بازدید 20209

تراز لیزری چه ابزاری است و کجا کاربرد دارد؟

تراز لیزری یک وسیله اندازه‌گیری دستی است که جای ابزارآلات سنتی اندازه‌گیری و تراز نظیر شاغول و شلنگ تراز را در محیط پیشرفته امروزی گرفته است، در این وسیله با استفاده از فناوری لیزر و بدون نیاز به نخ یا سیم، عملیات تراز کردن، سنجش شیب و عمود کردن در کمترین زمان و با کمترین درصد خطا انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 31 October 2020

تراز لیزری چه ابزاری است و کجا کاربرد دارد؟

تراز لیزری یک وسیله اندازه‌گیری دستی است که جای ابزارآلات سنتی اندازه‌گیری و تراز نظیر شاغول و شلنگ تراز را در محیط پیشرفته امروزی گرفته است، در این وسیله با استفاده از فناوری لیزر و بدون نیاز به نخ یا سیم، عملیات تراز کردن، سنجش شیب و عمود کردن در کمترین زمان و با کمترین درصد خطا انجام می‌گیرد.

از این وسیله می‌شود در اندازه‌گیری و تراز کردن سطوح و مقاطع در ابعاد وسیع و فواصل طولانی استفاده کرد، به همین دلیل استفاده از این ابزار در عملیات‌های عمرانی و ساختمانی بسیار کاربردی است و حتی می‌توان در مواردی از آن به جای ترازهای بنایی بزرگ هم استفاده کرد.

نحوه کارکرد تراز لیزری

در این وسیله با استفاده از اشعه لیزر و امتداد نشانگر راستای خط قائم (Y) و خط افقی (X) عملیات تراز کردن به صورت اتوماتیک و خودکار صورت می‌گیرد. اشعه لیزر از این دستگاه به صورت دو خط عمود برهم که یکی در راستای افقی و دیگری در راستای عمودی با زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار میگیرند، خارج می‌شود، همچنین ترازهای لیزری امکان خروج تنها یک خط در راستای عمودی یا افقی را نیز دارا هستند.

سیستم خودکار این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که حتی در صورتی که محل قرارگیری آن تراز نباشد نیز به صورت خودکار تراز می‌شود، اگر تراز لیزری انتخابی شما به سیستم خودتراز مجهز نباشد، می‌توان از حباب‌های تراز که در ترازهای سنتی وجود دارند نیز استفاده کرد. در سیستم‌هایی که مجهز به خودتراز هستند یک چراغ چشمک‌زن با آلارم هشدار دهنده در صورتی که دستگاه به صورت تراز قرار نگرفته باشد، این مسئله را به کاربر هشدار می‌دهد و به صورت خودکار اقدام به تراز کردن دستگاه می‌نماید.

مهمترین مزیت استفاده از این دستگاه‌ها امکان سوار کردن آنها روی سه پایه دوربین یا مهندسی است، همچنین می‌توان آنها را روی پایه‌های مگنتی روی دیوارهای فلزی و یا به وسیله گیره روی چارچوب یا دیوارهای غیرفلزی نیز نصب کرد.

کاربرد تراز لیزری

در مورد کاربرد این وسیله باید بگوییم مهمترین کاربرد آن در امور ساختمانی و عملیات معماری در داخل و خارج از ساختمان است، اگرچه در تمام پروژه‌های عمرانی می‌توان از این دستگاه بهره برد، از جمله کاربردهای ویژه دستگاه تراز لیزری در معماری شامل موارد زیر است:

- نصب و چسباندن کاغذ دیواری

- پارتیشن بندی و نصب دیوار کاذب

- ترازبندی و نصب ستون

- نصب کلید و پریز

- انجام امور مربوط به دکوراسیون داخلی

- نصب پنجره‌ها

- نصب کابینت و قفسه‌های آشپزخانه

- اتصال تجهیزات و نصب ادوات به دیوار

- انجام امور تاسیساتی

- کاشی کاری، نصب سرامیک و سنگ

همانطور که مشاهده می‌کنید، این وسیله با کاربردهای بسیار و با کارایی بالا برای انجام تمام امور عمرانی و داخلی ساختمان مورد نیاز خواهد بود، باید توجه داشت که با استفاده از تراز لیزری درصد خطا به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و در صرف وقت و هزینه نیز بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

تراز لیزری چه ابزاری است و کجا کاربرد دارد؟

انواع تراز لیزری

ترازهای لیزری انواع گوناگونی دارند که شامل ترازهای خطی، نقطه‌ای، چرخشی و ترکیبی می‌شود، کاربر می‌تواند با توجه به میزان کار، نوع فعالیت و نیازی که دارد یکی از انواع این مدل‌ها را انتخاب کند. از نظر اتوماتیک بودن دستگاه نیز، می‌توان آن را به دو دسته دستگاه لیزری خودتراز و دستگاه لیزری دستی تقسیم‌بندی کرد.

تراز لیزری خود تراز

برای کار کردن با این دستگاه کافی است که آن را در یک محیط مسطح و ثابت قرار دهید، دستگاه به صورت خودکار تراز می شود و نور لیزر را روی سطح کار پرتاب می‌کند، نکته مهم در مورد این دستگاه‌ها آن است که دارای محدودیت زاویه خودترازی هستند و حتما باید روی سطح مسطح قرار بگیرند. در صورتی که جایگاه قرار دادن دستگاه مناسب نباشد، چراغ چشمک زن به کاربر هشدار می‌دهد تا جای دستگاه را تغییر دهد.

این ترازهای لیزری خودتراز انواع گوناگونی دارند که شامل تراز لیزری سه خط، تراز لیزری نقطه‌ای، تراز لیزری جیبی، تراز لیزری دو خط، تراز لیزری روتاری و تراز لیزری کاشی و سرامیک می‌شود.

طبقه‌بندی انواع تراز لیزری

لیزرهای نقطه ای: این نوع از دستگاه‌های لیزری پایه‌ای‌ترین نوع این دستگاه هستند و برای کاربری‌های ساده‌ای مثل انجام امور عمرانی ساده در خانه و یا امور مربوط به دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از لیزرها وقتی کاملا متصل باشد، یک نقطه نورانی روی سطح می‌اندازد، که در صورت نیاز با جابجایی سر ابزار می‌توان مکان این نقطه را تغییر داد.

لیزرهای خطی : در صورتی که پروژه نیاز به هم‌ترازی سطوح افقی و عمودی داشته باشد، بهترین انتخاب لیزرهای خطی هستند، این لیزرها باید روی سطح یا سه پایه ثابت شوند، تا بتوان خطوط عمودی و افقی را به خوبی طراحی کرد. این ابزار متحرک نیست و باید آن را به صورت دستی از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال داد. از مزایای این نوع ترازهای لیزری دوام بالای آنها است، اگرچه نسبت به لیزرهای ثابت نقطه‌ای گران‌تر هستند.

لیزرهای چرخشی: این ترازهای لیزری برای محیط‌های بزرگ و پروژه‌های پیچیده در مساحت‌های بالا مناسب است، لیزرهای چرخشی قابلیت اندازه گیری بسیار دقیق در فواصل خاص دارند، این لیزرها به یک موتور چرخشی مجهز هستند که خطوط نور را اطراف دستگاه می‌چرخاند.

مزایای استفاده از تراز لیزری

استفاده از این وسیله کاربردی مزایای بیشماری برای کاربران به همراه خواهد داشت که در این بخش به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

- کاهش هزینه‌های جانبی اجرای تراز توسط نیروی انسانی

- بالا رفتن سرعت انجام کار

- کاهش چشمگیر خطای انسانی

- کاهش مصرف مصالح ساختمانی به دلیل دقت بالای انجام کار

کلید روشن و خاموش کردن رسیور

در برخی دستگاه‌های تراز لیزری کلیدی تحت عنوان کلید رسیور وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا در مسافت‌های طولانی از این دستگاه استفاده کنید. مکانیسم کارایی این کلید به این صورت است که امواج از طریق نور به مسافت‌های بسیار طولانی پرتاب می‌شود و با یک گیرنده رسیور کاربر می‌تواند محل برخورد نقطه نور را مشاهده کند. البته باید توجه داشته باشید که در این صورت مصرف باطری دستگاه به مراتب بالاتر خواهد بود.

مشخصات فنی تراز لیزری

در این بخش شما را با برخی مشخصات فنی ترازهای لیزری آشنا می کنیم که از نظر علمی و کاربردی بسیار مهم هستند.

نوع لیزر

میزان خطر استفاده از لیزر با کلاس‌های مختلف آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، به این معنا که هرچه کلاس لیزر بالاتر باشد، خطرات بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. معمولا استفاده از لیزرهای کلاس پایین می‌تواند برای چشم‌ها آسیب زا باشد که با استفاده از عینک‌های مخصوص سعی می‌کنند خطرات آن را کاهش داده و کار را ایمن‌تر کنند، اما در لیزرهای کلاس بالا علاوه بر چشم‌ها، پوست نیز در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

درخشندگی و رنگ لیزر

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت میزان درخشندگی و رنگ لیزر برای استفاده در محیط‌های کم نور، بدون نور، محیط خارج از ساختمان و امثال آن است. برای مثال در محیط‌های بیرونی باید از پرتوهای لیزر قوی تر با قدرت نوردهی بالاتر استفاده کرد. معمولا برای محیط های بیرونی پرتوهای نور سبز رنگ مناسب تر هستند که البته نسبت به نور قرمز رنگ کمی گران‌تر خواهند بود. اما باید بدانید که استفاده از دستگاه‌های لیزر با نور سبز انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

دامنه اندازه گیری

این مشخصه دستگاه میزان پرتاب نور لیزر را مشخص می‌کند، معمولا این مقیاس برای یک محیط با نور معمولی در نظر گرفته می‌شود.

زاویه تابش لیزر

این مشخصه زاویه پرتاب نور در زوایای عمودی و افقی را مشخص می‌کند و دارای زوایایی بین 30 تا 360 درجه است.

دامنه خود ترازی

میزان زاویه خود ترازی در لیزرها نسبت به سطحی که روی آن قرار میگیرند سنجیده می‌شود. هرچه دامنه خودترازی بیشتر باشد به این معنا است که دستگاه می‌تواند در سطوح شیب‌دار خود را تراز کند.

دقت خط

این ویژگی مهمترین مشخصه ترازهای لیزری است، هرچه دقت دستگاه بالاتر باشد مسلما کیفیت و در پی آن، قیمت دستگاه نیز بالاتر خواهد بود، میزان شاخص دهم میلی‌متر در هر متر است، برای مثال در صورتی که طول نور یک تراز لیزری 15 متر و دقت خطای آن 0.5 میلیمتر باشد، در بیشترین حالت 7.5 میلیمتر خطا خواهد داشت، بنابراین توصیه می شود تا حد ممکن از ترازهای لیزری عادی در فواصل نزدیک استفاده شود.

مدت زمان مصرف باطری

این مشخصه مدت زمان کارکرد دستگاه با یک بار شارژ را مشخص می کند، بنابراین هرچه میزان آمپر و تعداد باطری های دستگاه بیشتر باشد، کارایی دستگاه نیز بالاتر خواهد بود.

درجه حرارت کارکرد

معمولا دستگاه‌های تراز لیزری دارای یک دامنه تحمل گرما در فضای کارکرد هستند، به این معنا که در دمای مشخصی می توان از این دستگاه‌ها با درصد خطای کم استفاده کرد و در دماهای بالا و محیط های بسیار گرم معمولا این دستگاه‌ها کارایی ندارند.

برای راهنمای خرید تراز لیزری میتوانید از مطلب آموزشی فروشگاه اینترنتی کیف ابزار استفاده نمایید.

برای خرید انواع تراز لیزری و کلیه ابزارهای ساختمانی می توانید از فروشگاه اینترنتی کیف ابزار استفاده کنید. فروشگاه کیف ابزار با توجه به پشتوانه تجربه در زمینه ابزار و یراق اشراف کامل به محصولات عرضه شده، اصالت کلیه کالاهای موجود در وب سایت را تضمین می نماید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار