آیا بیت کوین به سرنوشت بورس دچار می شود؟

با وجود تلاش برخی از کارشناسان مخالف رمزارزها در نشان دادن خطرات سرمایه‌گذاری در این حوزه اما ریزش بازار سرمایه نه تنها اعتماد سهامداران به این بازار را کم کرده بلکه سبب افزایش اعتماد به رمز ارزها شده است.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 14 March 2021

به گزارش بورس تابناک، رشد قیمت رمز ارزها به خصوص بیت کوین و همزمان شدن آن با رکود در بازارهای مالی  ایران از جمله،  ارز، طلا، خوردو و بورس، باعث شده که بخشی از سرمایه مردم به سمت رمز ارزها حرکت کند.

با وجود اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری مردم در رمز ارزها داده نشده اما سخنان پراکنده در مورد رمز ارزها و اقدامات بانک مرکزی مبنی بر غیر قانونی اعلام کردن معاملات رمز ارزها نشان می‌دهد که استقبال قابل توجهی از این نوع سرمایه گذاری در ایران شده است.

 توانگر نماینده مردم تهران در مجلس گفته است ممکن است بازار غیرقانونی رمزارز شبیه داستان سکه ثامن بشود، از رئیس جمهور خواسته که به این مسئله ورود کند

 

طبق گفته‌های عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، مبادله رمز ارزها بین یکدیگر مجاز نیست و تنها چند صرافی مجاز به واردات از طریق رمز ارزها هستند. اکنون هیچ گونه صرافی مجازی مجوز دارد در معاملات رمز ارز مجوز دریافت نکردند.

در حالی که مرکز ملی فضای مجازی  در اطلاعیه‌ای اعلام کرده"تاکنون تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت­‌کوین در کشور گرفته نشده است، " تعدادی از سایت‌ها به صورت آزادانه اقدام به معامله رمز ارزها می‌کنند. آماری که در رسانه‌ها در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال(سایت‌های خرید و فروش) اعلام شده حدود ۲۰ صرافی است که گفته شده هنوز هیچ کدام از آن‌ها مجوز فعالیت نگرفتند.

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای  خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور ایران که در حساب توئیتری خود منتشر کرده، درباره افزایش معاملات ریالی برای خرید ارزهای دیجیتال هشدار داده است. او در این هشدار، خرید ریالی رمزارزها از درگاه پرداخت داخلی در ایران را زمینه شکل‌گیری پرونده‌ای بزرگتر از سکه ثامن دانسته است.

بعد از رشد ۲ میلیون واحدی شاخص بورس در ۴ ماهه ابتدای سال، بیشتر سهامداران با وجود اخطارهای داده شده از سوی برخی کارشناسان مبنی بر حبابی شدن بازار، انتظار داشتند که این بازار همچنان رشد داشته باشد. بازار در آن زمان مطلبی را با عنوان تقویت احتمال اصلاح بورس در ۲ هفته آینده نوشته بود ، مخاطبان جواب تندی داده بودند

تعصب سرمایه گذاران به رمزارزها مشابه تعصب به بورس
این سایت‌ها که به درگاه پرداخت بانک مرکزی برای جابه جای پول وصل هستند، که در بخش معرفی برخی از این سایت‌ها، خود را یک شرکت دانش بنیان معرفی کردند. در ایران تعداد محدودی از این نوع سایت‌ها وجود دارد که بین فعالین بازار رمز ارز در ایران شناخته شده هستند.

علاوه بر ایجاد محدودیت‌های قانونی برای معامله رمرز ارزها در کشور، رسانه ملی و رسانه‌های دولت با تولید محتواهای مختلف قصد دارند که معاملات رمز ارزها را پر خطر نشان دهند. در اطلاعیه  مرکز ملی فضای مجازی علاوه بر اشاره "از دست رفتن سرمایه" و  "کلاهبرداری" آمده: "علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشانه‌ای از وجود ساز و کارهای حفظ دارایی­‌های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آنها ارائه نشده است."

با این وجود پیام‌های کاربران نشان می‌دهد که چندان توجهی به اخطارهای که از سوی مراکز رسمی نسبت به خطرات رمز ارزها داده شده، ندارند. تعدادی از مخاطبان بازار در واکنش به این اخطارها آن‌ها را غیر  علمی می‌دانند.   یکی از این مخاطبان که با اسم ایرج پیام داده نوشته" هیچ اتفاقی برای دارایی‌های مردم تو رمز ارزها نمیوفته و اون بلایی که تو بورس سر مردم اومد اینجا نیست"

دیگری با نام r.s پیامی با این مضمون ارسال کرده است" در ضمن با تعیین کردن حد ضرر در بازار ارزهای دیجیتال یا فارکس از ضررهای زیادی میشه جلوگیری کرد. پس به اینجور بدبین بیاریا اصلا توجه نکنین"

کاربری در واکنش به عدم مشخص بودن مکان مشخص جهت پشتبانی این رمز ارزها و پاسخگو بودن در خصوص مشکلات گفته" مگه به ضرر در بورس اعتراض کردیم کسی جواب داده"

همچنین مخاطبی نوشته" اتفاقا باتلاق بورس ایران و اتفاقات عجیب و غریبش باعث شده ریسک بازار رمز ارزها رو قبول کنیم. ۲۰۰ میلیون تو بورس پودر شد حالا قصد دارم فقط ۲۰ میلیون با رمز ارزها ریسک کنم. "

برخی دیگر از کاربران این بازار را پر ریسک و دارای ابهام عنوان کردند، به عنوان مثال مخاطبی با نام حسین نوشته" مگه میشه رمزارزها از دست قدرتهای جهانی به ویژه آمریکا در رفته باشه، به نظرم فقط میخوان پول های مردم جهان رو بیارن تو این بازار بدون اینکه هیچ ضمانتی برای امنیت سرمایه گذاری به مردم جهان بدن"

مقایسه رمز ارزها با بازار بورس، جزو مواردی بود که بیشتر مخاطبان به آن اشاره کردند، آن‌ها زیان وارد شده در بورس را به عنوان یک دلیل موجه برای سرمایه‌گذار در رمزارزها مطرح می‌کنند.

بعد از رشد ۲ میلیون واحدی شاخص بورس در ۴ ماهه ابتدای سال، بیشتر سهامداران با وجود اخطارهای داده شده از سوی برخی کارشناسان مبنی بر حبابی شدن بازار، انتظار داشتند که این بازار همچنان رشد داشته باشد. بازار در آن زمان مطلبی را با عنوان تقویت احتمال اصلاح بورس در ۲ هفته آینده نوشته بود ، مخاطبان جواب تندی داده بودند.حتی برخی از مخاطبان  کارشناسان خبرگزاری بازار را متهم به شایعه پراکنی برای خرید سهم می‌کردند. یکی از مخاطبان که با اسم محمد پیام داده بود گفته است"می‌خواهی سهم‌ها را شکار کنید، گیرت نیامده، آمدی و شایع ریزش درست کردید". یا دیگر نوشته بود" اگر اصلاحم در کار باشد با این حجم از نقدینگی و سیاست‌های دولت خیلی کوتاه مدت خواهد بود. "

از این دست پیام‌ها در زمان اخطار کارشناسان در تیر و مرداد که شاخص به صورت شارپی رشد می‌کرد زیاد است، اما آنچه که وجود دارد عدم توجه دو دسته مخاطب یعنی سهامداران و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به اخطارها است.

علاوه بر خطراتی که خود رمز ارزها از نظر ریسک‌پذیری و غیره دارند، وجود سایت‌های غیر مجوز دار فعال در زمینه رمز ارزها در ایران هم مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. هشداری که توانگر نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص این سایت‌ها داده است از همین دست هشدارها می‌باشد او با این تشابه که این سایت‌ها ممکن است شبیه داستان سکه ثامن بشود، از رئیس جمهور خواسته که به این مسئله ورود کند.

پرونده سکه ثامن که آقای توانگر از آن صحبت کرده به فعالیت "موسسه ثامن" برمی‌گردد که از سال ۱۳۹۵ به صورت آنلاین و با مدیریت فرهاد زاهدی فر کار خود را شروع کرد و تا سال ۱۳۹۷ در خرید و فروش آنلاین انواع سکه‌های طلا و همچنین طلای آب شده فعالیت داشت و هزاران کاربر از طریق سایت متعلق به او معامله می‌کردند.

تا اینکه در مهرماه ۱۳۹۷ بعضی از کاربران اعلام کردند که امکان برداشت موجودی حساب‌های خود را ندارند و بعدا معلوم شد آقای زاهدی و همسرش از ایران خارج شده‌اند و عده زیادی از سرمایه‌گذاران متضرر شدند؛ بعدا البته مدیران این موسسه به ایران بازگردانده شدند.

صاحب‌نظران این حوزه هم با قطعیت کامل از این بازار دفاع نکردند، چرا که ابهامات زیادی در بحث پشتیبانی و امنیت آن وجود دارد. آنچه که به عنوان پیشنهاد توسط آن‌ها مطرح شده، در ابتدا عدم ورود و اگر کسی اصرار به ورود دارد حداقل دانش کافی در این مورد کسب کند.

دولت نظر خود را درباره رمزارزها علنی کند
سکوت دولت درباره رمزارزها و اتخاذ مواضع دوپهلو باعث سردرگمی سرمایه گذاران شده است، کارشناسان در این باره هشدار داده اند که دولت باید موضع روشنی در این باره اتخاذ کند، اما ماهیت این بازار به نحوی است که دولت ها هم درباره اتخاذ مواضع قاطع هراس دارند، زیرا این بازار قابل تحلیل و بررسی نبوده و تنها بازار سفته بازانه ای است، اما در این میان سالهای آینده دولت ها مجبور خواهند بود این بازار را یا به رسمیت شناخته و یا به مخالفت قطعی با آن بپردازند.بازار در این گزارش قصدی برای تائید و یا رد بازار رمزارزها ندارد اما سرمایه گذاران این حوزه نیز باید ریسک های آن را به درستی درک کنند.

 

منبع: بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
برای بیت کوین دو فرضیه مطرح می شود :
1- دستگاه خود را روشن می کنید می بینید موجودی شما صفر شده است به کجا می خواهید مراجعه کنید از کی می خواهید پولتان پس بگیرید ؟؟
2- به نظرم این فرضیه محتمل تر است ادعا می شود در حال حاضر حدود 21 میلیون بیت کوین دارد که مقدار کمی از آن هنوز استخراج نشده است حالا به هر دلیل اگر این تعداد به تدریج تبدیل به چند میلیارد یا چند صد میلیارد بیت کوین شود چه می شود ؟؟
قیمت به تدریج پایین می آید و حرص و ولع خریداران بیشتر می شود بدون آنکه بدانند چه اتفاقی دارد می افتدتا اینکه قیمت آن به سمت یک سنت برسد
*همانطور که پیدایش بیت کوین و محدود کردن آن به 21 میلیون توکن محدود شده به راحتی این محدودیت برداشته می شود
*تا حالا فکر کرده اید اگر هر کدام از فرضیه ها اتفاق بیفتد چه کشوری بیشترین نفع را خواهد برد ؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار