بازدید 11306
۴
رئیس کل بانک مرکزی نوشت؛

مقاومت بانک مرکزی در قبال برخی درخواست ها

همتی گفت: در این شرایط کاملا پیچیده، اگر نبود، مقاومت بانک مرکزی در مقابل بسیاری از درخواست ها، وضعیت پایه پولی و نقدینگی، امروز به گونه‌ای دیگر رقم خورده بود.
کد خبر: ۱۰۰۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ 17 October 2020

 

به گزارش تابناک، امروز عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی با انتشار پست اینستاگرامی نوشت: بانک مرکزی، به عنوان مسئول سیاست پولی و اعتباری، علاوه بر ضرورت مهار تورم و کمک به خروج از رکود، مواجه با اثرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و نیز تسهیل تامین مالی کسری بودجه بوده است.

وی ادامه داد: در این شرایط کاملا پیچیده، اگر نبود، مقاومت بانک مرکزی در مقابل بسیاری از درخواست ها، وضعیت پایه پولی و نقدینگی، امروز به گونه ای دیگر رقم خورده بود.

در همین راستا، بانک مرکزی به مانند تمام بانک های مرکزی دنیا نمی ‌توانست در خصوص نیازهای تأمین مالی در اوایل شیوع کرونا که اقتصاد طبقات کم درآمد جامعه را متأثر ساخته بود بی تفاوت باشد. کاهش یک درصد نرخ سپرده قانونی در ابتدای سال، باهدف کمک به بانکها برای تامین مالی و اعطای وام ارزان قیمت به خانوارهای یارانه بگیر و نیز کسب و کارهای آسیب دیده و تأمین مالی کمک ودیعه مسکن انجام گرفت.

نظر به پایش روند متغیرهای اقتصادی، از اول مهرماه با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر رشد نقدینگی، نرخ سپرده قانونی به وضعیت اولیه آن برگردانده شد. اقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانکها نیز، طبق برنامه پیش می رود.

همراهی دولت در تأمین کسری بودجه نیمه اول سال از طریق انتشار اوراق بدهی قابل تقدیر است. امیدوارم با توجه به مجوزهای قانونی اخذ شده، این روند در نیمه دوم سال نیز با جدیت ادامه یابد تا بتوان کسری بودجه امسال را به صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان تأمین مالی کرد.

او در پایان نوشت: بی شک، مهمترین عامل برون‌زای اقتصاد کشور، ادامه تحریم های یک جانبه و‌ ظالمانه امریکا علیه کشورمان است. هرگونه تحلیل راجع به متغیرهای پولی و قضاوت درخصوص عملکرد بانک مرکزی، بدون در نظرگرفتن تأثیر این عامل، بی تردید نمی تواند یک تحلیل جامع، علمی و از نظر اجرایی راهگشا باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
خلاصه اینکه دوباره باید نفت بفروشیم تا بتوانیم اداره کنیم. راه دیگری غیر از فروش نفت بلد نیستیم. با فروش نفت که من هم می توانم دهها میلیارد دلار واردات کالاهای اولیه و دان مرغ انجام دهم و اسمش را تولید و اداره اقتصاد بگذاریم!
ششماه پیش که قیمت دلار 16 تومن بود و ایشان تحلیل می داد که قیمت دلار قطعا این نیست و پایین تر از اینهاست یا اروز بر جوانان عیب نیست از دو حال خارج نیست. یا تحلیل علمی داشتند که حالا معلوم شده تحلیلهای دستگاه عریض و طویل او درست نبوده و برای این عدم دقت باید مسئولیت قبول فرمایند یا اینکه از همان اول هم هیچ تحلیلی نداشتند و با وعده و وعید می خواستند کار را پیش ببرند که عذر بدتر از گناه هست و اعتبار بانک مرکزی کشور را از بین مردم از بین بردند که در هر دو صورت باید مسئولیت قبول کنند. ولی همه م دانیم اگر در کشور ما مسئولان حاضر به قبول مسئولیت بودند که وضع به اینجا نمی رسید.
واقعا عجب اعتماد به نفسي دارد اين اقاي همتي شما كه همه ركوردها را جابجا كردي شايد بتوان گفت در نابود كردن پول ملي يكشور همتا نداري از كدام خواسته هاي بيجا حرف ميرني شما مقاومت كرديد اما در برابر افزايش قدرت پول ملي و چنان پرشتاب نابودش كرديد كه هركس بجاي شما بود تا حالا صدبار استعفا داده بود شما از كي طلب كاريد قطعا از مردم ،فكر نميكنيد مردم نميدانند شما سود بانكي را فقط بخاطر گران كردن دلار و سكه و رونق كاذب بورس علي رغم هشدار كارشناسان با وجدان و كاربلد انجام داديد قطعا در تاريخ اين مملكت نام نيكي ازشما باقي نخواهد ماند
آقای همتی دلار ۳۲ هزارتومان سکه ۱۷ میلیون تومان فرمابش شما مجددا به بازار شوک و مردم در فقر و فلاکت غوطه ور هستند لطفا یک روز برای خرید منزل با جیب های پر پولتان تشریف ببرید ببینید با ۳ میلیون تومان ما چیکار میکنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل