بازدید 26583

معرفی رسمی بن سلمان به عنوان آمر قتل خاشقجی از سوی دولت بایدن / تاج و تخت عربستان در آستانه بازی جدیدی است؟

پس از گذشت بیش از سه سال از کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه و همچنین پس از خودداری دولت ترامپ از انتشار جزئیات قتل خاشقجی، سرانجام دولت بایدن گزارش ترور این روزنامه نگار مخالف بن سلمان را منتشر و ولیعهد سعودی را آمر قتل او معرفی کرد.
کد خبر: ۱۰۳۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴ 27 February 2021

معرفی رسمی بن سلمان به عنوان آمر قتل خاشقجی از سوی دولت بایدن| تاج و تخت عربستان در آستانه بازی جدیدی است؟

بین الملل تابناک: پس از گذشت بیش از سه سال از کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه و همچنین پس از خودداری دولت ترامپ از انتشار جزئیات قتل خاشقجی، سرانجام دولت بایدن گزارش ترور این روزنامه نگار مخالف بن سلمان را منتشر و ولیعهد سعودی را آمر قتل او معرفی کرد.

گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی، منتقد سعودی منتشر کرده، نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید، «محمد بن سلمان» مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقجی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقجی را صادر کرد. همچنین ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد: «ولیعهد سعودی، خاشقجی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

در بخشی از این گزارش از افرادی که به نیابت از محمد بن‌سلمان در قتل خاشقجی ایفای نقش کرده‌اند نام برده شده است.

در این گزارش آمده است: «ما اطمینان قوی داریم که افراد زیر به نیابت از بن‌سلمان اقدام به صدور دستور قتل خاشقجی و یا به طرق دیگر در قتل او همدستی کرده و یا مقصرند؛
سعود القحطانی
ماهر مطرب
نائف العریفی
محمد الزهرانی
منصور اباحسین
عبدالعزیز الهوساوی
ولید عبدالله الشهیری
خالد العتیبه
 فهد شبیب البلوی
مشعل سعد البستانی
ترکی الشهیری
مصطفی المدنی
احمد زاید عسیری
عبدالله محمد الهرینی
یاسر خالد السالم
ابراهیم السلیم
صلاح الطبیعی
محمد العتیبی

دولت آمریکا بعد از انتشار این گزارش اعلام کرد، علیه ۷۶ مقام عربستان سعودی محدودیت‌های روادید صادر کرده است. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، علیه ۷۶ تبعه سعودی که گمان می‌رود اقدام به تهدید مخالفان حکومت در خارج از مرزهای این کشور کرده‌اند، محدودیت‌هایی برای صدور روادید در نظر گرفته است.

منابع خبری علاوه بر این گفته‌اند وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد دارد، تحریم‌هایی علیه برخی مقامات سعودی که در این قتل دست داشته‌اند اعمال کند. با وجود این، مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند، ولیعهد عربستان سعودی علی‌رغم صدور دستور قتل جمال خاشقجی مشمول تحریم‌های جدید نخواهد شد.

واکنش عربستان

وزارت خارجه عربستان سعودی شامگاه جمعه اعلام کرد، دولت عربستان گزارشی را که به کنگره درباره جنایت کشتن جمال خاشقچی ارائه شده کامل رد می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده، آن چیزی که در گزارش ذکر شده نتیجه‌گیری‌های اهانت آمیز و غیرصحیح درباره مقام‌های ارشد کشور بوده که به هیچ وجه نمی‌توان آن را قبول کرد. همچنین این گزارش شامل مجموعه‌ای از اطلاعات و نتیجه‌گیری‌های غیرصحیح است.

وزارت خارجه عربستان سعودی آنچه را قبلا توسط مقامات ذی صلاح در عربستان صادر شده بود تایید می‌کند، مبنی بر اینکه این جنایت فجیع نقض آشکار قوانین عربستان و ارزش‌هایی است که توسط گروهی انجام شد که تمام مقررات و اختیارات دستگاه‌هایی را که در آن کار می‌کردند، نقض کردند.

در این بیانیه آمده است: تمام اقدامات قضایی لازم برای تحقیق درباره آن گروه و محاکمه آنها به کار گرفته و احکام نهایی دادگاه علیه آنها صادر شد که خانواده مرحوم خاشقجی هم از آن استقبال کردند.


‎وزارت خارجه عربستان، صدور گزارش دولت آمریکا درباره قتل خاشقجی را تاسف بار خواند و گفت: عربستان این جنایت فجیع را محکوم کرد و رهبری عربستان اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم تکرار چنین حادثه تاسف باری در آینده انجام خواهد داد، کما اینکه عربستان هر موضوعی را که به رهبری و حاکمیت آن و استقلال دستگاه قضایی آن ضربه بزند، رد می‌کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی شراکت میان این کشور با آمریکا را قوی و محکم خواند و گفت: در هشت دهه گذشته این شراکت بر پایه اصول محکم مبتنی بر احترام متقابل است و نهادها در دو کشور برای تقویت آن در زمینه های مختلف و افزایش هماهنگی و همکاری میان دو کشور برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و جهان تلاش می کنند و امیدواریم که این اصول محکم که چارچوبی قوی برای شراکت راهبردی دو کشور ایجاد کرد، ادامه یابد.

بازی درهم پیچیده تاج و تخت بن سلمان

محمد بن سلمان که با استفاده از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ توانست در بازی تاج و تخت پادشاهی سعودی رقبای خود را از قدرت خارج کند، با روی کار آمدن دولت بایدن وضعیت بغرنجی پیدا کرده و به نظر می رسد، گزارش اخیر درباره نقش او در قتل خاشقجی می تواند تمام معادلات قدرت او را برهم زند.

علاوه بر اثرات این قتل بر اعتبار و موقعیت بین‌المللی شخص محمد بن سلمان، موقعیت منطقه‌ای و جهانی ریاض نیز از این قتل آسیب دید.

از سوی دیگر، هرچند محمد بن سلمان هم از رقابت‌های داخلی و هم از دشمنی‌های بین‌المللی جان سالم به در برد و روابط استراتژیک ریاض-واشنگتن نیز با پافشاری دونالد ترامپ پابرجا ماند، به نظر می رسد در دوران بایدن، وضعیت متفاوت خواهد بود و باید شاهد تغییراتی در معادلات قدرت در دربار سعودی باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
آل سقوط حامی مالی همه جنگهای قومی و مذهبی در کشورهای اسلامی منطقه است

سوریه
لبنان
عراق
افغانستان
پاکستان
مصر
لیبی
یمن
سودان
چچن
کشمیر
تونس
و حتی ایران
ظاهرا دوشیدن شیر عربستان دوام نداشت. زود خشک شد !!!!!!!!!
این نکبت جنایتکار باید تاوان سنگینی بدهد .
نه بخاطر خاشقچی

بخاطر مردم مظلوم یمن
حالانوبت عربستان رسید ! خیالشان ازلیبی ، تونس وامثالهم راحت شدنوبت عربستان رسیدخداونداگربجای نفت به کشورهای همکیش ما عقل ودرایت میدادخوشبخت تربودند
ببینید چقدر راحت همه رابجان هم میاندازندونابودمیکنندالبته توسط خود خود خودمان !
بخاطر قدرت چه جنایت ها که انجام نمیشه و در نهایت هم مرگ و ذلت نصیب این صاحبان قدرت میشود.
امیدواریم این مردک یعنی بن سلمان بطرز فجیعی رسوا و کشته شود و انتقام خون بچه های مظلوم یمن از این ادم سفاک و پدر خرفتش گرفته شود
‏انشالله با تشکیل ‎#دولت_جوان_حزب_اللهی زن و مرد همدیگر رو با چهار رقم آخر کدملی صدا بزنند.
_۲۷۱۱ عزیزم شام چی داریم
+قرمه سبزی ۴۳۲۱ جان
تنش آمریکا با اسراییل و اعراب و کلا چرخش برخی از سیاست های بایدن نسبت به ترامپ میتونه فرصب خوبی برای ایران باشه ولی خب حیف که متاسفانه یک مجلس شعاری روی کار هست و قرار دولت شعاری هم بیاد روی کار و این فرصت ها از دست بره
بن نایف پادشاه آینده عربستان سعودی است، به هزار و یک دلیل.
ایشون آبان 97 کشته شد و باید مینوشتید بیش از 2سال نه بیش از سه سال.
ترس مقامات عربستان از آمریکا کاملا در گفته های آنها مشهود است و یا این یک گوشمالی از جانب آمریکا است و یا اینکه شبیه صدام دوران بن سلمان به پایان رسیده است
وقت مناسبی است تا به دولت بایدن نزدیک شویم و حال این سعودیها که تو این چند سال خیلی ما رو زجر دادن گرفته بشه
بدبخت کشوری که مسئولین بلندپایه اش با تغییر رییس جمهور آمریکا تغییر میکنه. اینه عزت عربها نه اون زرق و برق و اعتبار ساختگی با پول نفت
به یک پول سیاه فروختش ! باید دید که چه نقشه جدیدی برای منطقه در سر دارند این نوکیسگان
حالا توی کشورمون یه عده سنگ آمریکا رو میزنن به سینه خوشتون اومد چه راحت کارشون که با بن سلمان تموم شد فروختنش؟
بایدن فقط پول میخاد ودیگرهیچ .انگلیس هم ازاون بدتر.همه شون خبیثن وخون اون بدبخت که ازخودشون بوده وفقط انتقادکرده شده وسیله چاپیدن اینها.امریکا ی بایدن حالا هم اسلحه میفروشه هم حق السکوت می گیره. همه ازخون اوسودمیبرن حتی ترکیه.
بن سلمان قربانی تغییر تاکتیک آمریکا
دون بایدن از دستش عصبانی شده. کارش تمومه.
فتنه منطقه فقط عربستان و خاندان کثیف آل سعود است که با جنگ افروزی خود باخرج کردن پولهایش و تبلیغات وسیع تمام تقصرات را به گردن ایران میندازد !!!
حالا که پس از 3 سال ماهیت حقیقی محمدبن سلمان ولیعهد جانی عربستان در قتل مستقیم جمال قاسقچی اثبات و آشکار شد انشاالله وقت اضمحلال و سقوط خاندان بی کفایت آل سعود فراهم گردیده و بزودی جنگ یمن خاتمه خواهد یافت .
دولت امریکا عربستان را به خاطر دلارهای نفتی از دست نخواهد داد زهر چشم میگیرند تا بیشتر بدوشند
عالی
عالی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر