بازدید 9112

واشنگتن: به دنبال مسیرهای ارتباطی با تهران هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اش مواضع دولت این کشور را درباره آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و تعامل با ایران در زمینه توافق هسته ای بیان کرد.
کد خبر: ۱۰۳۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 10 March 2021

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری شب گذشته‌اش درباره باب لوینسون مامور سابق اف. بی. آی آمریکا که گفته می شود آخرین بار پیش از مفقود شدنش در ایران بوده است، گفت: روز گذشته وزیر امور خارجه بلینکن با خانواده لوینسون صحبت کرد و وعده داد که دولت ایران را برای ارائه پاسخ های معتبر درباره این که چه اتفاقی برای باب لوینسون افتاده است، تحت فشار قرار دهد. ما از ایران می خواهیم که فورا تمام شهروندان آمریکایی را که به ناحق در ایران زندانی شده‌اند آزاد کند. بازداشت های غیرعادلانه برای گروکشی سیاسی چه در ایران باشد، چه جای دیگر، باید فورا متوقف شود.

پرایس با تاکید بر این که دولت آمریکا مایل به در پیش گرفتن دیپلماسی در زمینه مسائل مختلف از جمله توافق هسته ای و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران است، درباره موضوع باب لوینسون مطرح کرد: این واقعیت که ما قصد ارتباط برقرار کردن با ایران را داریم یا حداقل به دنبال مسیر ارتباط هستیم، به ما اجازه می دهد که ایرانی ها را در زمینه ارائه اطلاعات درباره آمریکایی های مفقود یا بازداشت شده تحت فشار قرار دهیم. ما کاملا برنامه داریم که از این کانال ها بهره مند شویم.

او در این راستا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما از هر ابزاری که داریم استفاده خواهیم کرد تا تمام چیزی را که برای آقای لوینسون اتفاق افتاد بفهمیم و تلاش کنیم این پاسخ ها را به خانواده اش ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه درباره نامه ای که سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات آمریکا به وزیر امور خارجه آمریکا نوشته و در آن خواستار تعامل آمریکا با ایران بر سر توافق هسته ای و پرداختن به مسائلی فراتر از برجام از جمله در زمینه، نقش منطقه ای ایران، سیاست خارجی و مسائل امنیتی دیگر درباره ایران شده‌اند، گفت: این نامه و دیدگاه هایی که در آن مطرح شده است، تا حد زیادی در زمینه های مهم با رویکردی که ما در پیش گرفته ایم سازگاری دارد. بگذارید آن را به شما یادآوری کنم. در اصل، گام اول «پایبندی در برابر پایبندی» است، یعنی اگر ایران پایبندی کامل به برجام(توافق هسته ای) را از سر بگیرد، اجرای تعهداتش در برجام را از سر بگیرد، آمریکا هم همین کار را انجام خواهد داد. ما به دنبال طولانی مدت تر کردن توافق و تقویت آن خواهیم بود.

او ادامه داد: نکته مهمی که ما بیان کرده ایم و با دیدگاه مطرح شده در آن نامه سازگار است، این است که برجام و پایبندی در برابر پایبندی ضرورت دارد اما کافی نیست. ما می گوییم کافی نیست چون اولا از ضرورت طولانی مدت‌تر کردن و تقویت مفاد توافق و دوما از استفاده از برجام به عنوان سکویی برای مذاکره درباره توافق های بعدی، توافق هایی که در آن به دیگر زمینه های نگران کننده، نگرانی های آمریکا، نگرانی های متحدان و شرکایمان در منطقه بپردازیم، صحبت کرده‌ایم. دو مورد از این نگرانی ها یقینا موشک های بالستیک و حمایت ایران از تروریسم هستند، دو موردی که فکر می کنم در آن نامه هم به آنها اشاره شده است. بنابراین، مطمئنا ما در زمینه گسترده ای در یک طرف قضیه قرار داریم. این دقیقا همان کاری است که برای خودمان در نظر گرفته ایم. دقیقا همان کاری است که انجامش می دهیم. هنوز روزهای اول است. ما روند تعامل با متحدان، شرکا و اعضای کنگره را هم آغاز کرده ایم.

به گزارش ایسنا،‌ باب (رابرت) لوینسون یک شهروند آمریکایی و کارمند اف‌بی‌آی بود که آمریکا مدعی است سال 1385 در ایران ربوده شده است. وزارت خارجه ایران با رد این ادعا تاکید دارد که بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است.

ایران در زمینه مذاکرات فرا برجامی هم بارها تاکید کرده که حاضر به گفت‌وگوی اضافی در این باره به هیچ شکلی نیست. در آخرین مورد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: برجام توافقی جامع است که توسط تروئیکای اروپایی و سه کشور دیگر (از جمله آمریکا) به همراه ایران منعقد شده است. حرف "ج" نشانگر "جامع" [بودن برجام] است. این توافق تنها توسط ایران اجرا شده است. آمریکا و اتحادیه اروپا به جای ژست گرفتن باید به تعهداتی که داده‌اند اما هرگز آن‌ها را محقق نکرده‌اند، عمل کنند.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر