بازدید 7680

رئیس قوه قضاییه به تهران بازگشت

رئیس قوه قضاییه پس از سفر ۴ روزه به عراق، ساعتی پیش وارد تهران شد.
کد خبر: ۱۰۳۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ 12 February 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ​ سید ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از عراق در فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: در این سفر مقرر شد کارگروه دستگاه قضایی عراق با همتای ایرانی، پرونده شهادت فرماندهان مقاومت را تا حصول نتیجه نهایی، جدی پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: با تاکید مسئولان عراق و ایران مقرر شد به هیچ عنوان نباید پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس مشمول مرور زمان شود و باید همواره در دستور کار باشد و از ناحیه دستگاه قضایی عراق پیگیری جدی شود.

رئیسی افزود: دومین موضوع این سفر، مسئله زندانیان در زندان‌های عراق است که در حال حاضر ده‌ها زندانی در زندان‌های عراق داریم که در این باره دو موضوع تردد غیر قانونی و اقامت غیر قانونی جدی‌تر است که به این دلایل محکومیت‌هایی پیدا کرده اند و موضوع دیگر مسئله اعتیاد و مواد مخدر است که موضوع برخی زندانی‌ها که در بخش کنسولی بررسی شد می‌شد با یک عفو به کنار خانواده‌های خود باز گردند که این موضوع پیشنهاد و با آن موافقت شد.

وی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری قبل از سفر به عراق تصریح کرد: در این دیدار پیشنهاد دادم تا چند نفر از زندانیان عراقی که در زندان‌های ایران هستند مشمول عفو رهبری شوند که رهبر انقلاب با ا موافقت کردند.

رئیس قوه قضاییه گفت: سومین موضوع که در این سفر درباره ان بحث شد مبارزه جدی با فساد، مواد مخدر، جرائم سازمان یافته، تبادل اطلاعات و فعال شدن قانون استرداد مجرمین بود و همچنین درباره همکاری دو کشور در مبارزه با پولشویی هم بحث شد.

وی با اشاره به اینکه در این سفر با مسئولان عالی قضایی عراق دیدار داشتم افزود: در این دیدار‌ها مسائل مورد نظر هر دو طرف مطرح شد و تاکید کردیم بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال آن است که عراق، قوی، مقتدر، مستقل و مقاوم در مقابل دشمنان باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت:​ ایستادگی در برابر دشمن و بخصوص موضوع اخراج آمریکایی‌ها از عراق که قانون مصوب مجلس عراق است در دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر عراق مطرح شد که اجرایی شدن این قانون باید دنبال شود.

رئیسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به هیچ عنوان دلشان برای عراق، ایران، شیعه، سنی و هیچ ملتی نمی‌سوزد ادامه داد: آمریکایی‌ها بار‌ها اعلام کرده اند که به دنبال منافع خود هستند و ملت مستقل عراق باید به دنبال خاتمه دادن به حضور آمریکایی‌ها باشد.

وی بااشاره به علاقه مردم ایران به زیارت عتبات عالیات گفت: به این علت در جلسه با مسئولان عالی عراق، موضوع ضرورت لغو رویداد مطرح و مقرر شد این مسئله از طرف عراقی‌ها در دستور کار قرار گیرد و به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین افزود: با توجه به هم مرز بودن ما با عراق و روابط بسیار صمیمانه با عراق تقویت موضوع تجاری و بازرگانی با عراق است که با یک بررسی می‌تواند به میزان دو برابر برسد که این موضوع نیازمند تسهیل کار بازرگانان دارد.

وی تصریح کرد: در این باره با مسئولان قضایی طرح بحث شد و مسئولان عراق این وعده را دادند تا دادگاه‌های تخصصی تجاری را برای تسهیل بازرگانی و تجاری فعال کنند و، چون از قبل بررسی‌هایی شده بود ۳ تفاهم نامه رسمی اعم از تفاهم بین دو دادستان کل کشور، ​ تفاهم با وزیر دادگستری ایران و عراق و تفاهم درباره سازمان زندان‌ها به امضا رسید.

رئیسی گفت: تفاهم دیگری که صحبت‌های مقدماتی آن انجام شد موضوع مبارزه با فساد است که مقرر شد از طرف مسئولان دو کشور دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: در کنار دیدار‌های رسمی، دیدار‌هایی با علمای سنی و شیعه از سراسر عراق و همچنین با نمایندگان گروه‌های فعال در عراق انجام شد.

رئیسی گفت: در این سفر دیدار مفصلی با سران عشایر داشتیم، عشایر همچنان که امام خمینی (ره) فرمودند از ذخایر هستند و حضور عشایر در دفاع از عراق و در مقابل داعش اقدام قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: از نکات برجسته سفر این بود که در همه برنامه‌ها اعم از دیدار‌های مردمی و دیدار با مسئولان حکومتی، همگان بر آن تاکید داشتند که حضور ایران اسلامی و شخص حاج قاسم سلیمانی و نیرو‌های ایرانی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در نجات عراق از دست داعش و گروه‌های تکفیری داشته اند و باید این روابط را همچنان با ایران اسلامی به عنوان یک موضوع راهبردی ادامه دهیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: سفر ما علاوه بر اینکه یک سفر اداری و رسمی بود، ولی جوانان کاظمین و بغداد باوجود شرایط کرونایی، خودجوش از این سفر استقبال کردند که این ابراز محبت به رهبری و تشکر نسبت به حاج قاسم سلیمانی در شعارهایشان مشهود بود.

وی افزود: در دیدار با حشدالشعبی که نیرو‌های جوان و با اراده و آماده‌ی دفاع از عراق، قرآن، ارزش‌های الهی و عتبات عالیات هستند در شعارهایشان اعلام می‌کردند که پیام ما را به رهبر معظم انقلاب برسانید که ما برای دفاع از حریم دین و ارزش‌های دینی با همه وجود آماده هستیم.

رئیس دستگاه قضا گفت: از طرف اقلیم کردستان عراق برای حضور در سلیمانیه دعوت شده بودیم، ولی فشردگی برنامه سفر به نحوی بود که امکان رفتن به انجا و همچنین دیگر شهر‌های عراق را به ما نداد که باید در این باره از مردم و مسئولان وم راجع تقلید عذر خواهی کنم.

رئیسی افزود: از طرف اقلیم کردستان یک هیئت به بغداد اعزام شد که با آن‌ها دیدار داشتیم و نکاتی که درباره کردستان بود در آنجا درباره ان بحث شد.

وی گفت: در روابط حقوقی و قضایی بین دو کشور بنیادی گذاشته شد که امیدواریم این همکاری حقوقی و قضایی در مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فی مابین به عنوان یکی از مناسبات مهم و محوری مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: امیدوارم از مجموع مباحث، توافقات و تفاهم نامه‌ها مردم ایران و عراق بهره‌مند شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر