بازدید 14226

پایان نشست مهم کمیسیون مشترک برجام/ عراقچی: درباره برجام یا فرابرجام مذاکره ای نکردیم/ روسیه: نشست وین موفقیت آمیز بود

دور نخست جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در گراند هتل شهر وین با توافق جهت ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پایان یافت. براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته ای تشکیل شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳ 06 April 2021

پایان نشست مهم کمیسیون مشترک برجام/ عراقچی: درباره برجام یا فرابرجام مذاکره ای نکردیم/ روسیه: نشست وین موفقیت آمیز بود

بین الملل تابناک: دور نخست جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در گراند هتل شهر وین با توافق جهت ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پایان یافت.

 براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته ای تشکیل شد.

این نشست های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث های خود را به کمیسیون گزارش کنند.

سید عباس عراقچی‌ رییس هیات کشورمان در نشست کمیسیون تاکید کرد رفع تحریم های‌ آمریکا، نخستین و ضروری ترین اقدام جهت احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

آنگونه که سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که در نشست مجازی قبلی کمیسیون در روز جمعه ۱۳ فروردین ماه طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات را در روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه به صورت رو در رو ادامه دهند. آنگونه که سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد گفت‌وگوها ناقص بود و ادامه آن رفت برای کمیسیون حضوری.

در همین راستا سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست شب گذشته (دوشنبه) وارد شهر وین پایتخت اتریش شد. در این سفر‌ نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، عراقچی‌ را همراهی می‌کنند.

لازم به ذکر است، رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از جمله مهمترین موضوعات در دستور کار این نشست است.

همچنین در حاشیه نشست کمیسیون، به روال معمول، جلسات دوجانبه با روسای سایر هیأت‌های ۱+۴ برگزار شد. شامگاه دوشنبه دیدار دوجانبه‌ای با چین انجام و صبح امروز (سه‌شنبه) نیز دیدارهایی با هیأت روسیه و اتحادیه اروپا صورت گرفت.

پس از آنکه اعلام شد هیأتی از آمریکا نیز روز سه‌شنبه در وین حضور دارند، مقامات ایرانی از جمله عراقچی، ظریف و خطیب‌زاده در اظهاراتی اعلام کردند که هیأت ایرانی در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با هیأت آمریکایی ندارد.

خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم در این باره گفت: گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت و اینکه ۱+۴ در کجا و چگونه با آمریکا صحبت می‌کند به خود ۱+۴ مرتبط است.

خطیب‌زاده همچنین یادآور شد: ۱+۴ از ما خواسته چگونگی توقف اقدامات جبرانی را اعلام کنیم که هیأت کارشناسی سازمان انرژی اتمی همراه آقای عراقچی هستند و ۱+۴ می‌توانند درباره مسائل فنی صحبت کنند.

وی تصریح کرد: مسیر روشن است، تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و راستی آزمایی شود و بعد هم جمهوری اسلامی اقدام خود را انجام دهد. به تعبیر دیگر، ما فقط یک گام داریم. آن یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست و در مقابل آن ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خودش را که به خاطر نقض پیمان طرف‌های دیگر بوده را متوقف کند و به عقب برگرداند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز اعلام کرد: هیچ نماینده‌ای از آمریکا امروز در نشست کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی در وین شرکت نخواهد کرد و هیچ گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا در دستورکار هیأت ایرانی نیست.

عراقچی: درباره برجام مذاکره ای نکردیم

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب در گفت‌وگویی بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در شهر وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) اظهار داشت: این نشست معمولی کمیسیون مشترک بود که هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود. البته الان مصادف شده بود با شرایط جدیدی که به وجود آمده و فرصتی که برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام پیش آمده است.

وی با ذکر این نکته که نشست اول را به صورت ویدئو کنفرانس در روز جمعه برگزار کردیم و این جلسه دوم بود، نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را سازنده خواند و گفت: توافق کردیم دو گروه کاری تشکیل شود در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای. این دو گروه کاری متشکل از همه اعضای کمیسیون مشترک یعنی کارشناسان ایرانی به اضافه کارشناسان کشورهای ۱+۴، بدون حضور آمریکاست.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: آمریکا در هیچ جلسه‌ای که ایران حضور داشته باشد، نخواهد بود و این سیاست قطعی ماست و هیچ تردیدی در این نیست و همه امور هم به همین ترتیب برنامه‌ریزی شده است. جلسات کارشناسی تشکیل می‌شود و وظیفه آنها این است که مجموعه اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام دهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت بگیرد، را مشخص کنند. فهرستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد و تحریم‌هایی که باید رفع شود و اینها همه در یک مرحله خواهد بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه این در کمیسیون مشترک پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست، خاطرنشان کرد: اصلا احتیاجی به سیاست‌های گام به گامی نداریم. کاملا روشن است که آمریکایی‌ها در حوزه تحریم‌ها باید چه کار کنند و کارهایی هم که ایران باید برای بازگشت به اجرای کامل انجام دهد، اینها هم مشخص است. هر دو مجموعه اقدامات در یک مرحله می‌‌تواند انجام شود؛ البته ما مجموعه اقدامات خودمان را بعد از آنکه آمریکایی‌ها انجام دادند و راستی آزمایی کردیم، صورت خواهیم داد.

عراقچی تصریح کرد: کار این دو گروه کاری این است که این مجموعه اقداماتی که دو طرف در یک مرحله باید انجام دهند مشخص و نهایی کند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزییات مربوط به زمانبندی آنها را مشخص کنیم.

وی گفت: در همه این مراحل بین ما و کشورهای ۱+۴ مذاکرات صورت می‌گیرد، ما هیچ مذاکراتی با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم. مذاکرات ما با ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک است.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: اینکه کشورهای ۱+۴ این موارد را چگونه به طرف آمریکایی منتقل و با آنها چگونه صحبت می‌کنند که آنها را به شرایط جمهوری اسلامی راضی کنند، موضوعی است که به ما ارتباطی ندارد، از هر روشی می‌خواهند استفاده کنند، در وین یا هر جای دیگر، این موضوع ما نیست. موضوع ما مذاکره با کشورهای ۱+۴ است که این کار صورت گرفته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: حرکت گام به گام نداریم و در یک گام نهایی همه امور انجام می‌شود و مذاکره ما در خصوص گام نهایی است و مذاکره هم در حقیقت گفت‌وگوهای فنی و حقوقی است.

وی تصریح کرد: ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: ما فقط درباره اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفت‌وگوهای فنی، حقوقی و حرفه‌ای را در قالب این دو گروه کارشناسی انجام می‌دهیم.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه امیدواریم ظرف روزهای آینده گروه‌های کارشناسی به نتایجی برسند، خاطرنشان کرد: به صورت مرتب کار گروه‌ها را رصد خواهیم کرد. قرار است صبح جمعه کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی کند، پیشرفت کار را ببینیم و اگر مشکلات و موانعی است را ارزیابی کنیم.

عراقچی گفت: اگر ببینیم پیشرفتی وجود ندارد، به کار خاتمه خواهیم داد، حتی زودتر؛ اگر فردا ببینیم طرف‌های مقابل ما در کارگروه‌ها جدی نیستند. طبیعی است که اینجا نیامدیم وقت خودمان را تلف کنیم. عجله‌ای در این امر نداریم. زمانی مذاکرات را جلو می‌بریم که بدانیم در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران جلو می‌رود.

رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: در دو سه روز آینده کار کارگروه‌های دوگانه را به صورت مرتب ارزیابی و گزارش‌های همکاران را می‌شنویم و اگر کار به سمت پیشرفت است، کارگروه‌ها ادامه خواهند داد و اگر پیشرفتی صورت نمی‌گیرد و طرف‌های مقابل جدیت نداشته باشند، طبیعی است که این روند ادامه نخواهد یافت.

عراقچی همچنین در گفت‌وگویی با پرس تی وی دستیابی به هرگونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد کرد.

مقام اروپایی: هدف از نشست وین بازگشت کامل و موثر به برجام است

انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک روز سه‌شنبه در توئیتی تصریح کرد که باید از فضای دیپلماتیکِ حاصل از نشست امروز، برای بازگشت برجام به ریل اصلی استفاده کرد.

انریکه مورا در توئیتی افزود: به عنوان هماهنگ کننده، تماس‌های جداگانه ای را در وین با تمام طرف‌های مربوطه از جمله ایالات متحده تشدید خواهم کرد.

سخنگوی اروپا: اتحادیه اروپا متعهد به بازگرداندن برجام است

نبیلا مسرالی سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه شنبه گفت: اتحادیه اروپا متعهد به بازگرداندن برجام به مسیر اصلی است.

به گزارش یورو نیوز، مسرالی گفت: هدف اتحادیه اروپا این است که برجام را به مسیر اصلی بازگرداند تا از اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین مطمئن شویم.

به گفته مسرالی، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام به همراه تیمش در ارتباط نزدیک با تمامی اعضای برجام و آمریکا هستند.

روسیه: نشست کمیسیون مشترک برجام در وین موفقیت‌آمیز بود

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

وی در این خصوص در توییتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره برداشته شدن تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند.

پایان نشست مهم کمیسیون مشترک برجام/ عراقچی: درباره برجام یا فرابرجام مذاکره ای نکردیم/ روسیه: نشست وین موفقیت آمیز بود

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی دیگر در خصوص نشست وین نوشت: احیای برجام فوراً اتفاق نمی‌افتد. مدتی زمان خواهد برد. چقدر؟ هیچکسی نمی‌داند. مهمترین چیز بعد از نشست امروزِ کمیسیون مشترک برجام این است که کار عملی در راستای دستیابی به این هدف آغاز شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
آخرش هم چند سال تحریم شدیم هم حرف آمریکا به کرسی میشینه. این خط و این نشون!
از اینا نپرسیدین که اصلا برای چی از برجام خارج شدن که دوباره در مورد موضوعی که چند سال بحث شده دوباره صحبت کنیم؟
دارن بازیمون میدن
چرا ظریف نمی فهمه من نمی فهمم !!
اخبار نشست را هم شکلی عنوان میکنید که دلار پایین نیاید؟
روسیه همیشه مرموز و خطرناک بوده و به هیچ وجه دوست نداره برجام احیا بشه
درود لطفا تا آخر اجازه ندهید امریکایی ها حضور یابند...
امریکا باید شاخش بشکند
باز دوباره شروع شد این نشست و برخاستها که عمر بعضیا آخرش و نخواهند دید
حالا حالا این داستانهای تکراری ادامه دارد واقعا دیگه خسته شدیم
هم در مورد برجام و هم فرابرجام مذاکره کردی ، بدم مذاکره کردی. جمع کن خودتو
گیریم تحریمها برداشته شد و برجام زنده شد پس ضرری که این ۳ سال به ملت و اقتصاد کشور وارد شد چی میشه دلار ۳۷۰۰ تومانی که ۲۵ هزار تومان شده چی میشه
رفع تحریمها= ازادشدن منابع ارزی= کاهش قیمت ارز= سقوط بیش ازپیش بورس (:
شخصی که گفت "برو گمشو" دیپلمات بود؟
فورا برکنارش کنید. نه به دلیل بی ادبی اش. بلکه شخصیت اش را برای دیپلمات های غربی آشکار کرد و خیلی راحت از از نقطه ظعف بهره برداری می کنند. (این ها را از کجا گیر می آورید!؟)
نتیجه؟
تحریم ها لغو شد؟
امیدوارم برجام به نتیجه نرسه تا کار یکسره بشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان