بازدید 12286

فرانسه به دنبال جایگزین مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به عدم موافقت ایران با مذاکره مستقیم با آمریکا گفت که این کشور دنبال قالب‌های جایگزین موثری برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکاست.
کد خبر: ۱۰۴۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲ 01 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه به سوالی درباره اقداماتی که اعضای برجام در شرایط کنونی برای بازگرداندن آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجام داده‌اند، پاسخ داد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «در تلاش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه حل دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته‌ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم».

وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «این گفتگو‌ها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. به لطف تلاش‌هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم».

وزارت خارجه فرانسه با توصیف نگران کننده بودن شرایط، افزود: «ایران به نقض جدی برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهد و برای بیش از یک ماه است که راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قابلیت‌های نظارتی را محدود کرده است».

پس از تشکیل دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از روز ۲۰ ژانویه (۱ بهمن ۱۳۹۹)، مقام‌های مختلف دولت وی بار‌ها تاکید کردند که نخست ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد پس از آن، دولت آمریکا نیز به برجام باز خواهد گشت هر چند که چند روز پیش نیز یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته بود: «مسئله این نیست که چه کسی اول به برجام بازمیگردد، (بلکه) موضوع، توافق بر این است که چه گام‌هایی به صورت همزمان برداشته می‌شود.»

دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ و در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشور‌ها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا، طرفی بوده که از برجام خارج شده، تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان