بازدید 31908

پیشنهاد اجرای قرنطینه معکوس در قزوین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با توجه به افزایش شیوع کرونا در قزوین باید تمام جمعیت بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری خاص را شناسایی کنیم و اجازه خروج به آن‌ها ندهیم، در واقع باید قرنطینه معکوس انجام دهیم.
کد خبر: ۱۰۱۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷ 01 November 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۱۱ آبان در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر مطالبه دانشگاه علوم پزشکی قرنطینه است، اما ضمانت اجرایی برای قرنطینه نداریم و ردگیری از طریق مخابرات تنها راه پیش روی ما است.

وی افزود: در این راه حل می‌گویند، تردد فرد مبتلا را به بهورز محله اعلام کنند، اما باید توجه داشت که بهورز چه ضمانت اجرایی دارد که فرد را به قرنطینه برگرداند، فرمانداری قزوین می‌خواهد طرح بلوک بندی را اجرایی کند که طرح خوبی است در این طرح شهر به بلوک‌های مختلف تقسیم و افراد مبتلا در هر بلوک شناسایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در این طرح گروه‌های داوطلب تحت نظر فرمانداری‌ها کار می‌کنند و لیست افرادی که تستشان مثبت است در اختیار این گروه‌ها قرار داده می‌شود، گروه‌ها به صورت داوطلبانه نیاز‌های اجتماعی افراد مبتلا را رسیدگی می‌کنند مثلاً خرید روزانه خانواده را انجام می‌دهند تا فرد مبتلا از خانه خارج نشود.

وی تأکید کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد قرنطینه معکوس است، در واقع ما باید تمام جمعیت بالای ۶۵ سال و افرادی که دارای بیماری خاص هستند را شناسایی کنیم و اجازه خروج به آن‌ها ندهیم و قرنطینه معکوس انجام دهیم، اگر به افراد بالای ۶۵ سال در بلوک‌ها رسیدگی و نیاز‌های آن‌ها درب منزل رفع شود می‌تواند در کاهش میزان مبتلایان کمک کند.

نامدار یادآور شد: ضمن اینکه اگر بازدید اصناف و اماکن محل نیز در اختیار این گروه‌های داوطلب قرار بگیرد می‌تواند کمک خوبی باشد، در اصل مطالبه مهم ما عدم برگزاری تجمعات و مراسم عروسی و عزا است که این گروه هم می‌تواند در این حوزه فعالیت کنند.

وی بیان کرد: در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین ۴۰ جلسه و ۶۰۰ مصوبه استانی داشتیم که این جزو افتخارات استان و در کشور بی‌نظیر است، همه دستگاه‌های عضو ستاد کرونا باید خود را موظف به انجام مصوبات بدانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی باید به بیش از ۵۰۰ مریض مبتلا به کرونا رسیدگی کند در حال حاضر ۱۵۰ نفر از کادر درمان مبتلا به کرونا و در مرخصی هستند، بنابراین نیاز است که همه دستگاه‌ها خود را در برابر مقابله با کرونا مسئول بدانند.

وی تأکید کرد: طبق گزارشی که به دست من رسیده با توجه به محدودیت‌های استان البرز برگزاری مراسم عروسی در این استان ممنوع است بنابراین برخی از شهروندان البرزی مراسم عروسی خود را در تالار‌های پذیرایی شهرستان آبیک برگزار می‌کنند، در این میان موضوع ۳۰ درصد ظرفیت نیز رعایت نشده و با حداکثر مهمان برگزار می‌شود.

نامدار یادآور شد: نباید منتظر باشید که دانشگاه علوم پزشکی یک نیرو بفرستد و تالار را پلمب کند بلکه دستور ستاد کرونا باید جدی گرفته شود و خود اتحادیه به این مسئله ورود پیدا و تالار متخلف را پلمب کند، همه بار‌ها را نباید بر دوش دانشگاه علوم پزشکی قرار دهید.

وی تأکید کرد: در حوزه آموزش نیز باید به‌صورت جدی وارد شویم، در آموزش همگانی می‌توانیم از ظرفیت بسیج و مساجد به‌عنوان پایگاه در هر محل استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: یکی از مطالبات اصلی ما ورود قوه قضاییه است، باید قوانین سخت‌گیرانه برای متخلفین بهداشتی تصویب شود تا افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی یادآور شد: برخی از کارفرمایان، کارگرانی که مبتلا به کرونا هستند را مجبور می‌کنند که مجدد تست کرونا بدهند، درحالی‌که این امر طبق پروتکل وزارت بهداشت نیست و صرفاً باعث ایجاد تجمع می‌شود ما باید کارفرمایان را نسبت به این امر توجیه کنیم.

نامدار بیان کرد: از مخابرات می‌خواهیم که به ما در بحث ارسال پیام‌های بهداشتی کمک کند، همچنین مسئله ردیابی تلفن فرد مبتلا صورت بگیرد که اگر فرد مبتلا مسافت شهری طولانی را طی کند مسئول سلامت تذکر دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت نظارت بر دفن متوفیان کرونایی قرار است که افراد فوت شده به‌واسطه کرونا بعد از ساعت ۲ ظهر دفن شوند تا کارشناسان بهداشتی نظارت بیشتری داشته باشند و دفن این افراد با افراد عادی هم‌زمان نشود.

وی یادآور شد: بین مردم و ادارات دولتی گویا کرونا به مسئله عادی تبدیل شده است، ما شاهد برگزاری مراسم ختم با حضور ۱۰۰ نفر هستیم درحالی‌که بار‌ها تأکید شده که تجمع صورت نگیرد، با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا در استان قزوین به نظر می‌رسد که نمایشگاه دائمی استان قزوین هر چه سریعتر باید برای بیمارستان صحرایی آماده شود، به دلیل فصل سرما امکان افزایش مبتلایان وجود دارد و بیمارستان‌ها گنجایش بیشتر از این تعداد را ندارند.

شیب ابتلا به کرونا در قزوین نگران کننده است

علی فخار سلیمانی، دبیر ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه تأکید کرد: در حال حاضر ۵۲۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این میزان در دو دهانه گذشته ۳۰۰ نفر بود و امیدواریم که وارد کانال ۶۰۰ نفر نشویم.

وی تأکید کرد: از ۱۹ شهریور ماه شیب ابتلا در استان قزوین نگران‌کننده است و اگر روند ادامه پیدا کند دچار وضعیت امنیتی می‌شویم، ممکن است ما تخت کافی برای بیماران داشته باشیم، اما ظرفیت اکسیژن‌رسانی به بیماران را نداریم.

فخار سلیمانی اظهار کرد: روند هفتگی فوت و بستری در استان قزوین شیب بالایی دارد، شهرستان‌های قزوین و تاکستان با تعداد بالایی از مبتلایان روبه‌رو هستند، با توجه به نزدیکی آوج به رزن نگران وضعیت روستا‌های آوج هستیم که در نزدیکی شهر پرمبتلا قرار دارد.

وی عنوان کرد: تماس با مورد مثبت بیشترین دلیل ابتلا به کرونا است و در حال حاضر ابتلا به کرونا در قزوین خانوادگی شده است بنابراین اگر نتوانیم از برگزاری عروسی‌ها و مراسم ختم جلوگیری کنیم شاهد افزایش روزافزون آمار خواهیم بود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در یکی از شرکت‌ها طی دو روز ۵ مبتلا داشتیم که این امر نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود، برخی از بخشداران نسبت به آمار بالای ارائه شده بخش ناراحت می‌شوند در حالی که باید از برگزاری مراسم‌های عروسی و ختم جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: مصوبات ستاد مقابله با کرونا اجرا نمی‌شود برای مثال چاپ اعلامیه ترحیم ممنوع است، اما همچنان شاهد چاپ آن هستیم، آرایشگاه‌های زنانه را جدی برخورد کردیم، اما آرایشگاه‌های مردانه را فراموش کردیم، در هر صورت باید مصوبات جدی گرفته شود، چندین شعبه بانک بر اثر ابتلای کارمندان تعطیل شده است درحالی‌که چندین بار تأکید شده که بانک‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به آن بی‌توجه هستند.

فخار سلیمانی یادآور شد: از شرکت‌هایی که کپسول اکسیژن دارند می‌خواهیم که کپسول را در اختیار ما قرار دهند، برخی از شرکت‌ها کپسول دارند، اما بیش از ۱۰ روز درگیر کار‌های اداری هستیم، کپسول‌های اکسیژن باید در هر ساعت و حتی در روز‌های تعطیل در دسترس باشد، اما گاهی در روز‌های تعطیل برای پر کردن کپسول با مشکل مواجهه هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
وب گردی