بازدید 59739

حسينيان:سعيد امامي هيچ نقشي در قتل‌هاي زنجيره‌اي نداشت

رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در دانشگاه صنعتي اميركبير گفت:‌ اگر روزي دستم مي‌رسيد و اين قدرت را داشتم پرونده قتل‌هاي زنجيرهاي را باز مي‌كردم و ريشه‌هاي اين قضيه را بيرون مي‌كشيدم.
کد خبر: ۱۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۰ 06 May 2008
رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در دانشگاه صنعتي اميركبير گفت:‌ اگر روزي دستم مي‌رسيد و اين قدرت را داشتم پرونده قتل‌هاي زنجيرهاي را باز مي‌كردم و ريشه‌هاي اين قضيه را بيرون مي‌كشيدم.

به گزارش فارس روح‌الله حسينيان رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي كه عصر امروز در آمفي‌تئاتر مركزي دانشگاه صنعتي اميركبير و در جمع دانشجويان اين دانشگاه با موضوع آفت‌هاي انقلاب اسلامي سخن مي‌گفت، در پاسخ به اين سؤال كه مسئولان انقلاب اسلامي چه مقدار دچار دنياگرايي شدند اظهار داشت: در يك برهه‌اي از زمان متأسفانه يك مانور تجملات در كشور ايجاد شد كه در آن زمان مقام معظم رهبري نسبت به اين مسئله هشدار دادند.
وي با بيان اينكه ساده‌زيستي مسئولان و رهبران انقلاب از عوامل بسيار مؤثر در پيروزي انقلاب بود خاطرنشان كرد: مردم پابرهنه و مستضعف براين اساس به انقلاب اعتماد كردند و وارد ميدان فداكاري شدند و در سوم تير 84 هم با اين كار عملي جلوي اين حركت و سرعت آن را گرفتند.
يكي از دانشجويان نظر حسينيان راجع‌ به پوستر تبليغاتي اين نشست را پرسيد كه وي در پاسخ گفت: ما جزو مخالفين اينهايي هستيم كه عكس‌شان در پوستر آمده است در دوم خرداد هم همه درگيري‌هاي ما با اينها، پشتوانه‌هايشان بود كه عكس ايشان را نكشيده‌اند.

دانشجوي ديگري خواستار تشريح كامل قضيه قتل‌هاي زنجيره‌اي از سوي حسينيان شد كه در پاسخ شنيد: در آن زمان چند قتل پشت‌سر هم به‌وقوع پيوست كه در زمان حاكميت دوم خرداديها براي ما امر عجيبي بود و تحليل‌مان اين بود كه سازمان منافقين براي بدنام كردن نظام اين كار را كرده است ولي بعد فضايي بوجود آمد كه جريان دوم خرداد شروع كرد اين قتل‌ها را به گردن جناح رقيب بيندازد و آقاي سروش در آن زمان در مقاله‌ و سخنراني‌هايي علت اين قتل‌ها را علت ايدئولوژيك عنوان كرد. عده‌اي هم وزارت اطلاعات و نيروهاي امنيتي را متهم كردند.
حسينيان با بيان اينكه من قبل از آن دوران قائم مقام دادستان انقلاب در وزارت اطلاعات بودم و به همين خاطر با بدنه وزارت ارتباط داشتم اظهار داشت: بعد از تحقيقات و به دست‌ آوردن اطلاعات متوجه شدم كه عامل اصلي اين قتل‌ها آقاي كاظمي معروف به «موسوي» از جريان دوم خرداد بود.

وي با بيان اينكه يكي از مقام هاي اجرايي كشور در ديداري كه از وزارت اطلاعات داشت گفته بود كه آقاي موسوي از ذخاير ما در وزارت اطلاعات هستند اضافه كرد: اين آقاي موسوي برنامه‌ريز و هدايت‌‌گر بوده است.
رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي با بيان اينكه برنامه‌ريزي‌ قتل‌ها توسط كساني كه مورد اعتماد جناح دوم خرداد بود بسيار سؤال‌برانگيز بود افزود: بعداز پيگيري‌ها معلوم شد جريان حساب‌شده‌اي پشت اين قضيه است كه به دنبال نابود كردن وزارت اطلاعات بوده است چرا كه آقاي دُري‌ نجف‌آبادي را وادار به استعفا كردند.
وي با بيان اينكه آنها به دنبال بازداشت 50 مديركل كارآزموده و متدين وزارت اطلاعات بودند اظهار داشت:‌ در آن زمان شايعات غيراخلاقي براي اين افراد درست كردند و اعتراض اول من در آن شرايط به بازجوها بود چرا كه معتقدم بودم پرونده بايد دست افراد بي‌طرفي باشد.

حسينيان در ادامه به سخنراني خود در مشهد و تشريح سابقه بازجوها، سابقه برنامه‌ريزي‌ها، ملاقات با نيازي و... اشاره و اضافه كرد: من در آن زمان نمي‌خواستم تا صحبت‌هايم منتشر شود اما حكمت الهي بر اين تعلق گرفت كه صحبت‌هايم منتشر شود و مدتي نگذشته بود كه آقايان به برخي از حرف‌هاي بنده رسيدند و قبول كردند كه بازجوها پرونده را منحرف كرده‌‌‌اند.
وي به پيغام يكي از مقام هاي اجرايي كشور از طريق وزير اطلاعات مبني بر سكوت خودش اشاره كرد و گفت: من در جواب به آنها گفتم كه به دنبال جنجال و تشنج نيستم اما شما نمي‌توانيد دوستانتان را كنترل كنيد و همين هم شد و شروع كردند به متهم كردن افراد بي‌گناه و حتي به من اتهام دادند كه فتواي قتل صادر كرده‌ام.

حسينيان با بيان اينكه پس از رسيدگي‌هاي ابتدايي توسط گروه بازجوهاي جديد مشخص شد كه سعيد امامي و برخي دوستان بي‌گناه كه مورد اتهام واقع شده بودند هيچ نقشي در قتل‌هاي زنجيره‌اي نداشتند افزود: آنها پرونده را تكميل كردند و كيفرخواست هم عليه رقباي موسوي و ديگر عوامل اجرايي صادر شد.
وي افزود: در آن زمان اطلاعاتي به دست آورديم كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در يك جلسه‌اي به اين نتيجه رسيدند كه اعلام كنند صاحبان فتواي قتل براي محفوظ شدن خودشان عامل واسطه بين خود و اجراكنندگان قتل يعني سعيد امامي را كشته‌‌اند به‌ همين خاطر تصميم گرفتم تا بازي آنها را برهم بزنم و با حضور در مراسم ختم سعيد امامي نقشه اصلي آنها تحت‌الشعاع تخريب من قرار گرفت.

يكي از دانشجويان با بيان اينكه در شرايط فعلي تمام قوا از يك جناح هستند خطاب به حسينيان گفت، چرا اين پرونده اكنون در دادگاه صالحه رسيدگي نمي‌شود كه حسينيان در پاسخ اظهار داشت: آنها مدعي هستند كه پرونده را رسيدگي كردند و كسي‌كه فرمانده بوده و كساني‌كه مجري بوده‌اند محاكمه شده‌اند اما اگر روزي دستم مي‌رسيد و اين قدرت را داشتم اين پرونده را باز مي‌كردم و ريشه‌هاي اين قضيه را بيرون مي‌كشيدم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر