بازدید 13544
۱

سرود خجسته باد این پیروزی چگونه ساخته شد؟

محمد گلریز درباره ساخت سرود مشهور «خجسته باد این پیروزی» می‌گوید که این سرود برای دفاع مقدس ساخته شد منتهی چون شعر آن بسیار محکم بود و از نظر هنری در سطح بالایی قرار داشت، باعث شد بخشی از اثر به ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی هم مربوط شود؛ یعنی پیام آن به صورتی است که برای هر دو مناسبت قابل استفاده است.
کد خبر: ۱۰۳۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ 05 February 2021


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، این خواننده درباره ساخت سرود «خجسته باد این پیروزی» یادآور می شود: از اوایل انقلاب یعنی اواخر سال ۱۳۵۷ به همراه مرحوم استاد حمید سبزواری به عنوان شاعر، احمدعلی راغب آهنگساز و شادروان مجتبی میرزاده تنظیم کننده مشغول به کار شدیم؛ البته پیش از آن هم فعالیت می‌کردیم و در تدارک ساخت سرودهای انقلابی بودیم ولی پس از انقلاب مشغول به کار شدیم و سرودهای انقلابی را یکی پس از دیگری ساختیم تا اینکه به سال ۱۳۵۹ رسیدیم و جنگ شروع شد.

او ادامه می دهد: به خاطر دارم دو ـ سه ماه پیش از آزادی خرمشهر و عملیات بیت المقدس، دست‌اندرکاران جبهه و جنگ و عزیزانی که در رسانه‌های دفاع مقدس حضور داشتند، به ما ساخت این اثر را سفارش دادند و گفتند که یک پیروزی بزرگ در پیش داریم و می‌خواهیم که برایش یک سرود ماندگار و خوب ساخته شود. هر چه از آنها پرسیدیم که مناسبت سرود چیست؟ پاسخی ندادند و تنها گفتند که برای یک پیروزی بزرگ است و از ما خواستند که همه تلاش خود را برای ارائه اثری درخور آن پیروزی کنیم. در نهایت کار را ضبط و تحویل دادیم.

گلریز تصریح کرد: در نهایت در سال ۱۳۶۱ و پس از آزادی خرمشهر، متوجه شدیم پیروزی بزرگی که از آن صحبت می‌کردند، چه بوده است. در آن زمان مردم مدام گوش به زنگ بودند که ببینند جنگ در چه وضعیتی است و رادیو نیز ضمن اینکه گه گاه برنامه‌های عادی خود را داشت ولی به فواصل برنامه‌های عادی، اخبار جنگ و دفاع مقدس پخش می‌شد. به خاطر دارم در حال بازگشت از یک مأموریت، به رادیو گوش می‌کردم. به یک باره برنامه‌های رادیو قطع شد و گوینده رادیو گفت: «شنوندگان عزیز! توجه فرمایید»، مکثی کرد و دوباره تکرار کرد: «شنوندگان عزیز! توجه فرمایید؛ خرمشهر، شهر خون، آزاد شد.» و بلافاصله سرود «خجسته باد این پیروزی» پخش شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
فکر کنم این سرود سال 64 پس از فتح فاو برای اولین بار پخش شد . حافظه من اینو می گه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار