بازدید 17810
آخرین تحولات خاورمیانه

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل/ طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه / ادامه انسداد کانال سوئز/ سفر الکاظمی به عربستان سعودی

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل، طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه، ادامه انسداد کانال سوئز، سفر الکاظمی به عربستان سعودی و تظاهرات مردم یمن به مناسبت روز ملی مقاومت، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 27 March 2021

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل/ طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه/ ادامه انسداد کانال سوئز/ سفر الکاظمی به عربستان سعودی

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل، طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه، ادامه انسداد کانال سوئز، سفر الکاظمی به عربستان سعودی و تظاهرات مردم یمن به مناسبت روز ملی مقاومت، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل

روز جمعه «کاظم جلالی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت، انتظار می‌رود ایران تولید واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه را در خاک خود در ماه آوریل (۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت) آغاز کند.

وی در تشریح این مساله گفت: تولید مشترک در ماه آوریل آغاز خواهد شد و در حال حاضر دو شرکت ایرانی با این موضوع درگیرند. فکر می‌کنم در هفته آینده سلول‌های واکسن از روسیه به ایران فرستاده شود و اگر خدا بخواهد، در ماه آوریل شاهد آغاز تولید مشترک واکسن در ایران خواهیم بود. به گفته این دیپلمات ایرانی، حجم تولید اولیه تا نه میلیون دوز در ماه خواهد بود.

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل/ طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه/ ادامه انسداد کانال سوئز/ سفر الکاظمی به عربستان سعودی

وی با بیان این که امکان افزایش حجم تولید در آینده وجود دارد، افزود: یکی از شرکت‌های ما در مرحله اولیه، قادر به تولید تا چهار میلیون دوز در ماه است و شرکت دیگر تا چهار میلیون دوز توانایی دارد؛ این در مجموع می‌شود حدود هشت، نه میلیون دوز در ماه.

بر اساس این گزارش، جلالی پیشتر در فوریه گفته بود تهران و مسکو به توافقی برای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی دست یافته‌اند. به نوشته اسپوتنیک، «کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم گفته بود، ایران و روسیه ممکن است در همکاری با یکدیگر این واکسن را به کشورهای سوم صادر کنند.

اسپوتنیک وی تاکنون در ۵۷ کشور تایید شده و دومین واکسن کرونای جهان از این نظر است. درصد کارایی این واکسن ۹۱.۶ درصد است و بنا بر نتایج تحقیقات، در مقابل سویه‌های جهش یافته ویروس موثر است.

طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه

«وانگ یی» وزیر خارجه چین چهارشنبه هفته جاری تأکید کرد، خاورمیانه متعلق به ملت های این منطقه است و باید با مصالحه فراگیر و ایجاد یک چارچوب زمانی با توجه به مطالبات مشروع همه طرف ها، مداخله خارجی را در این منطقه از بین برد.

وانگ یی در مصاحبه با شبکه خبری العربیه عربستان سعودی گفته بود، باید درگیری ها و ناآرامی‌های خاورمیانه از بین برود و جامعه بین الملل نیز در راستای ثبات و تقویت صلح در این منطقه تلاش کند.

روزنامه «خلق چین» با انتشار گزارشی، به بررسی طرح پنج بندی وزیر خارجه این کشور برای حل بحران های خاورمیانه پرداخت و نوشت، اصل نخست، دعوت به احترام متقابل است. لذا باید با کشورهای خاورمیانه به عنوانی شرکایی در همکاری، توسعه و صلح برخورد کرد.

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل/ طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه/ ادامه انسداد کانال سوئز/ سفر الکاظمی به عربستان سعودی

به گزارش این روزنامه، باید از تلاش کشورهای خاورمیانه برای طی مسیرهای توسعه با تکیه بر اراده مستقل آنان، حمایت و برای بحران های سوریه، لیبی، یمن و سایر بحران های این منطقه، راهکارهای سیاسی پیدا کرد.

انصاف و عدالت، دومین بند از طرح وزیر خارجه چین است که این مساله درباره فلسطین و تحقق راهکار دو دولتی خود را بیشتر نشان می‌دهد؛ لذا چین، از میانجیگری فعالانه جامعه بین الملل برای تحقق این هدف، حمایت می‌کند.

بر اساس این طرح، چین حاضر است در دوران ریاست خود در شورای امنیت ـ که در ماه می آینده خواهد بود ـ در مساله فلسطین بازبینی و بار دیگر بر راهکار دو دولتی تأکید کند.

بند سوم این طرح، منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است. بر اساس این بند، همه طرف های ذیربط باید اقدامات عملی انجام دهند و نقشه راه و جدول زمانی را برای ایران و آمریکا و آغاز مجدد اجرای توافق هسته‌ای بررسی و تدوین کنند.

به گفته وزیر خارجه چین، مأموریت مهم کنونی این است که آمریکا برای کاهش تحریم های ایران، اقدامات عملی انجام دهد و تهران نیز به اجرای تعهدات خود بازگردد.

«تلاش برای برقراری امنیت گروهی»، چهارمین بند از طرح چین است؛ بنابراین، برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه، مستلزم در نظر گرفتن دغدغه همه طرف هاست.

بر اساس این بند، چین پیشنهاد می‌دهد، گفت‌وگوی چندجانبه‌ای درباره امنیت در منطقه خلیج فارس، در این کشور برگزار و موضوعاتی مانند امنیت فرآورده‌های نفتی، گذرگاه های دریایی، ایجاد مکانیزم اعتمادسازی در خاورمیانه و تشکیل یک سیستم امنیتی مشترک بررسی شود.

به گزارش روزنامه خلق چین، پنجمین بند طرح چین، «تسریع روند همکاری برای توسعه» نام دارد. تحقق این مساله نیز، مستلزم توسعه، همکاری و هماهنگی است.

وانگ یی همچنین به طرح «یک کمربند-یک جاده» اشاره کرد که چین با ۱۹ کشور در خاورمیانه امضا کرد؛ به نحوی که همکاری چین با کشورهای منطقه در مبارزه با کرونا، نتایج خوبی داشته است و در مراحل بعد، همکاری با کشورهای منطقه ادامه خواهد یافت.

ادامه انسداد کانال سوئز

شرکت مسئول جابجا کردن کشتی «EverGreen» اعلام کرد که تلاش‌ها برای باز کردن کانال سوئز به نتیجه‌ای نرسیده است.

شرکت دریانوردی آژانس خلیج مصر، جمعه‌ در بیانیه ای اعلام کرد، بر اساس تحقیقات اولیه انجام شده، وجود هرگونه نقص فنی به عنوان علت حادثه بعید است.

این شرکت گفت که دو تن از راهنمایان (مصری) به هنگام وقوع حادثه برای این کشتی، روی عرشه حضور داشتند. بر اساس پروتکل‌های مصر، راهنمایان این کشور به کشتی‌‌ها، حین عبور از کانال سوئز کمک می‌کنند.

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل/ طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه/ ادامه انسداد کانال سوئز/ سفر الکاظمی به عربستان سعودی

چهار روز است، کشتی اور گرین در کانال سوئز از مسیر خود منحرف شده و دماغه آن به کناره این کانال خاکی برخود کرده است و همین مساله باعث شده، بزرگترین آبراهه دنیا بسته شود.

مصر از شرکت‌ها و کشورهای توانمند در این زمینه درخواست کمک کرده است. کاخ سفید در واکنش به این حادثه گفت که اوضاع را از نزدیک زیرنظر دارد و به مصر پیشنهاد کمک داده است.

کشتی «اِور گرین» (EverGreen) با وزنی حدود ۲۲۰ هزار تُن و طول ۴۰۰ متر روز سه‌شنبه هنگام عبور از تنگه سوئز به مشکل خورد و سبب شد این تنگه بسته شود. مبدأ کشتی، چین و مقصد آن روتردام اعلام شده و مالک آن نیز شرکت ترابری اِورگرین تایوان ـ ثبت شده در پاناماـ است.

مسدود شدن این کانال باعث شده است ترافیکی از کشتی‌ها در دو طرف این کانال ایجاد شود. کارشناسان می‌گویند اگر تردد شناورها طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده از کانال سوئز امکان‌پذیر نشود، بسیاری از کشتی‌ها ناچارند که مسیر خود را به سوی دماغه امید نیک تغییر دهند؛ امری که مسافت تا مقصد را به مدت یک هفته افزایش می‌دهد.

سفر الکاظمی به عربستان سعودی 

یک منبع در دولت عراق روز جمعه اعلام کرد که نخست وزیر این کشور هفته آینده به ریاض سفر خواهد کرد.

 این منبع به شبکه خبری روسیا الیوم گفت: الکاظمی اواخر هفته آینده سفری رسمی به ریاض خواهد داشت.

این منبع اظهار کرد: الکاظمی در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و احتمالا با سلمان بن عبد العزیز، پادشاه این کشور دیدار خواهد کرد.

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل/ طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه/ ادامه انسداد کانال سوئز/ سفر الکاظمی به عربستان سعودی

منبع یاد شده افزود: در این سفر مسائل متعددی به ویژه در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های عربستان و تهدیدهایی که از سمت خاک عراق به این کشور می‌شوند و همچنین تقویت روابط بغداد-ریاض بررسی خواهند شد.

پادشاه عربستان روز پنج‌شنبه در دیداری مجازی با الکاظمی از او دعوت کرد در اولین فرصت، سفری به ریاض داشته باشد.

سفر الکاظمی به عربستان که قرار بود یک ماه قبل انجام شود، به تعویق افتاده بود.

تظاهرات مردم یمن به مناسبت روز ملی مقاومت

مردم یمن روز جمعه تظاهرات گسترده ای را به مناسبت هفتمین سالگرد مقاومت این کشور برگزار می کنند.

به گزارش سایت شبکه تلویزیونی المسیره، کمیته برگزارکننده فعالیت های مردم یمن ضمن دعوت از یمنی ها برای شرکت در تظاهرات گسترده روز جمعه به مناسبت روز ملی مقاومت در صنعا و سایر استان ها، میدان های محل برگزاری این راهپیمایی ها را تعیین کرد.

آغاز تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران از ماه آوریل/ طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه/ ادامه انسداد کانال سوئز/ سفر الکاظمی به عربستان سعودی

این کمیته در صنعا، میدان "خط المطار" را محل برگزاری راهپیمایی عصر امروز و میدان "جامع الشعب" را برای راهپیمایی بانوان تعیین کرد.

همچنین این کمیته در صعده نیز سه میدان "المدینه"، "حیدان" و "رازح" را برای برگزاری راهپیمایی امروز صبح یمنی ها تعیین کرد.

در حدیده نیز دو میدان "المدینه" و "المنصوریه"، در استان المحویت میدان "المجمع الحکومی" و در ذمار نیز این شهر برای راهپیمایی های عصر امروز تعیین شدند.

علاوه بر اینها، در استان تعز نیز سه میدان "مفرق ماویه"، "الکمب" و "دمنة خدیر" برای راهپیمایی های صبح تعیین شدند.

کمیته یاد شده در استان حجه نیز هفت میدان و در استان عمران نیز مرکز شهر را برای راهپیمایی های عصر امروز تعیین کرد.

در استان های الجوف و ریمه یمن نیز میدان هایی برای برپایی راهپیمایی های صبح امروز تعیین شدند.

عبد الملک بدر الدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن نیز در سخنرانی روز پنجشنبه خود به مناسبت روز ملی مقاومت، از مردم این کشور برای حضور گسترده در این راهپیمایی ها دعوت کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۸
تا همین چند هفته پیش از واکسن ایرانی که کشف شده بود خیلی تبلیغ می کردید !!!!!!!
چرا اینهمه تناقض ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
تمام این پروپاگاندا و شو ها و تبلیغات و مصاحبه ها و .... همه همه واسه سردرگم کردن ملت و بس.تا دولت از مشکلات خودش باصطلاح عبور کنه
جالبه الکاظمی شیعه هست ولی برای تعامل رفته عربستان.
آنوقت من دانشجو بخاطر مشکلات ارزی و تحریم نمی توانم بروم غرب ادامه تحصیل بدهم.
باور کنیم ما غربگرا نیستیم. ما فقط می خواهیم عادی زندگی کنیم.
یک عده تو امریکا و ایران نمی خواهند مردم زندگی عادی داشته باشند.
ما هم آدم هستیم هر چقدر دشمن باشیم شباهت های زیادی هم داریم.
تمامیت خواهی از طرف غرب و غیر غرب هیچ سودی نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
عراقیها کینه تاریخی نسبت به ایرانیها دارن و دور از ذهن نیست که با ائتلاف عربستان و آمریکا بر علیه ما وارد جنگ بشن اینا از نسل همون کوفیانی هستن که به امام علی و سیدالشهدا ظلم کردن!!!!
از شما برداشت میشه که اگر چین جای امریکا را در منطقه بگیرد و این کشور مشغول استعمار مردم خاورمیانه شود مشکلات حل و همه چی خوب میشود!!!
یمن هم داره دقیقا مثل ایران میشه.
عراق داره نجات پیدا می کنه. خدا رو شکر.
ما هم که بدبخت و بدبخت تر میشیم.
یه خبر خوب هم نیست. حتی از واکسن هم محروم شدیم.
بچه بودیم شطرنج حرام بود و هر کی شطرنج داشت .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
یمن از اولش هم فقیر بود
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
کمتر شبکه های لندنی نگاه کن
تازه میخوایین واکسن بسازین؟ اونم روسی؟ پس کوبایی چی شد؟ واکسن ایرانی چی شد؟
معلوم هست دارین چیکار میکنین؟
تا اون واکسن آماده بشه دنیا کرونا رو پشت سر گذاشته
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
به گفته اقای دکتر مردانی بیست سال هست که یک شرکت دانش بنیان بودجه میگیره که واکسن انفلوانزا را بسازه و هنوز نتونسته و به گفته ایشان هم نخواهد توانست. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
خبرخوبی است که قراراست واکسن اسپوتنیک روسی رادر
کشورخودمان بسازیم ولی خبربسیارخوبتری بوداگرحالاکه
قرارشد واکسن خارجی بسازیم بهتربود
اقلاًواکسنی که
تائیدیه سازمان بهداشت جهانی راداردمثل واکسنهای
فایزرومدرناراکه بیش ازچهارصدمیلیون دوزآن دردنیا
تزریق شده وعلاوه برایمنی خوب هیچگونه عارضه مهمی
ندادندرادرکشورخودمان میساختیم که هم خیرش بما
برسدوهم دنیاکه برای خریدش صف کشیده سودش
بمابرسدچون مامیتوانیم اگربخواهیم فراموش نکنیم
آقای الکاظمی نخست وزیر عراق با عجله بعداز گفتگو با اردن و مصر و همچنین قطر خیلی عجولانه به عربستان راهی شد زیرا علنا نمی تواند با آمریکا به برنامه ریزی بپردازد و این ۴ کشور و آمریکا به دلیل درگیر بودن ایران با کرونا و اقتصاد اسفبار ایران و انتخابات ریاست جمهوری فرصت را غنیمت شمرده و دشمنی دیرینه خودعلیه ایران اسلامی را مهد نظر گرفته و شروع تا عراق را که آزادی اش را باید مدیون ایران اسلامی باشد را از ایران جدا کنند! امروز من این را نوشتم و شما فردا خواهید دید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
عزیزم نخست وزیر کشوری که دیگران در آن کشور کاره هستند عددی به حساب نمی اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
تو اول برو یک کم ادبیات فارسی بخون نوشتن یاد بگیری بعد بیا اظهار نظر سیاسی از خودت در وکن.
مهد نظر؟
مهد نظر ؟؟
واقعا امروز احساس ابرقدرتی کردم!!!
حزب الله عراق به هوش باشد تا باز عراق در خواب نماند وعنصری مانند الکاظمی عراق را به دشمنش نفروشد.
هندوستان هم که از فروش واکسن به ایران منصرف شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار