بازدید 10790

مراقب علائم هپاتیت باشید

کد خبر: ۱۰۱۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷ 26 October 2020

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انواع مختلف بیماری هپاتیت و راه‌های انتقال آن، در خصوص عوارض جبران ناپذیر این بیماری ویروسی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دکتر افشین منیری هپاتیت ویروسی را یک معضل بهداشتی در جوامع دانست و گفت: این بیماری توسط ویروس‌های هپاتیت A, B, C, D, E ,G ایجاد می‌شود که نوع Bو C هپاتیت مزمن ایجاد می‌کند و اگر تشخیص داده نشود منجر به ایجاد نارسایی کبدی و در نهایت سرطان کبد خواهد شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: التهاب در بافت کبد (هپاتیت) می‌تواند بدون علامت باشد و در صورت پیشرفت درگیری مغزی، کبدی، کلیوی و در نهایت مرگ ایجاد کند.

منیری تب، لزر، بدن درد و بی‌اشتهایی را از علائم هپاتیت ذکر و اظهارکرد: زمانی که درگیری کبدی ایجاد شود و سلول‌های این عضو از بین برود، آنزیم‌های کبدی بالا می رود و فرد به زردی مبتلا می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: راه‌های انتقال هپاتیت A و E مدفویی و دهانی است اما هپاتیت B, C, D, G معمولا به صورت تماس‌های جنسی، انتقال مادر به کودک، تزریق مواد مخدر و تزریق فرآورده‌های آلوده خونی منتقل شود.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه اظهار کرد: در مورد هپاتیت C با توجه به اینکه در یک سری گروه‌های پرخطر مثل هموفیلی، تالاسمی، افرادی که همودیالیز می شوند و معتادان تزریقی انتقال پیدا می‌کند، به همین دلیل تشخیص و غربالگری قدری مشکل‌تر است.

به گفته منیری، واکسیناسیون بهترین اقدام برای کنترل بیماری است که برای نوع B هپاتیت انجام می شود.

وی افزود: فرد مبتلا به هپاتیت مزمن فعال، درمان دارویی خود را باید تا آخر عمر ادامه دهد که البته درمان مطلوبی است و سیر خوبی دارد. برای هپاتیت C نیز در سال های اخیر داروهای خوبی به بازار آمده است که هم دوره بیماری را کوتاهتر می‌کند و هم مقبولیت درمان را افزایش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، منیری در پایان با اشاره به ابتلای بدون علامت برخی افراد اظهارکرد: این افراد ناقل هستند و باید به طور مداوم پایش شوند ولی درمان خاصی لازم نیست. فقط اطرافیان آنان حتما باید واکسینه شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی