بازدید 49458

ژنرال آویو کوخاوی: به ایران هوا نرسانید تا خفه شود

"آویو کوخاوی"، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در اظهاراتی کم سابقه با تهدید تلویحی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام گفت بازگشت آمریکا به برجام هم از نظر عملیاتی و هم از نظر راهبردی برای اسراییل و دیگر کشورهای منطقه بد خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۳۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ 27 January 2021


به گزارش  تابناک، عصرایران به نقل از وب سایت "تایمز اسراییل"نوشت: ژنرال کوخاوی که دیروز (سه شنبه) در کنفرانس سالانه "موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو" - که امسال به صورت مجازی برگزار شده - سخن می گفت به دولت بایدن نسبت به بازگشت احتمالی به برجام هشدار داد و گفت بازگشت دوباره آمریکا به برجام یک تهدید غیرقابل قبول خواهد بود و منجر به تشدید رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه خواهد شد.

او گفت: "بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 یا حتی توافقی مشابه که از جنبه های مختلف بهبود یافته باشد از نقطه نظر عملیاتی و استراتژیک، بد یا اشتباه است."

این ژنرال اسراییلی با انتقاد از برجام گفت: "اگر برجام هنوز زنده بود ایران تا به حال توانسته بود به سمت تولید سلاح اتمی پیش برود" زیرا به گفته او "برجام فاقد محدودیت‌ها و نظارت کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی" بود.

او همچنین از "آماده سازی طرح های حمله نظامی به ایران در صورت پیشرفت برنامه هسته ای این کشور" خبر داد و گفت این طرح ها را آماده کرده و روی میز تصمیم گیران سیاسی در تل آویو گذاشته تا هر زمان که لازم دانستند از آنها استفاده کنند.

او گفت: "ایران می تواند تصمیم بگیرد که می خواهد به صورت پنهانی یا به روشی تحریک آمیز به سمت تولید بمب اتمی پیش برود. با توجه به این تجزیه و تحلیل اساسی، من به ارتش اسرائیل دستور داده ام که علاوه بر نقشه های عملیاتی که تدارک دیده اند، چند نقشه عملیاتی دیگر نیز آماده کنند ... مسلما این رهبری سیاسی اسرائیل است که درباره به اجرا درآمدن این طرح ها تصمیم خواهد گرفت اما این نقشه ها باید روی میز باشد".

این ژنرال اسراییلی مدعی شد با توجه به توسعه سانتریفیوژها و افزایش ذخائر اورانیوم غنی شده ایران، "نقطه گریز هسته ای" این کشور ممکن است به ماه ها و یا حتی هفته ها کاهش یافته باشد و به همین خاطر اسراییل باید طرح های حمله نظامی برای متوقف کردن احتمال دست یابی ایران به سلاح هسته ای را آماده و روی میز داشته باشد.

اسراییل تاکنون دو مرتبه بدون قبول مسئولیت رسمی حمله، در سال های 1981 و 2007 به راکتورهای هسته ای عراق و سوریه حمله کرده است.

تل آویو در چارچوب دکترینی که به دکترین "بگین" مشهور است می خواهد تنها دارنده تسلیحات هسته ای در خاورمیانه باشد و در همین راستا اجازه دست یابی دیگر کشورهای منطقه به سالح هسته ای را نمی دهد.

اسراییل با وجودی که هنوز به عضویت پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای (ان پی تی) درنیامده، تنها دولت دارای تسلیحات هسته ای در خاورمیانه است و تاکنون اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای خود را به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای نداده است. طبق برخی برآوردها اسراییل بین 150 تا حدود 400 کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

ایجاد ائتلاف در مقابل ایران

زنرال کوخاوی همچنین از تشکیل یک ائتلاف منطقه ای قوی در برابر ایران و کشورهای و طرف های همسو سخن گفت و مدعی شد این ائتلاف جدید از کشورهای یونان، قبرس، مصر، اردن و کشورهای عربی کرانه خلیج فارس در کنار اسراییل شکل گرفته و هدف آن مقابله با محور شیعی است که از ایران و عراق و سوریه تا لبنان تداوم یافته است.

او مدعی شد اسراییل هم اکنون در خاورمیانه از آزادی عمل گسترده تری برخورداراست و افزود:" هیچ کس تردیدی ندارد که ایران خواستار کسب توانایی های لازم برای داشتن یک نیروی هسته ای نظامی و شاید حتی استفاده از سلاح هسته ای است."

وی افزود در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد یک مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه به راه خواهد افتاد و دیگر کشورها همچون عربستان سعودی هم برای ایجاد موازنه در برابر ایران به سمت تولید سلاح هسته ای خواهند رفت.

ژنرال کوخاوی در ادامه خواستار حفظ سیاست "فشار حداکثری" دولت ترامپ علیه ایران در دولت جدید آمریکا شد و گفت این سیاست، اقتصاد ضعیف ایران را به زانو درآورده و دولت بایدن باید از این موقعیت برای برچیدن کلیت برنامه هسته ای ایران استفاده کند.

او گفت: باید تلاش شود نه تنها ایران به سلاح هسته ای دست نیابد بلکه قابلیت دست یابی ایران به این نوع سلاح هم برای همیشه از بین برود.

او افزود:" "ایران امروز در شرایط ایران سال 2015 نیست که توافق نامه برجام امضا شد. ایران اکنون به دلیل فشار تحریم های آمریکا تحت فشار شدید - فشار مالی، تورم گسترده و ناآرامی و اعتراضات مردمی است. این فشارها باید ادامه داشته باشد. مهم نیست چه اتفاقی می افتد. هر چیزی که این فشار را آزاد کند به آنها اکسیژن می دهد؛ به آنها هوا می دهد و به آنها اجازه می دهد تا به نقض توافق فعلی ادامه دهند. "

واکنش ایران

رییس دفتر رییس جمهوری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یک مقام صهیونیستی اظهار کرد: ما قصد جنگ نداریم ولی در دفاع از کشور جدی هستیم. برخی از مسئولین رژیم صهیونیستی فکر می کنند هر حرفی که بزنند، واشنگتن حرف‌شان را می‌پذیرد. حالا ترامپ بود و دامادی داشت که عملاً و در حقیقت کارگزار صهیونیست‌ها در واشنگتن بود و کارهایی را انجام می‌داد و نظرات رژیم صهیونیستی را تحمیل می‌کرد.

محمود واعظی افزود: دولت جدید آمریکا مانند سایر کشورها، استقلال خود را دارد و اینها تلاشی است که برای ایجاد جنگ روانی انجام می‌دهند. چون مسئله بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌ها موضوعی است که هم رژیم صهیونیستی و هم برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی خیلی مخالف هستند و تلاش می‌کنند و لابی‌های آنها هم در واشنگتن شروع شده و تلاش می‌کنند که این اتفاق نیفتد. من فکر می‌کنم که ما نباید این جور مسائل را جدی بگیریم چراکه بیشتر جنگ روانی و تبلیغاتی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱۶
واقعا خنده داره کشور نیم وجبی هم برای ما دم تکان می دهد!
بروید پوشک ایزی لایف اماده کنید که خیلی مورد نیاز سربازها و فرماندهان و مردم بیچاره شماست!
ما در ساختن هواساز خودکفا هستیم و عصبانی بشیم طرف مقابل را خفه نکنیم دست بردار نیستیم، حالا چه هوا داشته باشیم چه نداشته باشیم!
از روی زمین محو میشوند
گور خودتو با این حرف کندی! صهیونیست پست فطرت! قبلا هم یک آمریکایی گفته بود نسل ایرانیان را باید بر بندازیم اما خودش سقط شد و ایران و ایرانیان ماندند!
نتیجه مدارای بیش ازحد
این صهیونیست ها جرات حمله به ایران نخواهند داشت می دانند با حمله به ایران عمرشان در منطقه پایان می پذیرد
بعضی ها همین‌کارو دارن میکنن
اقای ژنرال خودتو خسته نکن چون عده ای از مسئولین ما و مخالفین برجام و کاسبان تحریم و برخی از نشریات که کاغذشان برای پاک کردن شیشه مطلوب میباشد،راه حل شما را دارند در ایران پیاده میکنند.
برای یکبار و برای همیشه باید طومار رژیم صهیونیستی را به هم بپیچیم آب که از سرمان گذشته چه یک وجب چه بیشتر اگر از روز اول دولت روحانی کوتاه نمی امد و مثل احمدی نژاد مردانگی میکرد دیگه هر کس و ناکسی به خودش اجازه نمی داد هر اراجیفی رو بلغور کنه
بالاخره ما نفهمیدیم برجام خوب بوده برا ایران یا بد بوده .داخلیا که میکن بد بوده اینا که میگن خوب بوده و آمریکا بر گرده به نفع ایرانه و ضرر اوناس بالاخره دروغگو کیه
خدا کنه حمله کنن قضیه یک سره بشه...
این الاغ خبر دارد که اسرائیل درحال ذوب و محو شدن است
سلام
با عرض معذرت از همه دوستان
ایشان غلط زیادی کرده
اخوی خبر کم اوردی که اراجیف این کرم کثیف را در سایت درج کردی؟
آنها که چهل و دو ساله می‌خوان جلوی تنفس ایرانو بگیرن ولی سه کیلومترم تو حرب تموز نتونستن در جنوب لبنان جلو بیان و سربازاشون به گریه افتادن و شکستم پذیرفتن. فقط صد تا مرکاوا از دست دادن. این سرنوشت اونائیه که می‌خوان نور خدا را خاموش کنند، ریش و پشمشون خواد سوخت.
جناب کوخای کوچولو برو تیله بازیتو بکن این حرفها برا دهن تو و ارباب آمریکات خیلی گندس، این کشور صاحب داره.
و اگر هم نیاد برای خودش ( آمریکا ) بد خواهد شد !
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی