بازدید 9387

تدوین استاندارد سازی آموزش زبان فارسی

معاون آموزش و پژوهش بنیادسعدی گفت: استانداردسازی آموزش زبان فارسی یکی از اولویت‌های کلیدی و اهداف عمده بنیاد سعدی، به عنوان متولّی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در جهان است که محقق شد.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 26 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در برنامه زنده اینستاگرامی تحت عنوان «یکشنبه ها با کتاب» که قرار است هر یکشنبه به معرفی یک کتاب بپردازد، سمیرا یافتیان، مدیر روابط عمومی این بنیاد ضمن تبریک روز جهانی آموزش، در گفت وگو با رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به معرفی کتاب «استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان» پرداخت.

صحرایی، درباره علت و اهمیت تدوین و تألیف این کتاب گفت: تدوین استاندارد آموزش زبان فارسی از بدو تأسیس بنیاد سعدی، به دلیل اهمیّت سطح‌بندی آموزشی و محتوایی و تأثیرات آن بر مبانی آموزشی زبان فارسی در سطح بین‌الملل، مد نظر ما بوده است. از آنجایی که هیچ معیار واحد و استانداردی در آموزش زبان فارسی وجود ندارد، لذا بر آن شدیم تا با پژوهش در زمینه دستاوردهای مطرح در آموزش زبان و الگوهای رایج در زمینه سطح ‎ بندی آموزشی و محتوایی زبان دوم / خارجی، به الگویی مناسب و متناسب با ویژگی‌های خاص زبان فارسی دست یابیم. به بیان دیگر استاندارد آموزشی بنیاد سعدی به جهت هماهنگی و یکپارچه‌سازی سطوح آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: این کتاب در جهت هماهنگی و یکپارچه‌سازی سطوح آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و با هدف ساماندهی سطح‌بندی محتوای آموزشی و آزمون‌سازی در برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی تألیف شده است تا دوره‌های کوتاه و بلند مدت، طراحی درس‌ها، طراحی برنامة درسی، تهیه و تدوین مواد آموزشی و نیز تعیین سطح و آزمون‌سازی براساس آن انجام شود.

وی گفت: در این مسیر گام‌های اساسی همچون «بررسی استانداردهای آموزشی و سطح‌بندی‌های مطرح در آموزش زبان»، «بومی‌سازی استاندارد برگزیده (چهارچوب مرجع اروپا) با توجه به تفاوت‌های زبان فارسی»، «تعیین اهداف آموزشی متناسب با هر سطح»، «انتخاب و تعیین محتوای آموزشی متناسب با هر سطح» برداشته شده و استانداردهای آموزشی مطرح در جهان نیز مانند «سطح‌بندی چهارچوب مرجع اروپا CEFR »، «دستورالعمل‌های بسندگی زبانی انجمن آموزش زبان خارجی آمریکا ACTFL »، «معیار ILR »، «معیار زبان کانادایی CLB »، «سطح بسندگی شفاهی OPI » و «سطح‌بندی ویر»، مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. استاندرا sfsr زبان فارسی خیلی زود شناسایی شد و کل دنیا هم شناخته شد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی ادامه داد: آموزش ما زبانی ارزشمند است که آموزش بر اساساً نیاز زبان آموز باشد، کتاب استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی ترکیبی است از یادگیری محور و یادگیرنده محور و براساس نیاز زبان آموز طراحی شده است، استاندارد بنیادسعدی یک نسخه بومی است و ترجمه‌ای از نسخه‌های دیگر نیست و شباهت زیادی به استاندارد اتحادیه اروپا دارد اما متناسب با نیاز زبان‌آموز فارسی طراحی شده است.

صحرایی با بیان اینکه هر طرح درس و برنامه درسی آن با توجه به سن، نیاز، جنس، سابقة تحصیلی، نوع زبان اول زبان‌آموزان متفاوت است، افزود: از آنجایی که تنوع اهداف فارسی‌آموزان نیز بسیار گسترده است، اهداف تجاری، گردشگری، اهداف مذهبی و زیارتی، سیاسی، نظامی و راهبردی، اهداف تحصیلی، درمانی و پزشکی، یادگیری زبان ابا و اجدادی، هدف آشنایی با تاریخ ایران، هدف آشنایی با ادبیات فارسی و آشنایی با شرق و ایران (شرق‌شناسی و ایران‌شناسی)، مد نظر قرار خواهد گرفت

وی افزود: حدود هفت سطح آموزشی داریم که شامل سطح نوآموز، مقدماتی، سه سطح میانی، دو سطح ماهرو پیشرفته می‌شود و متناسب با این سطوح نظام آموزشی طراحی کردیم و ۸۰۰ ساعت آموزش برای غیرفارسی زبانان در نظر گرفته شده که ۴۰ ساعت برای نوآموز و بقیه سطوح شامل ۱۲۰ ساعت می‌شود، در این استاندارد آموزشی، متناسب با تنوع فارسی‌آموزان خارجی و اهداف گوناگون آنها، آموزش زبان فارسی در ۷۲۰ ساعت آموزشی و ۴ سطح طراحی شده است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی ضمن اشاره به اینکه آزمون مهارت زبان فارسی را به عنوان آزمون مرجع جمهوری اسلامی ایران تصویب کردیم و از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده است، گفت: استاندارد آموزش زبان فارسی برای تدوین آزمون آمفا (آزمون مهارت فارسی) در نظر گرفته شده است.

صحرایی در پایان این برنامه زنده اینستاگرامی، به سوالات برخی از بینندگان همچون «دوره‌های تربیت مدرس غیر حضوری»، «کتاب های بنیاد سعدی» و آزمون آمفا پاسخ گفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار