بازدید 19068
۲

مریخ در حال از دست دادن جو خود است

مطالعه اخیر محققان نشان داده مریخ با سرعت بیشتری در حال از دست دادن جو خود است.
کد خبر: ۱۰۱۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴ 25 October 2020


به گزارش تابناک و به نقل از تک اکسپلوریست، مطالعه جو بالای مریخ ضروری است زیرا این ناحیه به عنوان یک منطقه حائل برای فرار گازهای جو به فضا عمل می‌کند. برای انجام این کار و رسیدن به این هدف، ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ یا به اختصار ماون(MAVEN) ناسا و مأموریت مدارگرد مریخ(Mars Orbiter Mission) سازمان پژوهش‌های فضایی هند اطلاعات ارزشمندی را در مورد جو بالای مریخ ارائه داده‌اند.

یک مطالعه جدید براساس مشاهدات انجام شده توسط این دو ماموریت نشان می‌دهد که مریخ با سرعت بیشتری در حال از دست دادن جو خود است. میزان از دست دادن جو مریخ با تغییر در دمای بالای جو تغییر می‌کند. طی بازه زمانی ۵ تا ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸، این فضاپیماها مشاهدات همزمانی را در جو بالایی مریخ انجام داده‌اند. این فضاپیماها توانستند یک طوفان گرد و غبار جهانی به نام "رویداد گرد و غبار محاصره کننده سیاره"(planet-encircling dust event)که در مریخ آغاز شده بود را رصد کنند.

این طوفان گرد و غبار هفته اول ژوئیه ۲۰۱۸ به بالاترین مرحله خود رسیده بود. در نتیجه، انتظار می‌رفت اثرات این طوفان‌های گرد و غبار جهانی بر روی جو بالایی مریخ چند برابر شود. در این مدت ، مأموریت مدارگرد مریخ با حرکت در ارتفاعات کمتر از ۱۵۵ کیلومتری، سمت عصر مریخ(evening side of Mars) را مشاهده کرد. ابزار تجزیه و تحلیل ترکیب خنثی اگزوسفریک مریخ(یک طیف سنج جرمی در مأموریت مدارگرد مریخ)، تراکم خنثی ترموسفر مریخ را اندازه گیری کرد.

دانشمندان آزمایشگاه ملی تحقیقات جوی این اندازه گیری‌ها را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که جو بالایی مریخ در حال گسترش و گرم شدن است. همانطور که در آن زمان طوفان گرد و غبار بیش از یک ماه بود که به تدریج در حال در برگرفتن مریخ بود، دانشمندان مشاهده کردند که تراکم خنثی ترموسفر مریخ به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

ماون که همزمان گرمای کره مریخ را در سمت صبح اندازه گیری می‌کند، نیز این افزایش را تأیید کرد. چنین طوفانی به طور قابل توجهی جو بالایی مریخ را گرم کرد و گسترش داد. گرم شدن و گسترش طوفان گرد و غبار جهانی منجر به این شد که مریخ با سرعت بیشتری جو خود را از دست بدهد. بر اساس این مشاهدات، می‌توان استنباط کرد که طوفان جهانی گرد و غبار سال ۲۰۱۸ سبب افزایش میزان از دست رفتن جو مریخ شده است.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
خدا ارزش پولشون را حفظ کنه.
من اینجام دشواری نداره اینجا خیلی هم عالی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر