بازدید 7446

در تابستان ۱۴۰۰ با مشکل کم آبی روبرو خواهیم شد

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: شرایط بارش‌های کشور امسال خوب نبود و انتظار تفاوتی چندانی هم تا پایان سال آبی جاری نمی‌رود براین اساس احتمال افزایش شهرهای دارای تنش آبی بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲ 16 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «حمید رضا کشفی» روز یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز ارتباط با مشترکان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود:‌ بارندگی در برخی نقاط کشور تا حدود ۳۰درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد و به این ترتیب در تابستان ۱۴۰۰ با مشکل کم آبی روبرو خواهیم شد و براین اساس تعداد شهرهای دارای تنش آبی به ۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: صنعت آب و فاضلاب امسال رویدادهای مهمی را پشت سرگذاشت که مهمترین آن بروز بیماری کرونا بود که ناگزیر میزان مصرف آب کشور را افزایش داد به گونه ای که در برخی مناطق تا ۴۰ درصد افزایش مصرف رخ داد.

معاون شرکت آبفای کشور خاطرنشان کرد: همین امر سبب شد تلاش برای تامین آب بیشتر شود ضمن آنکه مدیریت مصرف هم اعمال شود که با همراهی مردم این موضوع ممکن شد و توانستیم با کمترین مشکل شرایط را پشت سربگذاریم.

کشفی به فرایند یکپارچگی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی به عنوان رویداد دوم و مهم اشاره کرد و گفت: تکمیل این فرایند سبب شد خدمات رسانی به روستاییان به نحو مطلوب تری انجام شود .

وی تغییر ساختار شرکت آب و فاضلاب کشور با هدف ارائه خدمات بهتر به مردم را از رویدادهای مهم دیگر این شرکت در سال جاری برشمرد و خاطرنشان ساخت: اکنون آمادگی کامل برای ورود به سال ۱۴۰۰ در این شرکت ایجاد شده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا با تاکید بر بروز کم آبی در سال آینده که در بسیاری از شهرها و روستاها خود را نشان خواهد داد از تغییر در ساختار اطلاع رسانی این شرکت با هدف ارائه خدمات بهتر خبرداد.

کشفی به آغاز بکار مرکز ارتباط با مشترکان این شرکت اشاره و آن را روشی برای عرضه بهتر و موثرترخدمات به مشترکان ارزیابی کرد.

بزرگترین پروژه آب و فاضلاب کشور روزهای آینده بهره برداری می شود

وی به بهره برداری از مهم ترین پروژه صنعت آب و فاضلاب کشور در تهران اشاره کرد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران به نام تصفیه خانه فیروز بهرام به همراه شبکه جمع آوری فاضلاب روزهای آینده با حضور رییس جمهوری به بهره برداری خواهد رسید.

معاون راهبری و نظارت بر بهره بردای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این تصفیه خانه با کمک تسهیلات بانک توسعه اسلامی به مبلغ ۱۷۵ میلیون یورو تکمیل و به بهره بردای می رسد.

کشفی تونل فاضلاب روی این تصفیه خانه را منحصربه فرد ترین تونل فاضلاب رو در سطح جهان توصیف کرد که همه مناقص‌های آن به صورت بین‌المللی انجام و بزرگترین مشاورین و پیمانکاران کشور و بین‌المللی در این پروژه حضور داشتند.

وی ادامه داد: احداث این تونل امکان اتصال شبکه‌های فاضلاب ساکنان غرب تهران به آن را فراهم خواهد ساخت.

شبکه فاضلاب رو و سیستم جمع آوری آب های سطحی اهواز باید درکنار هم تکمیل شوند

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به مشکل فاضلاب شهر اهواز اشاره کرد و گفت: سیستم جمع‌آوری آبهای سطحی و همزمان با آن دفع بهداشتی فاضلاب دو زیرساختی است که در اهواز نیاز به توسعه دارد که در حال حاضر جمع‌آوری هردو دارای عقب ماندگی است.

کشفی ادامه داد: مبلغ ۵۰ میلیون یورو با کسب اجازه از مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای این طرح اختصاص یافت که اکنون برخی کارهای اجرایی سیستم فاضلاب آغاز شده است.

وی از انجام مناقصه های پروژه خبرداد که کار اجرایی آن نیز در حال انجام است و گفت: شبکه فرسودگی بالایی دارد که ابتداء تلاش می شود این قسمت ها ترمیم شوند.

معاون آبفای کشوری افزود: امیداست مراحل احداث شبکه فاضلاب به سرعت پیش برود تا در زمستان آینده مشکل کمتری برای مردم ایجاد شود و اگر زیرساخت جمع‌آوری آبهای سطحی توسط شهرداری انجام شود و سیستم فاضلاب نیز کامل شود مشکلات این شهر کمتر می‌شود .

کشفی به بارندگی امسال در شهر اهواز اشاره کرد که در یک فقره ۱۱ میلیارد متر مکعب آب در این شهر آرود و گفت: این بارندگی را سیستم فاضلاب نمی‌تواند جمع‌آوری شود سیستم جمع‌آوری آبهای سطحی باید نقش خود را ایفا کند.

وی افزود: وزارت کشور و شرکت آب و فاضلاب هر دو با هم پیگیر مطالبات هستند تا بتوان هر دو کار (جمع‌آوری آبهای سطحی و شبکه فاضلاب)را با هم جلو برد البته قرار بود ۵۰ میلیون یوروی دیگر تخصیص یابد که به دستور رهبری فعلا برداشت از صندوق توسعه برای تکمیل پروژه‌ها امکانپذیر نیست البته شاید در مورد اهواز استثنائاتی قائل شوند.

سند تنش آبی تدوین شدو سال آینده ابلاغ می شود

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا از تدوین سندی برای تامین و توزیع صحیح آب (تنش آبی) خبرداد و گفت: این سند برای همه استان‌ها تهیه و در سال ۱۴۰۰ ابلاغ می‌شود.

کشفی ادامه داد: براساس این سند شهرهای تنش‌دار هر سال رصد خواهند شد و ارتقای تاب آوری مهمترین موضوعی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: امید است با اقدام هایی که انجام می شود تاب آوری شهرهای دارای تنش آبی افزایش یابد تا کم آبی رخ ندهد.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره بردای آبفای کشوری گفت: تنش آبی از نظر ما دارای سه سطح است که براساس آن در پیک مصرف اگر تا ۱۰ درصد کمبود آب وجود داشته باشد رنگ شهر زرد خواهد بود. ۱۰ تا ۲۰ درصد کمبود نارنجی و ۳۰ درصد و بیشتر شهر به رنگ قرمز در خواهد آمد.

کشفی افزود: در بالاترین زمان مصرف ۳۰ درصد کمبود است که ممکن است منجر به محدودیت مصرف در برخی مناطق شود.

وی خاطرنشان ساخت: برنامه ما این است که سامانه‌ها ارتقاء یابند تا آب با کیفیت مطلوب به مردم ارائه شود مثلا ایستگاه‌های پمپاژ تقویت شده و یا چاه‌های جدید احداث شوند. همچنین تعداد مخازن ذخیره آب در شهرها افزایش یابد.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا گفت: در سند پایداری و مدیریت تنش آبی اعتبارات نیز از جمله لوازم مهم برای عبور از تنش آبی است.

میزان آب بدون درآمد ۲۵.۴ درصد

کشفی درباره مصرف آب بدون درآمد در سال ۹۸ گفت: ۲۵.۴ درصد از آب بدون درآمد مصرف می‌شود که از این میزان ۱۳ درصد هدررفت ظاهری، ۱۱ درصد هدررفت واقعی و ۱.۴ درصد مجاز بدون درآمد است. طبق برنامه توسعه، برنامه این است که این رقم هر سال کاهش یابد. کاهش هدررفت از طریق خرید تضمینی در دستور کار است اما دولت بودجه خاصی برای کاهش آب بدون درآمد پرداخت نمی‌کند، فقط از محل بودجه‌های جاری تکلیف می‌شود.

وی درباره فرسودگی خطوط لوله آب ادامه داد : میانگین سرانه مصرف خانگی ۱۷۰ لیتر در شبانه روز است و این در حالی است که این رقم در کشورهای توسعه یافته ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر است. در کشور ما در برخی شهرها از جمله تهران بالاتر از ۱۷۰ لیتر و در برخی شهرها مثل مشهد و یزد کمتر از این میزان است.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا فرهنگ‌سازی، استفاده از لوازم کاهنده، تبلیغات و تعرفه را از جمله اقدام ها برای کاهش مصرف عنوان کرد.

کشفی در ادامه گفت: در حال حاضر ۲۴ درصد طول شبکه آب کشور عمر بالای ۲۵ سال دارند که درصدی از آن فرسوده هستند. هر سال ۲۰ درصد طول شبکه باید بازسازی شود که این اتفاق نمی‌افتد زیرا شرکت‌ها نمی‌توانند بهای خدمات تمام شده را از مردم بگیرند.

وی درباره جریمه مشترکان پرمصرف طی سال گذشته بیان داشت: بهای آب کل مشترکان خانگی طبق مصوبه هیات وزیران ۷ درصد افزایش یافت و از بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز ۱۶ درصد اضافه‌تر گرفته می‌شود. طی سال گذشته موضوع تعرفه‌ها باعث شد میزان مصرف ۴ تا ۵ درصد کاهش یابد.

افزایش تعرفه آبها برای سال آینده نداریم

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا با بیان اینکه ۶ درصد مشترکین بدمصرف، ۳۴ درصد پرمصرف و ۶۰ درصد خوش‌مصرف هستند، خاطرنشان کرد: تا امروز هیچ پیش‌بینی برای افزایش قیمت آب در سال ۱۴۰۰ نداریم.

کشفی درباره حذف قبوض کاغذی نیز گفت: ۱۰۰درصد زیرساخت برای حذف قبوض محیا شده و تاکنون ۹۵ درصد حذف شده‌اند و طبق دستورالعمل سال آینده هیچ قبض کاغذی نباید منتشر شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار