بازدید 26554
هشدار کارشناسان بین‌المللی:

کابینه بایدن جنگ‌طلب است؟

بیشتر وزرای انتخابی بایدن افرادی هستند که سابقه حمایت از جنگ عراق، تسلیح معارضین سوری و حتی حمایت از گزینه نظامی علیه ایران را دارند، امری که از نظر کارشناسان بین‌المللی خطرناک تلقی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 26 November 2020

به گزارش تابناک، اسپوتنیک در گزارشی به سابقه وزرای پیشنهادی جو بایدن دموکرات پرداخته که قرار است کابینه دولت احتمالی او را تشکیل دهند.

به نوشته این رسانه، افرادی چون «آنتونی بلینکن» گزینه احراز پست وزارت خارجه، «جیک سالیوان» گزینه پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «آوریل هاینس» گزینه پیشنهادی برای مدیریت آژانس اطلاعات ملی و «آلخاندرو مایورکاس» وزیر احتمالی امنیت ملی؛ همگی از حامیان دولت باراک اوباما بودند که او را در اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه مانند تهاجم نظامی به لیبی یا رویکرد خصمانه علیه روسیه، همراهی می‌کردند.

به عنوان مثال، بایدن مدعی است که خواهان خاتمه‌دادن به جنگ‌های بی‌پایانی مانند تجارب عراق و افغانستان است حال آنکه کارشناسان حوزه بین‌الملل، با توجه به چینش کابینه آتی هشدار دادند که ممکن است او آتش نبردهایی را که مدعی اجتناب از آنها است، روشن کند.

به گفته «ماریامنی ایوِرت» تحلیل‌گر فرانسوی، بلینکن از حامیان جنگ عراق بود حال آنکه سالیوان هم مشاور هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا بود که از قضا از جنگ عراق حمایت کرد. با این اوصاف، بایدن به خلاف ادعاها، خود را با افرادی احاطه کرده که همگی حامی جنگ‌های طولانی به عنوان مکملی برای دیپلماسی هستند!

از طرفی، بلینکن ریشه‌های یهودی دارد و از حامیان پر و پا قرص رژیم صهیونیستی است- ویژگی که او را برای فلسطینی‌ها غیرقابل اعتماد می‌کند.

او حامی تسلیح گروه‌های مخالف دمشق نیز بود و از این بابت سهم بزرگی در بی‌ثباتی سوریه دارد.

از طرف دیگر، به گفته «دن لازار» تاریخ دان و تحلیل‌گر مسائل سیاسی، «میشل فلورنوی» که گزینه احراز وزارت دفاع آمریکا است نیز به سوابق جنگ طلبانه خود افتخار می‌کند.

وی در سال ۲۰۱۲، طی سخنرانی در اندیشکده «بروکینگز» با توجه به مؤثر بودن تحریم‌های ضدایرانی، مدعی شده بود: گزینه نظامی هرگز از روی میز برداشته نشده است. من که از پنتاگون می‌آیم، به شما اطمینان می‌دهم برنامه‌ریزی پنتاگون برای آن (اقدام نظامی) به طرز شگفت‌آوری قدرتمند است و این گزینه آماده است!

دن لازار در این باره می‌افزاید: بلینکن، سالیوان و فلورنوی، نه‌تنها جنگ‌طلب هستند بلکه جنگ‌طلبانی فاقد صلاحیت هستند که سیاست‌های آنها موجب کشته شدن صدها هزار نفر و نابودی کامل برخی جوامع شده است.

منبع: مهر
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان