بازدید 10100
۱

شکست مجدد آمریکا در دشمنی با برجام

دو پیشنهاد آمریکا در دشمنی با برجام با مخالفت شدید اعضای سازمان ملل مواجه و رد شد.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 31 December 2020


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در نشست کمیته اداری و مالی مجمع عمومی سازمان ملل که چهارشنبه شب به وقت نیویورک برگزار شد، معاون نمایندگی دائم آمریکا دو پیشنهاد را برای درج در قطعنامه برنامه و بودجه این سازمان در سال مالی 2021 مطرح کرد.

اولین پیشنهاد آمریکا درباره اختصاص بودجه برای ایجاد یک کمیته و یک گروه کارشناسی برای تحریم ایران بود. کمیته و گروه کارشناسی مورد نظر آمریکا همان هایی است که قبل از انعقاد برجام و تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود داشتند و الان دیگر وجود خارجی ندارند.

با این حال، معاون نمایندگی دائم آمریکا گفت که این کشور سازوکار ماشه در قالب قطعنامه 2231 را فعال کرده و قطعنامه های قبلی بازگشته اند و کمیته و گروه کارشناسی تحریم که قبلاً وجود داشتند، باید مجدداً احیا شوند و این مستلزم اختصاص بودجه است. پیشنهاد دیگر آمریکا نیز کاستن از بودجه اجرای قطعنامه 2231 بود.

بعد از ارائه پیشنهاد آمریکا، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و نمایندگان روسیه، آلمان، چین، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و سوریه سخنرانی کردند و ضمن اعلام مخالفت صریح با پیشنهاد آمریکا، از اعضای سازمان خواستند به پیشنهادات آمریکا رأی مخالف بدهند.

اسحاق آل حبیب، سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان نیز ضمن درخواست رأی‌گیری در مورد پیشنهاد آمریکا، گفت فقط طی چند ماه گذشته، آمریکا دو بار در شورای امنیت برای از بین بردن برجام تلاش کرد که هر دو بار نیز با مخالفت جدی اعضای آن مواجه شد و ناکام ماند و پیشنهادهای اخیر آن سومین تلاش آمریکا است.

وی افزود: پیشنهادات آمریکا نه تنها هیچ مبنای قانونی ندارد بلکه در تعارض مطلق با قطعنامه 2231 شورای امنیت و مخالف فاحش منشور سازمان ملل است.

آقای آل حبیب ضمن تأکید بر لزوم مخالفت کشورها با پیشنهاد آمریکا گفت که این اقدام در حمایت از برجام و نیز دفاع از حاکمیت قانون در سازمان ملل ضروری است.

نماینده آلمان نیز طی سخنانی به نمایندگی از اعضای اتحادیه اروپایی گفت که اقدام آمریکا در تعارض با قطعنامه 2231 شورای امنیت است و اعضای اتحادیه اروپایی به آن رأی منفی خواهند داد و از سایر کشورها نیز می‌خواهند به پیشنهادات آمریکا رأی منفی بدهند.

نمایندگان روسیه و چین نیز ضمن تشریح اقدامات غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و نیز تلاشهای ناموفق آن در مقابله با این توافق طی ماههای اخیر، پیشنهادات جدید آمریکا را فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانسته و ضمن مخالفت با آنها، خواستار مخالفت سایر کشورها شدند.

در ادامه، در مورد پیشنهادات آمریکا رأی گیری شد که با مخالفت 110 کشور، رد شدند و تنها 10 کشور از پیشنهادات آمریکا حمایت کردند و 32 کشور نیز به آنها رأی ممتنع دادند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه شکستی دهن ما سرویس شده کجاش شکست خورده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر