بازدید 9443

چرا مردم به واکسن چینی اعتماد ندارند؟

به نظرم چند عامل موجب این وضعیت شده‌اند. اولین آن بی‌اعتمادی به قدرت است.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹ 05 January 2021

به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:در اوایل ماه جاری امارات متحده عربی اولین کشوری بود که از واکسن تولیدی شرکت چینی سینوفارم برای واکسیناسیون عموم مردم استفاده کرد. قبلا امارات اجازه داده بود این واکسن در مرحله تست انسانی در آنجا آزمایش شود.

میزان اثربخشی و کارایی واکسن سینوفارم تا ۸۴ درصد هم اعلام شده و سهولت دسترسی و نگهداری و قابلیت مصرف آن به تایید سازمان جهانی بهداشت و اداره ملی نظارت بر داروی چین رسیده است. برزیل و اندونزی و ترکیه نیز خواهان استفاده از آن هستند.

پرسش این است که با توجه به روابط خوب امارات با امریکا و درآمد بالای اقتصادی آنان که برای خرید بهترین واکسن غربی هیچ مانعی نداشتند، چرا پذیرفتند واکسن چینی روی مردم‌شان آزمایش شود و سپس چرا اجازه استفاده از همان را صادر کردند؟ پس ما که هیچ کدام از آن دو ویژگی را نداریم به علاوه وضع شیوع ویروس کرونای نیز در ایران مطلوب نیست، پس چرا با همه اینها اجازه ندادیم که واکسن چینی در ایران آزمایش شود در حالی که آنها این کار را انجام دادند.

جالب‌تر اینکه اکنون هم خبرهایی درباره امکان تهیه و استفاده از این واکسن مطرح شده برخی نادرست می‌گویند که این را در چین هم استفاده نمی‌کنند چرا ما باید استفاده کنیم؟

به نظرم چند عامل موجب این وضعیت شده‌اند. اولین آن بی‌اعتمادی به قدرت است. یکی از دوستان بخش خصوصی تماس گرفته بود و درباره وضعیت مصرف بالای این روزهای گاز و اینکه چگونه می‌توان آن را کاهش داد نظر مرا پرسید. البته منظورش از منظر فعالیت رسانه‌ای بود. سپس گفت با توجه به مساله مازوت و آلودگی هوا موضوع مهم است و حتی دست‌اندرکاران امر نیز قرار است در این باره به مردم توصیه کنند و گزارش دهند. گفتم هر کاری می‌کنید، لطفا از طریق دست‌اندرکاران از مسوولان مردم چیزی نخواهید، چون نتیجه معکوس دارد. آن هم در سالگرد سقوط هواپیما!! شلختگی کامل در اظهارنظرات و گفتارها وجود دارد. نه اینکه همه آنها نادرست و دروغ است که اگر چنین بود قابل تحمل بود. مشکل این است که آنان چند نکته را کمتر توجه می‌کنند.

اول اینکه حکومت از نظر مردم کل یکپارچه است. هنگامی که یک بخش آن خالی‌بند و در بیان وعده‌ها و اخبار بی‌مبالات است . مردم آن را به همه مسوولان تسری می‌دهند و این تعمیم مردم منطقی نیز هست. ما در سطح شخصی می‌گوییم فلانی راستگو و فلانی دروغگو است و همه را یک کاسه نمی‌کنیم، ولی در سطح نهادی، مسوولان را نمایندگان نهاد قدرت می‌دانند و وجه خصوصی آنان را برجسته نمی‌کنند هر کدام دروغ بگویند به کل آنان تعمیم می‌دهند. نکته دوم اینکه نتیجه مخلوط راست و دروغ، می‌شود دروغ و بدی ماجرا این است که راست‌ها قربانی دروغ‌ها می‌شوند و این بدتر از زمانی است که همه گزاره‌ها دروغ باشند، زیرا هیچ راستی قربانی آنها نمی‌شود.

نکته سوم غلبه نگاه کوتاه‌مدت است. مدیران چون به صفت فردی در قدرت حضور دارند، نتایج کوتاه‌مدت برای آنان نقد و مهم‌تر از نتایج بلندمدت است که نسیه است و این برای حکومت مثل سم است. هنگامی که در کوتاه‌مدت بی‌اعتمادی حاکم شد، بازسازی آن بسیار سخت و زمانبر است. داستان چوپان دروغگو را برای همین آموزش می‌دادند. بنابراین حکومت حتی اگر بخواهد هم قادر نیست که در این باره به مردم توصیه کند که از این واکسن استفاده کنند.

عامل دیگر ناتوانی در به‌روز شدن نسبت به پدیده‌هاست. در ایران محصولات چینی به عنوان اجناس بنجل شناخته می‌شود. در حالی که اگر چنین بود، پس چرا امروز قدرت اول اقتصادی جهان در صادرات حتی به کشورهای پیشرفته است؟ پاسخ این است که بازرگانان ایرانی بدون رعایت استانداردها و در غیاب نظارت موثر دولتی و بر حسب سلیقه ارزان‌تر مردم، کالاهای بنجل ارزان را می‌آوردند و این گمان را تقویت کردند که کالاهای چین بی‌کیفیت هستند. در حالی که می‌توانستند کالاهای بهتر آنان که طبعا گران‌تر هست را وارد کنند.

و بالاخره عامل سوم هم نوعی شیفتگی و فقدان اعتماد به نفس در کنار خودبزرگ‌بینی نابخردانه در جامعه ایران است که متاسفانه به نوعی سکه رایج شده است. هنگامی که مسوولان بهداشتی کشور با افتخار می‌گویند اجازه نمی‌دهیم که مردم ما محل آزمایش واکسن‌های دیگران شوند، به ظاهر درصدد دفاع از مردم و ارزش قائل شدن برای آنان هستند، ولی در حقیقت چیزی جز بازتاب فقدان اعتماد به نفس آنان نیست. و الا این امری طبیعی است که واکسن‌ها پس از طی مراحل اولیه در صورتی که آزمون‌های مربوط موفق شده باشند، در میان انسان‌ها نیز تست شوند و این هیچ چیز بدی نیست و ضعف هم محسوب نمی‌شود.

به جای این گزاره پوچ باید گفت که اگر واکسنی مطابق استانداردهای علمی سازمان بهداشت جهانی، مراحل اولیه را موفق بوده، ما با افتخار آماده آزمون کردن آن هستیم. همچنان‌که با واکسن خودمان نیز با همین معیار باید برخورد کنیم. هیچ فرقی میان واکسن ایرانی و خارجی نیست. همه آنها باید مراحل اولیه را بر اساس استانداردهای موجود با موفقیت بگذرانند تا قابل آزمایش در انسان‌ها باشند. متاسفانه این عوام‌گرایی در میان مردم نیز کمابیش هست و کمتر کسانی آمادگی آن را دارند که این نوع گفتار و اقدامات نادرست را نقد کنند. در نهایت همه این‌گونه رفتارها را می‌توان به بی‌اعتمادی حاد و مزمن میان مردم و حکومت و نیز خودشیفتگی بیمارگونه و بالاخره فقدان اعتماد به نفس عمومی ارجاع داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
به مسیولین اعتماد ندارن.
مردم ایران مدتهاست از کالاهای چینی در حال رنج بردن هستند و کشور چین در هیچ زمینه پزشکی و داروئی تابحال هیچ کاری انجام نداده
دیگر نه مردم و نه حاکمان گوش شنوا نداردند!!!!!
دیگر نه مردم و نه حاکمان گوش شنوا نداردند!!!!! دلیل اصلی آن بی اعتمادی مردم به حاکمان است. باید دید چرا مردم به این وضعیت دچار شده اند.
عزیز برای خودت می بری و می دوزی.فردا بگو واکسن چینی می زنند چنان صفی بکشند که دو روزه هم نوبت به شما نرسد.من به عنوان یک فرد تحصیل کرده و یک مدیر صنعتی اولین واکسنی که برای خانواده ام تجویز می کنم ایرانی و بعدش چینی و روسی است و ابدا از واکسن غربی استفاده نمی کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
خودشیفتگی ... در اظهار نظر مراقب
باشد کوچکتر به بزرگتر گیر ندهد
همه مردم دقیقا" هر کاری را که مسئولین بگویند برعکسش را انجام میدهند
انتقاد در چین آزاد نیست. و پزشکان بدلیل احساس مسولیت و هشدار به مردم به سختی مجازات می شوند. سلامت مردم بهای ناچیزی است که بسادگی قربانی حیثیت نظام می شود. شما باشید اعتماد می کنید!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
خودشیفته ... و جهان سومی ... می دانی راجع به چه کشوری نظر می دهد ... به آسمان شب نگاهی بیانداز ... یکی از اون چشمک زنها ، مال چینه
چون خودچینی ها از فایزر آمریکا سفارش دادن
مدیر صنعتی و تحصیلکرده اگر قرار به مصرف واکسن ایرانی باشد همین ایرانی ها قبلا ادرار شتر و روغن بنفشه توصیه کردند. ایرانی ها در تولید علم چقدر نقش دارند ؟ نهایت کپی کاری است که اسمش را گذاشته اند مهندسی معکوس.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
اون ایرانی ها یی که میگی از جنس شما جماعت وادداده است وگرنه ما مرکزی مثل سرم سازی رازی داریم که به نصف دنیا از جمله امریکا و اروپا صادرات واکسن و پادزهر دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
بد نیست چشم وا کنی
فقط بحث واکسن چینی نیست اگر مسئولان جمهوری اسلامی وسط ظهر قسم بخورند روز است من باور نمی کنم از بس دروغ به مردم تحویل داده اند از بی بی عدالتی و نفاق و کلاهبرداری و فساد از آنها دیده ایم بنابراین من هیچ واکسنی که جمهوری اسلامی یا وارد کند یا ادعا کند ساخته است استفاده نخواهم کرد.
همین واکسن چینی هم نمی تونند بیارن، فقط شعار میدن.
اینکه اعتمادی به هیچ کدام از مسولان این مملکت نداریم کاملا صحیح است ولی فکر کنم واکسن چینی واکسن خوبی هست چون نتیجش توی چین که خوب بوده.
این ها که همه گفتی مجازی و ذهنی بود و اما دلیل اصلی کارکرد عملی آن است...که مسولین طی این چند سال اجازه داده اند که جنس های بنجل چینی وارد شود ان هم برای سود بیشتر تجار نزدیک و خودشان خوب دیگه اعتماد چه جوری بدست میاد...
بازی کردن و دروغ گفتن به مردم اصلا خوب نیست الان ببینید در مورد واکسن چند جور حرف میزنند واکسن پیش خرید شده (دروغ) واکسن از چین خریداری شده (دروغ) قرار با روسیه مشترک واکسن بسازیم (دروغ) قرار با کوبا واکسن بسازیم (دروغ) واکسن داخلی تولید کنیم (در مراحل اولیه ) تحریم ها نمی گذارند (دروغ) پول قراره از هند داده بشه و واکسن هندی بگیریم (دروغ) قراره از کره پول داده بشه (دروغ) قراره از عراق پول داده بشه (دروغ)
باز توقع دارید مردم به شما مسوولین اعتماد کنند
آقای عبدی
همه فن حریف
اول# خودت
بعد دیگری
هرچه #خود داری ومی پنداری
به دیگران نسبت می دهی
چین پنهان کار است به کشور هایی که کمک کردند توسعه پیدا کند خیانت کرده است جان انسانها برای دولت کمونیستی بی اهمیت است هرگز واکسن کرونای چینی استفاده نخواهم کرد
واکسن ایرانی یا امریکایی فایزر
جناب آقای عبدی سلام

کمی اطلاعات شما ناقص است من چون اقامت امارت رو دارم خدمت شما بگم.
قسمت اول حرف شما درسته و واکسن چینی در امارات تست و نهایی شد برای استفاده عموم

ولی

شرایط واکسن فعلا برای کادر درمان و بالای 60 سال سن می باشد و زمانی که شما می خواهید رجیستر کنید سه گزینه به شما داده می شود که کدام واکسن رو تمایل دارید بزنید سینو فارم - فایزر- مدرنا بنابراین انتخاب واکسن نوع کاملا اختیاری است

با سپاس
داداش ماسمالی نکن مسئولان دروغگو هستن که هیچ حتی شماهاهم که مثلا تحلیلگرید به نفع انها حرف میزنید ملت از همه سو ضربه خورده ومیخورد
من که به هیچکس اعتماد ندارم جان انسانها در کل برای همه بی اهمییت شده این واکسنها هم در مرحله آزمایش هستند و هیچ مهم نیست چند نفر قربانی شوند فعلا اینقدر آدم می کشند تا بلاخره جواب بده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی