بازدید 54382

تدابیر ناقص برای رفع آلودگی هوای تهران؛ ادارات نه، مازوت سوزی تعطیل شد!

در حالی که آلودگی هوا در تهران به سطح هشدار رسیده، بالاخره کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و استاندار تهران در پایان جلسه در خصوص انتقادات برخی اعضا در خصوص تشکیل نشدن این جلسه در روز‌های گذشته گفت: «تمامی اقدامات برای کاهش آثار ظرف دو هفته گذشته اتخاذ شده است.»
کد خبر: ۱۰۲۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱ 02 January 2021
تابناک اجتماعیدر پی شدت گرفتن آلودگی هوا در پایتخت، اتخاذ تدابیر اضطراری در دستور کار مسئولان قرار گرفت؛ با این تفاوت که خبری از تعطیلی نیست و تنها مازوت سوزاندن موقتا تعطیل شد.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که آلودگی هوا در تهران به سطح هشدار رسیده، بالاخره کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و استاندار تهران در پایان جلسه در خصوص انتقادات برخی اعضا در خصوص تشکیل نشدن این جلسه در روز‌های گذشته گفت: «تمامی اقدامات برای کاهش آثار ظرف دو هفته گذشته اتخاذ شده است.»

محسنی بندپی در ادامه این اقدامات صورت گرفته را این گونه تشریح کرد: «در حال حاضر هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند و این موضوع مورد تایید شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و محیط زیست استان تهران است. به این ترتیب، صنایع از سوخت گاز و گازوئیلی که حداقل ۵۰ درصد آن از یورو ۴ برخوردار است، استفاده می‌کنند.»

به گفته وی، سوای این تدابیر، «جلوگیری پلیس از تردد خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی»، «تلاش (؟) برای برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی»، «توقف فعالیت‌های عمرانی تا اطلاع ثانوی و همچنین «تلاش (؟) برای کنترل فعالیت معادن شن و ماسه به میزان تاثیری که بر آلودگی هوا دارند»، دیگر تدابیری هستند که در دستور کار قرار گرفته اند تا از آلودگی هوای تهران کاسته شود.

این در حالی است که بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی، پایداری هوا در روز‌های اخیر دست کم تا دوشنبه ادامه خواهد داشت و نتیجه آن، افزایش آلودگی هوا در روز‌های پیش روست؛ اتفاقی که به مدد وارونگی جوی، موجب انباشت حجم عظیمی از آلاینده‌ها در ارتفاع کم بر بالای شهر شده و نفس بسیاری از شهروندان را به شماره انداخته است. اتفاقی تکراری که هر ساله با تصمیمی تکراری مدیریت می‌شد و امسال دور از دسترس مسئولان است.
 
تدابیر ناقص برای رفع آلودگی هوای تهران؛ ادارات نه، مازوت سوزی تعطیل شد!

هر ساله در نیمه دوم سال بار‌ها و بار‌ها غول آلودگی هوا خودنمایی می‌کرد و مسئولان با تدابیری مانند زوج و فرد کردن خودرو‌ها و اعلام تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات، می‌کوشیدند از تردد‌ها بکاهند و بساط مسافرت را برای گروهی از شهروندان فراهم آورند، در حالی که شیوع ویروس کرونا، مانع از اتخاذ این تصمیم در سال جاری شده و عملا تدابیر دم دستی برای مقابله با آلودگی هوا را بی اثر کرده است.

این در حالی است که به گفته استاندار تهران، «پیشنهاد دو روز تعطیلی برای همه دستگاه‌های اداری دولتی، خصوصی و همچنین فعالیت‌های عمرانی» در نشست امروز کمیته اضطرار هوا هم مطرح و تایید شده و بر اساس قانون «به معاون اول رئیس جمهور ارائه خواهد شد تا وی یا هیات وزیران در این خصوص تصمیم گیری نهایی را انجام دهند»؛ پیشنهادی که احتمالا در شرایط فعلی باید روانه ستاد ملی مقابله با کرونا شود و بعید است در آن ستاد به تصویب برسد.

نکته جالب توجه، اما اتخاذ و اجرای برخی تصمیمات در استانداری تهران، آن هم بدون تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هواست که از جمله آنها، توقف استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌هاست. سوختی به شدت آلاینده که از سال‌ها پیش قرار بوده از چرخه استفاده خارج شود، اما هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس برخی گزارش ها، شدت استفاده از آن موجب شده که در برخی ایام بویی مشمئز کننده و مشام آزار در مناطق وسیعی از تهران استشمام شود.

اتفاقی که در سال‌های گذشته چندین بار در تهران تکرار و موجب شد تیم‌های فراوانی در سطح شهر به دنبال یافتن منشا این بوی نامطبوع بگردند و در نهایت وقتی ردپای مازوت در آن مشخص شد، صحبت از تدابیری شود که برای پایان دادن مازوت سوزی در تهران و دیگر شهر‌های آلوده به میان آید. تدبیری که ظاهرا قابل اجرا نیست، چون به گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مخازن مازوت در کشور پر شده و لازم است مازوت تولیدی به هر شکل مصرف شود!

این اعتراف تلخ را می‌توان تنها رهاورد آلودگی هوای پایتخت و چندین کلانشهر دیگر کشورمان در هفته اخیر خواند چراکه می‌بینیم تعطیلی ادارات هم در دست اجرا قرار نگرفته و کماکان تردد خودرو‌های پرشمار در شهر‌ها که جور کمبود‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط کرونایی را هم به دوش می‌کشند، با قوت و شدت ادامه دارد. وضعیتی که ریه‌های جمعیت بزرگی را پر از دود و آسیب پذیر نسبت به بیماری تنفس مرگبار این روز‌ها یعنی کووید ۱۹ می‌کند و مسئولان بی توجه به آن، تا همین چند روز پیش به مازوت سوزی در جهت شدت دادن به آن مشغول بوده‌اند!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۴
مشاور وزیر بهداشت فرموده اند پارازیت ها فقط بیمار می کند و سرطان زا نیست
این هوا که سرطان زا هست ؟!
چرا بساط پارازیت را در این اوضاع جمع نمی کنید ؟...
جای نفس کشیدن رو هم از مردم گرفتن
"«تمامی اقدامات برای کاهش آثار ظرف دو هفته گذشته اتخاذ شده است.»"!!
در این 2 هفته که هوا روز به روز آلوده تر شده!البته ما طبق معمول امیدی به عملکرد مسولان نداریم و در این خصوص هم امیدمان به باد است تا بوزد و آلودگی را کم نماید
نیروگاه بعثت جنب بزرگراه بعثت منطقه ۱۶ به تنهایی نصف هوای تهران رو آلوده میکنه
خلایق هر چه لایق...
چرا مسوولین ما از گرفتن یه تصمیم ساده و بیانش عاجزن؟؟؟
واقعا مسئولین کارآمد و دلسوزی داریم
به ماشین های اشغالی که دست ملت میدن هم اشاره ای می کردید
وقتی طرف ۲۰۶ رو در حد ماشین های روز دنیا می‌دونه خوب آلودگی ها اصلا به تولید خودرو ربطی پیدا نمی کنه!
"هیچ صنایعی" غلطه. بنویسید "هیچ صننعتی"
ت
علت آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ
الف ) سوختن مازوت در نیروگاهها بدلیل انباشت در انبارها بخاطر تحریم و عدم تصویب اف ای تی اف
ب) مصرف سوخت بنزین سرطان لای پترو شیمی ها به جای
بنزین استاندارد بخاطر تحریم و عدم تصویب اف ای تی اف
ج ) وارونگی مغول هوا بخاطر سرما و خشک بودن هوا
د ) استاندارد نبودن خودرو های داخلی و مصرف بالای آنها و بکار گیری خودرو های قدیمی معیوب و کهنه
ح ) نبودن وسایل حمل و نقل عمومی کافی و استاندارد به میزان کافی مخصوصا در شرایط کروواسی
وقتی نمیتونی مشکلی را حل کنی انکارش کن
یک عرصه رو محض نمونه نشون بدید که درش موفق بودید فقط یکی !!!!!!!!!!!!!
جان مردم برای دولت روحانی ارزشی ندارد
اوج کشورداری و مدیریت در قرن بیست و یکم ! استفاده مازوت به عنوان سوخت نیروگاه !
مدعی العموم کجاست؟
مدعی العموم کجاست؟
شما انسانید !!! ورود و خروج کلان شهر ها رو بستید نمیذارید مردم با ماشین شخصی شون برن توی کوه کمر خودشون رو نجات بدند تا این آلودگی هوا برطرف بشه بعدش توی این شرایط اسفبار کرونا توی حلقومِ مردم مظلوم هم مازوت سوخته شده رو می فرستید دست رو دست گذاشتید سونامی سرطان بیاد و نسل کشی بشه تازه از خواب بیدار شدید بروی خودتون هم نمیارید!!!!بازم اصرار بر خطاهای خودتون دارید !!!! یکم وجدان درد نمیگیرید
مازوت چرا ما که بیشترین ذخایر گاز رو داریم!
1- مخازن پر شده دلیلش چیه تحریم
2- 30 درصد نفت خام ایران تبدیل به مازوت میشه در حالیکه در دنیا فقط 10 درصد نفت خام تبدیل به مازوت میشه دلیلش فرسودگی پالایشگاه هاست دلبل اصلیش تحریم که نمیتونن پالایشگاه ها رو بروز کنن .
3- لاقل مازوت استفاده میکنی سر دودکش میتونی فیلتر بزازی که یه کم آلاینده ها رو کمتر کنه . ندارین . اهان به دلیل تحریم بهتون فیلتر هم نمیدن .
فکر نمیکنید زمان رفع تحریم ها رسیده . با فشاری که به مردم داره میاد رفع تحریم به هر قیمتی ممکنه فقط همت میخواد که آقایون ندارن .
ما در کارخانه سیمان شمال که در نزدیکی پردیس واقع است همچنان در حال تولید با مازوت هستیم و علیرغم صحبت های پخش شده در اخبار شبکه تهران و مصاحبه با مدیر کارخانه توقفی در تولید نداریم. این دروغ ها سازماندهی شده است که اگر ما در ایران خبرگزاری های مستقل داشتیم شاهد آن نمی بودیم.
مردم به ناچار باید تو این هوا برن سر کار بازهم بی مسئولیتی دولت نمایان شده وباز همه چیز گردن مردم و میگن میخوای سالم بمونی بمون تو خونت بمونی تو خونه بیکار میشی پس تعطیل کن که کارفرما هم بهانه نداشته باشه به خدا حالمون بده اگر کرونا نکشه ما رو تدبیر و ناامیدی دولت میکشه همه را خدایا زودتر 1400بشه تمام بشه این کابوس
یک ایده برای کاهش موثر بار آلودگی دارم که نیاز به بررسی دارد
1) اتوبوس های شرکت واحد که در ترمینالها اگر نگاه کنید می بینید چقدر دودزا هستند اول جلوی آنها را بگیرید.
2) چرا دولت خجالت می کشد شرکت های خودروسازی را ملزم به ساخت ماشین های برقی کند تا مساله دورزا بودن اتومبیل های سواری در حد زیادی برطرف شود؟
3) اتوبوس های برقی کجا رفتند؟ فقط یک نمونه در میدان امام حسین گذاشتند مثل اینکه مقرون به صرفه برای آلودگی هوا نبود و بعد مسکوت گذاشته شد!!!!!!!!!!!!!!!!
4) چرا برای کارخانجات و مجتمع های بزرگ برای تصفیه گرمایش و سرمایش خود فیلتر نمی گذارند؟
5) اگر مسببین آلودگی هوا و یا کسانی که کارهای کارشناسی نشده انجام داده اند و یا کم کاری کرده اند یکبار به اشد مجازات محکوم شوند فکر کنم بقیه سعی می کنند درست از فکر، مشاوران، کارشناسان و قابلیت های خود استفاده کنند. علی برکت الله ها را فراموش نکنید. علی برکت الله.
چرا باید مازوت استفاده بشود؟ پس ذخایر گاز کشور کجاست؟
هیچ برنامه و عزمی برای رفع آلودگی و ترافیک وجود ندارد. ظاهراً از سلامتی مردم برنامه های مهمتری وجود دارد؟!
واقعا بی کفایت اند
اداره کردن یک کشور نیاز به توانایی و درایت و مدریت جدی داره که در کشور ما موجود نیست و حس مسئولیت وجود نداره باید درک کرد که یک شهر بزرگ رو چطور باید از لحاظ مختلف اداره کرد با نشیتن و حرف بی اساس کاری انجام نمیشه.
مازوت رو به فراورده های با ارزش تر تبدیل کنید و بفروشیدو هر کیلو گرافن قیمتش بیش از 1000 برابر مازوت است و از همین مازوت و قیر تولید میشه. جزو مواد استراتژیک هم هست در ساخت قطعات پیشرفته صنعتی و نظامی کاربرد زیادی دارد. الیاف کربن و کامپوزیتهای کربنی و قطعات کربنی که وزن بسیار سبک و استحکام بسیار بالا و تحمل دمایی بسیار زیاد دارند.
بسیار از آقای روحانی ممنونم که در طول هشت سال رویه خود را تغییر نداده و در ویرانی ثابت قدم بودند
می گویند کسی که نیمی از حقیقت را می گوید، حتما قصد گمراهی شما را دارد. صرفا جهت اطلاع خوانندگان این پست:
دو دلیل اصلی بروز مشکل آلودگی هوای امسال و سال های قبل که مسئولین و کارشناسان رسمی به آن اشاره نمی کنند:
1- یکی از مصرف کنندگان اصلی مازوت در دنیا کشتی ها هستند. اما طبق کنوانسیون مارپل "کلیه کشتی ها ملزم به استفاده از سوخت کم سولفور نیم درصد از اول ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ دیماه ۱۳۹۸) هستند." همین طور بسیاری از کشورها مقررات متعددی برای کاهش گوگرد در سوخت های مصرفی شان وضع کرده اند. در نتیجه با تحریم یا بدون تحریم، امکان فروش و صادرات مازوت وجود ندارد.
این مقررات از بیست سال پیش وضع شدند و مسئولین محترم هم در تمام این مدت (از همه جناح ها) خودشان را به کوچه علی چپ زدند و لابد گفتند کی به کیه، مثل داخل کشور هر کار خواستیم می کنیم.
2- بهینه سازی مصرف سوخت که در طول 15 سال گذشته عملا به حال خود رها شده است و موجب شده است که ایران اسفناک ترین وضعیت را در بهره وری انرژی در دنیا داشته باشد. حتی مسایل بسیار ساده و ابتدایی نیز رعایت نمی شوند.

دو مورد بالا بسیار بیش از آنکه به تحریم ها و FATF ربط داشته باشند، به بی عملی و کاهلی و ندانم کاری مسئولین در تمام سال های گذشته مربوط هستند.
امروزه هم سلامت مردم شده است گروگان کشمکش سیاسی جناح ها.
نتیجه: ملت به فکر خودتان باشید که آبی در دیگ سیاسی مسئولین برای تن گرم نخواهد شد.
تمام سمتها در ایران تشریفاتیه و هیچ کدوم کاربردی نیست اصولا قدرتی ندارند ا
روحانی که نشون داده با تعطیلی مخالفه حتی اگه هممون بمیریم
معاون و استاندار و ستاد و کمیته و وزیراش هم ظاهرا جرات مخالفت ندارند

بابا ما کارکنان بخش خصوصی نه دورکار هستیم و نه یک سوم
کل این ایام رو داریم میایم سر کار
خودتونو به اون راه نزنید
نعطیل کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان