بازدید 22086
۴

درخشش آنتونی کوئین در قامت «زوربای یونانی»

ساخته مهم مایکل کاکویانیس برگرفته از رمانی به همین نام، نوشته نیکوس کازانتزاکیس، یکی از درخشان‌ترین آثار سینمای یونان است که ارزش‌های فرنگی این کشور را در بستر یک درام پرکشش به تصویر می‌کشد.
کد خبر: ۱۰۲۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷ 09 January 2021

درخشش آنتونی کوئین در قامت «زوربای یونانی»

فیلم «زوربای یونانی / Zorba The Greek» ساخته مهم مایکل کاکویانیس، برگرفته از رمانی به همین نام، نوشته نیکوس کازانتزاکیس، یکی از درخشان‌ترین آثار سینمای یونان است که ارزش‌های فرنگی این کشور را در بستر یک درام پرکشش به تصویر می‌کشد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «زوربای یونانی / Zorba The Greek» به کارگردانی مایکل کاکویانیس و نویسندگی نیکوس کازانتزاکیس محصول سال ۱۹۶۴ است. «بازیل» (بیتس) نویسنده جوان انگلیسی عازم کرت است تا معدنی را که از پدر یونانی‌اش به ارث برده بازگشایی کند. او با «زوربا» (کویین) دهقان درشت جثه یونانی آشنا می‌شود و به عنوان آشپز و معدنچی استخدامش می‌کند.

درخشش آنتونی کوئین در قامت «زوربای یونانی»

«زوربای یونانی» فیلمی است که همه چیزش خوب است؛ از بازیگرش تا کارگردانی و فیلمبرداری‌اش. «آنتونی کوئین» چیزی بیش از درآوردن نقش مردی به نام «زوربا» را انجام می‌دهد. او زوربا است؛ مردی فراتر و بزرگتر از زندگی بدوی اما خردمند، تواما وحشی و لطیف، فیلسوفانه اما ابتدایی. همه جا شواهد حضور پررنگ و ماهرانه «میکائیل کاکویانیس» را می‌توان یافت.

او مردی است که فیلم را تهیه و کارگردانی کرده؛ همان مردی است که نمایشنامه را بر اساس رمانی بی‌نظیر از «نیکوس کازانتزاکیس» نگاشته است. کاکویانیس آن چه برای تمیز دادن یک سینمای فشن از یک سینمای ادبی لازم است را انجام داده است؛ اما این تغییرات را به نحوی انجام داده که به روح اصیل متن وفادار بماند، به ویژه در نگه داشتن طبیعت طناز زوربا.

درخشش آنتونی کوئین در قامت «زوربای یونانی»

زوربا یک پیرمرد کثیف و ریشو یونانی است، که خود را به نویسنده‌ای انگلیسی (آلن بیتس) که برای بازگشایی معدنی که به ارث برده و عازم «کرت» است، معرفی می‌کند. بیتس به یک معدن‌چی نیاز دارد. زوربا یک معدن‌چی است. زوربا همچنین اعتراف می‌کند که می‌تواند مایه دردسر شود و می‌گوید: «هر کجا می‌رم مردم می‌گن گند به بار میارم.»

فیلم سرشار از صحنه‌های سرزنده و مهیج است که راه خود را به حافظه می‌گشایند؛ صحنه‌هایی از سبعیت، طنز و ترحم. کاکویانیس صحنه رو پر از مردمان کرت کرده است و نسبت به آن‌ها با سنگدلی برخورد می‌کند. زوربای یونانی یادآور شاهکارهایی است که می‌توان تنها با تصویر سیاه و سفید بدان دست یافت. هرچند زوربای یونانی فیلمی سرشار از صحنه‌های خشونت آمیز است، ماهیتاً داستانی از نشاط زندگی است. آنتونی کوئین در نقش زوربا ممتاز است؛ مردی سرشار از نشاط، انرژی و شاید اندکی دیوانگی.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
رمان "زوربای یونانی" را محمد قاضی ترجمه کرده و انتشارات خوارزمی آن را منتشر کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
آنتونی کویین بی نظیره
روحش شاد با نقش حمزه در فیلم محمد رسول الله خودش را جاودانه کرد یا گوژپشت نتردام
همه را گفتی ازموسیقی فیلم بینظیر آن سخنی نگفتی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر