضوع می‌پردازند که باعث تأخیر و از بین رفتن زمان و افزایش هزینه‌ها می‌شود؛ به طور مثال متراژ ساختمان یک بار توسط شهرداری، بار دیگر توسط سازمان نظام مهندسی و در نوبت بعد توسط سازمان ثبت می‌شود که این امر موجب موازی‌کاری و تأخیر در جهش تولید مسکن خواهد شد؛ مشکلی که با همکاری وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و سازمان اسناد و املاک رفع می‌شود.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مکلف شدند اراضی ملی واقع در محدوده و حریم شهر‌ها و همچنین اراضی مصوب وزارت راه و شهرسازی برای طرح‌های شهرک‌سازی در خارج از حریم شهر‌ها را حداکثر دو ماه به این وزارت خانه دهد. دستگاه‌های دولتی نیز مکلف به واگذاری رایگان اراضی خود جهت تولید مسکن شدند.

بافت‌های فرسوده در اولویت تولید مسکن قرار گرفتند؛ بدین شکل که وزارت راه و شهرسازی موظف شد تا به منظور تأمین زمین مورد نیاز طرح جهش تولید و تامین مسکن، استفاده از اراضی درون شهری در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی، اراضی متصل به بافت شهری و اراضی دستگاه‌ها را در اولویت قرار دهد.

مجلس این تکلیف را برای وزارت اقتصاد و دارایی ایجاد کرد که جهت ساخت مسکن امکان پیش خرید فولاد و سیمان مورد نیاز را در بورس کالا فراهم کند.

در راستای کاهش هزینه‌های تولید مسکن، وزارتخانه‌های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شدند برای کلیه واحد‌های مسکونی برنامه‌های حمایتی مسکن صرفا حق انشعاب را دریافت کنند و حق دریافت هیچ مبلغی بابت تامین و انتقال را ندارند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح امکان اجرای این قانون و پروژه‌های مسکن کارکنان و بازنشستگان نیرو‌های مسلح را فراهم نماید. نیرو‌های مسلح می‌توانند از اراضی در اختیار مازاد بر نیاز خود و با رعایت مقررات مربوط برای اجرای این ماده استفاده نمایند.

علاوه بر موضوع خانه دار کردن مردم، مجلس در راستای توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد در تهیه دستورالعمل طراحی و ساخت پروژه‌های مسکن حمایتی، تحقق هویت و فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی – ایرانی را صیانت کرده و الزامات زیست محیطی، بهره وری انرژی، پدافند غیرعامل، پایداری، ارتقاء کیفیت، استحکام و ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیرمترقبه را با استفاده از روش‌های مناسب از جمله صنعتی سازی مسکن رعایت نماید. در همین راستا این وزارت خانه باید با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه شاخص‌های تحقق هویت فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی را تدوین کند.

در همین راستا به منظور توسعه فضا‌های مذهبی و فرهنگی و بهره گیری بهینه از اماکن مذهبی و تثبیت جایگاه مسجد به عنوان اصلی تری پایگاه عبادی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه موظف شدند نسبت به تعیین مقیاس یا نُرم سرانه مساجد در مناطق مختلف اقدام کنند.

نمایندگان مجلس در نطق‌ها و تذکرات خود به طرح موضوعات مهم جامعه در قالب تذکر به رییس جمهوری و وزرا پرداختند که عمده آن انتقاد از عملکرد دولت در مبارزه با کرونا بود. در این باره محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان خطاب به روحانی گفت: «این چه بی‌تدبیری و سوء مدیریت، بی‌توجهی و بی‌برنامگی برای مقابله با ویروس کروناست، از تعطیلات نوروزی سوء استفاده شد و قرنطینه‌ای صورت نگرفت که نتیجه این آمار وحشتناک مبتلایان به کرونا و آغاز موج چهارم است. چه کسی پاسخگوی تعداد زیاد مرگ و میر است؟ ما رییس جمهور را مسئول می‌دانیم لذا از هیأت رئیسه انتظار داریم ایشان جهت پاسخگویی به مجلس فراخوانده شده و وزیر بهداشت نیز هفته آینده در مجلس برای ارائه گزارش حضور یابد.»

در حاشیه جلسه علنی امروز، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام کاندیداتوری اش گفت که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۷
مجلسی ها فعلا صف بستند برای داماد چینی. وقتشان پر است
مطمعن باشید این مجلس به غیر از حاشیه های جناحی به چیز دیگری فکر نمیکند
والا به خدا راضی نیستم این همه زحمت میکشید

همون موقع جلسه بخوابید مردم راحت ترن

بعدشم این راهکارهاتون مال ساخت و سازیه که کسی تمایلی نداره بسازه الان دلالی خونه بیشتر از ساختنش سود داره
انشاء الله ملت خانه دار می شود در این دولت و با مجلس من یقین دارم چون سمان و آهن آلات 50 درصد گران بیشتر نشده یکی از نشانه های آن افزایش قیمت است
ملت بیچاره
به نظر من وزیر راه و شهرسازی اگه واحدهای زیرمجموعه شرکتهای بساز بفروش خود را عرضه کند مردم خانه دار خواهند شد..... ول کنید این دلقک بازیها رو ما عقلمان خیلی بالاتر از مقامات کار میکند......
به نظرتان این همه تیتر از مجلس چه معنی داره؟؟آیا تابناک حامی مجلس نیس نخیر با این تیترها نمی تونی براشون محبوبیت ایجاد کنی
مطمئنا مصوبات این مجلس جز بهم ریختن کشور و بازار هیچ نتیجه ای ندارد. همان به گاندو برسند کافی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر