بازدید 4404

سرمایه گذاری و شهروندی ترکیه

اقامت کشوری را داشتن به معنی اجازه ماندن و زندگی کردن در آن کشور می باشد. شخصی که شهروند یک کشور باشد، حق اقامت در آن کشور را دارد. و نیاز به دریافت اقامت نمی باشد. اما شخصی که شهروندی کشوری را ندارد، اما قصد زندگی کردن در کشور مذکور را دارد، باید از دولت آن کشور اجازه اقامت بگیرد.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹ 03 February 2021

تفاوت شهروندی و اقامت

اقامت کشوری را داشتن به معنی اجازه ماندن و زندگی کردن در آن کشور می باشد. شخصی که شهروند یک کشور باشد، حق اقامت در آن کشور را دارد. و نیاز به دریافت اقامت نمی باشد. اما شخصی که شهروندی کشوری را ندارد، اما قصد زندگی کردن در کشور مذکور را دارد، باید از دولت آن کشور اجازه اقامت بگیرد.

اقامت دائم یا اقامت موقت

در حالت کلی دو نوع اقامت وجود دارد. اقامت دائم یا اقامت موقت. اقامت موقت ،محدود می باشد. و شخص تنها به اندازه ی مدت زمان و اعتباری که کارت اقامتش دارد، میتواند در آن کشور بماند.

سرمایه گذاری و شهروندی ترکیه

اما در اقامت دائم ، این مشکل وجود ندارد. و شخص به صورت دائمی می تواند در کشوری که اقامت دائم دارد، بماند. در قانون بعضی از کشورها هر دو نوع اقامت موقت و اقامت دائم وجود دارد. اما بعضی کشورها مانند ترکیه، اقامت دائم ندارد. و اتباع خارجی تنها می توانند اقامت موقت کوتاه مدت بگیرند. اما این نوع اقامت تحت شرایطی قابل تمدید می باشد.

اقامت دائم یا شهروندی

اقامت دائم یک کشور با شهروندی آن کشور تفاوت دارد. در هر دو نوع افراد می توانند به صورت نامحدود در آن کشور بمانند و یا به آن کشور رفت و آمد کنند. اما تفاوت هایی با هم دارند. شخصی که اقامت دائم یک کشور را دارد، از همه حق و حقوق شهروندی آن کشور را ندارد.

حقوق شهروندی به قوانین حاکم بر روابط بین افراد در جامعه و یا افراد با دولت، می باشد. در واقع دولت در قبال مردم، و عکس و حتی مردم در قبال یکدیگر وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.

به عنوان مثال شهروند یک کشور حق شرکت در انتخابات آن کشور را دارد، ولی کسی که اقامت دائم آن کشور را دارد، نمی تواند رای بدهد. و یا شهروند یک کشور در مورد استخدام و کار در کشور خودش هیچ محدودیتی ندارد. اما شخصی که اقامت دائم همان کشور را دارد، در برخی مشاغل مانند مشاغل دولتی و حساس اجازه کار ندارد.

اخذ تابعیت مضاعف

تابعیت مضاعف به این معنی می باشد که یک شخص همزمان تابعیت بیش از دو کشور را داشته باشد. تابعیت مضاعف در قانون برخی کشورها نیست. به عنوان مثال کشورهای ترکیه و ایران تابعیت مضاعف را قبول ندارند. البته به این معنا نیست که شهروندان ایرانی نمی توانند تابعیت ترکیه را دریافت کنند.

بلکه امکان اخذ شهروندی ترکیه برای ایرانیان وجود دارد. اما در ایران باید مدارک ایرانی ارائه دهند. و مدارک ترک را نمی توانند ارائه دهند.

انواع روش های اخذ شهروندی ترکیه

همانطور که گفته شد، قانون تابعیت در ترکیه ، قانون خون می باشد. و صرف تولد در ترکیه ، شخص نمی تواند تابعیت ترکیه را بگیرد. بلکه باید یکی از والدین نوزاد، شهروند ترکیه باشد. که بتواند تابعیت ترکیه بگیرد.

اما روش هایی وجود دارد که طبق قانون ترکیه ، خارجیان می توانند تابعیت و شهروندی ترکیه را دریافت نمایند.

روش اول: تولد نوزاد از والدین با تابعیت ترک یکی از روش های اخذ شهروندی ترکیه می باشد.

روش دوم: ازدواج در ترکیه با شخص ترک. بعد از ازدواج با یک تبعه ترک و بعد از گذشت 3 سال از ثبت رسمی ازدواج ، می توان درخواست شهروندی ترکیه داد. مدارک دال بر صوری نبودن ازدواج باید ارائه شود.

سرمایه گذاری و شهروندی ترکیه

روش سوم: اقامت کاری در ترکیه. بعد از اخذ اقامت کاری ترکیه و تمدید آن به مدت 5 سال و بدون وقفه ، می توان درخواست شهروندی ترکیه داد.

روش چهارم: اقامت توریستی از طریق سند ملکی در ترکیه. با خرید ملک در ترکیه و درخواست اقامت توریستی ترکیه بر روی سند ملکی و تمدید آن به مدت 5 سال مداوم، می توان درخواست شهروندی ترکیه داد.

در اینجا نکته قابل ذکر این است که در روش های 2 تا 4 ، درخواست شهروندی متقاضی بررسی می شود. و ممکن است با درخواست شخص موافقت شود و یا موافقت نشود.

روش پنجم: کارت فیروزه ای ترکیه. کشور ترکیه به افرادی که دارای مهارت و تخصص خاص در زمینه های مختلف علمی ، هنری و ورزشی هستند، کارت فیروزه ای می دهد. که با این کارت، افراد حق زندگی و کار در ترکیه دارند.

روش ششم: سرمایه گذاری در ترکیه. یکی از روش های اخذ پاسپورت ترکیه ، سرمایه گذاری در این کشور می باشد. اقدام از این طریق صد در صد بوده و سرمایه گذار خارجی در مدت کوتاهی می تواند شهروندی ترکیه را دریافت نماید.

شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری

طبق قانون سرمایه گذاری در ترکیه، فرد خارجی با سرمایه گذاری در این کشور می تواند شهروندی ترکیه را دریافت نماید. اما در این مورد شرایط و نکاتی وجود دارد که سرمایه گذار باید آن ها را رعایت نماید که بتواند برای درخواست شهروندی اقدام کند.

از جمله این شرایط مقدار سرمایه گذاری می باشد. مطابق قانون قدیم سرمایه گذاری در ترکیه، شخص خارجی با خرید ملک به ارزش 1 میلیون لیر می توانست تابعیت ترکیه را دریافت نماید. این قانون در سپتامبر 2018 تغییر کرد. و مقادیر سرمایه گذاری کاهش یافت.

طبق قانون جدید سرمایه گذاری در ترکیه، سرمایه گذار خارجی به 6 طریق می تواند در ترکیه سرمایه گذاری کند و تابعیت ترکیه را بگیرد.

سرمایه گذاری و شهروندی ترکیه

خرید ملک و اموال غیر منقول در ترکیه ، افتتاح حساب در ترکیه و سپرده گذاری در بانک های ترکیه ، ایجاد اشتغال در ترکیه ، سرمایه گذاری ثابت ، خرید سهام مشترک و خرید اوراقه مشتقه دولتی.

برای هر کدام از موارد فوق مقدار حداقلی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در دسته اول مربوط به خرید اموال غیر منقول در ترکیه ، حداقل مبلغ سرمایه گذاری باید 250 هزار دلار باشد. و یا در دسته بندی دوم حداقل مبلغ سپرده گذاری شده در بانک باید مبلغ 500 هزار دلار آمریکا باشد.

اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه

همانطور که پیشتر گفته شد، با خرید اموال غیر منقول در ترکیه ، به مجموع ارزش حداقل 250 هزار دلار ، می توان تابعیت ترکیه را گرفت. در این روش می توان چند ملک و در جاهای مختلف ترکیه خریداری کرد. اما این املاک حتما باید از شخص ترک خریداری شده باشند. و همچنین شخص متقاضی اخذ شهروندی ترکیه ، اجازه فروش این ملک ها را به مدت 3 سال ندارد.

اخذ شهروندی ترکیه از طریق سپرده گذاری بانکی در ترکیه

با سپرده کردن مبلغ به ارزش حداقل 500 هزار دلار، می توان برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام نمود. اما شخص متقاضی باید در نظر داشته باشد که به مدت 3 سال اجازه برداشت این مبلغ را ندارد. و این مبلغ به مدت 3 سال بلوکه می شود.

نکات و شرایط دیگری نیز وجود دارد که در هنگام اخذ شهروندی ترکیه باید به آن ها دقت کرد. و در صورت نقض هر کدام از این شرایط ، درخواست متقاضی رد خواهد شد. به همین دلیل اهمیت و حضور یک تیم حرفه ای متشکل از مشاوران ، کارشناسان و وکلای با تجربه در اینجا پر رنگ می شود.

موسسه بین المللی گلوبال کادرو ، موسسه ای است که دارای وکلای ایرانی و ترک ، کارشناسان با تجربه ، مترجمین رسمی دادگستری و نوتر می باشد. و همه کارهای اخذ شهروندی ترکیه از صفر تا صد را می توان در یک مجموعه کاملا منظم و هماهنگ انجام داد. و نیاز نیست هر قسمت از کار را به شرکت و موسسه ای واگذار کرد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل