پرداخت هزینه از جیب مردم

گرانی بلیت هواپیما، پای وزیر راه را به مجلس کشاند

در پی اعلام افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بلیت هواپیما برای سفرهای داخلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این تصمیم، وعده بررسی آن و حتی طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی را در پارلمان مطرح کردند.
کد خبر: ۱۰۰۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹ 12 October 2020

در پی اعلام افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بلیت هواپیما برای سفر‌های داخلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این تصمیم، وعده بررسی آن و حتی طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی را در پارلمان مطرح کردند.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه امسال افزایش پیدا کرده بود، یکباره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که از آبان ماه سال جاری، دوباره نرخ بلیت پرواز‌های داخلی به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد گران‌تر خواهد شد؛ بدان معنا که قیمت‌ها از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان می‌رسد.

طبق توضیحات مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، کرونا یکی از عوامل گرانی بلیت هواپیماست، چون برای اجرای پروتکل جدید ستاد ملی کرونا، باید از آبان ماه ظرفیت پرواز‌ها حداکثر تا ۶۰ درصد پر شده و فاصله گذاری اجتماعی در کابین پرواز نیز رعایت شود.

یکی دیگر از دلایل این است که ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی برای تامین تجهیزات و آماده سازی خود برای ارائه خدمات به مردم ارزی بوده و قیمت ارز در جدول نرخ نامه قبلی ۱۱ هزار تومان بود، در حالی که هم اکنون نرخ دلار به حدود ۳۰ هزار تومان افزایش یافته؛ پس قیمت‌ها طبق دلار ۲۸ هزار تومانی تعیین شده است.

اما سوال اینجاست، با گرانی‌های افسارگسیخته تمامی کالا‌ها و بروز مشکلاتی برای معیشت، باز هم باید هزینه‌ها از جیب مردم و این بار برای ایرلاین‌ها تامین شود؟ آیا با این قیمت‌ها دیگر همه مردم توان خرید بلیت هواپیما را دارند یا اینکه می‌خواهند هواپیما هم به کالای لوکس تبدیل شده و تنها عده‌ای محدود از آن استفاده کنند؟ اساسا مگر تمام هزینه ایرلاین‌ها به صورت دلاری است که با افزایش نرخ ارز بلیت هواپیما گران شود؟

در واکنش به این موضوع، علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: «باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، شفاف همه چیز را توضیح داده و افکار عمومی را منحرف نکنند، چون تغییر نرخ قابل قبول نیست و مجلس هم به این موضوع ورود می‌کند. نباید دولت کسری بودجه خود را از جیب مردم تامین کند. قبلا شب می‌خوابیدیم و صبح افزایش قیمت‌ها را می‌دیدیم، اما الان ساعتی و گاه دقیقه‌ای قیمت‌ها در حال اوج گرفتن هستند و کار از دست دولت در رفته است.»

اسماعیل حسین زهی و رحمت الله فیروزی، دو عضو کمیسیون عمران مجلس نیز وعده بررسی این موضوع را در این کمیسیون دادند. حسین زهی گفت که «‏افزایش قیمت ‎بلیت هواپیما اقدامی نامعقول و به دور از مبنای منطقی است و ‎کمیسیون عمران ورود جدی خواهد داشت.» فیروزی نیز تاکید کرد که در شرایط فعلی نیز گران شدن نرخ بلیت هواپیما پذیرفته نیست و کمیسیون عمران بعد از پایان تعطیلات مجلس با تشکیل جلسه‌ای آن را بررسی خواهد کرد.

علاوه بر ورود کمیسیون عمران به گران شدن ناگهانی قیمت بلیت هواپیما، سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: «اگر وزارت راه و شهرسازی اقدامی برای برقراری منظم پرواز‌های هوایی و جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما انجام ندهد، سوال از وزیر را به جریان می‌اندازد، چون نباید اضافه بهای نرخ بلیت هواپیما از جیب مردم و مسافران پرداخت شود.

از طرف دیگر، چرا شرکت‌های هواپیمایی تنها در زمان فروش بلیت نرخ دلار را ملاک قرار می‌دهند و هیچ وقت نمی‌گویند با تغییر قیمت ارز هزینه‌های داخلی مانند دستمزد کاهش چند برابری داشته است.»

احمد جباری، عضو هیات رییسه کمیسیون عمران نیز این طور واکنش نشان داد که «مگر ایرلاین‌ها تافته جدا بافته هستند که باید قیمت بلیت را با نرخ دلار محاسبه کنند؛ آن هم در شرایطی که هزینه‌های پرسنل و سایر امور مانند مالیات، ریالی پرداخت می‌شود. اگر وزارت راه و شهرسازی مانع از افزایش نجومی قیمت بلیت هواپیما نشود، از وزیر سوالی را مطرح خواهم کرد.»

به نظر می‌رسد، همین فشار‌های مجلس باعث شد که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کند افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و نرخ‌های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود، لغو شده است.

با وجود این، باید منتظر ماند و دید، با پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و برگزاری جلسات صحن علنی و کمیسیون عمران رسما افزایش نرخ بلیت هواپیما لغو می‌شود یا اینکه اتفاق دیگری منتظر وزیر راه و شهرسازی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
جالبه که دلار 32 هزار تومنی و سکه 16 ملیونی که همه مردم را بیچاره کرده پای وزیر را به مجلس نکشاند اما هواپیما که قشری خاص از آن استفاده می کنند کشاند!!! عجب...
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
یکی از دوستان از ترکیه عازم ایران بود میگفت پروازهای قطری همه از پروازهای ایرانی ارزونتر بود. کیفیت بیشتر. به نرخ جهانی و ارزونتر
عزیزان هدف این گرانی ها سودجویی هست و دلیل دیگه ای نداره
ناشناس
| France |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
من برا ترکیه پرواز قطر گرفتم هم ارزونتره هم امنیت داره هم کیفیتش با داخلی زمین تا اسمونه خیلی مودب و تمیز ایران نمیفهمم اصلا
مجلس اگر نگران وضعیت معیشتی مردم و افزایش قیمت ها است فقط کافیست به دنبال افزایش ارزش پول ملی باشد وقتی هر لحظه ارزش پول ملی در حال کاهش است احضار وزیر و کوپن و ...... چه دردی را دوا می کند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اگر دولت الان به من 18 میلیون حقوق بده تازه میرسم به قدرت خرید سال 92 در بدو استخدام و بدون تجربه کاری!
وزیران بی اختیار
در کجای دنیا برای یک خدمت کف قیمت تعیین میکنند؟!!!
در کجای دنیا برای یک خدمت کف قیمت تعیین میکنند؟!!!
ای بابا بگذارید اینها هم گران کنند حداقل منصفانه ما که قطعه هواپیما تولید نمی کنیم روی اون اب معدنی و شیر و کره و پنیر که از گاو و گوسفند خودمان است چرا فکر نمی کنید وقتی خود دولت همه چیز را از اب و برق و ... گران می کند میخواهید بقیه چکار کنند.
باید منشا گرانی از خود دولت شروع شود.
علت تحریم 4 چیز است....سیاستهای منطقه ای ایران....2-خصومت با اسراییل 3.سیاستهای هسته ای
4-سیاستهای غلط بانک مرکزی .میشه لطف کنید و بکید چه نهادی در این خصوص تصمیم گیری میکنه؟؟3تای اولی دست کیه؟؟؟؟؟
وقتی دلار میشه 30 تومان، توقع دارین شرکت های هواپیمایی رایگان قطعات طیاره های قدیمیشون رو بخرند؟ اونم بخاطر تحریم مجبورن از بازار سیاه که قیمت بیشتری داره خریداری کنند. فکر اساسی کنید، سیاست خارجی کشور چرا اینجوری شده که شرق و غرب تحریممون کردن؟
وزیر هم بلیط رفت و برگشت خانوادگی به کیش را به همه نمایندگان می دهد و به سلامت از مجلس خارج می شود.
تعداد کل افرادی که با هواپیما به خارج از کشور رفت و امد دارن 1 درصد جمعیت ایرانه
مجلس انقلابی تا بحال برای پول ملی و فقر مطلق نیمی از جمعیت ایران چه کرده ؟!
سلام
سلام
وزیر چرا گرونه؟
بگم؟
نه خب بیخیال
بلیط ما یادت ندره
در پناه خدا
چرا گرانی بلیط قطار و اتوبوس و گوشت و مسکن و دارو پوشاک و دلار و سکه و خودرو هیچ وزیری را به مجلس نکشید.مرسی که به فکر خودتان و مرفهین هستید
انقدر مهم است !!اما خوراک مردم با این گرانی اصلا اهمیتی نداره که در مجلس صحبت شود
راستی جناب رئیس جمهور از برجام چه خبر................................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
جناب برادر از استقلال چخبر
بایدن بیاد تخم مرغ ارزون میشه یا ترامپ؟
بليط هواپيما همين الان از همه دنيا گرانتر است (به نقل از ريئس انجمن صنفي اژانسهاي هوايي ) و شركتهاي هواپيمايي كه وابسته به دولت گرانيست قطعا گران خواهد شد چون اين دولت حاضر نيست به هيچ عنوان دستش را از جيب مردم دراورد اگر دولت بتواند شاه بيت گرانيها يعني دلار را به قيمت واقعي خودش كه زير ٦هزارتومان است برساند كه قطعا نخواهد رساند اين بلبشوي اقتصادي وخالي كردن جيب مردم پايان ميابد
مگه چند درصد مردم با هواپیما میرن مسافرت؟ اها ببخشید چون نماینده ها خودشون همه سفراشون با هواپیماست حالا نگرانن که باید یکم سر کیسه رو شل کنند . گرانی ارز و مسکن و خودرو و کالاهای اساسی و کرونا چطور؟!؟ اها نماینده های انقلابی واکسن رایگان و دنا پلاس قسطی و وام سیصد میلیونی و دویست میلیون گرفتن برا مسکن و سایر برنامه هاشون ! حله اوکی پس فعلا کاری با اون قسمت ندارن .
یکی از دوستان از ترکیه عازم ایران بود میگفت پروازهای قطری همه از پروازهای ایرانی ارزونتر بود. کیفیت بیشتر. به نرخ جهانی و ارزونتر
عزیزان هدف این گرانی ها سودجویی هست و دلیل دیگه ای نداره
بهتره با گاری رفت وامد کنید
ارزون ميشه
مثله سكه و دلار كه همش داره حبابش ميتركه فقط سربالا ميره!
اگر این مجلس انقلابی بود بابت نان کاری می کرد نه هواپیما که وسیله رفت و امد خودشان است
نمایندگان مردم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نمایندگااااان این دوره خیلی کار میکنن خدا به داد برسه دلار نشه صد هزار تومن
این افزایش قیمت به ضرر استان های جنوبی هست و ناعدالتی و تبعیض علیه استان های جنوبی هست که نه قطار سریع السیر دارن و نه اتوبان و بزرگ راه و برای دسترسی به پایتخت. بیش از ۱۴ ساعت باید در جاده های خطرناک حرکت کنند
با ا ین اوضاع من فکر میکنم خیلی از وزرا باید کلا رخت و لحافشون رو تو مجلس بندازن و شبها همونجا بخوابن.
امریکای جنایتکار کافر چرا در زمان کرونا قیمت بلیط هواپیمایش را برای مردمش کم کزده بیاید از ملت مسلمان یاد بگیرد که باید دو برابر کند
گرانی بلیت هواپیما، پای وزیر راه را به مجلس کشاند:
اینها که بخشی از جنگهای زرگری است. یه طوری از استیضاح سخن گفته میشو که انگار فردا ارزونی میشه. هر چه بشه وضع وضعیت اقتصادی بدتر وبدتر میشه. همتی میگه سال دیگه خوب میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وضع معیشت مردم رو درست کنند تخم مرغ گوشت و.....فقط قیمت بلیط هواپیما که خودشان استفاده می کنند تاثیری به حال مردم نداره
مردم رو به خاک سیاه نشوندید
ديگه نمي دونيم قسم حضرت عباس را قبول كنيم يا دم خروس را ؟!!!
از يكطرف وزير مياد توي رسانه ملي اعلام مي كنه افزايش قيمت بليط هواپيما به دليل كرونا از سوبسيت هاي دولتي پرداخت مي شه از يك طرف مي بينيم اين افزايش قيمت را دارند از جيب مردم مي گيرند و دولت هيچ كاري نمي كنه.
يكي از پروتكل هاي بهداشتي غربالگري مسافران قبل از ورود به پرواز هست ولي دريغ از يك تب سنجي ساده !!!
قبلآ يك پك بهداشتي شامل ماسك، دستكش و ژل ضدعفوني كننده مي داند الان بعضي از پروازها فقط بك عدد ماسك ناقابل مي دند.
قبلا پكيج ميان وعده غذايي مي داند الان به يك بطري آب بسنده مي كنند.
نمي دونم اين همه كاهش هزينه چرا به سود مردم نمي شه و فقط پولش مي ره تو جيب شركت هاي هواپيمايي ؟!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر