بازدید 14317
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

پیروزی اراده آدولف هیتلر / بندر بوشهر در اشغال انگلیس / استقبال ایرانی‌ها از مهاجران لهستانی / تاریخچه جنبش حقوق مدنی آمریکا

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ 18 March 2021

پیروزی اراده آدولف هیتلر / بندر بوشهر در اشغال انگلیس / استقبال ایرانی‌ها از مهاجران لهستانی / تاریخچه جنبش حقوق مدنی آمریکا

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.


پیروزی اراده آدولف هیتلر


روز سی ام ژانویه سال ۱۹۳۳ مصادف با آغاز دوران صدراعظمی آدولف هیتلر، دیکتاتور نژادپرست آلمانی بود. هیلتر یکی از قوی‌ترین دستگاه‌های تبلیغاتی تاریخ را داشت و در زمینه پروپاگاندا الگویی برای رقبا محسوب می‌شد! «پیروزی اراده / Triumph des Willens / Triumph of the Will» یکی از اولین فیلم‌های بلند است که به مفهوم واقعی، کلمه کارکرد پروپاگاندا دارد. این فیلم ۱۱۴ دقیقه‌ای توسط لنی ریفنشتال درباره چهار روز کنگره حزب نازی است که در ۱۹۳۴ در نورنبرگ برگزار، ساخته شد و در ۱۹۳۵ اکران شد. تماشای پیروزی اراده برای شناخت جریان‌های نژادپرست که نماد امروزی شان صهیونیست‌ها هستند، بسیار بااهمیت است. این مستند را برای نخستین بار با زیرنویس دقیق در «تابناک» تماشا می‌کنید. ذکر این توضیح ضروری است که بخشی از این فیلم در نسخه اصلی بی صداست که طبیعتاً در این نسخه زیرنویس شده نیز همین مساله وجود دارد.

 


فرود هواپیمای کنکورد در تهران

کنکورد در تور نمایشی ۴۰ هزار مایلی که برای فروش این هواپیمای مسافربری مافوق صوت گذاشته بود، در میانه راه لندن و توکیو در فرودگاه مهرآباد تهران -در آن دوران هاب هوایی خاورمیانه محسوب می‌شد- فرود آمد تا محمدرضا پهلوی از این هواپیما بازدید کند و چند فروند از این هواپیما را بخرد. با این حال فرودگاه مهرآباد به واسطه قرار گرفتن در نزدیکی شهر تهران و عدم برخورداری از ظرفیت فنی متناسب با چنین هواپیمایی، نتوانست میزبان خوبی باشد و در زمان فرود کنکورد در مهرآباد، شیشه‌های بسیاری از خانه‌های تهران فرورریخت. در نتیجه خرید این هواپیما منتفی شد. ویدیوی ورود کنکورد به تهران و حواشی این اتفاق را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


بندر بوشهر در اشغال انگلیس

در دوران جنگ جهانی دوم، ایران از شمال توسط روسیه و از جنوب توسط انگلیس اشغال و بندر بوشهر دروازه کمک به روسیه از طریق خلیج فارس شد. در این ویدیوی تاریخی، صحنه هایی از هشت کشتی متحدین در ایران و بار زدن گندم به واگن های قطار، تمرکز اشغالگران در بنادر ایران، حرکت قطار با نیروهای هندی و همچنین تصاویری از غواصی برای بازیابی کشتی هوهنفل را تماشا می کنید. این ویدیو را در «تابناک» می بینید.

 


استقبال ایرانی‌ها از مهاجران لهستانی

در جریان جنگ جهانی دوم، گروه وسیعی از لهستانی‌های آواره به ایران مهاجرت کردند و با استقبال مردم ایران مواجه شدند. گروهی از لهستانی‌ها پس از جنگ ایران را ترک کردند و گروهی ساکن دائمی کشورمان شدند. قبرستانی از لهستانی‌هایی که در ایران فوت کردند و دفن شده‌اند، در ایران وجود دارد. این ویدیو، یکی از معدود تصاویر ثبت شده از این اتفاق است که در «تابناک» می بینید.

 


تاریخچه جنبش حقوق مدنی آمریکا

نژادپرستی و نابرابری مدنی، ریشه عمیقی در تاریخ و فرهنگ آمریکا داشته است و همچنان نیز می‌توان تاثیر آن را در نابرابری‌هایی که گاه و بی گاه خبرساز می‌شوند، دید. عمر برابری مدنی و حقوق انسانی برابر بین تمام انسان‌ها در آمریکا زیاد نیست. با اینکه بعد از سال‌ها مبارزه بالاخره در سال ۱۹۶۴ با تصویب لایحه حقوق مدنی ۱۹۶۴ در آمریکا تبعیض بر اساس نژاد، رنگ، دین، جنسیت، یا منشأ ملی غیرقانونی شد، چند سال بعد با ترور‌های گسترده رهبران مبارزه از جمله دکتر کینگ، مالکوم ایکس یا حتی بابی کندی جنبش دیگر شتاب خود را از دست داد و با تشدید جنگ ویتنام جنبش مدنی دیگر از کانون توجه خارج شده بود؛ هرچند دیگر اوج فعالیت‌های دهه ۵۰ و ۶۰ در آمریکا گذشته است، اما این مبارزه همچنان ادامه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
عالی
ایکاش امکان دانلود این فیلم های ارزشمند وجود داشت ؟ نمیشه؟؟؟ لطفن اگر امکانش هست راهنمایی کنید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان