بازدید 7289
۹

دو هفته حیاتی برای مهار کرونا

سرانجام پس از هفته‌ها بحث و بررسی کارشناسی پیرامون محورهای مختلف طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، روز موعود برای بسیج همگانی شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا به سر رسید.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷ 21 November 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در گفت وگو با کارشناسان لزوم همدلی و همراهی مردم و حاکمیت برای جلوگیری از موج سیاه کرونا را بررسی کرد و نوشت: سرانجام پس از هفته‌ها بحث و بررسی کارشناسی پیرامون محورهای مختلف طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، روز موعود برای بسیج همگانی شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا به سر رسید و از امروز دومین تعطیلی فراگیر برای مشاغل و اصناف درجه ۲، ۳و ۴ و ممنوعیت تردد بین شهری در تهران و ۱۳۴ شهر و ۲۵ مرکز استان که به‌دلیل بستری روزانه بالای ۱۰، ۶ و ۴ نفر به ترتیب در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد شیوع کووید۱۹ هستند، به مدت دو هفته اجرا می‌شود و با اعلام فرمانده عملیات مقابله با کرونا در صورت بررسی نتایج کارشناسی، این مدت قابل تمدید خواهد بود.

بنابراین از امروز اول آذرماه ۱۶۰شهر دارای وضعیت قرمز در عمل تعطیلی گسترده‌ای را تجربه می‌کنند و در۲۰۸ شهر نارنجی و۸۰ شهر زرد نیز متناسب با روند بیماری هر شهر وضعیت سه‌گانه نوع محدودیت‌های مرتبط اعمال می‌شود. اگر مردم این دستورالعمل‌ها را سفت و سخت نگیرند مشمول جریمه، پلمب و انفصال از خدمت و... می‌شوند. از طرفی در راستای عزم جدی دولت بر قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا آن‌طورکه جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داده است از امروز طرح شهید سردار قاسم سلیمانی نیز برای مقابله با کرونا در سراسر کشور اجرا می‌شود.

در این طرح ردیابی بیماران، غربالگری، تست رایگان پی سی آر و قرنطینه‌سازی مناسب در هتل‌ها و میهمانسراها انجام می‌شود. به‌ هرحال طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در حالی اجرا می‌شود که دیروز هم ۱۳ هزار و ۲۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۷۹ نفردیگر از مبتلایان به کرونا فوت کردند.

مسئولان وزارت بهداشت معتقدند سابقه علت هر ابتلای کووید۱۹ را باید در رفتارهای ۱۴ تا ۲۸ روز پیش‌تر یک مبتلا جست وجو کرد و با وجود آنکه اغلب مبتلایان بد حال منجربه فوتی حدود یک تا دو هفته در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند باید فرض را بر این گذاشت که اغلب فوتی‌های امروز رفتارهای پر خطر در دو ماه گذشته داشته‌اند.

مینو محرز عضو ستاد علمی مقابله با کرونا به «ایران» می‌گوید: «صعود روزانه آمار فوت را باید نشانه شدت رفتارهای بی‌محابا و پر خطر شهروندان در دو ماه گذشته دانست. ماه‌هایی که شاهد ترافیک‌های سنگین جاده‌ها، برگزاری میهمانی‌های پر ازدحام و مراسم ترحیم و شلوغی بازار و مراکز خرید و رستوران‌ها بودیم.»

این هشدارهای پیاپی مسئولان در حالی است که در شب‌های گذشته و با وجود آنکه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا شبانه روز در حال تدوین محدودیت‌ها و چگونگی اجرای آنها هستند تصاویر و گزارش‌هایی که از طریق صداوسیما پخش می‌شود نشان می‌دهد برخی این توصیه‌ها را نادیده گرفته‌اند و راهی سفر شده‌اند البته بنا به گفته رؤسای بیمارستان‌ها نیز دورهمی‌های خانوادگی کماکان رتبه اول علت ابتلا به ویروس کرونا هستند.

اینکه این آمار چه زمانی شیب نزولی پیدا می‌کند و رقم‌های فوتی حداقل به عدد و ارقام اردیبهشت ماه نزدیک می‌شود باید دید مردم در این دو هفته تعطیلی تا چه اندازه دولت و ستاد ملی را همراهی خواهند کرد چرا که بنا به اعلام فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت یک درصد افزایش سفر با دو درصد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا برابر است.

از طرفی از امروز جاده‌های کشور برای ورود و خروج خودروها به شهرهای قرمز بسته است و مقرر شده محدودیت‌های تردد بین شهری در تمام مراکز استان‌ها و شهرهای قرمز با اعمال جریمه‌های یک میلیون تومانی اجرا شود و در تهران هم منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح اعمال می‌شود اما جامعه‌شناسان، مسئولان سلامت و مدیران شهری به «ایران» می‌گویند؛ اپیدمی کووید۱۹ تبدیل به بحران ملی شده است و برای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس کرونا تنها راه همراهی مردم با این مصوبات سختگیرانه است.

کمک به دولت در مهار کرونا در تعطیلی دو هفته‌ای

دکتر سید حسین سراج‌زاده جامعه‌شناس با اشاره به نقش پررنگ مردم در این دو هفته تعطیلی فراگیر در کشور به «ایران» می‌گوید: کشور ما از حیث ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در شرایط بحرانی قرار دارد و تلفات بیماری افزایش پیدا کرده باید با اقدامات عاجل زنجیره انتقال قطع شود اگرچه ممکن است دوهفته تعطلیی کافی نباشد اما شروع خوبی است.

او می‌افزاید: مردم باید به این موضوع به‌عنوان یک مسأله و بحران ملی نگاه کنند و یک نوع هماهنگی بین همه اجزای حاکمیتی، دولت و مردم به‌وجود بیاید تا بتوانیم بحران ملی شیوع کرونا را مهار کنیم. تلفات بالای روزانه ۴۰۰ نفر مسأله جدی است و تک تک مردم و همه نهادها و ارگان‌های حکومت مسئولیت جدی و ملی دارند اگر کوتاهی کنیم و به جای در خانه ماندن راهی میهمانی‌ها و سفرهای پنهانی شویم باید بدانیم ما مسئول جان افرادی هستیم که از دست می‌روند. مردم باید در این دو هفته مو به مو دستورات ستاد را اجرا کنند و با همه توان در این دو هفته کنار دولت بایستند.

لزوم تغییر سبک زندگی اجتماعی

غلامرضا جمشیدی‌ها، جامعه‌شناس درباره لزوم در خانه ماندن مردم در این روزهای کرونایی به «ایران» می‌گوید: ماه‌ها از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، پر کردن اوقات فراغت کار سختی است، اما به نظر من یکی از راه‌هایی که می‌تواند مردم را در خانه نگه دارد، برنامه‌های خوب تلویزیونی است. برخی مشاغل مانند معلمان و استادان و دسته‌ای از کارمندان که دور کار هستند، در خانه وقت خود را پر می‌کنند و مشکلی با در خانه ماندن ندارند، سایر مردم نیاز است که اوقات فراغت خود را به شکلی پر کنند، در این خصوص خود خانواده‌ها هم باید برنامه‌ریزی داشته باشند، یعنی به‌صورت روزانه برنامه‌ای معین برای خود در جهت پر کردن اوقات‌شان در محیط خانه داشته باشند.

بخشی از این کار بر عهده صداوسیماست که باید سعی کند برنامه‌های خود را جذاب‌تر کند. برنامه مبارزه با کرونا، برنامه‌ای جهانی است، از این‌رو می‌توان از تجارب جهانی هم استفاده کرد. در روزهای اخیر دیدیم که باز هم عده‌ای از مردم مسافرت می‌روند، این درحالی است که عده‌ای دیگر در آپارتمان‌های کوچک خود سعی می‌کنند محیط خانه را تحمل کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنند.

به گفته این جامعه‌شناس، باید تحقیقات اجتماعی بیشتر و از تجربیات شخصی مردم هم استفاده شود، یک تغییر سبک زندگی اجتماعی لازم است و در کنار نظرات جامعه‌شناسان باید از نظرات مردم هم بهره‌مند شد.

ضرورت سختگیری‌های حداکثری

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید در اجرای محدودیت‌ها، سختگیری‌های حداکثری انجام بگیرد، به «ایران» می‌گوید: «اگر فرض را بر این بگذاریم که شهروندانی که طی این چند روز قبل از اجرای محدودیت‌های جدید به سمت شمال کشور سفر کرده‌اند، درصورتی که همه رستوران‌ها، تفرجگاه‌ها، اماکن دیدنی و مراکز خرید و ساحلی بسته باشد، این افراد همانند دیگر شهرها به اجبار باید در ویلا بمانند و بیرون نروند، خب در این صورت ما با مشکل جدی مواجه نمی‌شویم.

چرا که با توجه به سرد شدن هوا، عمده افرادی که به سمت شمال رفته‌اند، ویلای شخصی دارند و امکان چادر زدن وجود ندارد و از طرفی مراکز اقامتی و هتل‌ها نیز بسته است، اما اگر برعکس این اتفاق رخ دهد، یعنی رستوران‌ها و مراکز تفریحی باز باشند، با این حجم ترددها ما دچار مشکلات اساسی خواهیم شد، فرقی نمی‌کند در مبدأ و مقصد هر دو باید محدودیت‌های جدی وضع شود و این‌طور نباشد که با اجرای محدودیت‌ها از امروز، بازهم مردم بی‌توجه به بسته بودن مراکز متعدد به خیابان‌ها بیایند، راه حل همان قرنطینه کامل و تعطیلی همه فعالیت‌هاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
سلام ، والا امروز خیابونا اینقدر ترافیک بود که اصلا انگار نه انگار
والا امروز صبح (شنبه) اتوبان کرج تهران از همه شنبه های دیگه شلوغتر بود.
فعلا که همه ادارات و کترکنان سر کار هستند و هنوز بخشنامه ای برای کاهش کارمندان ابلاغ نشده است خبر تلوزیون که بخشنامه نمیشه
تمام خیابون های تهران صبح امروز ترافیک سنگیم و شلوغ بود
نمایش مضحک و دروغ دولت در برابر مرگ مردم
کدام اضطرار؟! کدام همدلی؟! شوخی می فرمایید!
گفتار و رفتار مسئولین امر پر از تناقض است.
مردم را سر کار گذاشتند.
عضو ستاد کرونا میگه توی شهرهای قرمز شرکت های خصوصی تعطیلند؛ وزیر کشور میگه شرکت های خصوصی خودشون میتونند تصمیم بگیرند!
از ترافیک اول صبح شنبه معلوم بود که کسی محدودیت ها را جدی نگرفته!
در تهران، شهر قرمز، کارگاه های ساختمانی فعالند! شهرداری باید ممانعت میکرده که نکرده!
شرکتهای خصوصی فعالند. با تمام ظرفیت!
فقط زورشون به مغازه ها و پاساژها میرسه.
مغازه بسته باشه تا درآمد نداشته باشه. ولی بانک باز باشه تا چک مغازه دار را بذارند اجراء!!!!

واقعاً خسته نباشید با این مدیریتتون.
جامعه هدف این طرح نهایت 2 3 میلیون نفر بیشتر نیست...امروز ترافیک سنگین و قفل کننده تهران نشان داد که این تعطیلی ها شوخی بی مزه و وقت تلف کننده ای بیش نبود!
1 هفته تو بوق و کرنا کردن که تعطیل تعطیل! اما مسافرت ها و ترافیک اول آذر به خوبی ماهیت طرح به درد نخور دولت بی تدبیر فشل رو روکرد!!!
همه شرکتهای خصوصی و نیمه خصوصی مشغول فعالیت هستند کدام فرصت طلایی/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تعطیلی فراگیر؟!!! این حجم از ترافیک صبحگاهی نشانه ای از تعطیلی نداشت .
دولت باید قاطعانه دستور تعطیلی میداد، مثل شرایطی که در بارندگی برف و آلودگی هوا اتفاق می افتاد. اینکه شرایط تعطیلی رو به خود دستگاهها و ادارات سپردن، عملا اثر این تعطیلی رو خنثی میکنه
بجز مجلس و دولت کی تعطیله ؟؟ ما اومدیم مثل همیشه سر کار ، خیابون ها هم مثل همیشه شلوغ بود .
مسخره کردن ما رو !!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار