بازدید 6503
۱

بهترین واکسن کرونا، ماسک است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای مقابله با کرونا بهترین واکسن و حتی بهتر از آن استفاده از ماسک است.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 25 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رضا ملک زاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ماسک بزنند تا دارو و واکسن این بیماری تولید شود.
وی گفت: ابتلا به بیماری کرونا شکل خانوادگی یافته و با توجه به سرمای هوا نگرانی افزایش مبتلایان و تلفات جدی است.

معاون وزارت بهداشت افزود: اگر با این روش پیش برویم و محدودیت‌های ستاد مقابله با کرونا رعایت نشود تعداد ابتلا و تلفات افزایش می‌یابد، زیرا بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز مستعد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ هستند.

ملک زاده با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا، نوع ویروس از نوع ووهان چین بود گفت: دو ماه است ویروس اروپایی وارد کشور شده که قدرت ابتلای آن بیشتر است.
وی افزود: با سردی هوا ویروس وضع بهتری می‌یابد و تغییر نوع زندگی مردم و حضور در فضا‌های بسته موجب انتشار بیشتر این بیماری می‌شود.

معاون وزارت بهداشت گفت: مسافرت‌ها و تجمع‌های خانوادگی باید در این فصل متوقف شود.

ملک زاده افزود: ویروس کرونا نخستین بار در ایتالیا جهش یافت و اکنون این ویروس از اروپا وارد ایران شده است.
وی گفت: باید مراکز ۱۶ ساعته و سامانه ۴۰۳۰ را برای جلوگیری از مراجعه بیمارانی که نیاز به بستری ندارند به بیمارستان‌ها تقویت کنیم و فقط افرادی به بیمارستان مراجعه کنند که اکسیژن خون آنان کاهش یافته است.

معان وزیر بهداشت افزود: بر اساس بررسی‌ها بسیاری از دارو‌هایی که در بیمارستان‌ها به بیماران داده می‌شد به ویژه داروی ضد ویروس تأثیر زیادی نداشته است و این دارو‌ها باید در هفته نخست و ابتدای بیماری استفاده شود.

ملک زاده گفت: تا حدودی ترس از بیماری کرونا لازم است، اما زیاد بودن ترس از این بیماری خوب نیست، زیرا بیشتر بیماران خودشان خوب می‌شوند.
وی افزود: افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به فشار خون و افرادی که چاق هستند حتی در سنین جوان‌تر باید احتیاط کنند.

ملک زاده گفت: مردم باید بدانند باید از این بیماری پیشگیری شود، زیرا چین، ژاپن و ویتنام توانستند آن را کنترل کنند و اگر مردم ما نیز شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند بیماری کنترل می‌شود.

وی افزود: مطالعات بسیاری در عرصه بین المللی روی دارو‌ها انجام شد البته دارو‌ها قبلاً مورد تأیید بودند و در چندین مطالعه بزرگ چند هزار نفره مشخص شد بیشتر دارو‌های ضد ویروسی در مراحل اولیه بیماری مؤثر هستند و فقط داروی دگزامتازون در مراحل بعدی مؤثر است که اکنون از آن استفاده می‌کنیم.

معاون وزارت بهداشت گفت: دارو‌های ضد ویروس را در ابتدای بیماری باید استفاده کنیم تا مبتلایان به صورت سرپایی درمان شوند.

ملک زاده افزود: مطالعات متعددی در دنیا درباره این ویروس در حال انجام است، اما تولید هر دارویی برای آن دو تا سه سال زمان می‌برد.
وی گفت: به طور جدی تا یک سال آینده با این ویروس درگیر هستیم.

ملک زاده اضافه کرد: بر اساس مطالعه اواخر اردیبهشت امسال حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد مردم کشور با ویروس کوویدـ ۱۹ تماس داشتند، اما با توجه به گستردگی بیماری در ماه‌های اخیر تخمین می‌زنیم حداکثر ۳۵ میلیون نفر از هموطنان به ویروس کوویدـ ۱۹ مبتلا شده باشند و ۵۰ میلیون نفر هنوز مستعد عفونت این ویروس هستند.

وی گفت: اگر شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود و تعداد زیادی بیمار به بیمارستان‌ها مراجعه کنند با توجه به فصل سرما نمی‌توانیم پاسخگوی همه آنان باشیم.

ملک زاده افزود: بررسی ۴۰ میلیون مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در دنیا نشان می‌دهد تعداد افرادی که دوباره به این ویروس مبتلا شده ۴ یا ۵ نفر بوده اند.

معاون وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه ویروس ممکن است سه تا پنج ماه در بدن بیمار بماند تصور می‌شود عفونت‌های مجدد، عفونت‌های مزمن هستند.

وی افزود: سیستم ایمنی بدن، ایمنی نسبتاً خوبی در مقابل این ویروس ایجاد می‌کند و کسانی که مبتلا به کرونا می‌شوند در مقابل ابتلای مجدد به این بیماری ایمن هستند.

ملک زاده گفت: بر خلاف آنفلوانزا که جهش‌هایی دارد که نمی‌توان با آن مقابله کرد ویروس کووید ۱۹ اینگونه نیست و ایمنی سلولی بسیار قوی در بدن علیه آن ایجاد می‌شود.

وی افزود: ۲۰۰ واکسن در دنیا در دست تولید است که ۳۰ مورد به مرحله انسانی رسیده و ۶ واکسن وارد مرحله جدی شده است.

معاون وزارت بهداشت گفت: واکسن‌های در دست ساخت داخلی در مراحل اولیه هستند و به مرحله انسانی نرسیده اند.

ملک زاده افزود: انگلیس و امریکا در این زمینه جلوتر هستند و آزمایش‌ها روی ۳۰ هزار نفر در حال انجام است.

وی گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت پنج ـ شش ماه دیگر واکسن کرونا آماده می‌شود البته تولید انبوه آن نیز مسئله دیگری است.

معاون وزارت بهداشت افزود: مردم از ماسک که مانند واکسن است استفاده کنند تا از زمستان عبور کنیم.

ملک زاده درباره دارو‌های سنتی برای مقابله با کرونا نیز گفت: گروهی در کشور هستند که علم را قبول ندارند و ما به آنان شبه علم می‌گوییم و این‌ها مانع بزرگی برای کار علمی در کشور هستند.

وی افزود: برای مؤثر بودن دارو باید هزار یا ۲ هزار نفر را در این زمینه با یکدیگر مقایسه کنیم.

خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی نیز گفت: این بیمارستان ۵۰۰ تخت برای بیماران سرطانی دارد که اگر آن‌ها را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم ارائه خدمات به بیماران سرطانی محدود و تأخیر در درمان این بیماران و بیماران قلبی و عروقی موجب افزایش خطر مرگ در آنان می‌شود.

وی افزود: اکنون مشکل درباره بیماران کرونایی شدت بیماری و بدحالی بیماران است که در هشت ماه گذشته چنین اتفاقی نیفتاده بود که بیماران کرونایی در اورژانس جانشان را از دست بدهند.

صادق نیت گفت: بسیاری از بیماران از ترس مراجعه به بیمارستان در منزل درمان می‌کنند که برخی از آنان درمان‌های غیر علمی است و زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند بد حال هستند و بلافاصله نیاز به بخش ویژه دارند.

رئیس بیمارستان امام خمینی افزود: اگر این بیماران به موقع به بیمارستان مراجعه کنند می‌توانیم در بخش عادی به آنان خدمات دهیم.

وی با بیان اینکه نگران مراجعه دیر هنگام بیماران هستیم گفت: در برخی روز‌ها یک یا دو مرگ در اورژانس بیمارستان امام خمینی اتفاق می‌افتد.

صادق نیت افزود: بیماران از خود درمانی پرهیز کنند و با استفاده از درمانگاه‌های ۱۶ ساعته و تماس با ۴۰۳۰ برای آنان مشخص می‌شود به بستری نیاز دارند یا ندارند.

وی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران کرونایی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند با درمان سرپایی مرخص می‌شوند البته در ماه‌های گذشته این تعداد بیش از ۹۰ درصد بیماران را شامل می‌شد.

رئیس بیمارستان امام خمینی افزود: بیمارانی که در بخش عادی بستری می‌شوند دوران بستری آنان یک هفته است و بیمارانی که در بخش ویژه بستری می‌شوند دستکم دو هفته تا یک ماه و برخی نیز بیش از یک ماه دوره درمان آنان زمان می‌برد.

استقبال وزارت بهداشت از نیرو‌های داوطلب

رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: اگر به بیماران کرونایی آموزش مناسب داده شود آنان می‌توانند دوره نقاهت خود را در خانه سپری کنند و از این کار نتایج خوبی گرفته ایم.

صادق نیت در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در هشت ماه گذشته کمک‌های زیادی را از نیرو‌های داوطلب به ویژه جوانان دریافت کردیم و در اوج نخست بیماری ۳۰۰ نفر و اکنون ۱۰۰ نفر نیروی داوطلب در بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی کمک می‌کنند.

رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: از کمک نیرو‌های داوطلب استقبال می‌کنیم و با آموزش آنان از این نیرو‌ها استفاده خواهیم کرد.

صادق نیت درباره تأثیر داروی موسوم به امام کاظم (ع) افزود: اینکه یک دارو را به نام ائمه (ع) بگذاریم باید احتیاط شود، زیرا این دارو‌ها باید دوره مشخصی را بگذرانند تا تأثیر آن‌ها مشخص شود.

وی گفت: اگر مسائل دینی را با مسائل تجربی پزشکی قاطی کنیم مسیر درستی را طی نخواهیم کرد.

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: تاکنون مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای هفته پیش رو به دست ما نرسیده است، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده این محدودیت‌ها یک هفته اعمال می‌شود و اگر لازم باشد امکان تمدید آن وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۴۳ شهرستان بر اساس اعلام وزارت بهداشت وضع مناسبی ندارند مشاغل نوع ۲ نیز به مشاغل نوع ۳ و ۴ در محدودیت‌ها اضافه شده اند.

قاسمی گفت: به جز مشاغلی که مربوط به موارد ضروری مانند معیشت، خدمات درمانی، امدادی و انتظامی هستند بقیه مشاغل در گروه‌های ۲، ۳ و ۴ قرار می‌گیرند.
وی افزود: امروز کیفیت مصوبات ستاد ملی کرونا به این ۴۳ شهر ابلاغ می‌شود.

قاسمی گفت: راجع به محدودیت‌های سفر به این شهر‌ها پیشنهاد‌هایی ارائه شده است، اما نیاز به بررسی دارد، زیرا برخی سفر‌ها کاری و در چرخه تأمین و توزیع کالا و خدمات است.

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این برنامه گفت: از مجموع هزار و ۵۶۰ مبتلای شناخته شده کرونا در کشور ۱۰ درصد مربوط به دو هفته اخیر است.

وی افزود: این درصد در دنیا بیشتر از آن چیزی است که ما کشف کرده ایم.

یونسیان گفت: از نظر تعداد مرگ و میر نیز ۱۲ درصد تلفات کرونا مربوط به دو هفته اخیر است، اما در دنیا شش و نیم درصد آمار مرگ و میر در این مدت اتفاق افتاده و نسبت تلفات ما به دنیا بیشتر است.

وی افزود: در تعداد موارد بیماری رتبه ۱۳، مرگ و میر رتبه ۱۰ و در تست ابتلا به کرونا رتبه ۱۸ دنیا را داریم، اما از نظر نسبت تست به جمعیت رتبه ۱۱۸ دنیا را به خود اختصاص داده ایم که بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است.

یونسیان گفت: نگران بیمارانی هستیم که سرپایی درمان و مرخص می‌شوند، زیرا بیشترین انتشار ویروس در روز‌های نخست ابتلا اتفاق می‌افتد.
وی افزود: از دلایل بستری کردن بیماران، قطع زنجیره بیماری است و بر این اساس بیماران سرپایی را به جای فرستادن به منزل باید به نقاهتگاه‌ها بفرستیم.

یونسیان گفت: شیوع ویروس به رفتار جامعه بستگی دارد و اعمال قرنطینه‌ها باید همراه با حمایت مناسب از کسانی باشد که کسب و کار آنان تعطیل می‌شود.
وی افزود: اگر از این افراد حمایت نکنیم نباید انتظار رعایت صد درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی را داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
واقعا دارو ندارید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی