بازدید 28695

یک گزارش تکان‌دهنده از کسری بودجه ۱۴۰۰؛ آیا ابرتورم در انتظار مردم است؟

با رونمایی از لایحه بودجه سال آینده، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این بودجه ریزی به کسری بودجه شدید در سال آینده منجر خواهد شد. پرسش این است که کسری بودجه سال آینده چقدر برآورد می‌شود؟ عواقب این کسری بودجه چه خواهد بود؟ و راهکار فرار از این کسری بودجه چیست؟
کد خبر: ۱۰۲۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳ 13 December 2020

کسری

در اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که رسما شیوع ویروس کرونا در ایران تایید شد. با توجه به تاثیراتی که شیوع این ویروس بر اقتصاد چین گذاشته بود، می شد پیش بینی کرد که اقتصاد ایران نیز با چالش های جدیدی رو به رو خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، تحریم‌های اقتصادی از یک سو و شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر درآمد‌های نفتی و مالیاتی از سوی دیگر باعث شد تا در همین چهار ماه ابتدایی سال جاری، برخی کارشناسان پیش بینی کنند که بودجه دولت با کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی رو به رو خواهد شد. البته مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی این رقم کسری بودجه را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که این موضوع با واکنش وزیر اقتصاد همراه شد.

فرهاد دژپسند طی مصاحبه‌ای در بیستم خرداد ماه سال جاری گفت: عبارت کسری بودجه درست نیست، زیرا این کسری زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه‌ها بر منابع و درآمد‌ها پیشی گرفته باشد. وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اکنون در ابتدای سال قرار داریم و تنها پیش‌بینی عدم تحقق مطرح است و بر اساس پیش‌بینی ما عدد اعلامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صحیح نیست. وی تاکید کرد: برآورد ما نسبت به عدم تحقق درآمد‌ها طی امسال آن هم در بدبینانه‌ترین شرایط ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به هر صورت هر آنچه بود انتظار می‌رفت که دولت برای سال آینده بودجه واقع بینانه تری را با توجه به شرایط موجود طراحی کند تا دیگر شاهد کسری بودجه نباشیم، اما با رونمایی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بسیاری از کارشناسان از بیش برآورد درآمد‌های دولت سخن به میان آوردند و این در حالی بود که هزینه‌های دولت نیز رشد چشمگیری داشت. پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به اجتناب ناپذیر بودن هزینه‌ها و برآورد‌های غیرواقعی از درآمد‌ها برای سال آینده، دولت را با کسری بودجه رو به رو خواهد کرد.

کسری بودجه در سال آینده چقدر برآورد می شود؟

پیش بینی ها در مورد کسری بودجه متفاوت است و کارشناسان پیش بینی های مختلفی را مطرح کرده اند اما معتبرترین و شاید دقیق ترین پیش بینی به گزارش مرکز پژوهش ها که به تازگی منتشر شده است باز می گردد.

مرکز پژوهش های مجلس در بخشی از گزارش با عنوان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور (کلیات) آورده است:

یک معیار مناسب برای ارزیابی وضعیت کلان بودجه، بررسی شاخص کسری بودجه ساختاری دولت است. به طوری که در این شاخص بررسی می‌شود دولت برای تامین مخارج خود چه مقدار دچار کسری بوده و نیازمند استفاده از منابع نفتی، استقراض از صندوق یا فروش اوراق می‌باشد. محاسبه این کسری نشان دهنده رقمی در حدود ۴۴۵ هزار میلیارد تومان می‌باشد که باید از محل فروش نفت یا استقراض از صندوق یا فروش اوراق جبران شود. بخشی از این کسری ساختاری از محل فروش نفت و استقراض پوشش داده شده که در جدول زیر قابل ملاحظه است.

همان گونه که از جدول نمایان است، با فرض تحقق میانگین ۹۰ درصدی درآمده، فروش اموال و واگذاری شرکت ها، همچنین فرض صادرات ۸۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات و همچنین فروش کامل ۵۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه پیش بینی شده در بودجه، حدود ۵۲۲ هزار میلیارد تومان محقق شده و همچنان ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه تامین نشده می ماند.

کسری

مطابق با برآورد‌های کارشناسی، با فرض عدم تغییر قوانین و مقررات فعلی درباره الزام صندوق‌های سرمایه گذاری و بانک‌ها به خرید اوراق دولت و عدم افزایش نرخ بازده اوراق از سطح کنونی (بازه ۲۰ تا ۲۱ درصد) ظرفیت خرید اوراق مالی اسلامی حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان (مازاد بر رقم در نظر گرفته شده در بودجه) برآورد می‌شود؛ لذا با فرض فوق از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری مذکور همچنان حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان کسری تامین نشده می‌ماند.

کسری بودجه‌ای که تقریباً برابر رقم برآورده شده برای کسری بودجه سال جاری از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس (۱۸۰ هزار میلیارد تومان) بوده است.

کسری بودجه چه عواقبی خواهد داشت؟

وجود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در خوشبینانه‌ترین حالت برای سال آینده، می‌تواند به افزایش پایه پولی و نقدینگی دامن بزند. مطابق با برآورد‌های مرکز پژوهش‌های مجلس این میزان کسری بودجه می‌تواند موجبات افزایش ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی را فراهم کند.

رشد نقدینگی خود می‌تواند باعث افزایش نرخ تورم شود. بخشی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در همین باره طی گفت وگویی با اشاره به اینکه دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به چاپ پول می‌شود، اظهار داشت: طی ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته اکثریت مردم درگیر تورم بوده‌اند که ناشی از کسری بودجه دولت است. در سال ۹۸ دولت مدعی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بود که این مبلغ در عمل به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. در سال جاری بنا بر ادعای دولت ۳۱۷ هزار میلیار تومان با کمبود بودجه دولتی مواجه خواهیم بود که اگر این رقم سه ‌برابر شود، تورم ما در سال آینده حداقل دو برابر خواهد شد و بسیاری از مردم ما از این تورم به شدت آسیب خواهند دید.

همچنین سبزعلی پور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگوی دیگری اعلام کرد: با توجه به اعداد و ارقام بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده و خوش‌بینی بیش از حد به نفت و درآمد‌های نفتی احتمالاً سال ۱۴۰۰ کسری بودجه دولت چندبرابر امسال خواهد بود و در نتیجه نه‌ تنها تورم هدف ۲۲ درصدی محقق نخواهد شد، بلکه اگر همین بودجه به‌ تصویب مجلس برسد باید شاهد ابرتورم در سال آینده باشیم!

راهکار چیست؟

شاید تنها راهکار این است که مجلس کلیات لایحه بودجه را تصویب نکند و لایحه بودجه را جهت واقعی‌تر شدن اعداد و ارقام برای دولت پس بفرستد؛ راهکاری که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش اخیر خود به آن اشاره داشته و این گونه عنوان کرده است: ضمن تأکید بر لزوم رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد می‌شود تا نمایندگان محترم به منظور پیشگیری از تورم‌های شدید در سال‌های آتی، دولت را موظف به اصلاح لایحه بودجه با رعایت موارد زیر نمایند:

۱- کاهش تراز عملیاتی منابع عمومی از محل ایجاد درآمد‌های پایدار و قابل تحقق،

۲- کاهش رشد مخارج هزینه‌ای دولت از طریق مدیریت هزینه،

۳- افزایش نسبت مخارج سرمایه گذاری دولت از کل هزینه ها،

۴- اصلاح منابع غیرواقعی پیش بینی شده از محل صادرات نفت،

۵- حذف پیش فروش نفت از بودجه،

۶- در اولویت قرار گرفتن معیشت عمومی و قشرهای کم درآمد در مصارف دولت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
خدایا

دیگه همه چیزو به خودت سپردیم

از اولش نباید روی این مسئولان حساب می کردیم

از گناه ما بگذر

ما اشتباه کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
دیگه خیلی دیر شده
ناشناس
| - |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
برو واز تمام اعمال زشتت توبه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
دولت انگیزه لازم و تازه نفسی خود را ندارد و به این خاطر باید مجلس که تازه نفس هست حتما زمان بیشتری برای تنظیم آن بگذارد
باید هر چه سریعتر از تحریم ها خارج شویم و صادرات را آغاز کنیم تا درآمد ارزی مناسب داشته باشیم دلارهای بلوکه شده در کشورهای دیگر را دریافت کنیم و ....... در غیر این صورت با افزایش مالیات ها و ایجاد مالیات های جدید با بهانه های مختلف و ایجاد انواع جریمه ها و خلق پول و ......... تقریبا زندگی برای بسیاری از مردم غیر ممکن می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
راهی هم غیر از این ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
لیست واقعی دلارهای بلوکه شد اگر کسی اطلاع دارد لطفا منتشر کند نه یکی میگه ۱۵ یکی دیگر میگه ۴۰ سومی ادعا ۱۰۰ میلیارد دلار میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
باید هر چه سریعتر توبه کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
پس بجنب كه زودتر خارج شي ، ساده
کسری بودجه؟؟؟؟؟
حقوق چند صد میلیونی مدیران رو با حقوق کارگران یکی کنید ..اونوقت نه تنها کسری نمیارین بلکه زیادم میارین....
چند هزار مدیر تو گکشور هستند که حقوقهای نجومی پاداشهای نجومی میگیرن؟؟؟؟ چرا عدالت رو اجرا نمیکنید .....
حقوق یه کارگر زحمتکش رو با حقوق مدیران یکی کنید اونوقت بودجه کم نمیاد
کرونا هم نکشد گرانی مردم را خواهد کشت
جالبه تو راهکارها اصلا به این اشاره نشده است که اگر از جاه طلبی خود دست برداریم و با دنیا تعامل کنیم همه چیز درست می شود و نیازی به این مطالب شعاری نیست. منتها کاسبان تحریم نمی گذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
وضعیت موجود نتیجه تعامل با آمریکا و اروپایی های خائن میباشد ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
مگر این نبود که ۴ سال پیش توافق کردیم ولی نتیجه چیز دیگری شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
آره ما جاه طلبیم که دوست نداریم کشور اجنبی دور تا دور ما پایگاه نظامی احداث کند
ما جاه طلبیم که میگیم اگر انرژی هسته ای خوب هست ما هم می خایم داشته باشیم اگر بمب بد است چرا شما دارید خخخخ

جناب روش فکر. اگر مملکت دست شما بود که الان داشتیم سر این دعوا می کردیم که اول آذربایجان رو باید شوهر بدیم یا کیش و جزایر سه گانه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
جاه طلبی نیست انرژی های فسیلی در حال تمام شدن است و اگر کشوری به سمت انرژی های تجدیدپذیر نرود محکوم به فنا است و فرزندانمان ما را قضاوت خواهند کرد و نباید بخاطر عده ای نادان و ابله که در کاخ سفید نشسته و ما را تهدید می کنند آینده فرزندان خودمان را نادیده بگیریم و تابع اراجیف و خودخواهی های غیر منطقی آنها باشیم و باید از آنها بپرسیم که آیا آمریکا در خاورمیانه بدنبال چه چیزی است که صدها پایگاه نظامی ایجاد و ناوها و جنگ افزارهایش در عراق و سوریه با چه
هدفی آمده است و چرا هنوز حاضر نیست بمب های هسته ای خود را نابود کند در حالی که ما ساختن آنرا حرام دانسته ایم
ناشناس
| Canada |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اینها راه کار نیست جالبه خود این مجلسی ها زمینه تحریم و تشتید اون رو فراهم کردن بعد به دولت می گن تو بردار. خوب برادر شما دیوار رو خراب نکن که بعد یک نفر دیگه بیاد درست کنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تو حتي نميدوني جاه طلب چه كسيه ، آمريكا يا ايران
دولت و مسئولان کشوری که خیالشون نیست، کمر ما مردم بیچاره زیر بار اینهمه فشار شکسته و خرد میشه. اونا که چیزی حس نمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
چرا اونا هم حس میکنن و سختشون هست که اعداد بزرگتر رو تلفظ کنن و احتمالا اشتباه میکنن و بقیه مسخره شون میکنن بنابراین میخوان صفرها رو حذف کنن که از این لحاظ هم اذیت نشن!
پیش فرض بودجه 1400 احیا برجام و رفع تحریمهاس.
رابطه قسمت دوم تیتر با مطالب ارائه شده چیست ؟
اپراتور دوم منتظر چه چیزی است که کسر بودجه را چه کند؟
بودجه سیاسی چیده شده
کودک دبستانی هم می فهمه این بودجه تورم شدید داره
این طور وانموده می شود تنها راه خلاصی از این تورم تن دادن به مذاکره و برجام های بعدی است
نتیجه دل بستن به اصلاح طلب و اصولگرا و کارگزار و...
کی گفته برای انجام کار فرهنگی هر کس رسیده تو بودجه‌ کشور برای خودش ردیفی رو تعریف کرده کم هم نمی‌خوان بشه
به جاش امنیت داریم. انرژی هسته ای داریم . خودکفا هستیم

مرگ بر امریکا

:))))
جون جدت تابناک اینقدر ما رو نترسون ...بزار امسال رو سر کنیم ببینیم تا سال دیگه زنده ایم یا نه ... تمام اخبار سایت رو فلاکت گرفته ..تمام زندگیمون استرسی میکنی...بابا بعضی موقع ها بهتره چیزی منتشر نکنی...
در این گزارش چرا در امد حاصل از فروش حداقل 800000بشکه نفت در روز با وجود چشم انداز بهتر نسبت به فروش دو یا سه برابری این میزان برای یک سال فقط 70 هزار میلیارد محاسبه شده در حالیکه با یک حساب ساده با فرض 40 دلار برای هر بشکه روزانه 40 میلیون دلار وسالانه 16 میلیارد دلار درامد کسب میشود که با محاسبه ارز 200000 تومانی با حداقل فروش وحداقل قیمت دلار درامدی حدودا 350هزار میلیارد تومانی حاصل میشود ودر صورت فروش بیشتر دولت اینده میتواند بدون محاسبه در بودجه در امد هضهفه را مورد بهره برداری قرار دهد که اگر خدا یاری کند میتواند مبلغیحدود هزار هزار میلیارد باد اورده و غیر منتظره باشد ودولت اینده حالش را ببرد .
شاید سال دیگه چون خودشون نیستند و رییس جمهور عوض میشه اینقدر بی خیال بودجه بستند.... حواس مجلس و مسئولین باشه که بدبخت تر نشیم انشالله
مردم ایران تاب آوری بالایی دارند
تا الانش همه را متحیر کرده ایم
قطعا با تورم هزار درصد هم مقاومت می کنیم
به کوری چشم دشمنان و غیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
امضا یک از همه چیز سهم دار
زاکانی: تشویق مردم به حضور در بورس یک جنایت بزرگ بود!!!!
هنوزم دارند باتبلیغات شبانه روزی همین کار رو انجام میدن
البته مردم هم مقصرند که دوست دارند ازیک سوراخ چندین بار‌گزیده بشوند !ً‌
مشکل اصلی کسری بودجه است. ما باید تولید ناخالص ملی را با کمک بخش خصوصی بالا ببریم. وگرنه هر دولتی سر کار بیاید همین مشکلات را خواهد داشت و چون پول حاصل از صادرات ندارد مجبور به چاپ پول بدون پشتوانه ودر نتیجه تورم بیشتر خواهد شد. بنابراین باید فکر اساسی کرد و هر جور شده درامد کشور را بالا ببریم و از توریست گرفته تا صادرات لباس و غیره را بالا ببریم.
این روزها جالب این است که همه از تحلیل های درست بواسطه عدم شجاعت به شعارهای توخالی می رسند توجه به معیشت مردم،بهبود بودجه عمرانی و کسری بودجه فاکتورهایی که ابدا با هم جمع نمی شوند و جمع اضدادند.برای حل مشگل، افزایش حقوق ممنوع،پرداخت سود بانکی وهر نوع یارانه ممنوع،افزایش مالیات مصرف مجاز،کاهش کارکنان دولت و خصولتی ها به نصف لازم،خصوصی سازی و اصلاح ساختار شرکت های دولتی و خصولتی لازم شما ادن این کارها هستید؟
اصلامهم نیست
آب که ازسرگذست چه یک وجب وچه صدوجب
همین الان هم بامرده فرقی نداریم
بودجه یعنی توازن درآمد و هزینه و به همان اندازه که تحقق درآمد یک مبلغ خوشبینانه و یک مبلغ بدبینانه دارد باید هزینه ها هم دارای وضعیتی باشد که نشان دهد که پرداخت آن بسیار ضروری و لازم است و یا اینکه در اولویت ضروریات نیست تا در صورت کسری بودجه و عدم تحقق درآمد بتوان هزینه های غیر ضرور را به تناسب عدم تحقق درآمد کاهش داد و بدنبال آن باعث تورم نشود. بسیاری از ردیف های بودجه دولتی بخاطر اینکه مبلغ بودجه سال آینده شان کاهش نیابد بصورت غیر لازم بخصوص در آخر سال آنرا هزینه می کنند و متاسفانه در این زمینه هیچ ملاحظه ای وجود ندارد و چه خوب است که جزئیات هزینه کردها در پایگاه داده ذخیره تا بصورت هوشمندانه از طریق داده کاوی از موازی کاری و خریدهای اضافه و غیر ضرور جلوگیری کرد. و البته منظور خساست نیست بلکه جلوگیری از پرت شدن هزینه ها و بهینه کردن آنها است.
با این شرایط طی چند سال آینده باید اتحادیه اروپا منتظر چند میلیون پناهنده باشه! آشی هست که امریکا پخت و هزینه اش را باید اروپایی ها با همراهی با تحریم ها بدهند.
با توجه به سوابق بلینکن و انتخابش توسط بایدن باید منتظر به اشوب کشیده شدن خاورمیانه باشیم و دود این مساله به چشم اروپا خواهد رفت. باز هم می گویم خاک بر سر اروپا. اگر طی دو قرن گذشته اینقدر تو خاورمیانه دخالت نمی کرد و می گذاشت مردم این منطقه سرشون تو لاک خودشون باشه این فجایع بوجود نمی آمد.
ما در کشور مشکلات درآمدی نداریم و بیشتر مشکلات ما مربوط به عدم هزینه های بهینه و بی نظمی در فعالیت ها است و تا دلتان بخواهد نهادهای موازی در کشور زیاد داریم که همه کاره و هیچ کاره هستند و فقط کارشان خوردن بودجه است وگرنه دلیلی ندارد کشوری که صاحب نفت و گاز و پالایشگاه و پتروسیمی و معادن از انواع مختلفش است در بودجه درمانده باشد و هشت اش گرو نه اش باشد...
مشکل کشور ما کاهش شدید GDP است. چون صادرات نداریم. اگر GDP را افزایش ندهیم و پول وارد کشور نشود ، کسری بودجه بزرگتر ، چاپ پول بدون پشتوانه ، تورم بیشتر ، و در نتیجه فقر بیشتری خواهیم داشت. لطفا کارشناسانی در حوزه GDP بیاورید و مصاحبه کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
کشور شما الان آمریکاست یا ایران؟
اگر امریکاست که ماشاالله کمبود جی دی پی ندارید،
والله اگربجای کل کل باامریکاباروسیه کل کل کرده بودیم مملکتمان راغربیهابه بهترین جای خاورمیانه تبدیل میکردن باسرمایه هاشون!
ابر تورم یعنی چی مگه از سیاهی هم رنگی بالاتره یعنی ما دیگه نون و برنج تایلندی خالی هم نخواهیم توانست بخوریم یکهویی بگین یعنی برین بمیرین تمام
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان