بازدید 6246
۱

عوارض خاصی بعد از تزریق واکسن مشاهده نشده

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: واکسن کرونای روسی کم عارضه بوده و در روزهای اخیر که واکسیناسیون آغاز شده و عوارض را پیگیری می کنیم، عارضه خاصی مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۰۳۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰ 13 February 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر"میثم یوسفی" در گفت و گو با ایسنا درباره علائم و مشخصات ویروس جدید کرونا اظهار کرد: وقتی ویروس در سطح دنیا با این گستردگی پخش می شود، طبیعتا جهش پیدا می کند و گونه های جدیدی از ویروس به مرور در سطح دنیا شناخته می شود که برخی مواقع ممکن است مکانیزم عمل ویروس جهش یافته و میزان بیماری زائی، تهاجم و عفونت آن کمتر از گونه های قبلی باشد و برخی موارد بالعکس.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ویروسی که به عنوان کرونای انگلیسی در بین مردم شناخته شده، نوع جهش یافته ویروس کروناست، افزود: کووید 19 نیز نوع جهش یافته کروناست که قبلا با آن مبتلا به سرماخوردگی ساده می شدیم و اکنون جهش جدیدی در آن ایجاد شده و در برخی مناطق دنیا مثل افریقا و اروپا شناسایی شده است.

یوسفی تصریح کرد: میزان سرایت و علائم کرونای انگلیسی شدیدتر از ویروسی است که تاکنون با آن سرو و کار داشتیم و 70 درصد میزان سرایت و انتقال آن بیشتر است و به همین میزان موارد شدید بیماری در آن افزایش پیدا می کند که چند مورد از ویروس بریتانیایی در کشور ما نیز شناسایی شده و معلوم نیست همین عدد باشد و ممکن است بیشتر و یا کمتر باشد و باید بررسی ژنتیکی صورت بگیرد.

معاون درمان بیمارستان افضلی پور کرمان بیان کرد: راه های انتقال ویروس جدید نیز همان راه هایی است که از اول می دانستیم و از راه های تنفسی منتقل می شود لذا رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک، فاصله اجتماعی و شس و شوی دست ها همچنان موثرترین راه جلوگیری از ویروس است و در تمام دنیا بر رعایت این اصول توصیه می شود؛ ضمن اینکه برخی از کشورها قرنطینه های شدید رعایت می کنند و بهترین راه شناخته شده تا زمانی که واکسیناسیون در سطح وسیع در دنیا انجام شود، همین راه های جلوگیری از انتقال ویروس است.

وی در ادامه درباره واکسن کرونا اظهار کرد: از روز نخست که بیماری شناخته شد، خیلی از کشورهایی که صاحب علم و تکنولوژی واکسن در دنیا هستند به کارهای تحقیقاتی برای تهیه و ساخت واکسن کووید 19 اقدام کردند و برخی مطرح شدند و برخی نیمه های کار به این نتیجه رسیدند نمی توانند این کار را انجام بدهند.

یوسفی تصریح کرد: برخی واکسن ها وارد فازهای مطالعاتی سه و چهار شده و سازمان بهداشت جهانی آن ها را تایید کرد و دارند استفاده می شوند و در برخی کشورها میزان واکسیناسیون کووید 19 به 60 تا 70 درصد جامعه رسیده و در برخی کشورها کمتر.

وی با اشاره به اینکه مکانیسم های مختلفی برای تولید واکسن وجود دارد و قبلا نیز برای بیماری های دیگر اینگونه بوده، بیان کرد: انواع و اقسام واکسن کووید 19 نیز فعلا در دنیا تولید شده و در دسترس قرار گرفته و فازهای سه و چهار مطالعاتی را طی کرده است.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه در فاز چهار عوارض واکسن را بیشتر می شناسند، گفت: نکته ای که درباره همه واکسن ها و داروها در علم پزشکی مدنظر بوده و همه پزشکان به آن اشراف دارند، این است که ممکن است عوارض یک دارو خیلی دیر بروز داشته و به عنوان مثال در یک واکسن بعد از 10 سال به این نتیجه برسند که عوارضش بیش از منفعت آن بوده و آن را جمع کنند.

وی ادامه داد: واکسن های کووید 19 که اکنون در دنیا استفاده می شود، عوارضش آنقدر نبوده که واکسن را از چرخه مصرف خارج کند.

یوسفی که خودش در روزهای اخیر واکسن کرونا را تزریق کرده درباره واکسن مورداستفاده در کشورمان بیان کرد: سازمان غذا و داروی کشور واکسن روسی را قبل از خرید براساس مطالعاتی، تائید کرده و در یکی دو نشریه معتبر پزشکی دنیا تقریبا مقالاتی چاپ شده که اثر مثبت این واکسن را اثبات کرده است.

معاون بیمارستان افضلی پور کرمان گفت: این واکسن حدود 92 درصد تاثیر مثبت در جلوگیری از انتشار و ابتلا به کووید 19 داشته و به آن امیدوار هستیم. ضمن اینکه در خیلی از کشورها و در کشورهای همسایه ما از جمله امارات قبل از ایران استفاده شده است.

وی افزود: ایران علاوه بر این، واکسن دیگری تهیه کرده و درصدد تامین واکسن های دیگر است و خودمان نیز داریم واکسن می سازیم و سه گونه واکسن کرونا در حال طی کردن فازهای مطالعاتی آخر است و احتمالا در ماه های آینده وارد چرخه تولید می شوند.

یوسفی تصریح کرد: واکسن کرونای روسی کم عارضه بوده و در روزهای اخیر که واکسیناسیون آغاز شده و عوارض را پیگیری می کنیم، عوارض خاصی مشاهده نشده و بعضا افرادی بعد از تزریق، تب مختصر و بدن درد تجربه کردند که تقریبا همه کسانی که بچه دارند و پیگیر واکسیناسیون آنها هستند، می دانند خیلی از واکسن ها این عوارض را دارند و مسئله عجیبی نیست و مانعی برای استفاده از واکسن نیست.

این متخصص بیماری های عفونی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: باید 65 تا 70 درصد از جمعیت جامعه واکسینه شوند تا از بابت انتشار ویروس کرونا خیالمان راحت شود و طبق برنامه ریزی، امیدواریم این اتفاق تا چند ماه آینده در ایران بیفتد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
مگه به چند نفر تزریق کردین که چون عوارض نداشته خوشحالین؟ هروقت به چند میلیون. نفر تزریق شد و عوارض نداشت بیاین پُز واکسن روسی رو بدین. البته اگر نتایجش شفاف منتشر بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل