بازدید 6632

چین: از بازگشت آمریکا به برجام استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری مواضع این کشور درباره بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اعمال شده این کشور بر ایران را بیان کرد.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰ 02 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، هوا چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در کنفرانس خبری اش گفت: چین از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای استقبال کرده و درخواست لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را دارد.

چونینگ ادامه داد: چین نقش سازنده‌ای در زمینه برجام (توافق هسته ای) داشته است، «در حالی که آمریکا تنش‌ها را به خاطر این که از برجام خارج شده است، افزایش می‌دهد».

بر اساس این گزارش، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در پی این مطرح می‌شود که دولت سابق آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، ضمن بازگرداندن تحریم‌هایی که تحت توافق لغو شده بودند، با مطرح کردن ادعا‌هایی همچون حمایت از تروریسم و وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی نیز تا آخرین روز‌های قدرت بر ایران اعمال کرد.

بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای که قرار بود در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای آن تحت توافق هسته‌ای محقق شود، به خاطر متحمل شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و تعلل کشور‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه پیدا کردن راهکاری برای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا تاکنون عملی نشده است. ایران یک سال و نیم قبل با توجه به این شرایط، اعلام کرد که تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

با این وجود، دولت جدید آمریکا که پیش از پیروزی جو بایدن در انتخابات برای بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز تمایل کرده بود، خواستار این است که ایران ابتدا کاهش تعهداتش را به حالت قبل بازگرداند تا بتواند روند بازگشت به توافق هسته‌ای را طی کند. مقامات آمریکایی همچنین معتقدند که مذاکراتی مستقیم یا غیرمستقیم درباره این روند باید انجام بگیرد. این در حالی است که دولت ایران تاکید کرده است بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مستلزم هیچ‌گونه نشست و مذاکره نیست و آن‌ها که با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای آن را نقض کرده‌اند، صرفا لازم است تحریم‌ها را لغو کرده و به توافق بازگردند تا ایران هم اجرای تعهدات داوطلبانه هسته‌ای‌اش را به حالت قبل بازگرداند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان