بازدید 11092
۲

چند درصد جمعیت ایران شاغل هستند؟

مدیرکل جمعیت و نیروی کار مرکز آمار با بیان اینکه بازار کار در ایران به شرایط فصلی وابسته است، گفت: در تابستان امسال از ۶۲ میلیون نفر جمعیت سن کار در ایران ۴۱.۸ درصد در بازار کار فعال بود.
کد خبر: ۱۰۲۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 10 December 2020

به گزارش تابناک، علی اکبر محزون چهارشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی شبکه خبر افزود: در فصل تابستان امسال تنها ۴۱.۸ درصد جمعیت سن کار در کشور در بازار کار خود را عرضه کردند و عده‌ای نیز به دلایلی خود را وارد بازار نکردند.

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران یادآور شد: این در حالی است که در نرم جهانی باید ۶۰ درصد جمعیت سن کاردر بازار کار فعال شوند.

وی با بیان اینکه در تابستان سال جاری در مجموع ۲۳ میلیون و ۵۴۲ هزار در کشور ما شاغل بودند، افزود: از این تعداد ۱۴ میلیون و ۲۹۸ هزار نفر در هفته بیش از ۴۴ ساعت کار کردند و ۳۴ درصد نیز از این افراد کمتر از ۴۴ ساعت مشغول کار در بازار بودند.

 

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ بیکاری یک شاخص کلان اقتصادی در کشورها محسوب می‌شود، گفت: در مقایسه با تابستان سال گذشته در فصل تابستان امسال شاغلین بازار یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کمتر بودند.

محزونی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹.۵ درصد بود، گفت: این در حالی است که عدد متوسط نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای جهان بین ۶ تا ۷ درصد است و ۹.۵ درصد عدد کمی نیست.

یک کارشناس امور اقتصادی در این گفت وگوی تلویزیونی با تحلیل شاخص‌های بازار کار ایران در تابستان امسال اظهار داشت: ۷۰ درصد بنگاه‌های تجاری در ایران کمتر از ۵ نفر شاغل دارند و تحریم‌ها و شرایط اقتصادی و کرونا امسال را به شدت آسیب پذیر کرده است.

فاطمه عزیزخانی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد شاغلین در ایران غیر رسمی هستند و در استان‌های مرزی و محروم این رقم به ۷۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد شاغلین در کشور ما به وجود آورنده شغل خود هستند، یادآور شد: این رقم در استان‌های مرزی و نقاط محروم کشور بیش از ۵۰ درصد است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وضعیت بازار کار در ایران خوب نیست و وظیفه مراکز علمی و پژوهشی است نسبت به این شرایط حساسیت بیشتری نشان دهند تا تصمیم گیرندگان در خصوص جمعیت غیر فعال پنهان و کاهش نرخ بیکاری در کشور تصمیم مناسبی بگیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کل دنیا میدونن که همگی تو ایران سر کاریم!!!!!
بستگی دارد که مشاغل را چی حساب بکنبد دستفروش داریم ضایعات جمع کن داریم زباله گرد داریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر