بازدید 14960

با اینترنت ماهواره‌ای سلبی برخورد نشود

باید تکنولوژی جدید را درک کرده و نه تنها با آن همراه شد بلکه از خود تکنولوژی برای هدایت همان تکنولوژی استفاده کرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸ 06 March 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در گفت وگو با کارشناسان فاوا آورده است: به‌تازگی و بعد از یکسال «یواس‌ای‌تودی» از پیش سفارش اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس خبر داد و اعلام کرد که قرار است این سرویس به‌طور محدود برای تعداد خاصی از کاربران برای مناطق تحت پوشش ارائه ‌شود. اینترنت ماهواره‌ای دیر یا زود به کشورما هم خواهد رسید اما با این تکنولوژی جدید چگونه باید برخورد کرد. نظر کارشناسان حوزه فاوا و هوافضا را در این باره جویا شدیم.

عدم مخالفت با اینترنت ماهواره‌ای

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره این تکنولوژی جدید اعلام کرد که ما به هیچ وجه به‌دنبال ممنوعیت استفاده از این تحول بزرگ که در دنیای فناوری به‌وجود آمده، نیستیم و برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هیچ مخالفتی نداریم. اما باید تدابیر و مقرراتی برای استفاده‌ کاربران از اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای تدوین شود و کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌ها فعالیت کنند هم حتماً باید مجوز داشته باشند تا حکمرانی فضای مجازی کشور دچار خدشه نشود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است آمدن منظومه‌های ماهواره‌ای ممکن است شبکه ملی اطلاعات را به‌طور کلی زیر سؤال ببرد و اگر شبکه ملی اطلاعات بتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت و تنوع بیشتر ارائه دهد وابستگی به خارج از کشور کم می‌شود و یکی از این راه‌ها توسعه اینترنت ثابت در کشور است. البته وی به راه‌اندازی منظومه کوچک ماهواره ملی با مشارکت بخش عمومی و خصوصی هم اشاره کرد و گفت که در حال مذاکره هستیم تا اگر امکان داشته باشد از همکاری چین و روسیه در رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

یک قانونگذاری درست

داوود زارعیان کارشناس ارتباطات اعتقاد دارد اینترنت ماهواره‌ای ۱۰ سال است که مطرح شده و تا به امروز نتوانسته بود نظرهای مردم و مسئولان مخابراتی کشورهای اروپایی و امریکا را به خود جلب کند اما ظاهراً بحث جدی شده و عمده دلیل آن هم این است که بیش از ۴ میلیارد نفر از جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی ندارند.
این کارشناس ارتباطات معتقد است اینترنت ماهواره‌ای مانند تلویزیون ماهواره‌ای است همان‌طور که در تلویزیون ماهواره‌ای هیچ کنترلی از سوی دولت‌ها حاکم نیست مگر پارازیت فرستادن و این موضوع درباره اینترنت ماهواره‌ای هم صحت دارد.

وی با بیان اینکه وقتی اینترنت ماهواره‌ای مطرح می‌شود اگر قانونگذاری بدرستی صورت نگیرد، آسیب‌های جدی در این حوزه خواهیم دید، گفت: وجود شبکه ملی اطلاعات معنادار نخواهد بود، چرا که شبکه ملی اطلاعات قرار است اطلاعات را در داخل کشورمان نگه دارد ولی وقتی مردم از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنند داده‌ها و اطلاعات را در سطح جهان تبادل می‌کنند بنابراین نگرانی به‌نظرم جدی است و باید فوری برای آن برنامه‌ای تدوین کنند.

زارعیان افزود: دولت‌ها و حاکمیت‌ها این قدرت را دارند که بانک‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی را از استفاده از اینترنت ماهواره‌ای منع کنند، اما عموم مردم می‌توانند از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنند و این بدین معناست که آنها ابتدا بدون هیچ محدودیتی به سایت‌ها و شبکه‌های جهانی وصل می‌شوند و بعد به شبکه‌های ملی اطلاعات.

وی اعتقاد دارد مقررات‌گذاری هم طبعاً از سوی کسانی که اینترنت ماهواره‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند، تعیین خواهد شد و اینکه تعیین خواهند کرد چه بخش‌هایی فیلتر شود و چه بخش‌هایی فیلتر نشود، طبعاً تابع قوانین و عرف دیگر کشورها نخواهند بود و همه باید از یک قانون تبعیت کنند. پس باید مقررات‌گذاری درست، خوب و بالقوه در این زمینه در کشور برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای صورت بگیرد.

برخورد سلبی ممنوع

حامد زینی وند پژوهشگر حوزه هوافضا درباره سابقه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیز معتقد است از سال ۲۰۱۴ به‌صورت ناگهانی از سوی برخی از کمپانی‌های نوظهور حوزه فضایی بخصوص در امریکا استفاده از اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفت و مقرر شد به جای استفاده از مدار ژئو با فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از زمین برای ارسال ماهواره‌ها، ماهواره‌های منظومه‌ای را در مدار لئو که بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر با سطح زمین فاصله دارد، قرار دهند.

وی افزود: دو شرکت اسپیس ایکس و وان وب و حتی آمازون در این زمینه ورود کرده‌اند به‌طوری‌که شرکت وان وب دو میلیارد دلار با پشتیبانی مالی یک شرکت ژاپنی وارد این حوزه شده است و اسپیس ایکس با عدد و رقم بالایی در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه است، هر دو هفته ۶۰ ماهواره در مدار قرار می‌دهد و برنامه دارد تا ۴۲۰۰ ماهواره را در میان مدت و بعد ۱۱ هزار ماهواره را در بلندمدت در مدار لئو قرار دهد و یک پوشش کاملاً گسترده و جهانی ایجاد کند.

این پژوهشگر هوافضا در ادامه گفت: بر عکس اینترنت ماهواره‌ای که در مدار ژئو قرار دارد و تأخیر آن (پینگ) ۷۰۰ میلی ثانیه است این عدد هم اکنون در اینترنت ماهواره‌ای مدار لئو اسپیس ایکس ۴۰ میلی ثانیه است و البته قصد دارد تأخیر را به ۲۰ میلی ثانیه برساند.

زینی وند با بیان اینکه اسپیس ایکس هم اکنون ۱۰هزار نفر کاربر از کشورهای امریکا، کانادا و انگلیس دارد که تجهیزاتی مانند روتر و وای فای دریافت اینترنت ماهواره‌ای را ۴۹۹ دلار خریده و با پرداخت اشتراک ماهانه ۹۹ دلار در حال استفاده از آن هستند، گفت: با این شیوه‌ای که اسپیس ایکس، وان وب و آمازون در پیش گرفته‌اند بزودی و در سال‌های نه چندان دور پوشش اینترنتی کاملاً جهانی می‌شود و از سوی دیگر با این همه‌گیری پیش‌بینی می‌شود قیمت تجهیزات و مصرف بسیار کاهش یابد و در آینده با قرار دادن دیش‌های کوچک بالای خانه‌ها و حتی ماشین‌ها، ازطریق تلفن همراه با سرعت بالا به اینترنت متصل شوند.

وی افزود: باید گفت این تکنولوژی شرایط جدیدی را در همه عرصه‌ها مانند اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیت ملی کشورها ایجاد کرده و اثرات قابل توجهی خواهد داشت ولی نمی‌توان با این نوع از تکنولوژی‌ها که با سرعت بالا توسعه پیدا می‌کند و مرزها را می‌شکافد، سلبی برخورد کرد.

این پژوهشگر اعتقاد دارد برخورد سلبی در بلندمدت محکوم به شکست خواهد بود از این‌رو باید تکنولوژی جدید را درک کرده و نه تنها با آن همراه شد بلکه از خود تکنولوژی برای هدایت همان تکنولوژی استفاده کرد. هر تکنولوژی ممکن است برای کشورهای مختلف دارای تبعات منفی باشد ازاین رو باید با آن به‌صورت بسیار هوشمندانه برخورد کرد.

وی درباره راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای نیز گفت: هم اکنون نه تنها کشور ما بلکه بسیاری از کشورها از نظر مالی و لجستیکی توان راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای را برای استفاده اینترنت ندارند، چرا که باید بتوان هر دو هفته همزمان ۱۰ ماهواره به فضا پرتاب کرد. این توان را هم اکنون کشورهایی مانند روسیه، چین و حتی اروپا هم ندارند.

این پژوهشگر درباره زیر سؤال رفتن شبکه ملی اطلاعات نیز اعتقاد دارد که وقتی اینترنت ماهواره‌ای به کشور ما برسد قطعاً با استفاده مردم از آن بستر ارتباطاتی مردم از داخلی جدا شده و دسترسی‌ها همه به خارج از کشور منجر می‌شود. به‌عبارتی حتی مکالمه هم از مسیر زیرساخت‌های کشور خارج می‌شود بنابراین برای کشورها مشکلات امنیتی ایجاد خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۸
اونجايي كه ميگه ميخواهيم با همكاري چين و روسيه يه كارهايي بكنيم خنده ام گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
باید گریه کرد!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
ری دید به خودتون سیفونتو دارن میکشن
همون برخورد که در طول این 40 سال با تکنولوژی داشتید رو خواهید داشت مثل ویدئو و ماهواره آخرشم هیچ کاری ازدستتون برنمیاد جز هوچی بازی در اوردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر خواسته بودن که به راحتی جمع می شد
اینترنت ماهواره ای امده تا دولتهای محدود کننده توتیتر و یوتیوب و اینستاگرام وووو به چالش بکشد بعد به غیر از پارازیت شما ها میخواهید چه کاری بکنید؟؟؟
برخورد سلبی ممنوع!؟ بخواهید هم نخواهید توانست.
حکمرانی فضای مجازی. اسیب های جدی. چه نگرانی هایی. عجب!
از نظر شما مشکل امنیتی بوجود میاد ...از نظر ما هیچ مشکلی بوجود نمیاد ...همونطور که برای سایر کشورها هم بوجود نیومد و نمیاد.
پاسخ ها
جعفری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
واسه اینکه تو اون کشورهایی که میگی مشکل امنیتی ندارن، آمریکا و اروپا دخالتی در امورشون نمیکنن یعنی دنبال کودتا و براندازی نیستن چرا هر کشوری که رئیس جمهوری انتخاب میشه که سیاستش با آمریکا نمیخونه یا در اون کشور کودتا میشه یا اون کشور تحت تحریم قرار میگیره که آخرش مردم کشور عاصی شده و قید انتخابشون رو میزنن. .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خخخه
آن کشورها قانون می گذارند و این ها هم مجبور به رعایت آن قانون هستند
یادمه سالهاپیش برای اولین بار تو نماز جمعه از هاشمی سوال کردند که با این ماهواره میخواید چه کنید و بنده خدا با یک غروری گفت که به این سادگی هم نیست چون بشقابهای بزرگی میخواد روی پشت بامها که میشه جلوشونو گرفت. خوب آیا تونستید؟ اینم مثل اون. خودتون را درست کنید که اینقدر از فضای آزاد اطلاعات نترسید
از منظومه منظومه گفتنش معلومه هیچی بارش نیست
به نظرم باید آسمون رو ببندیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
موشک که زیاد داریم.همیجوری میزنیم به فضا .انقدر میزنیم تا بخورن به هدف
الحمدلله که بار دیگر لطف الهی شامل مردم ایران شد تا اینترنت پر سرعت در اختیار مردم قرار گیرد ( توزیع عادلانه اینترنت در اختیار همه مردم دنیا) به این میگن عدالت که همان روح اسلام است.
منتظر روزی هستم که از شر این فیلترنت ایران راحت بشیم
فقط توسعه موشکی و ساقط کردن ماهواره ها بالای سر به خصوص شهر مقدس قم
به جملات آقای فیروز آبادی دقت کنید، مخالف نیستم اما باید مجوز بگیرند!
معتقد است آمدن منظومه‌های ماهواره‌ای ممکن است شبکه ملی اطلاعات را به‌طور کلی زیر سؤال ببرد و اگر شبکه ملی اطلاعات بتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت و تنوع بیشتر ارائه دهد وابستگی به خارج از کشور کم می‌شود و یکی از این راه‌ها توسعه اینترنت ثابت در کشور است!
بعد هم صحبت از همکاری به دو کشوری میکنند که بسته ترین شبکه اینترنت جهان رو دارن!
پس ایشون عملا کاملا مخالف هستند ولی مخالفت خودشون رو بصورت علنی اعلام نمیکنند! ایشون از شبکه ملی اطلاعاتی دفاع میکنند که هرگز و هیچ زمان چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی به گرد پای شبکه اینترنت بین الملل نخواهد رسید.
" مقررات‌گذاری هم طبعاً از سوی کسانی که اینترنت ماهواره‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند، تعیین خواهد شد و اینکه تعیین خواهند کرد چه بخش‌هایی فیلتر شود و چه بخش‌هایی فیلتر نشود، طبعاً تابع قوانین و عرف دیگر کشورها نخواهند بود و همه باید از یک قانون تبعیت کنند. پس باید مقررات‌گذاری درست، خوب و بالقوه در این زمینه در کشور برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای صورت بگیرد"

میشه بفرمائید چطوری میخواهید از قانون همه دنیا طبعیت نکنید و مقررات درست! خوب! و بالقوه!!!!! تدوین کنید؟!
اين همه بگير و ببند ...
بابا دوره این بازي ها ديگه تموم شده ...
مردم جهان به اطلاعات ازاد دست رسي دارند ماهم همينطور ...
عصر جديدي در راه است و آقايون بايد خودشون رو تطبيق بدن وگرنه موزه ...
اگه جلوي ماهواره رو تا حالا تونستيد بگيريد جلوي اين رو هم ميتونيد بگيريد ...
خوشم میاد دیگه زورتون به این یکی نمیرسه.....
مقصودش اینه که موافقیم به شرطی که محتوای باب میل ما تولید کنند
به زودی بودجه های ده ها میلیاردی جهت مقابله با اینترنت ماهواره ای و پرداخت به گروههای همسو تصویب می شود
در زمانش چه کسانی را به جرم داشتن دستگاه ویدیو جریمه نکردند
نمی تونید هم پارازیت ماهواره بندازید و هم پارازیت مخابراتی برای تلویزیون همین طوری هم شما کلی ضرر دارید به جان و مال و محیط زیستی را می زنید با فرستادن این همه پارازیت های قوی تلویزیونی چرا واقعاً واقعاً چرا این کار هارو میکنید .... شما با فرستادن این پارازیت ها نه تنها به جان ما ضربه می زنید بلکه به محیط زیست ضربه می زنید و آن را داغ می کنید مثل یک ماکروفر ضعیفه که همیشه روی سر ما روشنه البته ما میدونیم چرا این کار هارو میکنید چون به شعور ما دارید توهین می کنید و فکر می کنید که غربی ها روی افکار ما توسط تلویزیون تاثیر منفی می گذارند .... پس با اینترنت چکار میکنید؟ بسه دیگه ، این همه پول خرج میکنید و فرستنده های پارازیت رو می سازید و یا می‌خرید در هر صورت کلی خرجه اما اینو بدونید پارازیت های اینترنتی به هیچ وجه مثل پارازیت های تلویزیونی و ماهواره ای راحت نیست تازه فرض رو بر این بگیریم که پارازیت های اینترنتی مثل پارازیت های ماهواره ای است خوب مشخصه که چقدر موفق بودید الان همه ماهواره توسط گیرنده های ماهواره قابل دریافت است و همشون می تونید این فیلتر کنید و پارازیت بندازید فقط اینو بهتون بگم این همه خرج نکنید که آخرش همه مسخرتون کنن مثل همین پارازیت های ماهواره
بزودی با فناوری های فوق پیشرفته فیلترینگ کلا بی معنی خ اهد شد
باید فاتحه خواند برای درآمدهای نجومی،شبکه های ارتباطی مخابرات،مثل همراه اول،شرکتهای آی اس بی،ارایه دهندگان خدمات اینترنتی،باتمام کارکنانشان،متخصصان فیلتر کننده و دستگاههای خریداری شده از چین و ما چین،را ختم کلام تمام شده دانست
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی