بازدید 6692
۱

دستبرد دلالان به جیب مردم و کشاورزان

قیمت میوه از باغ تا بازار زمین تا آسمان متفاوت است، بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی این افزایش قیمت از تولید به مصرف را ناشی از وجود واسطه‌های فراوان و دلال‌بازی می‌دانند، این روزها دلالان به طرز عجیبی در حال شعبده‌بازی در بازار میوه و تره‌بار هستند و در این میان تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰ 03 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این روزها داد مردم از گرانی‌ها به آسمان رفته است، پس از گرانی اجناسی مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، روغن و ... نوبت به میوه رسید تا این ماده تغذیه‌ای مهم برای سلامتی کم کم در سبد مصرفی خانواده حذف و یا کمرنگ شود.

در ماه‌های اخیر بازار میوه به‌شدت ملتهب بود، قیمت برخی از میوه‌ها و صیفی‌جات به طرز شگفت‌انگیزی در حال افزایش بود، این در حالیست که در تولید محصولات کشاورزی مشکل چندانی وجود ندارد و حتی در برخی مواقع این میوه بر روی دست کشاورز می‌ماند و نمی‌تواند این میوه را به قیمت مناسب به‌فروش برساند.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل متضرر شدن کشاورزان و باغداران نبود دسترسی مناسب این قشر به بازار برای فروش محصولاتشان است و همین مسئله موجب می‌شود که در خرید و فروش سنتی میوه دلالان نقش موثری داشته باشند، میوه را با قیمت پایین از کشاورز تهیه و با قیمت بالا به مصرف‌کننده به‌فروش برسانند، در این میان تنها خستگی بر دوش کشاورز باقی می‌ماند و جیب مصرف‌کننده نیز خالی می‌شود.

۵۰ درصد عامل گرانی و کمبود میوه در بازار وجود دلالان است

جمشید آل‌مومن، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عامل گرانی و کمبود میوه در بازار به‌علت اقدامات دلالان است، اظهار کرد: عواملی مانند صادرات، سرمازدگی، کرایه حمل و نقل و ... نیز در این کمبود و گرانی تاثیرگذار هستند.

وی افزود: زمانی‌که دلال میوه را از باغدار و کشاورز خریداری و انبار می‌کند، بنابراین قیمت‌گذاری میوه نیز بر اساس قیمت پیشنهادی دلال است.

آل مومن با تاکید بر اینکه دولت باید در صادرات محصولات کشاورزی تعادل ایجاد کند، بیان کرد: در بحث صادرات این محصولات تعادل نیست و با افزایش صادرات دچار کمبود دراین حوزه می‌شویم،در هفته‌های اخیر با جلوگیری از صادرات برخی محصولات کشاورزی از جمله پیاز، گوجه، خیار و ... قیمت این میوه‌ها در هفته‌های اخیر با کاهش روبرو شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه قیمت تمامی اجناس در یک‌سال اخیر افزایشی بوده است، گفت: قیمت میوه براساس درجه‌بندی تعیین می‌شود، به‌طور مثال در برخی نقاط شهر سیب درجه یک با قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان در نقطه‌ای دیگر سیب با کیفیت پایین‌تر با قیمت ۴۰۰۰ تومان نیز عرضه می‌شود، بنابراین مردم می‌توانند میوه را بر اساس قدرت مالی خریداری کنند.

وی یادآور شد: اما قیمت کالاهایی مانند گوشت، مرغ، برنج، حبوبات و ... در تمامی نقاط شهر به یک اندازه است و وقتی قیمت افزایشی می‌شود خانوارها نمی‌توانند با قیمت پایین‌تر آن اجناس را تهیه کنند.

دلالان منابع مالی و امکانات برای خرید و ذخیره محصولات کشاورزی را در اختیار دارند

افشین حیدری مدیرکل تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار میوه و تره‌بار در دست دلالان است، اظهار کرد: دلالان منابع مالی و امکانات برای خرید و ذخیره محصولات کشاورزی را در اختیار دارند، بنابراین در موعد مقرر اقدام به خریداری این محصولات از کشاورزان می‌کنند و سپس در بازار با قیمت بالاتری به‌فروش می‌رساند.

وی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی به‌عنوان یکی از مراکز اقتصادی و بازرگانی در مواقعی که در بازار محصولات کشاورزی مشکل ایجاد می‌شود، از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت می‌کند.

حیدری بیان کرد: اگر کشاورز نتواند محصول تولیدی خود را به‌فروش برساند، اتحادیه‌ها و شرکت‌های تحت نظر تعاون روستایی این محصولات را به‌صورت توافقی یا به‌صورت تضمینی با یارانه دولتی خریداری و در انبارها ذخیره می‌کند، برخی از این محصولات در کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری و یا در انبارها نگهداری می‌شوند تا در موعد مناسب به‌فروش برسد و جلوی زیان کشاورز گرفته شود.

مدیرکل تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تامین میوه شب عید در چهارمحال و بختیاری، گفت: اتحادیه‌های تعاون روستایی به‌عنوان مباشر اقدام به خریداری و انبار میوه برای شب عید کردند و این میوه اکنون با قیمت دولتی در استان در حال توزیع است.

وی با اشاره به اینکه تعاون روستایی امکانات لازم برای ذخیره و نگهداری میوه در سردخانه را دارد، گفت: اما برای خرید و ذخیره میوه نیازمند منابع مالی هستیم، اما باتوجه به اینکه شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی با مشکلات مالی مواجه هستند، نمی‌توانند این کار را انجام بدهند.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر منابع مالی در اختیار تعاون روستایی قرار بگیرد، می‌توان محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز بازار را در فصل تولید خریداری و انبارها و سردخانه‌ها ذخیره کند و در زمان نیاز به بازار با قیمت مناسب عرضه کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
دست دلالان سالهاست كه در جيب ملت ايران است و متاسفانه هيچ فردي و يا نهاد و سازماني هم مانع از اين امر نشده است !!! منافع مشترك عده اي با اين دلالان باغث ادامه غارت جيب مردم شده است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل