بازدید 5494
اقتصاد در گذر زمان

از «اعتصاب کارمندان ایرانی شرکت نفت آمریکایی» تا «عرضه مجازی املاک مازاد بانکی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 01 December 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

11 آذر 1357، كارمندان ايراني شركت نفت «پان آمريكن اويل» در جزيره خارك دست به اعتصاب زدند و با اين اعتصاب دولت را از فروش 400 هزار بشكه نفت در روز محروم كردند.

11 آذر 1371، وزير بهداشت حكومت صدام در ديدار با كاردار جمهوري اسلامي ايران در بغداد، با اشاره به بحران شديد دارويي در كشور كه حاصل محاصره اقتصادي عراق است خواستار بهبود روابط با ايران شد.

11 آذر 1374، توليد گاز در پالايشگاه كنگان بزرگترين پالايشگاه خاورميانه به بيش از دو برابر افزايش يافت. بر اين اساس با افتتاح فاز دوم پالايشگاه ظرفيت روزانه 34 ميليون به 79 ميليون متر مكعب و توليد مايعات گازي از 20 هزار بشكه به 50 هزار بشكه افزايش يافت.

11 آذر 1391، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی یک روز پس از اعلام بازگشت مجدد اعتبارات اسنادی ریالی شرایط و ضوابط صدور و تنزیل این اسناد را اعلام کرد؛ شرایط جدید به گونه ‌ای تدوین شده که امکان سوء استفاده از این اسناد را به حداقل برساند. محمود بهمنی مهم ‌ترین ضابطه جدید در جریان گشایش اعتبارات اسنادی را الزام بانک گشاینده اعتبار به اعتبارسنجی دقیق متقاضی و استعلام از مراجع مختلف دانست.

11 آذر 1392، بانک مرکزی تورم آبان ماه را 40 درصد اعلام کرد.

11 آذر 1393، رئیس‌جمهوری به کشورهایی که در آخرین نشست اوپک با کاهش تولید نفت مخالفت کرده بودند، پاسخی به عربستان و دیگر کشورهای منطقه داد. به باور رئیس‌جمهور، این اقدام تنها توطئه‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران است. روحانی در سخنانش در جمع مردم گرگان گفت: "با وجود اینکه دست‌های توطئه‌گر در منطقه و جهان، قیمت نفت را کاهش دادند و تصور می‌کنند برای ایران اسلامی و مسیر توسعه کشور مشکلی فراهم کردند، ملت ایران بدانند که دولت در هفته آینده بودجه را بدون کسری تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد".

11 آذر 1396، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که حفظ توافق هسته ‌ای ایران و اجرای کامل آن یک اولویت کلیدی امنیتی برای اروپا است.

11 آذر 1397، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات گفت: سرجمع انضباط اقتصادی و برگشت پول به بیت‌المال در دو سال گذشته ۵/ ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

11 آذر 1398، طی خبری اعلام شد: "سایت فروش اموال مازاد بانک‌ها با عنوان نام اختصاری فام شروع به کار کرده است. این سایت اطلاعات جالبی درباره فروش املاک بانک‌ها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و قیمت‌های کارشناسی ارائه‌شده با توجه به آمارهای متوسط منطقه براساس آمار بانک مرکزی، کمتر بوده است. البته به نظر می‌رسد که این قیمت کارشناسی، قیمت حداقلی بانک‌ها بوده است؛ زیرا قیمت برخی از فایل‌ها کمتر از سطح قیمت منطقه است".

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر