بازدید 14915
۱

تحرکات نظامی جدید امارات

شبکه الجزیره طی تحقیقی مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای، از تحرکات نظامی جدید امارات در جزیره «میون» یمن و پایگاه نظامی «سیدی برانی» مصر در نزدیکی مرز‌های لیبی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 09 March 2021

به گزارش تابناک، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از اقدام امارات در احداث یک پایگاه نظامی هوایی در جزیره یمنی «میون» واقع در تنگه استراتژیک «باب المندب» است.

پایگاه خبری شبکه الجزیره با انتشار یک گزارش تحقیقی در این خصوص نوشت که ساخت‌وساز‌های جدید امارات در جزیره میون همزمان با برچیدن پایگاه نظامی «عصب» در اریتره است و امارات کلیه تأسیسات و تجهیزات این پایگاه نظامی را در بازه زمانی ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ تا دوم مارس ۲۰۲۱، از آن خارج کرده است و به دو نقطه انتقال داده است یکی جزیره میون و دیگری پایگاه «سیدی برانی» مصر در نزدیکی مرز‌های لیبی.

بر اساس این گزارش، تیم تحقیقات پیشرفته با همکاری تیم متخصص در تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای پس از بررسی‌های لازم متوجه شدند که امارات کلیه تاسیسات نظامی خود را از پایگاه عصب خارج کرده است و سامانه پدافندی پاتریون و هواپیما‌های نظامی خود را از آن خارج کرده است و همزمان با آن، ساخت‌وساز‌هایی نظامی جدید را در جزیره میون واقع در باب‌المندب آغاز کرده است.

تحرکات نظامی جدید امارات

بنا بر این تحقیق، امارات یک باند فرودگاه به طول ۱۸۰۰ متر در این جزیره احداث کرده و کلیه پهپاد‌های خود را از بندر عصب اریتره به این جزیزه منتقل کرده است.

«رایان پاول» تحلیلگر امور خاورمیانه در شرکت اطلاعاتی استراتفورد در خصوص برچیدن پایگاه نظامی عصب در اریتره گفت که این امر بیانگر تمایل امارات به کاهش احتمال درگیری نظامی است و بعید است که تجهیزات نظامی انتقال داده شده به پایگاه سیدی برانی مصر در داخل لیبی مورد استفاده قرار گیرد.

امارات از سپتامبر ۲۰۱۵، اقدام به احداث یک پایگاه نظامی و فرودگاه نظامی در شهر عصب اریتره کرده و از این پایگاه برای انتقال نیرو‌های سودان و سلاح‌های سنگین به یمن در طول جنگ نیرو‌های ائتلاف سعودی علیه این کشور استفاده می‌کرد.

گزارش الجزیره تنها چند روز پس از انتشار خبر تحرکات جدید رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده در جزیره میون در رسانه‌های یمنی صورت می‌گیرد.

رسانه‌های یمنی اعلام کرده بودند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که امارات در جزیره میون، ساختمان‌های نظامی و باند فرود برای جنگنده احداث کرده است. این تصاویر همچنین، وسعت پایگاه نظامی اماراتی-اسرائیلی را در این جزیره نشان می‌دهد که مشرف بر تنگه باب المندب است.

از همان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، اشغال تنگه باب‌المندب یکی از اهداف اصلی متجاوزان بود و گزارش‌های متعددی در خصوص حضور افسران ارشد آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در فرماندهی اتاق عملیات ائتلاف سعودی در باب المندب منتشر می‌شد.

امارات نیز در طول جنگ یمن نشان داد که عملا به دنبال سیطره کامل بر دو جزیره میون و «سُقُطری» شد. سقطری واقع در دهانه خلیج عدن طی توافقی میان امارات و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» به مدت ۹۹ سال به ابوظبی اجاره داده شد. چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی از ایجاد پایگاه نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در این جزیره خبر دادند و اعلام کردند که هدف از این اقدام رصد کشتی‌هادر دریای مَکران و تنگه باب المندب و شاخ آفریقاست.

امارات برای تصرف جزیره میون نیز از سال ۲۰۰۸ تحت پوشش طرح‌های عمرانی و ساخت پلی که این جزیره را به جیبوتی متصل می‌کند، تمام تلاش خود را وقف اشغال این جزیره راهبردی در باب المندب کرد.

انتقال برخی تجهیزات پایگاه اریتره به پایگاه نظامی مصری «سیدی برانی»

طبق تصاویر ماهواره‌ای، کشتی اماراتی «جبل علی ۷» که برای آخرین بار در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ در بندر نظامی «الفجیره» امارات رؤیت شده بود، در ۲۳ ژانویه گذشته، تجهیزات و تاسیسات برچیده شده از پایگاه نظامی عصب را از این منطقه خارج کرده است. این کشتی پس از خروج از عصب در چند مسیر رویت شده و بررسی داده‌ها نشان داد که این کشتی در چند مکان از جمله باب المندب، کانال سوئز و در نهایت بندر اسکندریه، توقف داشته است.

بنا بر این گزارش، این کشتی بیش از ۱۳۰۰ خودروی نظامی از نوع «نمر» و توپخانه‌های خودران «جی ۶» را از پایگاه عصب به پایگاه مصری سیدی برانی انتقال داده است و بررسی‌های لازم نشان داد که شمار خودرو‌های نظامی نمر در پایگاه اریتره از ۲۳۴۹ عدد در ۲۳ ژانویه به ۱۰۰۸ عدد در چهارم فوریه گذشته رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
البته نقش ما رو دست کم گرفتی.
اگر ما نبودیم یمن نابود نمی شد که امارات حال کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار