بازدید 7420
۵
آماری تامل برانگیز از ثبت نام انتخابات شوراها

نیمی از داوطلبان حضور در شورا‌ها، نگرانی چندانی بابت شیوع کرونا ندارند!

در حالی که شیوع ویروس کرونا شدت گرفته و نسخه جهش یافته آن در گوشه و کنار کشور در حال گردش و تکثیر است، بیش از نیمی از داوطلبان حضور در شورا‌ها در کشورمان، چشم بر مزیت‌های تدابیر ویژه کرونایی می‌بندند و با انتخاب گزینه "ثبت نام حضوری"، روانه فرمانداری‌ها می‌شوند؛ عددی که صرف نظر از محل مراجعه به ۷۰ درصد هم می‌رسد!
کد خبر: ۱۰۴۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 15 March 2021
تابناک اجتماعیبیش از نصف داوطلبان حضور در شورا‌های آتی شهر و روستا در کشورمان، نگرانی چندانی بابت شیوع کرونا ندارند و ترجیح می‌دهند به شیوه سنتی در زمره کاندیدا‌های این انتخابات ثبت نام کنند!

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که شیوع ویروس کرونا شدت گرفته و نسخه جهش یافته آن در گوشه و کنار کشور در حال گردش و تکثیر است، بیش از نیمی از داوطلبان حضور در شورا‌های اسلامی شهر و روستا در کشورمان "ثبت نام حضوری" را به استفاده از تدابیر ویژه در این دوره (برای ثبت نام غیر حضوری و دوری جستن از خطر ابتلا به کووید ۱۹)، ترجیح می‌دهند و روانه فرمانداری‌ها می‌شوند.

نیمی از داوطلبان حضور در شورا‌ها نگرانی چندانی بابت شیوع کرونا ندارند!این را گزارش تجمیعی ثبت نام انتخابات شورا‌ها نشان می‌دهد که ساعاتی پیش، سید اسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد و بر اساس آن، «تا ساعت ۱۸ یکشنبه ۲۴ اسفند ماه، (یعنی پایان روز پنجم مهلت قانونی ثبت نام)، ثبت نام ۱۵۰۴۹ نفر برای انتخابات شورا‌های شهر، نهایی شده است»، در حالی که «۵۱ درصد ثبت نام‌ها متعلق به افرادی است که به فرمانداری‌ها مراجعه کردند.»

نکته اینجاست که در این دوره، برای پرهیز از ابتلا به ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن یعنی کووید ۱۹، برای نخستین بار ثبت نام به چهار روش مختلف برای داوطلبان مقدور است که ثبت نام حضوری در فرمانداری‌ها یکی از آنهاست؛ شیوه‌ای سنتی که انتظار می‌رفت با شدت گرفتن شیوع ویروس و نگرانی‌های فزاینده درباره ویروس جهش یافته، استقبال کمی از آن صورت بگیرد و روش‌های دیگر جایگزینش شود.

«۳۰ درصد افرادی که تا ساعت ۱۸ پنجمین روز از مهلت قانونی، ثبت نام کردند، از روش‌های الکترونیک شامل استفاده از تلفن همراه (۱۵ درصد) و رایانه (۱۵ درصد) برای ثبت نام استفاده کردند»؛ این گزارشی از استقبال داوطلبان از امن‌ترین شیوه ثبت نام در انتخابات آتی شورا‌ها در کشورمان است که تنها حدود ۵ هزار داوطلب از آن بهره برده اند.
 
نیمی از داوطلبان حضور در شورا‌ها نگرانی چندانی بابت شیوع کرونا ندارند!

با این حساب، ناگفته پیداست که سهم دفاتر پیشخوان دولت در این ماجرا نیز ۱۹ درصد بوده است. چهارمین شیوه‌ای که می‌شود با بهره مندی از آن، از ثبت نام سنتی و حضور در فرمانداری‌ها اجتناب کرد و هرچند به نسبت ثبت نام الکترونیکی ساده و بی خطر نیست، مورد توجه تقریبا یک پنجم داوطلبان کاندیداتوری در این انتخابات قرار گرفته است؛ ثبت نامی کمی متفاوت، اما از نوع حضوری که سهم ثبت نام حضوری در این انتخابات را به ۷۰ درصد می‌رساند که عددی چشمگیر است.

ماجرا زمانی تامل برانگیز‌تر می‌شود که بدانیم به رغم محدودیت ساعات کاری ستاد‌های ثبت نام در فرمانداری‌ها و همچنین دفاتر پیشخوان دولت، در روش الکترونیک، امکان ثبت نام در تمام ساعات شبانه روز برای داوطلبان فراهم بوده و بعید است مسائلی مانند عدم دسترسی به رایانه یا تلفن همراه هوشمند و اینترنت در رقم خوردن آمار‌ها سهمی داشته باشد؛ مضافا اینکه در این روش، هیچ گونه هزینه جانبی هم متوجه داوطلبان نخواهد شد.

مزیت‌هایی که بر اساس آمارها، نتوانسته توجه بسیاری از داوطلبان عضویت در شورا‌ها را جلب کند. نکته‌ای تامل برانگیز که می‌بایست آسیب شناسی شده تا مشخص شود که آیا موانعی در مسیر ثبت نام الکترونیک وجود دارد که موجب بروز این وضعیت شده یا مسائل دیگر مثل ابهام درخصوص مدارک مورد نیاز یا تمایل برخی افراد برای اعلام آشکارتر حضور در انتخابات یا... موجب شده که خطر کرونا کمرنگ جلوه کند و ثبت نام حضوری در فرمانداری‌ها اینقدر مورد استقبال قرار گیرد؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
رای بی رای
لیست این افراد را بدهید تا هنگام رای گیری به انها رای ندهیم.
وقتی طرف با رسیدن به مسئولیتی محلی برای رانت و فساد و پر کردن جیب خود و اطرافیانش پیدا میکنه که بازخواست و حسابرسی چندانی هم ندارد چرا نگران کرونا باشد.
نون دونی خوبیه با توجه به اخباری که میشنویم ومیخوانیم(حیف ومیل وبخور بخور) خوب بعضی ها وسوسه میشن!!
من دیگه بچه نمیشم دیگه بازیچه نمیشم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل