بازدید 21227

ارزش وام یک میلیون تومانی چقدر شد؟

امروز آخرین مهلت ثبت نام دور دوم دریافت وام یک میلیون تومانی دولت برای کمک به خانوار‌هایی است که از کرونا آسیب دیده اند؛ وامی که ارزش آن نسبت به دفعه قبل کمتر شده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 01 December 2020

ارزش وام یک میلیون تومانی چقدر شد؟

در هجدهم فروردین ماه سال جاری بود که رئیس جمهور روحانی گفت: تسهیلات یک میلیون تومانی با نرخ سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است که مدت زمان بازپرداخت آن ۲۴ ماهه (دو ساله) خواهد بود و چند ماه هم تنفس داده می‌شود و بازپرداخت از مهر ماه سال ۱۳۹۹ آغاز خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۹ که جلسه ستاد اقتصادی دولت برگزار شد، جزئیات پرداخت و نحوه بازپرداخت وام یک میلیون تومانی تغییر و وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه ای اعلام کرد؛

  • مبلغ تسهیلات برای هر خانوار، یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود.
  • اقساط ماهانه برای هر خانوار مبلغ  ۳۵ هزار تومان است که از یارانه تیرماه سال جاری به بعد کسر خواهد شد.
  • گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا پایان بازپرداخت اقساط، تغییر دهند.
  • درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک به سازمان هدفمندسازی یارانه ها، وکالت بلاعزل می دهد که بازپرداخت تسهیلات  فوق را  ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت نماید. این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.

در ۲۳ خرداد ماه سال جاری بود که حسین میرزایی، سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی با اعلام پایان واریز وام یک میلیون تومانی به حساب سرپرستان خانوار در تاریخ بیست و دوم خردادماه ۹۹ افزود: در روز ۲۲ خرداد، ۸۶۷ هزار و ۲۵ خانوار، تسهیلات یک میلیون تومانی حمایتی کرونا را و در مجموع ۲۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۳۹۳ سرپرست خانوار یارانه بگیر، معادل ۸۷ درصد از خانوار‌های یارانه بگیر، تسهیلات مذکور را دریافت کردند. پرونده این تسهیلات رسما بسته شد.

با قطعی شدن آغاز دور دوم قرنطینه از ابتدای آذر ماه سال جاری به دلیل شرایط وخیم شیوع کرونا، دولت اعلام کرد که یک وام یک میلیون تومانی دیگر پرداخت خواهد کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور در ۲۸ آبان ماه در جلسه هیات دولت گفت: یک وام یک میلیون تومانی به ۱۰ میلیون خانوار پرداخت خواهد شد. خبری که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود در ۲۸ آبان ماه به آن اشاره کرد و نوشت: پرداخت وام قرض الحسنه یک میلیونی به حدود ۱۰ میلیون سرپرست خانوار برای مقابله با آثار کروناست.

تامین منابع این وام یک میلیون تومانی از محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با کروناست و این وام تنها به خانوار‌هایی که "درآمد ثابتی" ندارند تعلق می‌گیرد. آخرین مهلت ثبت نام ۱۱ آذرماه ۹۹ اعلام شده است و بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی با نرخ کارمزد ۴ درصد از محل باقی مانده منابع بسته جبرانی مصوب جلسه دوازدهم مورخ ۹ فروردین ماه ۹۹ ستاد ملی مدیریت کرونا، با اقساط ۳۰ ماهه و از منابع یارانه معیشتی ماهانه خانوار خواهد بود. متقاضیان صرفا کد ملی خود را از تلفن همراه ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال نمایند. متقاضیان تنها یک بار پیامک ارسال کنند، کافی است.

هر چند پرداخت وام یک میلیون تومانی به خانوار‌هایی که درآمد ثابتی ندارند، اقدام مناسبی از سوی دولت محسوب می‌شود، باید در نظر داشت که قدرت خرید این وام یک میلیون تومانی در همین چند ماهی که از دور اول پرداخت این وام گذشته است، به شدت کاهش یافته است.

همان گونه که اعلام شد، دور اول پرداخت وام یک میلیون تومانی در خرداد ماه سال جاری به پایان رسید. در خرداد ماه، نرخ تورم سالانه ۲۷.۸ درصد بود که این نرخ در آبان ماه سال جاری ۲۹ درصد گزارش شده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه سال جاری ۲۲.۵ درصد گزارش شده بود که این نرخ در آبان ماه به ۴۶.۴ درصد رسیده است. این بدان معناست که خانوار‌های کشور میانگین ٤٦.٤ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٨ برای خرید یک مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

آمار نرخ تورم و روند رو به رشد آن بیانگر آن است که طبیعتا باید قدرت خرید خانوار‌ها در آبان ماه در مقایسه با خرداد ماه سال جاری کاهش یافته باشد؛ اما برای بررسی جزئی‌تر این مساله بهتر است به گزارش‌های مربوط به متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، رجوع کنیم.

جدول زیر نشان می‌دهد، در خرداد ماه سال جاری با یک میلیون تومان چه میزان کالای اساسی می‌شد خرید و این میزان در آبان ماه چقدر بوده است؟

همان گونه که می بینید، در همه کالا‌های اساسی شاهد کاهش قدرت خرید در آبان ماه در مقایسه با خرداد ماه هستیم؛ برای نمونه با یک میلیون تومان در خرداد ماه سال جاری می‌شد ۷۲ کیلوگرم برنج خارجی درجه یک خریداری کرد که این میزان در آبان ماه با افزایش قیمت به ۴۳ کیلوگرم کاهش یافته است.

قدرت خرید یک میلیون تومان در آبان ماه نسبت به خرداد ماه چقدر تغییر کرده است؟

نام کالا اساسی

واحد مبادله

قیمت (تومان)

میزان خرید

میزان تغییر

خرداد

آبان

خرداد

آبان

برنج خارجی درجه یک

یک کیلوگرم

13885

22846

72 کیلوگرم

43 کیلوگرم

کاهش 29 کیلوگرمی

ماکارونی

500 گرمی

4378

5774

228 بسته

173 بسته

کاهش 55 بسته ای

گوشت گاو یا گوساله

یک کیلوگرم

83874

107491

12 کیلوگرم

9 کیلوگرم

کاهش 3 کیلوگرمی

مرغ

یک کیلوگرم

12402

24253

81 کیلوگرم

41 کیلوگرم

کاهش 40 کیلوگرمی

پنیر پاستوریزه

500 گرمی

11476

15103

87 کیلوگرم

66 کیلوگرم

کاهش 21 کیلوگرمی

کره پاستوریزه

100 گرمی

4720

8225

211 عدد

121 عدد

کاهش 90 عدد

روغن مایع

900 گرمی

8820

11357

113 عدد

88 عدد

کاهش 25 عدد

شکر

یک کیلوگرم

7921

9424

126 کیلوگرم

106 کیلوگرم

کاهش 20 کیلوگرم

رب

یک کیلوگرم

17150

18400

58 کیلوگرم

54 کیلوگرم

کاهش 4 کیلوگرم

چای بسته خارجی

500 گرمی

61917

80212

16 بسته

12 بسته

کاهش 4 بسته

گوجه فرنگی

یک کیلوگرم

4140

11265

241 کیلوگرم

88 کیلوگرم

کاهش 153 کیلوگرم

به هر حال، روند نرخ تورم به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد باز هم قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت و رفته رفته قدرت خرید یک میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد، در حالی که در خرداد ماه سال جاری، بانک مرکزی اعلام کرد که هدف گذاری امسال برای نرخ تورم ۲۲ درصدی است، حال آنکه در کمتر از سه ماه مانده به پایان سال جاری، نرخ تورم با روندی افزایشی در آبان ماه به ۲۹ درصد رسیده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
پول ملی خیلی وقته نابود شده
کجای کارید .
ریال ایران بی ارزش ترین پول ملی خاورمیانه
می تونیم باهاش جوجه ماشینی بخریم!!
والا مردم رو گدا فرض کردن؟؟!!! تابناک ازت میخوام یکبار کمک هایی که کشور های دیگه تو این قرنطینه به مردمش دادن رو ایران مقایسه کنید، میفهمید که یک میلیون تومان این همه هم منت گذاری و تو شیپور دمیدن نداره.
ارزش وام یک میلیون تومانی چقدر شد؟:
5 گونی 10 کیلویی برنج تایلند یا هندی معمولی.
پاسخ ها
ماجد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
کجای کاری الان برنج هندی 10کیلویی300هزارتومن شده سه تاگونی بیشترنمیشه گذشت روزی که5گونی میدادن الان نرخ لحظه ای شده
همه تو کما رفته اند انصافا این همه گرانی چرا
درد مشکل مردم دیگر با ین پولها حل نمیشود
خود دولت پرچم دار گرانی و بی ارزش کردن پول ملی ایران است
فدای سر آقازاده ها نصفشون کانادا امریکا انگلیس هستند بقیه شون باستی هیلز دارند به مردم خدمت میکنند
عوضش امنیت داریم!!
برای یک میلیون تومان یک شلوار نمیدن الان سه ماهه برای کورانا بیکارشدم
سی دلار میشود که در دبی به یک حامبال روزانه نود دلار حقوق میدهند یعنی ما را پایینتر از حامبال فرض کرده اند..در کانادا به هر کسی قرنطینه میشود ماهانه هزار دلار میدهند انهم بلاعوض نه مثل اینجا وام و صدقه بدهند انهم از پول نفت خودمان..
من هم معشیتی میگیرم هم یارانه مرحله اول هم گرفتم دوباره درتواست. دادم ولی از وام خبری نیست این دفعه برای من دولت کم لطفی میکنه. ممنون
ندارم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار