بازدید 12925

چگونه یک میلیون و ۱۷۰ دوز واکسن وارداتی کرونا به ۶۹۵ هزار دوز تقلیل یافت؟

از هندوستان واکسن به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری و پول آن را نیز پرداخت کرده بودیم، ۱۲۵ هزار دوز آن به ما تحویل داده شد و قرار بود که هفته گذشته ۳۷۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود که ظاهرا دادستانی یا قوه قضائیه هند به دلیل میزان شیوع بیماری در این کشور اجازه خروج واکسن را ندادند و به همین دلیل فعلا دست ما از ۳۷۵ هزار دز واکسن کوتاه شده است.
کد خبر: ۱۰۴۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ 27 March 2021
تابناک اجتماعی«تاکنون ۶۹۵ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ در شبکه بهداشتی کشورمان توزیع شده است»؛ این را سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان می‌گوید، در حالی که پیشتر به نقل از سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعداد بسیار متفاوتی درباره واردات واکسن بیان شده است.

به گزارش «تابناک»، بیست و سوم اسفند ۱۳۹۹، وقتی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان شصت و یکمین نشست این ستاد مقابل دوربین‌ها قرار گرفت، درباره روند واردات واکسن کووید ۱۹ به کشورمان گفت: «تاکنون ۴۱۰ هزار دوز واکسن "اسپوتنیک" روسی به دستمان رسیده و ۲۵۰ هزار واکسن "سینوفارم" چین. همچنین ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات هندوستان [کوواکسین] وارد شده و ۳۷۵ هزار دوز دیگر از این واکسن نیز دوشنبه [۲۵ اسفند] می‌رسد. ۱۰۰ هزار واکسن کوبایی نیز وارد کشور شده و در کل حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن داریم.»

البته علیرضا رئیسی فراموش کرد که توضیح دهد هدف از واردات ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوباییِ «سوبرانا»، کارآزمایی بالینی آن در کشورمان است و نه استفاده از این واکسن که فاز سوم کارآزمایی را پشت سر نگذاشته است. نکته کلیدی، اما آنجایی بود که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عددی درباره واکسن‌های وارداتی به کشورمان بیان کرد که حالا مشخص شد صحت نداشته و محقق نشده بوده است. این را می‌شود از سخنان امروز این مقام مسئول دریافت:

«از کشور هندوستان واکسن «بهارات» به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری و پول آن را نیز پرداخت کرده بودیم، ۱۲۵ هزار دوز آن به ما تحویل داده شد و قرار بود که هفته گذشته ۳۷۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود. ظاهرا مشکلاتی در آنجا پیش آمده و دادستانی در هند یا قوه قضائیه هند به دلیل میزان شیوع بیماری در این کشور اجازه خروج واکسن را ندادند و به همین دلیل فعلا دست ما از ۳۷۵ هزار دز واکسن کوتاه شده است البته رایزنی برای تحویل واکسن ادامه دارد.»
 
چگونه یک میلیون و ۱۷۰ دوز واکسن وارداتی کرونا به ۶۹۵ هزار دوز تقلیل یافت؟

اما آیا این تنها اشکالی است که در آمار‌های ارائه شده درباره واکسن‌های وارداتی به کشورمان وجود داشت؟ اگر بدانیم در روز‌های اخیر محموله‌ای جدید از واکسن روسی "اسپوتنیک وی" به ایران رسیده که پیشتر در آمار‌ها لحاظ شده بود، متوجه خواهید شد که آمار‌ها اشکالات دیگری هم داشته است. اشکالاتی که ناشی از بدقولی طرف‌های خارجی است و موجب شده که برنامه واکسیناسیون در کشورمان دچار مشکلاتی جدی شود.

این نکته‌ای است که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان به درستی در ارائه آمار واکسن‌های توزیع شده در شبکه بهداشت کشورمان مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: «از ۲۱ بهمن ماه تا پایان هفته نخست سال جدید ۶۹۵ هزار واکسن در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده و مطابق گواهی سامانه TTAC و اطلاعات سامانه یکپارچه بهداشتی (سیب)، تا روز گذشته (جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰)، افزون بر ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن تلقیح شده است.»

چگونه یک میلیون و ۱۷۰ دوز واکسن وارداتی کرونا به ۶۹۵ هزار دوز تقلیل یافت؟تاکید جهانپور بر توزیع ۶۹۵ هزار دوز، تاکیدی دوباره بر واردات ۳۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، ۲۵۰ هزار دوز از چین و ۱۲۵ هزار دوز از هند است که روی هم به ۶۹۵ هزار دوز می‌رسد. به این میزان، ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارداتی از روسیه در روز‌های اخیر را هم می‌توان افزود که هنوز در سامانه تی تک ثبت و در شبکه بهداشت کشور توزیع نشده است. اتفاقی که احتمالا در روز‌های آتی رخ خواهد داد و میزان واکسن توزیع شده در کشورمان را به ۷۹۵ هزار دوز خواهد رساند.

اما ۱۶۱ هزار دوز تزریق شده به چه کسانی تزریق شده است؟ سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره می‌گوید: «مطابق برنامه واکسیناسیون، عمده دریافت کنندگان این واکسن‌ها کارکنان خط مقدم درمان بوده اند. واکسیناسیون پاکبانان دارای بیماری زمینه‌ای و مرتبط با فرآیند جمع آوری و دفع زباله‌های عفونی نیز آغاز شده و کمتر از ۵ درصد واکسن‌های این مرحله به این گروه اختصاص یافته است. واکسیناسیون تمامی گروه‌ها بلااستثناء با واکسن‌های "اسپوتنیک وی"، "سینوفارم" و "کوواکسین" انجام شده است، واکسیناسیون مرحله دوم افراد نیز آغاز شده و ادامه خواهد یافت.»

البته این روند قرار است در فصل جاری سرعت بگیرد. جهانپور با تاکید بر این نکته می‌گوید: «کماکان تا تکمیل واکسیناسیون فاز یک فاصله داریم، اما به رغم مشکلات (کندی تولید، کمبود مواد اولیه و جانبی تولید در سطح جهانی، عدم تناسب عرضه و تقاضای واکسن، ممانعت و محدودیت برخی کشور‌های تولیدکننده بر صادرات واکسن و همچنین ملاحظات فنی که واکسیناسیون را صرفا محدود به واکسن‌های خاص می‌کند)، سرعت واکسیناسیون در بهار جاری متناسب با روند تامین واکسن، گام به گام سرعت بیشتری خواهد یافت.»
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
وقتی خودماخودمانراتحویل نمیگیریم آنهاهم ماراجدی نگرفتندوواکسن پرشدیم ! خدابگم چکارشان بکنه
وقتی فهمیدند از فایز ومدرنا نمیخریم اینها هم ما را درمنگنه گذاشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
شایدهم فکرکردن مابجاش آب مقطرمیخوایم
متاسفم برای مسئولین که فکر می کنند با حرف زدن و سخنرانی کردن و گفتار درمانی می شود یک مملکت بزرگ مثل ایران را اداره کرد
چرا کشور دوست و برادر چین که قرارداد 25 ساله باهاش می بندید و میلیاردها دلار ما را بلوکه کرده واکسن به شما شرق دوستان عزیز نمی دهد؟؟
واکسن را باید پیش خرید کرده و در زیان شریک می شدند . همه کشور ها این کار را کردند.
آخه این صدتا، دویست تا سیصد هزار تا واکسنها برای یک کشور ۸۵ میلیونی قطره ای است در مقابل دریا! به فکر کار اساسی باشید وقتیکه کشورهای دیگر دهها میلیونی واکسیناسیون کرده اند.
بقدری اطلاعات خلاف واقع و ضد و نقیض در مورد واکسن کرونا پخش کرده اند که هر چه بگن دیگر مطلقاً باورکردنی نیست. ... در بهترین شرایط، این چند صد هزار واکسن سفارش داده شده قطره ای در اقیانوس نیاز 170 میلیون دوزی واکسن برای ایران است.
سرنوشت آن 20 میلیون دوز واکسنی که آقای وزیر بهداشت در تابستان گذشته اعلام کردند نزد شرکت انستیتو سرم هندوستان که متعلق به یک خانواده زرتشتی ایرانی تبار است سفارش داده اند چه شد؟ آیا ارز آن هم رفت به مقاصد دیگر؟
واقعا چقدر به فکر ملتشون هستند
حاجی چیکار دارید می کنید با ملت؟ واقعا زبان قاصره
هیچ کشوری در دنیا دیگه برای ما تره هم خورد نمیکنه ............چین وروسیه خبیث وخیانتکار هم الکی خودشان را دوست نشان میدهند و منتظرند تا درفرصت مناسب خنجرشان را از پشت بزنند...........اینها پیشینه خوبی ندارند وهمیشه به ایران خیانت وظلم کرده اند......خدا نابودشان کند
چاره‌ای جز تولید داخل نیست. وقتی کشورهای دیگه حتی ماسک و مواد ضد عفونی رو هم از همدیگه میدزدند نمیشه انتظار داشت واکسن‌های خریداری شده رو تحویل بدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
و در همین دنیایی که به قول شما کشورهای دیگر دارند از همدیگر می دزدند تا کنون مثلاً کشور ترکیه پانزده میلیون دوز واکسن به مردمش تزریق کرده. اندونزی ده میلیون، شیلی ده میلیون، مراکش هشت میلیون. هیچکدامشان هم نه تولید کننده واکسن بوده اند، نه ابرقدرت، نه خیلی ثروتمند و نه از دیگران واکسن دزدیده اند
عدم شفافیت بیداد میکنه
هند این همه به ما بدهکاره و بعد ما پول واکسن اونا رو بهشون تحویل میدیم
خب چرا از بدهکاری کم نمیکنند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان