بازدید 26018
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

پیش بینی رشد اقتصادی در سال آینده/ نگرانی بانک مرکزی بسیار جدی است/ سفته بازی در ۱۴۰۰ هم رونق خواهد داشت؟

دکتر ندری اظهار داشت: اگر کشور‌هایی مانند ونزوئلا و زیمباوه که درگیر تورم بالا هستند، نگاه کنید، ملاحظه خواهید کرد که این کشور‌ها اُفت شدید تولید را نیز تجربه کرده اند؛ بنابراین، برای رسیدن به رشد اقتصادی مثبت باید تورم کنترل شود.
کد خبر: ۱۰۳۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 07 March 2021
تابناک اقتصادیگزارش نه ماهه رشد اقتصادی توسط مرکز آمار ایران منتشر شد و به نظر شرایط اندکی در این نرخ بهبود یافته است و حتی نرخ رشد اقتصادی در پاییز سال جاری مثبت گزارش شد. همچنین امروز رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشت اینستاگرامی هشدار داد با روند موجود در سال آینده ممکن است شاهد رشد نقدینگی و تورم باشیم. حالا پرسش این است که ادامه روند رشد اقتصادی چگونه خواهد بود و چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ می‌باشد؟ کامران ندری، کارشناس مسائلی اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی پاسخ داد.
 
پیش بینی رشد اقتصادی در ۱۴۰۰/ نگرانی بانک مرکزی بسیار جدی است/ سفته بازی در سال آینده هم رونق خواهد داشت؟


به تازگی مرکز آمار ایران گزارش رشد اقتصادی در نه ماهه سال جاری را منتشر کرد؛ گزارشی که حاوی نکات مهمی بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، این گزارش نشان می‌دهد در فصل پاییز رشد اقتصادی کشور، به مثبت ٠,٨ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به مثبت ٠.٢ درصد رسیده است. بر اساس آخرین اطلاعات و محاسبات صورت گرفته در فصل پاییز، رشد گروه کشاورزی به مثبت ٥.٥ درصد، گروه صنایع و معادن به مثبت ٣.٧ و گروه خدمات به منفی ١.٨ رسیده است.

محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩ به رقم ٥٢٣١ هزار میلیارد ریال با نفت و ٤٥٤٦ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٢٩٥ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٤٥٩٣ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ١,٢- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و  ١- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است، گروه کشاورزی که در فصل بهار تقریبا رشد صفر را تجربه کرده بود، در فصل پاییز ۵.۵ درصد مثبت شد. گروه صنایع و معادن نیز از منفی ۵.۳ درصد خود را به مثبت ۳.۷ درصد رساند. در زیر گروه این بخش استخراج نفت و گاز طبیعی که منفی ۱۴.۵ درصد بود، حکایت از بهتر شدن شرایط در تولید و صادرات دارد، به طوری که در پاییز ۴.۹ درصد مثبت شده است.

بیشترین تاثیر کرونا طی یک سال گذشته در بخش خدمات بوده و این بخش همچنان نتوانسته به جایگاه اصلی خود بازگردد؛ البته آمار‌ها اندکی رو به بهبود است و از منفی ۴.۲ درصد به منفی ۱.۸ درصد رسید. همچنین در نه ماهه نخست سال ١٣٩٩رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٣، گروه صنایع و معادن ٠,٨ و گروه خدمات ٣.٣- درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است.


همچنین امروز ۱۷ اسفند ۹۹ رئیس کل بانک مرکزی طی یک یادداشت اینستاگرامی درباره بودجه ۱۴۰۰ به شدت درمورد رشد نقدینگی در سال آینده هشدار داد و نوشت: از این که بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد. فارغ از محاسن و ایراداتی که می‌توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولت‌ها و مجالس، علیرغم انتقاد از رشد نقدینگی وتورم، حتی با پرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتاَ به بودجه‌ای با توان رشد بالای نقدینگی رضایت می‌دهند. در حالی که مجلس محترم همزمان درصدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره‌های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می‌تواند انتشار پول پر قدرت و رشد نقدینگی باشد. کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است. با توجه به امکان تشدید رشد نقدینگی از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه‌های کنترل رشد نقدینگی نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک‌هاست و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار را هم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.

حالا با توجه به این یادداشت رئیس کل بانک مرکزی و هشدار وی درباره رشد نقدینگی در سال آینده و همچنین با توجه به گزارش مرکز آمار ایران پیرامون رشد اقتصادی نه ماهه، آیا می‌توان سال آینده هم شاهد بهبود وضعیت رشد اقتصادی و بازگشت این نرخ به بازه مثبت باشیم؟ چه عواقبی در انتظار اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ خواهد بود؟

دکتر کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: یک دهه است که شاهد رشد اقتصادی پایین هستیم. با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در اقتصاد ایران وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نیروی انسانی، منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی، دسترسی به آب‌های بین المللی و ... اشاره کرد، اگر موانع و مشکلات خارجی برداشته شود و سیاست‌های داخلی هم اصلاح شود، انتظار بر این است که بعد از یک دهه اُفت تولید یک رشدی را شاهد باشیم.
 
پیش بینی رشد اقتصادی در ۱۴۰۰/ نگرانی بانک مرکزی بسیار جدی است/ سفته بازی در سال آینده هم رونق خواهد داشت؟

رشد اقتصادی در ۱۴۰۰

وی افزود: هم اکنون اُفت تولید به یک جایی رسیده است که اُفت تولید دوباره در سال آینده خیلی هنر می‌خواهد! لذا تصور من این است که حتی اگر تحریم‌ها به آن سرعتی که انتظار داریم برداشته نشود، رشد اقتصادی در سال آینده باید مثبت باشد. ضمن اینکه این تورم بالا نشان دهنده این است که در چند سال گذشته مسئولین به هیچ وجه سیاست انقباضی اتخاذ نکردند. مقصود این است که ما در این سال‌ها سیاست انقباضی نداشتیم که بخواهد این مورد به تولید ضربه بزند.
سه سال است که اقتصاد کشور تورم بسیار بالایی را تجربه کرده است و در واقع اگر در سال ۱۴۰۰ هم این تورم بالا ادامه پیدا کند می‌تواند معیشت خانوار‌ها را به شدت تحت تاثیر و در تنگنا قرار ‌دهد


ندری با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ هم گفت: این بودجه‌ای هم که بسته شده است بودجه انقباضی نیست و یک بودجه انبساطی است. این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به یادداشت اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نگرانی بانک مرکزی هم به نظر من نگرانی بسیار جدی است، چون سه سال است که اقتصاد کشور تورم بسیار بالایی را تجربه کرده است و در واقع اگر در سال ۱۴۰۰ هم این تورم بالا ادامه پیدا کند، می‌تواند معیشت خانوار‌ها را به شدت تحت تاثیر و در تنگنا قرار ‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: به نظر من پتانسیل رشد مثبت در اقتصاد ایران وجود دارد و این بستگی به این موضوع دارد که موانع داخلی و خارجی چگونه و به چه شکلی برداشته خواهد شد و به نظر اولین کاری که باید انجام دهیم، این است که این تورم بی سابقه‌ای را که در این سه سال تجربه کردیم و هیچ گاه تا این حد و اندازه بالا نبوده است، چاره کنیم، وگرنه استمرار انتظارات تورمی موجب خواهد شد که مردم عمدتاً به سمت فعالیت‌های سفته بازانه حرکت کنند، چون پیش بینی آن‌ها این خواهد بود که قیمت‌ها صعودی است و پس انداز‌ها را به دارایی‌های دیگر تبدیل کنند و این باعث خواهد شد که قیمت دارایی‌ها از آنچه تاکنون وجود داشته است بالاتر رود.
در سال ۹۹ مردم یا در بورس فعالیت داشتند و یا در بازار ارز، خودرو و مسکن ...


ندری درباره رابطه تورم و رشد اقتصادی گفت: تورم بالا در بلندمدت به این دلیل که تخصیص بهینه منابع را تحت تاثیر قرار می‌دهد برای رشد تولید زیان آور است. تورم کنونی اقتصاد ایران به نظر می‌رسد که خیلی افزایش یافته است و وقتی تورم از یک حدی بالاتر رود به مانند سال ۹۹ مردم کار و زندگی روزمره خود را رها می‌کنند و دنبال نجات خود خواهند بود و به سمت فعالیت‌های سفته بازانه حرکت خواهند کرد.
 
وی افزود: در سال ۹۹ ملاحظه کردید که مردم یا در بورس فعالیت داشتند و یا در بازار ارز، خودرو و مسکن فعالیت می‌کردند؛ بنابراین عبور تورم از یک حدی می‌تواند به تولید لطمه جدی وارد کند. اگر شما کشور‌هایی مانند ونزوئلا و زیمباوه که درگیر تورم بالا هستند را نگاه کنید ملاحظه خواهید کرد که این کشور‌ها اُفت شدید تولید را نیز تجربه کرده اند؛ بنابراین برای رسیدن به رشد اقتصادی مثبت باید تورم کنترل شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
ممنون از روحیه وامید که درسال جدید به مردم تزریق کردید شما هم نمی گفتید سالیان درازی است که ما به فردا امیدوار نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
از کرامات شیخ ما این است : شیره را خورد و گفت ، شیرین است !!!!؟
یعنی عجب پیش بینی و تحلیلی کردند !!!!؟
استاد ، مردم عوام الناس بیسواد
روستاها هم میدانند
که دلالی و سفته بازی و گرانی
و تورم هر روزه بیشتر از روز قبل خواهد شد
ما از ونزوییلا هم بدتر شده ایم . ولی مسوولان به روی خودشان نمی اورند تا زیر سوال نروند و دل مردم خالی نشه. در حالیکه همه نابود شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
وقتی برای خودشان و اعضای هیات علمی و قضات ( قشری که باید مردم را درک کنند) را با دادن حقوق های انچنانی کار می کنند که درد مردم را درک نکنند چرا باید انتظار داشت به روی خودشان بیاورند
شفافیت در قسمت های که دچار التهاب و مشکل و دلالی هستند سبب از بین رفتن رانت ها و دلالی ها می شود
و بحث اشتغال کشور چون کمبود شغل است افراد را به سمت شغل کاذب دلالی کشانده است باید فکری جدی کرد !!!
همه چی درست میشه. امید باید داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آرزو بر جوانان عیب نیست.. باش تا صبح دولتت بدمد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چه جوری؟
رشد اقتصادی ؟؟؟؟!!!
تجربه نشان داده که تولید ثروت از طریق راههای نا مشروع وغیر تولیدی چنین آفتی را به دنبال داشته است چون الگوی در آمدزایی در کشور بر اساس رانت و دلالی صورت میگیرد انباشت ثروت باد آورده از این طریق ضربات مهلکی به کارهای تولیدی و کارگاههای کوچک میزند با ادامه شرایط فعلی امکان رشد اقتصادی محال است وهر کسی مثل این استاد حرفی را بر اساس دادهای علمی بفرمایند چون واقعیت موجود در اقتصاد کشور به گونه ای دیگر است امکان جهش اقتصادی وجود ندارد عدم برنامه ریزی مدون براساس شرایط موجود کشورواردات بی رویه کالاهایی که امکان تولید در کشور است باعث شده اجناس خارجی تمامی تولیدات داخلی را به رکود وورشکستگی بکشاند واین یعنی وابستگی تمام عیار به خارج و از بین رفتن ثبات اقتصادی وتورم افسار گسیخته بی شک برای سامان دادن به وضعیت بحرانی وبیمار اقتصاد کشور عزم ملی و نظارت بر عملکرد مسئولین الزامی است وگرنه این قصه سر دراز دارد وبا اما واگر درست شدنی نیست
ما رشد اقتصادی را با گوشت و پوستمان حس می کنیم....
بله چهل ساله مسئولین میگویند باید اینطور یا انطور بشود.دیگه کسی کاری نمی کنه.اونی که باید کار کنه مسولین هستند نه مردم. دلالی ذزدی اختلاس و ... را من باید کنترل کنم؟؟؟
کلا کم و کسری های سنگین بودجه از جیب حقوق بگیر که دیوارش از همه کوتاه تر است تامین شده ...
پول های سرگرداو را با مالیات جلوگیری کنید از دلال بازی یا ببرید به تولید خود به خود حل می شود
درود
رشد اقتصادی را چگونه محاسبه کردید 0.8 بدست آورید آمار تان را هم مثل رشد تورم حساب کردید
آینده ایران آینده ونزوئلا هست خلاص
"تورم کنونی اقتصاد ایران به نظر می‌رسد که خیلی افزایش یافته است و وقتی تورم از یک حدی بالاتر رود به مانند سال ۹۹ مردم کار و زندگی روزمره خود را رها می‌کنند و دنبال نجات خود خواهند بود و به سمت فعالیت‌های سفته بازانه حرکت خواهند کرد."

خلاصه کلام در همین جمله بالاست. شغل خودشون رو ول میکنند میرن دنبال دلالی ...
بانک مرکزی فقط ساخته شده برای ابراز نگرانی و تکذیب گرونی ها
مسئولین فقط حرف میزنند . الان بیش از یک سال است که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی تصویب شده ولی به علت های مختلفی اجرا نمی شود . ما مستاجران امیدواریم که با اجرای درست و سریع این قانون . قیمت مسکن کاهش پیدانماید ، بلکه بتوانیم برای خاتواده مان سرپناهی داشته باشیم.
سال آینده یک سال بسیار سختی برای اقتصاد به گل نشسته و به کما رفته ایران است.چون تولید و صادرات وجود ندارد و از طرفی هم بازار نیازمند پول و تجهیزات و جنس است لذا با وجود میزان نقدینگی بسیار زیاد دست مردم و شکست خوردن بورس، اوضاع سختی پیش رو است که اگر واره ای اندیشیده نشه باعث حتی ورشکستگی شدید اقتصاد کشور میشه!!!!!
دولت و مجلس به جای اینکه درآمد عمومی را با رونق بخشیدن به کسب و کار و تولید افزایش دهد و نسبت به کاهش هزینه های بی نتیجه اقدام کند بودجه تورمی تصویب می کند و گمان می کند که با افزایش قیمت خدمات دولتی درآمد کسب می کند درحالی که در یک چرخه باطل هم باعث کسری بودجه دولت و هم باعث تورم و هم باعث استرس و تنش در جامعه و ضربه به معیشت مردم می شود نمی دانم مسئولین کی می خواهند متوجه شوند که افزایش تولید و افزایش رونق کسب و کار یعنی افزایش پرداخت مالیات و افزایش پرداخت مالیات یعنی افزایش درآمد دولت
تا وقتی اقتصادمان را شفاف و بر اساس اصول تجربه شده جهانی نکنیم هیچگاه سفته بازی برداشته نخواهد شد.
در مورد مناطق به اصطلاح بالاشهر در کلانشهرها و شهرهای خاص احتمال یقین حباب قیمت در مسکن است، اما کارشناسان گرامی نکاتی مد نظر داشته باشند وسیگنال درست به اقتصاد کشور بفرستند:
1- دقت فرمایند دو گروه بزرگ سرمایه گذار در بخش مسکن هستند:
الف- سرمایه گذاران درشت، مثل بانکها و شرکتهای انبوه ساز، اینها در قالب وام و سپرده های با سودهای از 20 تا بیش از 30% چندساله که اگر قیمت مسکن ناگهان و به شدت افت کند، موجب یک چرخه عظیمی ورشکستی در کشور میشود.
ب- سرمایه گذاران خرده، مشخصا تک واحدها بخصوص که از زوجهای جوان تا افراد بازنسشته، که دارای یک واحد مسکونی هستند که با قرض و وام و خون جگر یک واحد مسکونی توانستند تهیه کنندف مثلا افرادی کارگرند یا حتی شغل مناسبی ندارند و ایضا حتی به غیر خانه هیچ بیمه و پشتیبان برای دوران پیری و بازنشستگی و تهیه لوازم ازدواج بچه هایشان ندارند، حالا اگر قیمت مسکن به ناگاه و به شدت سقوط کند، در حکم نابودی هستی پشتیبان مالی این افراد است!
2- بحث محاسبات، گویا اصلا تورم چندصد درصدی و اینکه ارزش پول ملی تنها در همین دولت فعلی از 4 هزار تومان به 20 هزار و اندی رسیده! یعنی لاقل پنج برابر ارزشش کم شده! قیمت اقلامی مثل خوراکی جات تا 500 درصد افزایش قیمت داشته!
حالا کارشناسان بفرمایند یک خانه کوچک متعلق به افراد کارگر در حاشیه شهرهای بزرگ مثل مشهد که پارسال 100 میلیون بوده و حالا شده 150 تا 20 میلیون را چگونه با خانه های اعیانی و اشرافی بالاشهر مشهد که پارسال مثلا 300 میلیون تومان بوده و اکنون یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارد (5 برابر!)، در معادلات کارشناسان چرا هیچ اشاره ای نمیکنند!
دلیل این اختلاف رشد قیمت بین حاشیه شهر و بالاشهرها همین توزیع ناعدالانه امکات است و اینکه شهردرای ها سالهاست اجازه نمیدهند حواشی شهرها که جز شهر هستند عملا از رشد برخوارد شوند! اگر شهردرای اقدام خدمات کامل مثل اسفالت کنند و لااقل بیایند پلاک و پوشش شهری به خانه های حاشه شهر کنند این بی عدالتی کمتر خواهد بود.
متاسفانه همیشه فقرا و کارگران بازنده اتفاقات اقتصاد هستند، اگر تورمی بشود بیشترین ضربه و کمترین سود دارند و در گرانی و ارزانی هم باز هم بیشترین ضرر و کمترین سود!
(اضافه / مشهد گفتند، مثلا زمین در ساجدیه از3 به 30 میلیارد تومن در عرض یکسال99!)
راستی!یادتونه سال ۷۵ یه برنامه ۲۵ ساله ریختن بنام چشم انداز ایران ۱۴۰۰
قرار بود سال ۱۴۰۰
ایرانی آباد، آزاد ، مستقل و پیشرفته و قطب اقتصادی برتر منطقه و .... باشیم.

خواستم بگم دیگه چیزی نمونده.
یه کم تحمل کنید
۱۵ روز دیگه همه این اتفاقا میفته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل