بازدید 6608

رابرت مالی، زیر تیغ جنگ طلبان

روزنامه فرانسوی لوپوئن در گزارشی نوشت: انتصاب رابرت مالی بعنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، موجی از انتقاد از سوی جنگ طلبان ایالات متحده را برانگیخته که بازگشت احتمالی بایدن به برجام را مورد نکوهش قرار داده و به دنبال کارشکنی درمثلث بایدن- بلینکن- مالی برای تحقق این وعده هستند.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 30 January 2021

به گزارش تابناک، روزنامه فرانسوی لوپوئن در گزارشی نوشت: جنگ طلبان ایالات متحده، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و یکی از افراد اثرگذار در شگل گرفتن توافق هسته ای (برجام) در دوران باراک اوباما را به دلیل سیاست او مبتنی بر سازش با ایران، مورد انتقاد قرار داده و همچنین وعده بایدن مبنی بر بازگشت بدون پیچ و خم واشنگتن به برجام را مورد نکوهش قرار داده اند.

وقتی که برای اولین بار نام مالی بعنوان گزینه احتمالی بایدن در امور ایران مطرح شد برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه و گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی علیه وی موضعگیری کردند اما برخی از کارشناسان حوزه سیاست خارجی از وی دفاع کردند.

لوپوئن به نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا نوشت: حل " تنش های فزاینده بحران هسته ای" در ابتدای تصدی ریاست جمهوری بایدن "اولویت اصلی" است.

سالیوان گفته است که سیاست های دونالد ترامپ باعث شده تا تهران از تعهدات برجام فاصله بگیرد.

این روزنامه فرانسوی افزود: واشنگتن روز جمعه انتصاب رابرت مالی، دوست دوران کودکی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و رئیس گروه بحران بین المللی را به عنوان "نماینده ویژه در امور ایران" تأیید کرد.

لوپوئن تصریح کرد: رابرت مالی یکی از اصلی ترین مذاکره کنندگان آمریکایی در توافق نامه هسته ای ایران (برجام) در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده بوده است. در آن زمان، جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، معاون اوباما بوده است.

این روزنامه فرانسوی ادامه داد: اما در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، از توافق هسته ای ایران (برجام) با ادعای ناکافی بودن آن، خارج شد.

لوپوئن خاطرنشان کرد: آنتونی بلینکن این هفته بر تصمیم بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده مبنی بر بازگشت به برجام، مشروط بر آنکه تهران نیز تعهدات هسته ای خود را از سر بگیرد، صحه گذاشت.

این روزنامه فرانسوی یادآور شد: این مذاکرات پیچیده است، زیرا ایران به نوبه خود می خواهد واشنگتن اولین گام را با برداشتن تحریم ها بردارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده اند در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تهران نیز آمادگی بازگشت سریع به تعهدات خود را دارد. طبق بندهای برجام، بعد از آنکه آمریکا از این توافق خارج شد و اروپایی ها نیز حاضر به اجرای تعهدات خود در قبال این توافق نشدند، جمهوری اسلامی ایران در چند مرحله ، تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داد.

لوپوئن تصریح کرد: رابرت مالی که پیش از این نیز خواستار بازگشت سریع ایالات متحده به برجام شده بود، مورد تقدیر بسیاری از کارشناسان و دیپلمات ها بوده است.

این روزنامه فرانسوی در ادامه عنوان کرد: اما تحقق وعده باگشت آمریکا به برجام از سوی مثلث بایدن-بلینکن-مالی، موجی از اعتراضات را در جبهه راستگرایان جنگ طلب ضد ایرانی ایالات متحده برانگیخته که با شعله ور کردن جدال های سیاسی قصد کارشکنی و سنگ اندازی دارند.

لوپوئن به نقل از تام کاتن، سناتور جمهوری خواه، نوشت که مالی به همدردی با دولت ایران و خصومت با رژیم اسرائیل شهرت دارد.

لوپوئن در پایان نوشت: در حال حاضر، دیپلماسی ایالات متحده به عمد در مورد اهداف خود مبهم بوده و فقط به این امر بسنده کرده است که بازگشت به توافق هسته ای، شماره یک اولویت های اضطراری واشنگتن است ولی تحقق آن "کمی" طول می کشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اروپایی، مالی روز پنجشنبه گذشته در گفت و گو با مقام های آلمان، انگلیس و فرانسه تحولات توافق هسته ای را ارزیابی کردند.

به گفته این منبع آگاه، این گفت و گو برای جمع بندی پرونده توافق هسته ای و ارزیابی وضعیت ذهنی اروپا نسبت به این موضوع صورت گرفت.

به نوشته شبکه خبری سی ان ان، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه مالی را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران معرفی و جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز این موضوع را به صورت رسمی تایید کرد.

مالی یکی از اعضای اصلی تیم دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور داشت.

او در دولت‌های اوباما و بیل کلینتون در سمت‌های مختلفی فعالیت کرد و تمرکز وی بر کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس بود. وی بصورت غیر رسمی مشاور کارزار انتخاباتی بایدن در سال ۲۰۲۰ بود. مالی در حال حاضر رئیس گروه بین المللی بحران است.

منبع: ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها