بازدید 12863
۸

تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونای جهش یافته به ۱۷ تن رسید/ چهار استان کانون خطر هستند، اما «هشدار» سراسری است/ موج چهارم کرونا سرنوشت محتوم نبوده و قابل پیشگیری است

شناسایی این ویروس جهش یافته نه با علایم بالینی بیمار، که حتی با کیت‌های فعلی تست پی‌سی‌آر هم ممکن نیست و باید به روشی ویژه به انجام برسد که به اختصار NGS نامیده می‌شود و نوع ویژه‌ای از توالی یابی است؛ مسیری دشوار که موجب شده به موازات آن، رهگیری آخرین تماس‌های افراد مبتلا در دستور کار قرار گیرد تا...
کد خبر: ۱۰۳۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴ 16 February 2021
تابناک اجتماعیشیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور حالا در آمار و ارقام هم خودنمایی می‌کند و روند افزایشی اش را نشان می‌دهد؛ هرچند دشواری‌ها در شناسایی این ویروس، مانع از رصد سریع و دقیقش می‌شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان از افزایش شمار بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا به ۱۷ تن خبر داد؛ البته شمار قطعی مبتلایان به این ویروس، نه بیمارانی که ابتلایشان به این نوع از ویروس که در انگلیس جهش یافته، مسجل نشده و نه حتی بیمارانی که ممکن است به گونه‌های جهش یافته در آفریقای جنوبی یا حتی نسخه‌های جهش یافته ویروس در کشورمان مبتلا شده باشند!

آن گونه که این مقام وزارت بهداشت گفته، «هفت نفر از این افراد که به طور قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند در استان قزوین هستند. به همین علت مقررات ویژه‌ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می‌شود.» این در حالی است که به استناد سخنان وزیر بهداشت، تهران دیگر استانی است که این ویروس جهش یافته در آن شناسایی و حتی منجر به مرگ یکی از مبتلایان شده است و سوای این دو استان، استان‌های البرز و زنجان هم کانون خطر هستند.

این را سعید نمکی گفته و تاکید کرده که کل این مناطق باید تحت نظارت مستمر باشند و تلاش شود، اولین پیک بیماری در هر کجا پیدا شود، بلافاصله خاموش گردد. با تاکید بر این که هشدار درباره شیوع این نسخه از ویروس و شکل گیری موج چهارم شیوع کرونا در ایران، هشداری سراسری و فراگیر است و منحصر به این چهار استان نیست، هشدار نسبت به شیوع ویروسی که نسبت به ویروس قبلی سرعت انتقال بیشتری دارد و لذا فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرهیز از هر گونه دورهمی و تجمع برای پرهیز از ابتلا به آن بسیار ضروری است.
 
تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونای جهش یافته به ۱۷ تن رسید/ چهار استان کانون خطر هستند، اما «هشدار» سراسری است/ موج چهارم کرونا سرنوشت محتوم نبوده و قابل پیشگیری است

نکته بسیار مهم در این خصوص، دشواری زیاد در شناسایی این ویروس جهش یافته است که نه با علایم بالینی بیمار، که حتی با کیت‌های فعلی تست پی‌سی‌آر ممکن نیست و می‌بایست به روشی ویژه انجام گیرد که به اختصار NGS (NEXT GENERATION SEQUENCING) نامیده می‌شود و نوعی ویژه‌ از توالی یابی است؛ مسیری دشوار که موجب شده به موازات آن، رهگیری آخرین تماس‌های افراد مبتلا در دستور کار قرار گیرد تا ارتباطی میان این افراد با مسافرانی که اخیرا به کشور وارد شده اند یافت شود که البته روشی بی خطا هم نیست.

خطای این روش زمانی مشخص می‌شود که وزیر بهداشت از ابتلا و مرگ زنی در تهران خبر داده که سفر خارجی نداشته و هیچ ارتباطی میان وی با فردی که اخیرا به کشور بازگشته هم یافت نشده، اما بر اثر ابتلا به نسخه جهش یافته ویروس کرونا بیمار شده و در نهایت جان به جان آفرین تسلیم کرده است؛ رویدادی که به تاکید وزیر حکم به صدا درآمدن زنگ هشدار برای کل کشور را دارد و نشان می‌دهد که نسخه‌های جهش یافته ممکن است در هر جایی از کشور یافت بشوند، افراد را بیمار کند و به سرعت مسیر جایگزینی با نسخه‌های قبلی پیموده شود.

اما آیا این سرنوشت محتوم ما و کشورمان است که این ویروس به شدت و وسعت در سراسر پهنه آن منتشر شود، شهروندان را بیمار کند و در نهایت خیز جدید و پیک چهارم کرونا در ایران را رقم بزند؟ پیک چهارمی که گفته می‌شود در صورت وقوع، بسیار شدیدتر از پیک‌های قبلی و لاجرم مرگبارتر هم خواهد بود؟ آن گونه که رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا می‌گوید، بروز این پیک «سرنوشت محتوم کشور نبوده و قابل پیشگیری است؛ این مساله به رفتار مردم و اعمال سیاست‌های کنترلی از سوی مسئولان بستگی دارد.»

حمید سوری با اشاره به تجربیات کشور‌هایی همچون استرالیا می‌گوید: «در این کشور‌ها به رغم گزارش موارد ویروس جهش یافته، طغیانی رخ نداد، چراکه توانستند با بکارگیری تیم‌های واکنش سریع و شناسایی و کنترل شدید موارد اول، از گسترش اپیدمی پیشگیری کنند؛ بنابراین ما نیز می‌توانیم با واکنش سریع نسبت به کانون‌های آلودگی و اعمال اقدامات کنترل، وضعیت را مدیریت کنیم؛ مساله مهم شکل‌گیری سیاست‌های صحیح و متناسب با شرایط و اعمال اقدامات لازم برای اجرای این سیاست‌هاست.»

سیاست‌هایی که به گفته رییس تیم واکنش سریع کووید ۱۹ کشورمان، «همراهی و همکاری مردم» مهمترین عامل برای توفیق در آنهاست، چون «اگر تمام تمهیدات و سیاست‌ها به درستی اتخاذ شود، ولی مردم کم توجهی کرده و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های اثرگذار همراهی نکنند، احتمال برگشت به شرایط ناگوار اپیدمی بالاست. مخصوصا بی‌توجهی به مناسبت‌های پیش روی مانند سفرها، تعطیلات نوروز و امثال آن... با این حال هنوز در مراحل ابتدایی پیک چهارم هستیم، در این شرایط واکنش سریع می‌تواند به موفقیت در کنترل تغییرات پیش روی منتهی شود.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
هموطن عزیز جان شما برای مسئولین ارزشی ندارد. اگر کرونا تا یک سال دیگه هم ادامه پیدا کند کماکان مراسم و تجمعات مهم برگزار می شود و مطابق روال معمول تا قبل از مراسم روند نزولی و اوضاع تحت کنترل و بعد از مراسم روند صعودی و اوضاع بحرانی و در وضعیت هشدار خواهد بود. لذا خواهشمند است خودتان به فکر سلامت خودتان باشید و در انتظار واکسن و یا هر اقدامی دیگری از سمت دولت نباشید.
نگرانی به دلت راه نده ویروس کرونا از هوش مصنوعی استفاده میکنه نزدیک به انتخابات خودشو کم اثر میکنه.
دوباره بدبختی شروع شد
دستتون درد نکنه که هم مرزها را بستید و هم میهمانان خارجی را قرنطینه درست و حسابی کردید و هم راهپیمایی ۲۲ بهمن را برگزار نکردید. خیلی ممنون که به فکر جان ما مردمید و ما خودمون سر جانمون نمی‌ترسیم. مرسی!!!!!!!!!!!!!
واکسن چی شد؟
چگونه قابل پیشگیری هست زمانی که قدرت اجبار یک ماسک را ندارید
باید افراد بی ماسک رو با چوب زد مثل هند
یک هفته قبل همکارم مبتلا شد . البته من مشکلی نداشتم ولی تصمصم گرفتم تست بدم تا مطمئن بشم مشکلی نیست . ولی 4 روز ه می رم مرکز بهداشت و هر روز یک بهانه می گیرند . هنوز هم موفق نشدم .
به یاد جهنم ایرانی ها و امریکاییها افتادم . توی جهنم امریکاییها اگر گناه کار باشی سریع می برنت جهنم . ولی توی جهنم ایرانی ها که از قیر داغ استفاده می کنند صف طولانی تشکیل شده که یا قیر نیست ! یا متصدی قیر ریختن نیومده ! یا قیف نیست ! و یاقیر داغ نشده ووو خلاصه هزار و یک بهانه دیگر .
واقعا اوضاع ازین بدتر نمی شه . با این رویه چطور می شه به واکسن امید داشت ؟ الله اعلم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار