سیاسی کاری، عامل نوسانات این روزها بورس

دعوا‌های اخیر دولت مجلس به نحوی است که اکنون دارد شاخص بورس را مدیریت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ 19 October 2020

به گزارش بورس تابناک، فضای مجازی این روزها بیشتر از هرزمانی شاهد شایعات مختلف درباره مسائل اقتصادی است. مواردی از استعفای مدیران تا برکناری آن ها که بر دامنه مسائل اقتصادی کشور تاثیرات به سزایی گذاشته است.

با توجه به صحبت های اخیر بعضی از کارشناسان بازار سرمایه مبنی بر آنکه اُفت اخیر شاخص بازار سرمایه به علت تغییر مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران است.

ما این مسئله را پیگیری کردیم اما  سرنخ  این ماجرا  نه تنها به علی صحرایی و روح الله حسینی مقدم عضو شورا عالی بورس بازنگشت بلکه به توییت برخی سیاسیون قدیمی و اظهار نظرهای غیر کارشناسی بازگشت.

بازار سرمایه اگر بر اساس اظهار نظرهای مسئولان بود باید شاخص به صفرمی رسید!

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تغییر مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، اظهار کرد: صحرایی جزوی از بدنه بازار سرمایه هستند و در این مدت توانستند عملکرد به نسبت خوبی را از خود به جا بگذارند، طی چند سال اخیر افراد زیادی به این سمت منصوب شدند نکته حائز اهمیتی که در خصوص انتشار توییت باید به آن اشاره کنم این است که این کارها بیش تر جنبه های فرافکنی سیاسی دارند.

این کارشناس بازارهای سرمایه تصریح کرد: اگر ما مبنای اُفت بازار را صحبت های مسئولان بدانیم که اکنون شاخص کل باید به صفر می رسید، اکنون مسائل زیر بنایی تری اعم از خروج نقدینگی از بازار سرمایه و افزایش نرخ ارز و طلا را می توان عامل اصلی اُفت بازار سرمایه دانست.

دارابی افزود: تصمیماتی که در چند ماه گذشته در رابطه با بازار بورس در جلسات شورا عالی بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته شد سبب به وجود آمدن مازاد عرضه شد، این امر به تدریج راه برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه و و ورود آن به بازار های موازی باز کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر صحبت های هفته گذشته علی صحرایی در رابطه با ادامه اصلاحات قیمتی برخی از سهام های حاضر در بازار سرمایه بیان کرد: بهتر است که همه مسئولان حاشیه ها را رها کنند، به علت آنکه بازار سرمایه نیاز به آرامش دارد، بهتر است که ما به جای آنکه آتش حاشیه را شعله ور کنیم سعی بر این داشته باشیم که مسائل زیر بنایی را رفع کنیم.

او در رابطه با تاثیر عرضه دارا سوم بر روند افت این روز های بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد که فعلا زمانی که در این رابطه سخنی به میان آوریم به علت آنکه هنوز پالایش یکم با مسائل اقتصادی مواجه است.

عرضه های دولتی عامل اصلی افت این روزهای بازار 

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه حبرنگاران جوان، درباره علت اُفت اخیر بازار سرمایه گفت: ناکار آمدی دولت در رابطه با عرضه ها ی صندوق های دولتی نشان دهنده این است که دولت شرکت هایی که ارزش چندانی نداشتن را با قیمت بالا و سهام هایی که ارزش بالایی داشتن با قیمت پایین در بازار سهام مورد عرضه قرار داد.

او بیان کرد: بازار سرمایه در چند ماه اخیر در یک بخش هایی نیاز به تعدیل قیمت داشت اما وزارت اقتصاد و دولت مانع آن شدند و طی کنفرانس های خبری که برگزار کردند گفتند که قرار است از بازار حمایت کنیم اما حمایت هایشان روند بازار از پیش بدتر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حال در زمانی که بازار منفی شده دولت مردان آمده اند و می گویند که دولت قرار نیست که در این شرایط در بازار دخالت کند، حال باتوجه به آنکه کارشناسان شرایط داخلی بازار را عامل بازار بداند بهتر است کمی به بیرون بازار سرمایه نگاه بیاندازند.

عباسی در رابطه با تاثیر عرضه دارا سوم بر بازار سرمایه تصریح کرد: از آنجایی که دولت می خواهد با هر قیمتی که شده صندوق هایش را عرضه کند همین امر بر طبل فروش سهام و افت بازار می کوبد دولت باید دخالت هایش را در بازار کم کند.

در انتها باید گفت که تصمیمات اشتباه دولت و مجلس در خصوص مدیریت بورس و شانه خالی کردن هایشان  این روز ها سبب شده تا شاخص  بازار سرمایه  اُفت زیادی را تجربه کند به همین علت دولت و مجلس باید پاسخگوی عملکرد ضعیفشان در این مدت باشند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی