بازدید 4339

تحقق اقتصاد مردمی با «شرکت سهام عام پروژه»

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با راه اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه محور و کمک گرفتن از مردم برای تامین مالی این شرکت‌ها، اقتصاد مردمی پررنگ‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ 18 March 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بازارهای مالی در دنیا یکی از مهم‌ترین محل‌های تامین مالی بخش مولد اقتصاد است. عرضه اولیه شرکت‌ها و پروژه‌ها در بازارهای سرمایه مهم‌ترین رویکرد بازارهای مالی در کشورهای مختلف است.

این در حالی است که از ابتدای سال 99 بازار سرمایه ما با دعوت از مردم، به جای تعمیق بخشی به بازار و تامین مالی بخش مولد اقتصاد، بازار ثانویه و خرید و فروش سهام بسیار رونق گرفت.

این در حالی است که بازر ثانویه و خرید و فروش سهام در بازارهای مالی تنها مختص کارشناسان متخصص است و مردم عادی سرمایه خود را به بخش عرضه شرکت‌ها و پروژه‌ها می‌برند که همان تامین مالی تولید است.

به تازگی قانونی در شورای عالی بورس تصویب شده است که زمینه تامین مالی بخش مولد اقتصاد را تحت عنوان شرکت سهام عام پروژه فراهم کرده است. با اجرای شرکت سهام عام پروژه هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری مردم در بخش پروژه‌های اقتصادی وجود ندارد و تامین مالی بخش مولد به سرعت به وقوع می‌پیوند. با اجرای شرکت سهام عام پروژه

همایون دارابی در گفتگو با بخش خبری ساعت 14 در رابطه با جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی بخش مولد اقتصاد افزود: توسعه بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها سبب می‌شود که بنگاه‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت شوند و در نظام تامین مالی کشور بانک‌ها به سمت پرداخت تسهیلات خرد هدایت شوند باتوجه به اینکه در نظام تامین مالی کشور ما بیشترین تامین مالی با کمک گرفتن از بانک‌ها بوده در حال حاضر که با نک‌ها با مشکلات خود رو برو هستند باید شرایطی فراهم شود که بانک‌ها به سمت پرداخت تسهیلات خرد هدایت شوند. از طریق توسعه بازار سرمایه، بانک‌ها به وظائف اصلی خود که ارائه تسهیلات خرد است می‌پردازند.

دارابی در خصوص راه اندازی شرکت‌های سهامی عامی پروژه محور افزود: با راه اندازی این شرکت‌ها توسعه منطقه‌ای که در گذشته با بودجه عمرانی مجلس محقق می‌شود، در قالب پروژه‌ها و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و با مشارکت آن‌ها توسعه پیدا می‌کند. استقبال مردم از بازار سرمایه بدلیل اعتماد آن‌ها به این بازار بسیار پررنگ بوده بطوری که در یکی از عرضه‌های اولیه در سال جاری حدود هفت میلیون نفر حضور پیدا کردند و در صورتی که این شرکت‌های پروژه محور در بازار حضور پیدا کنند به راحتی و با حضور مردم تامین مالی می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اقتصاد مردمی از طریق بازار سرمایه در حال پررنگ شدن است ودر صورتی که این بازار از سیاست‌ها تشویقی استفاده کند باز هم مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد.

دارابی با بیان اینکه نرخ سپرده‌های بانک و اوراق مشارکت در حال حاضر بالا است ادامه داد: این سپرده‌ها دارای سود مطمئن بوده و به همین دلیل مردم را به سمت بانک‌ها هدایت می‌کند که این امر می‌تواند مشکل زا باشد، زیرا مردم از این سپرده‌ها سود بالای دریافت می‌کنند و کمتر به سمت سرمایه گذاری می‌روند. نرخ بازدهی واقعی اقتصاد در حال حاضر ۸ تا ۱۲ درصد است، اما مردم سود بالاتری از بانک‌ها دریافت کرده و همین امر سبب می‌شود رشد اقتصادی پایین بیاید.

دارابی با اشاره به رشد نقدینگی در یک سال اخیر افزود: در یک سال اخیر ماهیانه حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان از طریق سود بانکی به نقدینگی اضافه و همین امر سبب ایجاد تورم در کشور شده است. اگر نقدینگی با همین شدت بالا برود انباشت نقدینگی خود را در افزایش قیمت‌ها و تورم نشان خواهد داد.

دارابی با اظهار امیدواری در خصوص کنترل نقدینگی افزود: امیدواریم سال آینده با کاهش تنش‌های سیاسی و بدنبال آن کاهش هزینه‌های سربار بنگاه‌ها شاهد ایجاد رونق در بازار سرمایه باشیم، با کاهش نرخ بهره و همچنین هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد با شرکت سهام عام پروژه، قطعاً می‌توانیم تورم را کنترل کرده و در بازار سرمایه رونق اینجا کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست