بازدید 29939

«سیگنال» فیلترینگ وطنی به سودجویان و کلاهبرداران فضای مجازی!

هجوم جهانی به پیام رسان سیگنال موجب شد، فروشگاه‌های وطنی اپ‌ها هم شاهد اقبال کاربران به دانلود سیگنال و ارتقا رتبه آن در تعداد دانلود‌ها باشند؛ اتفاقی که موجب شد، این اپلیکشن سن و سال دار که همواره رایگان و بدون محدودیت در اختیار کاربران جهانی و ایرانی بود، ناگهان در کانون توجه «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» یا همان کارگروه فیلترینگ قرار گیرد و حذف شود!
کد خبر: ۱۰۲۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 15 January 2021
تابناک اجتماعیبرای مقابله با تقاضا چه باید کرد؟ تامل پیرامون این سوال به جواب‌های مختلفی می‌رسد، ولی نه وقتی پای مسئولان کشورمان در حوزه فضای مجازی در میان باشد!

به گزارش «تابناک»؛ همگام و هم‌آهنگ با کوچ بزرگ کاربرانِ ناراضی از سیاست‌های واتس اپ در سراسر جهان به دیگر پیام رسان ها، در ایران نیز محبوبیت پیام رسان وابسته به فیس‌بوک به شدت آسیب دیده و استفاده از دیگر پیام رسان‌ها به شدت باب شده است؛ موجی که موجب آشنایی ایرانیان با نام‌های جدیدی مانند «سیگنال» شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که واتس اپ به کاربران پرشمارش پیام داد که قوانینش را تغییر داده و قصد دارد به زودی تنها به افرادی خدمت ارائه دهد که اجازه دسترسی‌های جدیدی به اطلاعات گوشی هایشان را به این شرکت خواهند داد؛ دسترسی‌هایی که قرار است به فیس بوک داده شود تا احتمالا در پروسه‌های مختلفی مورد بهره برداری قرار گیرد.

این تغییر البته به مذاق بسیاری از کاربران واتس اپ در جهان خوش نیامده تا جایی که پویشی فراگیر برای ترک این نرم افزار ارتباطی به راه افتاده و یکی از بزرگترین کوچ‌های کاربران در دنیای مجازی شکل گرفته است. اتفاقی که موجب شده امثال پاول دورف، خالق تلگرام در چند پست به انتقاد از عملکرد فیسبوک و واتس اپ بپردازد و از استقبال عظیمی خبر دهد که تلگرام در این هفته‌ها شاهد بوده است.

آن گونه که دورف گفته شدت استقبال از تلگرام به حدی بوده که حالا بیش از ۱۰ رئیس جمهور و مقام عالی رتبه جهانی در آن کانال دایر کرده و کوشیده اند که استقبال عمومی از آن جا نمانند. اقبالی که برخی کارشناسان تاکید دارند، در هفته‌های اخیر در کشورمان نیز رقم خورده و مشهود است، حتی با وجودی که تلگرام فیلتر است و دسترسی به آن مستلزم استفاده از فیلترشکن است.
 
«سیگنال» فیلترینگ وطنی به سودجویان و کلاهبردارن فضای مجازی!

البته تلگرام در قیاس با سیگنال چندان از تغییر سیاست‌های واتس اپ سود نبرده است؛ این را می‌شود از رتبه نخست سیگنال در فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل دریافت که در بخش نرم افزار‌های رایگان با اقتدار در صدر ایستاده و روز به روز و ساعت به ساعت بر تعداد دانلودهایش افزوده می‌شود و کاربران بیشتری از جهان به آن می‌پیوندند.

همین هجوم جهانی به پیام رسان سیگنال موجب شد که فروشگاه‌های وطنی اپ‌ها هم شاهد اقبال کاربران به دانلود سیگنال و ارتقای رتبه آن در تعداد دانلود‌ها باشند. اتفاقی که موجب شد این اپلیکشن سن و سال دار که همواره رایگان و بدون محدودیت در اختیار کاربران جهانی و ایرانی بود و می‌شد به سادگی نصبش کرد و از مزایایش بهره برد، ناگهان در کانون توجه «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» یا همان کارگروه فیلترینگ قرار گیرد و حذف شود!

این را روز گذشته کاربران برخی فروشگاه‌های ایرانی اپلیکیشن خبر دادند و بعد از مدتی با پاسخ این فروشگاه‌ها مبنی بر حذف سیگنال به دستور کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، رسمیت پیدا کرد و موجبات شگفتی بسیاری را فراهم آورد. شگفتی از این بابت که چگونه تا قبل از غائله واتس اپ کسی کاری به کار سیگنال نداشت و حالا که بسیاری خود را نیازمند استفاده از آن احساس کرده، خطرناک شده و حذفش کرده اند؟

سوالی که فارغ از پاسخ مسئولان به آن، ذکر این نکته در حاشیه ماجرای حذف سیگنال از فروشگاه‌های اپلیکیشن اهمیت دارد که با این دستور ممکن است شمار زیادی از کاربران در معرض خطراتی بزرگ قرار گیرند؛ خطر دانلود از دنیای پهناور و به نوعی بی در و پیکر اینترنت که ممکن است کاربران را به دام اپلیکیشن‌های جعلی و افراد سودجو و کلاهبردار بیندازد؛ سودجویانی که از دیروز سیگنال و پیام ورود به این عرصه را از کمیته فیلترینگ دریافت کرده اند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵۴
خب پس تکرار میکنم، در انتخابات شرکت کنید و پس از پیروزی کاندید محبوب در خیابان ها بوق بزنید و برقصید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
کلا دوست دارید آدرس غلط بدید مگه اینا دست روحانی هست یا اصلا بوده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
دوست 17:27، گیریم این مورد دست روحانی نیست. آلودگی هوا، تورم و گرانی، معیشت پنچر مردم اینا چی ؟ اینجا هم روحانی هیچ کارست؟ پس این فیش حقوقی بیت المالی واسه انبوه مدیران این وزارتخانه ها بابت چه خدمت و حرکتی است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
ریس جمهوری که کنترلی روی اینا نداشته باشه پس رئیس چیه؟
اصلا بود و نبودش چه ارزشی داره؟
خیلی تعداد اپ های زیاده و هر روز هم بوجود میان
بهتره که سیگنال که امن هست را برای کاربرها باز بذارن که سراغ اپ های ناامن نروند
فیلتر کردن فایده نداره
جوابش روشنه واتساپ و فیسبوک و توییتر وابسته به گلوبالیست ها و مافیای جهانی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
سانسورچی مرد و باش کل نطر رو منتشر کن با دستکاری نکن که مفهومش رو کلا عوض می کنی دیگه می شه نظر خودت نه نظر مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
چرا هر چیزی رو میگی که نمیدونی اگه متعلق به این افراد بود مقامات و مسئولین نمیتونستن اکانت درست کنن
برای مسئولان چه فرقی می کند که مردم در واتس اپ باشند یا سیگنال یا تلگرام؟ به جز تفاوتی که در مصرف داده به ازای هر دقیقه تماس صوتی و تصویری دارند (= تعیین کننده میزان درآمد سرویس دهنده ها از تعاملات مردم در این فضا) شاید هیچ تفاوتی بین اینها در نگاه مسئولان نباشد. اما در سایر موارد:
سرورهای همه این پیام رسانها در خارج از کشور است، ارتباطات آنها به صورت کد شده صورت میگیرد و از کنترل و دسترس سیستم خارج است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
حتما فرق می کنه که اصرار دارن با واتساپ کار کنیم ، بالاخره فیسبوک که داره دیتاها رو جمع می کنه ، پیشنهادهای مالی خوب رو برای در اختیار دادن دیتاها رد نمی کنه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
جمله آخرتو مطمئنی؟
دلت خوشه ها. یا باید از نسخه وطنی استفاده کنی یا برای استفاده از از سایر پیام رسان ها باید پول وی پی ان بدی. ئر هر دو صورت جیب عده ای خاص پر می شود. به همین سادگی
شگفتی نگارنده متن بیشتر برای من جای تعجب داره. مگر انتظار دیگری داشتید؟
نمي خوان داستان تلگرام و قافلگيري آن تكرار بشود
اینها را برای کی نوشته ای؟؟؟ کار گروه که گوشش به این حرفها بدهکار نیست. ما هم که کار خودمان را میکنیم. اینها ررا برای دل خودت نوشته ای؟؟
سیگنال یک برنامه ایی متن باز هست که چندین سال موجود هست و از همه جای دنیا روی توسعه اون کار می کنند.
فیلترینگ فقط برای مردم است چرا تمام مسئولان بدون فیلتر استفاده میکنند اینجاست که معلوم میشود جنس مسئولان از مردم نمی باشد
به نظر شما واتس اپ نمیدونست اگر سیاست جدیدش را اتخاذ کند با عدم استقبال مشتریانش و حتی با کوچ مشتریانش مواجه خواهدشد؟ ساده انگاری است اگر فکر کنیم پیش بینی نمی‌کرد. واتس اپ و فیس بوک به راحتی و بدون رضایت مشتریانش از اطلاعات آنها سالها استفاده کرده است. خوب مسأله چیست؟ مسأله کوچ اجباری از واتس اپ به برنامه دیگری مانند سیگنال است. این که در پشت پرده سیگنال چیست، کسی نمی‌داند.
من الان رفتم از گوگل پلی سیگنال نصبش کردم . هیچ فیلتری هم‌نبود. فیلتر شکن هم‌ندارم و کار کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
دوست عزیز نوشته توی بازار و مایکت فیلتر شده نه گوگل پلی
اسم وزارت ارتباطات رو بذاریم وزارت قطع ارتباطات و فیلترینگ

بدانید، با این کارها جلوی جریان آزاد اطلاعات درایران عزیز گرفته نخواهد شد
دموکراسی عالی در جال اجرا در ایران اسلامی دین ناب محمدی در حال اجراست
با این کار شاهد هجوم مردم به سیگنال خواهیم بود می گویید نه، ببینید و تماشا کنید.
توو این مملکت فقط حسرت و نداریم و نمیشه و گرونه و تحریمه و فیلتره نصیب مردم شده
مسولين كشور جز فيلتر كار ديگري بلد نيستند
یه سوال اگر این سیگنال مشکل داشته از نظر کمیته فیلترینگ چرا تا 10 روز پیش به این مشکل پی نبرده بودند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اینهاهمش برنامه پشت پرده هست برای استفاده از فیلترشکن و درنتیجه پرداخت هزینه دوبرابری برای اینترنت
در این کشور چیزی به نام مردم و خواست مردم اهمیتی ندارد
احتمال دارد که یک یا چند تا از مسئولین فیلترینگ از فیلتر کردن این گونه نرم افزارها و سوق مردم به VPN اغنای معنوی پیدا میکنند؟ ( الته توجه کنیم که اینگونه مسئولین از غنای مالی بیزارند و ممکن نیست )
مثل همیشه مردم آزاری. فقط همین
اخه حیف تلگرام نیست با اون سرعت و امکانات اگر قرار به فیلتر بود که اینستاگرام باید فیلتر بشه یه بازپرس ما رو از امکانات تلگرام محروم کرد به کجا میشه شکایت برد
با این رفتار کارگروه، آدم فکر می کنه نکنه اینها سهامدار فیس بوک هستند که اینقدر جانانه دارند از منافع آن در ایران حفاظت می کنند
برای مسئولان همه چیز حلال، شرعی و قانونی است.
برای مردم حرام، غیر شرعی و غیر قانونی.
قبلاً گفتند:
«اینجا ایران است و هر کی دوست ندارد، برود. ولی اگر رفتید کار حرامی کردید چون از مملکت ولایی خارج شدید.»
تناقضات جامعه ما
قسمت جالب تر ماجرا اینه که شما میای با لحن کنایه آمیز و تظاهر به غافلگیر شدن از اونا ایراد میگیری؛ تو گویی که ما بین شما و اونا فرقی قائل میشیم، یا مثلا ما دچار این توهم میشیم که یه سری هاتونیه فرق هایی با بقیه اتون دارید. شما هم اگه قدرتش داشتی میومدی به خاطر همین دو خطی که من نوشتم "حال و احوالم جویا میشدی". چه بسا که همین نظر رو هم سانسور کنی.. ای بابا...
به هر حال گفته می شود سیگنال از امن ترین پیام رسان های دنیاست. خب بر خی دوستان حق دارن ناراحت بشن.
تو این مملکت معلوم نیست کی چیکاره هست.هر کسی واسه خودش تصمیم می گیره و اجرا میکنه.قانون هم کشک
دوستمون اشاره خوبی کرد.واتزاپ و فیسبوک با مافیای حاکم بردنیا خوب راه میاد و اطلاعات کاربرها رو میفروشه.
جوابش روشن است: پول و پول و فقط پول.
مطمئن باشید با این افتضاح مدیریتی که هر روز دارید به بار می آورید...عزم ما مردم را در عدم شرکت در انتخابات بیشتر میکنید و میدانیم که هرچه ما شرکت نکنیم به نفع شماست که نفر مورد نظرتان را منصوب میکنید .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
شما قرار نیست در انتخابات شرکت کنی که کسی را انتخاب کنی شما قرار است شرکت کنی تا کس دیگری انتخاب نشود
چرا مسئولین مردمی توییتر و فیسبوک دارند. ولی رسانه های اجتماعی مورد پسند مسئولین، برای عامه مردم جیزه؟
چه فرقی میکند . فیلترشکن رایگان همه جا هست و سال هاست که این فیلتر شکن ها در گوشی هایمان روشن است . اشتباه کردید تلگرام را فیلتر کردید . حالا اینترنت ما آزاد است
از فیلترشکن استفاده شود تا حالیشون بشه فیلترینگ واسه ما معنی نداره
خب مشخص است. علت این است که مراکز امنیتی ایران واتساپ را هک کرده‌اند و به اطلاعات آن دسترسی دارند به خاطر همین نمی‌خواهند کاربران ایرانی به سمت سیستمی بروند که کنترلی روی آن ندارند
واقعا این مسئولین فیلترینک و یا به عبارتی همان مسئولین چشم وگوش بستن مردم خجالت نمی کشند. یک زمانی داشتن ویدئو رو ممنوع و جرمی را در کشور ما ایجاد کردند که در هیچ کجای دنیا جرم نبود. بعدا این شرایط رو در مورد ماهواره پیاده کردند و به خونه و پشت بام مردم ریختند و نتیجه فقط شد پرداخت هزینه بیشتر توسط مردم برای خرید دیش، ماهواره و هزینه نصاب. آخر کاربجایی رسید که کانال های وطنی را هم بردند روی ماهواره. بعد آمدند پارازیت انداختن روی کانال های ماهواره. در فضای مجازی تلگرام را فیلتر کردند و آنهم به دستور قاضی که خود مجرم و رشوه بگیر بود. باز نتیجه چه شد، نصب چندین VPN توسط هر کاربر موبایل در گوشی.
بابا تو رو خدا قسم دیگه از این روش های سانسوری قرون وسطایی بی نتیجه و هزینه زا دست بردارید. نکته جالب این اقدامات ایضایی آن جاست که خود مسئولینی که چنین دستوراتی را صادر می کنند در همه دنیای مجازی فعالانه حضور دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
خیلی جالبه
اونی که رای منفی داده
احتمالا از خود مسئولین فیلترینگ بوده.
شاید منظورشون از این کار این بوده که باید شرایط واتس آپ را بپذیرید و حق ندارید ازش برید بیرون،
سیگنال هم مثل واکسن های آمریکایی و بریتانیایی برای مردم مضر است
بابا تو را بخدا تلگرامو آزاد کنید. مگر در کشور دوستمون روسیه سرورش نیست و از این واتس آپ جاسوس آمریکایی که صد برابر بهتره. بابا چرا بازش نمیکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
براچی الکی میگی تلگرام سروراش در همه جای دنیا پراکنده اس و بعد ار فیلتر شدن در روسیه سروراشو از روسیه پرت کردن بیرون
والله ما که ریختیم نه فیلتره نه هیچی
در ایجاد محدودیت برای ملت استااااااادیم!
حداقل میزاشتن چند ماه بگذره بعد با یه دلیل مسخره فیلتر میکردند ولی الان انقد زود فیلتر کردند یعنی مردم آزاری
همون کسی که فیلتر میکنه ، فیلتر شکن میفروشه



سوسماس !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار