بازدید 23788

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول ۸۰ درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

در روز‌های اخیر شاهد آن بودیم که قیمت لاستیک برای دومین بار در سال جاری افزایش یافت. افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک موجب شد تا افزایش قیمت این کالای مهم در حمل و نقل در ۷ ماه ۸۰ درصد افزایش یابد! نکته حائز اهمیت این بود که این بار قیمت گذاری لاستیک به عهده تولیدکنندگان گذاشته شده بود.
کد خبر: ۱۰۱۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶ 21 November 2020

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول ۸۰ درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

در ۲۷ خرداد ماه سال جاری بود که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت در خصوص بررسی افزایش قیمت لاستیک در جلسه ستاد تنظیم بازار در مورخه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، اظهار داشت: پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک در جلسه بررسی و مصوب شد به صورت علی الحساب این افزایش اعمال شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، حالا پس از گذشت هفت ماه از آخرین باری که قیمت لاستیک افزایش یافت، دوباره در ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام شد که قیمت لاستیک این بار ۵۰ درصد افزایش یافته است. با این وضعیت قیمت لاستیک در یک مدت ۷ ماهه حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. نکته بااهمیت در این افزایش قیمت اخیر این بود که این بار بر خلاف روال همیشگی این تولیدکنندگان بودند که در قیمت گذاری لاستیک مستقیم دخالت داشتند و دیگر ردپایی از سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دیده نمی‌شد.

چرا قیمت لاستیک افزایش یافت؟

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر طی مصاحبه‌ای در ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۹ اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و به ویژه نرخ ارز در ماه‌های گذشته، افزایش بیش از پیش قیمت‌ها اجتناب ناپذیر است، به طور مثال از شهریور ماه تاکنون قیمت روغن آروماتیک به عنوان یکی از مواد اولیه اساسی تولید تایر، رشد حدود ۵۰ درصدی داشته است. وی افزود: سیم طوقه تایر که در ماه‌های آغازین سال هر کیلو ۹ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌شد، اکنون به ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان، نخ «چیفر» از کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و هر کیلو دوده از هشت هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

تنها ادامه داد: این روند افزایشی قیمت‌ها چنان بوده که حتی قیمت هر لیتر روغن فرآیندی که در شهریور ماه پنج هزار و ۶۵۰ تومان در هر لیتر بوده، در آبان ماه یعنی طی دو ماه به هفت هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و کائوچوی مصنوعی، هفتگی بیش از دو هزار تومان در هر کیلو افزایش قیمت تجربه کرده، به طوری که از حدود ۱۰ هزار تومان در آغاز سال، اکنون به حدود ۳۹ هزار تومان در کیلو رسیده و از طریق بورس به فروش می‌رسد؛ بنابراین، عامل اصلی افزایش قیمت لاستیک از دیدگاه سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، جهش قیمت ارز و قیمت مواد اولیه است؛ موضوعی که توسط غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس رد شد.

وی طی مصاحبه‌ای گفت: درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول منطقی نیست، آن‌ها اعلام می‌کنند به دلیل افزایش نرخ دلار و مشکلات موجود، قیمت لاستیک باید ۵۰ درصد افزایش یابد، اما این مساله درست نیست، زیرا تنها بخشی کوچکی از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است. وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولید لاستیک در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: عملکرد پتروشیمی‌ها در تولید و توزیع مواد اولیه تولید لاستیک مثبت بوده و در شرایط کنونی در این حوزه افزایش قیمتی رخ نداده تا تولیدکنندگان لاستیک به واسطه آن قیمت‌ها را بالا ببرند.

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول ۸۰ درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

افزایش قیمت لاستیک چه تاثیری بر کالاها و خدمات خواهد داشت؟

افزایش ۸۰ درصدی قیمت لاستیک تنها در سال جاری موجبات افزایش هزینه‌های حمل و نقل را فراهم خواهد کرد و این مسئله دومینووار بر قیمت کالا‌ها و خدمات تاثیرگذار خواهد بود؛ برای نمونه همین مساله می‌تواند هزینه‌های صنف تاکسی داران را افزایش دهد و یا هزینه‌های وانت بار‌ها که در کار حمل درون شهری کالا‌ها هستند، افزایش یابد.

به هر صورت آنچه مشخص است این که افزایش قیمت لاستیک به همین جا ختم نخواهد شد و همین می‌تواند یک موج تورمی جدید را به راه بیندازد.


چرا قیمت گذاری لاستیک به تولیدکنندگان سپرده شد؟

در دهم آبان ماه سال جاری بود که ستاد تنظیم بازار طی مصوبه‌ای اعلام کرد، لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، رأساً توسط واحد‌های تولیدی قیمت گذاری شوند.

 

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول ۸۰ درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

چرا دولت تعیین قیمت لاستیک را این بار به تولیدکنندگان سپرده است؟

مصطفی تنها در رابطه با واگذاری قیمت‌گذاری‌ تایر خودروهای سواری به خود تولیدکنندگان گفت: اصل ماجرا این است که قیمت مواد اولیه ما در سال ۱۳۹۹، به طور تقریبی روزانه در حال تغییر است. بررسی بورس کالا نشان می‌دهد که به طور مثال پتروشیمی‌ها برای کائوچوی مصنوعی مورد مصرف صنعت تایر، تقریبی هفته‌ای ۲۳۰۰ تومان به قیمت‌ها اضافه می‌کنند و قیمت‌ها عملا شناور شده‌اند.

به هر صورت نوسان قیمت مواد اولیه برای تولید لاستیک، دلیل عمده واگذاری قیمت به تولیدکنندگان لاستیک است. تولیدکنندگان نیز در اولین تجربه قیمت گذاری سنگ تمام گذاشتند و قیمت لاستیک را 50 درصد افزایش دادند. حالا پرسش از نهادهای ناظر بر بازار چون سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار این است که این نهادها عملاً چه نقشی دارند و بابت چه وظایفی بودجه دریافت می کنند؟ اینکه قیمت گذاری بر عهده تولیدکنندگان باشد، آیا منافع مصرف کنندگان در این قیمت گذاری لحاظ می شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
از فردا هزینه حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن افزایش قیمت اجناس مصرفي مردم و این سیکل باطل همچنان ادامه خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
یک میلیون ریال هم که قراره بهت بدن. دیگه چی از این بهتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
چه خوب
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
گرانی دلیل اقتصادی دارد!
با چاپ پول و بین مردم تقسیم کردن ، اجناس که پشتوانه اسکناس هستند گران میشوند،این یک قاعده مهم و ساده اقتصاد است.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
مشکل خود دولن است چرا در این رکود جهانب و تورم منفی مواد نفتی چرا در ایران قیمت مواد پتروشیمی گران می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
مسخره در آوردین به خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
همش کار این ترامپه !!!
بایدن جان بیاد همه چیزدرست میشه
عامل گرانی فقط خود دولت است و خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
دوستم 4 حلقه لاستیک بارز سمند خرید 850 هزار تومان-خرداد
من 2حلقه خریدم به قیمت 800 هزار تومان -مهر ماه
الان هم میگن یک حلقه لاستیک دولتی هست 800 تومان
این چه جور محاسبه تورم است
این چه جور 50 درصد افزایش است؟!
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
صادرات غیر نفتی دولتها در ایران: بنزین و میعنات گازی و گازهای مایع و محصولات پتروشیمی و قیر و در کنار اینها مواد شوینده که الکل چرب ان صد درصد به خارج وابسته است و مرغ و تخم مرغ و دارو با ارز 4200 تومنی نهاده های ان وارد می شد و به خارج صادر میشود. اگر صادر کننده ایرانی توانست نهاده مرغداری یا مواد اولیه دارو را با دلار 25 هزار تومنی وارد کند و باز بصرفد که به عراق و افغانستان مرغ و تخم و مرغ یا دارو صادر کند شرط است. صادرات واقعی ایران فقط همان پسته و فرش و مقداری محصولات جالیزی است که انها هم مانند پسته و فرش و هنداوانه به خاطر تحریم یا گرانی داخلی یا کرونا شدیدا کاهش یافته و شاید فقط 5 درصد امار صادرات غیر نفتی را در بر می گیرد. در خبرهای امروز هست که مرکز امار ایران که مستقیم از نوبخت و دولت دستور می گیرد نرخ بیکاری ایران در بهار 99 را 9.5 درصد براورد کرده ولی مرکز پژوهشها این امار را کاملا غیر واقعی دانسته و اعلام کرده که نرخ بیکاری در یاران بالای 26 درصد است. امار صادرات غیر نفتی دولتها هم مانند امار بیکاری انهاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
البته دولت فقط روی قیمت ماسک نظارت دارد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
باعث و بانی این گرانیها سیاست خارجی غلط و فساد داخلی است و زیاد ارتباطی با آمریکا ندارد
یارانه 100 هزار تومانی در راه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
هوررراااا
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
دلار هم که نسبت به ماه پیش ۵ تومان امده پایین!!!!!!باز هم گران شدن اجناس.
اقاجان هزینه لاستیک داخلی و خارجی را با گمرک ۱۰۰ درصدی بفرمایند چه قدر میشود؟
البته گمرک ۱۰۰ درصدی در اصل باعث میشود قیمت دلار ۲ برابر نرخ عادی اش حساب شود
پس چرا حقوق کارگر افزایش نمی کند مسئولین در ایران کارگر هم زندگی می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
مگر کارخانه ای هم هست که تولید مثبت داشته باشد!!!!
اگه یه مرحله ۳۰ درصد اضافه شده الانم ۵۰ درصد در مجموع میشه ۹۵ درصد نه ۸۰درصد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
لاستیک خودرویی که اینها هشتاد درصد گران کردند فروشنده ها در بازار با دویست درصد گرانتر به مردم می فروشند احسنت به شما ...
پس حقوق کارگران و کارمندان کی و به چه میزان افزایش می یابد؟؟ شاید وقتی دیگر!!!!!
با قیمت جدید لاستیک خریدارم، کجا میدن لاستیک به این قیمت و ۸۰ در صد افزایشی در بازار وجود نداره فقط لیست قیمت بابت کالا که وجود نداره دادن
دستمزد کارمند و کارگر بیچاره رو کی می خواد اضافه کنه ، هرکسی و نهادی با توجه به قدرتی که دارد هر قیمت جدیدی را اعلام می کند ولی دریافتی حقوق بگیران 20 درصد ابتدای سال افزایش میباید در حالی تمام اجناس مصرفی حتی افزایش 100 درصدی رو هم تجربه کردند و روز به روز سفره این جماعت کوچک تر می شود
مگرجان مامردم برای بعضی درایران ارزش دارد؟ هردقیقه گرانی !!!ماحقوق بگیران مگردرسال چندباراضافه حقوق میگیریم ؟؟؟که هرلحظه باید شاهد گرانی باشیم ؟ مثل لاستیک وبقیه چیزها
مملکت وله به امون خدا...هیشکی به هیشکی نیست!!!
ایکاش مصوبه همسان سازی حقوق ما بازنشستگان تامین اجتماعی هم به این صورت فوری انجام می شد دولت محترم بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نمی کند و ما مرتب در حال سقوط به قعر چاه تورم هستیم
تابناک اصلا سایتتو تست می زنی این همه ویدئو تو یک پست چرا باید باز بشه؟
تا هزار سال دیگر مادمی که در ایران دو دولت داریم که یکی عملا اختیاری ندارد اما تمام مسولیت ها را برعهده دارد و دیگری مسئولیتی ندارد اما همه تصمیم را می گیرید ایران از این بدتر می شود شما را بخدا بیاید یک دولت کنید تا ملت طرفش را بشناسد
افسار قیمت ها در دست کسانی است که در واردات فقط به فکر منافع خودشان هستند و از رانت برخوردارند و اقلام هایی را وارد کشور می کنند که ما ده برابر بهتر آنرا داریم و یا لوکس هستند از قبیل بادام زمینی و مدادتراش و سنگپا و ... اینها تولید در کشور را نابود می کنند و متاسفانه دولت از 3 جنبه حریف آنها نیست 1- چون متصل به صاحبان ثروت و قدرت و از رانت برخوردارند 2- دلالانی منفعت طلبی که از فضای دولت بی برنامه و غیر شفاف و غیر دقیق و غیر هوشمند استفاده می کنند 3- خود دولت ذینفع است و دنبال درآمد از روش های غیر اقتصادی بدون درنظر گرفتن عواقب آن است ازجمله کسری بودجه و تامین اعتبار برای هزینه های غیر ضرور و تحمیلی
اگرقراره هرکی خودش قیمت بذاره خاصیت سازمان حمایت وستادتنظیم بازار چی هست؟
تا وقتی که دولت نتواند رابطه ای متوازن بین اقتصاد وسیاست والبته مدیریت برقرار کند همین اش وکاسه همین کاسه است.در اقتصاد عوامل تعیین کننده قیمت زنجیر وار به هم پیوسته اند الان اگر لبنیات ومرغ وتخم مرغ گران میشود به چندین عامل بستگی دارد که خارج از اختیار تولید کننده است وقتی لاستیک 80 درصد گران میشود این یعنی هزینه حمل خوراک دام وطیور ا مبادی ورودی به مراکز تولید افزایش میاید واثر خود را بر قیمتها میگذارد.
پس چرا با این قیمتها بازم لاستیک دست دلال ها و مغازه داران با قیمت های بالاتر است؟چطور منکه وارد کننده تجهیزات پزشکی هستم تا ریزترین اقلام انبارمان در اختیار وزارت بهداشت و درمان است و فقط با قیمت اعلام شده میفروشیم و ریالی نمیتوانیم خارج از قیمت های مصوب بروشیم؟چجوری لاستیک با قیمت های ازاد به وفور در بازار پیدا میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
بلدنیستی
100 هزار تومان یارانه می خواهند بدهند چند برابر آنرا روی کالاها و خدمات می کشند. کالاها افزایش می یابد ولی حقوق های کارمندی و کارگری همچنان ثابت است ای کاش حداقل یک پول ثابتی داشتیم که ارزشش هم ثابت بود متاسفانه دولت در ابتدایی ترین نیازهای مردم هم درمانده است و همه چیز ظاهر و فریب است مردم از دولت نه مسکن و نه اشتعال و نه هیچ دیگر نمی خواهند و فقط در یک کلمه می خواهند نسبت هزینه به درآمدشان ثابت و تغییر نکند آیا دولت فقط همین یک خواسته مردم را می تواند برآورده کند؟
دولت فقط دولت تدبیر و امید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
تکبیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
چرا میخواهید خودتونه را فریب بدید دولت چه کاره است؟
دلار گرون میشه همه چی گرون میشه دلار ارزون میشه همه چی گرون می‌شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
ارزانی دلار و تعطیلی کسب و کار ملت فقط چند روزی برای گول زدن مردم جهت رونق بورس است
دقیقا پارسال همین ایام بود که قرار شد باگران شدن بنزین هیچ چیز گران نشود
کسی به فکر مردم نیست فقط جیب خودشون چرا لاستیک باید دو بار گران شود واردات لاستیک را بدون گمرک ازاد کنید معلومه مردم را مجبور به خرید با قیمتهای خودتان میکنید جلوی دلالها و محتکرین را بگیرید قانونی بزارید که اگر محتکر را بگیرید بیچاره بشه و نتونه دیگه کمر راست کنه
مردم فهیم و همیشه در صحنه مشکلی با این گرانیها ندارن هرکسی هرچقد میخواد میتونه گرون کنه ما که با نرخهای بین المللی حقوق میگیریم این مسائل کوچکترین اهمیتی واسمون نداره
سلام می خواهم نشان دهم که وقتی قیمت تایر را روی پیمایش، سرشکن می کنیم عدد نسبتا کوچکی می شود

الان ۴ حلقه لاستیک یزد یا بارز سایز ۱۵ هست یک میلیون و چهارصد هزار تومان

پایش استاندار برای تایر هست حدود ۷۰ هزار کیلومتر

قیمت تایر را بر مسافت تقسیم کنیم می شود ۲۰ تومان

پس هر کیلومتر پیمایش ۲۰ تومان هزینه استهلاک ۴ تا تایر خواهد داشت

یعنی مثلا در مسافت ۲۵۰ کیلومتری تهران ساری، هزینه استهلاک تایر برابر با ۵۰۰۰ تومان خواهد داشت که نسبت به کرایه تاکسی تهران به ساری، عدد ناچیزی است

مثلا قبل که تایر، قیمتش نصف قیمت فعلی بود هزینه تایر می شد ۲۵۰۰ تومان که الان شده ۵۰۰۰ تومان

پس دلیلی برای افزایش محسوس قیمت نداشته و فقط ۲۵۰۰ تومان هزینه تایر افزایش پیدا کرده که برای هر مسافر می شود ۶۰۰ تومان افزایش کرایه
مثلا قبلا کرایه هر نفر بود ۶۰ هزار تومان که الان ۶۰۰ تومان زیاد می شود
چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول ۸۰ درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟ :
این سوال پاسخی روشن دارد، بدست آنکه میتواند جلو گرانی را بگیرد . خود آن را رهبری میکند. وزاتخانه ها، تعزیرات، اتحادیه و اصناف، اتاق بازرگانی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، سازمان تنظیم بازار، ... و ده ها دستهای آشکار و پنهان دیگر. وقتی صحبت از ترخیص کالا از گمرکات میکنند، وقتی صحبت از ارز 4200 میکنند، وقتی صحبت از تامین کالای اساسی میکنند، وقتی از جلوگیری ورود کالا سحن میگونید، وقتی تقصیرها را به گردن قاچاقچی و دلال و سفته باز میزنند، وقتی سخن از خدمات دولت 11 و 12 به مردم میکنند ... و کسی نمیپرسد!!، نتیجه این اقدامات برای مردم چیست؟ دیگه نباید سوال «افسار قیمتها در دست کسیت»؟ را تیتر کنید!!!!!!!!!!
اون نماینده نمیدونه که پتروشیمی ها دلاری قیمت گذاری میکنن؟؟؟ نمیدونه که دلالا محصولات رو میخرن و تولیدکننده 3 برابر قیمت به دستش میرسه؟؟؟؟ این گزارشا هیچ ارزشی نداره تا وقتی فقط میخواین بگین چرا گرون شد. ریشه هاش معلومه شما نمیخواین ببینید و فقط به تولیدکننده گیر بدین
مثلا قرار بود فروش اینترنتی لاستیک آغاز شود.
واردات که ممنوعه اختیار افزایش قیمت رو هم که دادین دست تولید کننده از فردا تولید کننده لاستیک هم مثل خودرو ساز هر ماه میخواد افزایش قیمت بده.
فقط یه سوال منو یه مسئول مملکت جواب بده کشوری رو سراغ دارید حتی تو افریقا که یه همچین قانونای گل و بلبلی داشته باشه؟
کاملا مشخص بود ارزانی دلار فقط یک بحث انحرافی بودرکه دولت بدون دروسر لاستیک ، روغن و لبنیات رو گرون کنه ؟؟!!...
یادم میاد سال 96 یکی میگفت بالا رفتن قیمت ارز هیچ تاثیری بر زندگی مردم ندارد!!!
اگه راست می گید پس وقتی قیمت ارز کم شد باید قیمت ها رو کاهش بدید
افسار قیمت دست دلاره،بعدش دست دلال ها و مسئولان
همه چیز هست !!!رئیس جمهور هست - معاون هست -تعزیرات هست - تولید کنندگان گرانفروش هستند - همه چیز هست ولی........................................

ولی پول نیست ... پس قوه قضائیه کجاست تا جلوی این گرانی ها را بگیرد ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
اگر پول نيست چرا خودشان حقوق نجومي مي گيرند اين دردآور است براي مردم كار نمي كنند ولي از پول مردم حقوق نجومي مي گيرند ملت را اين مي سوزاند نه نا كارآمدي دولت
تازه اول راه است ، بخوريد و دم نزنيد و شكر كنيد كه ١٠٠ درصد گران نشده !
کل مسئولین مسابقه گذاشتندبرای گرانی و ‌نابودی ملت
اقا امریکا قیمت لاستیک را افزایش داده است باور کنید....................
افسارش دست منه داداشی
چه تیتری زدی آخه مردم رو مچل کردین آه اه اه اه اه
همش دست دولته
افسار قیمت دست هر که زورش رسید
رییس جمهور و وزرا باید از مردم به دلیل ناکار آمدی عذر خواهی کنند
آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم...
افزایش 30 درصد سپس افزایش 50 درصد می شود 95 درصد افزایش نه 80 درصد.
با سلام لطفا به عنوان برده مرا به یک کشوری بفروشید بخدا هیچی ندارم شرمنده از روی زن و بچه
رانندگان اتوبوس وتریلی دیگر توان خرید لاستیک را نخواهند داشت خدا به خیر کند امار تصادفات را براثر لاستیکهای کهنه
همه داریم سر همدیگه کلاه میذاریم ولی آخر این گرونی ،گرون تموم میشه به نفع مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر